Archief - BSO Kantoor

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silmarunya

Legacy Member
gogez zei:
Dus ik heb m'n leven eigenlijk verkloot laten we het zo zeggen -.- :s

Als geen geneeskunde kunnen studeren je leven verkloot hebben is, ja dan helaas wel. Zelfs voor ASO'ers is het toelatingsexamen zwaar, laat staan voor BSO of TSO.

Maar bekijk het eens positief: je hebt nog steeds meer dan genoeg mogelijkheden. Misschien is verpleegkunde haalbaar?

eivlys

Legacy Member
McGregor zei:
Als je dokter wil worden zal je eerst moeten slagen voor het ingangsexamen en dit is zeker geen makkie. Zelfs mensen uit wetenschappen wiskunde slagen zeker niet allemaal. Je zal totaal geen wetenschappelijk bagage hebben. Verpleegkunde of verzorgkunde lijkt me al veel realistischer.

Trouwens je zal sowieso dan nog een jaar langer moeten studeren indien je BSO doet. Je zal namelijk nog een 7de jaar moeten doen.

Zelf voor verpleegkunde is quasi onmogelijk.

gogez

Legacy Member
Ja dat klopt ook, dus eigenlijk is terug naar 2aso gaan een beter keuze? Ze zeggen wel dat het 4e 5e en 6e aso wel heel moeilijk is

SH343

Legacy Member
gogez zei:
Ja dat klopt ook, dus eigenlijk is terug naar 2aso gaan een beter keuze? Ze zeggen wel dat het 4e 5e en 6e aso wel heel moeilijk is

Als je van het tweede ASO direct kan volgen en een wetenschappelijke richting volgt krijg je wel genoeg bagage mee, maar dan nog zijn de kansen heel erg gering om geneeskunde te gaan doen. Je moet je daar niet zo op vastpinnen, want ze zijn nog veel mooie beroepen.

gogez

Legacy Member
Ik zou graag een beroep willen hebben waar je veel geld mee kunt verdienen, alleen heb je dat wel bij BSO?

Davy993

Legacy Member
Ik had ook kantoor gevolgd tot aan het 7de jaar, en ben vorig jaar begonnen aan een bachelor bedrijfsmanagement, met afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit.

Ik was voor alles geslaagd behalve voor Frans. Frans was het enige vak waar ik toch wat moeite meehad, waar ben toch in 2de zit geslaagd.

SH343

Legacy Member
gogez zei:
Ik zou graag een beroep willen hebben waar je veel geld mee kunt verdienen, alleen heb je dat wel bij BSO?

Na je 7de jaar BSO houdt er niets je tegen om verder te gaan studeren en de wegen te openen naar (al dan niet) goed betaalde beroepen. Het enige obstakel is dan vaak de kennis die je niet hebt opgebouwd.

gogez

Legacy Member
Dus eigenlijk maakt het niet uit of je aso,tso of bso doet. Uiteindelijk als je verder studeert kom je op dezelfde punt? Alleen heb je bij aso meer voorkennis?

Silmarunya

Legacy Member
gogez zei:
Dus eigenlijk maakt het niet uit of je aso,tso of bso doet. Uiteindelijk als je verder studeert kom je op dezelfde punt? Alleen heb je bij aso meer voorkennis?

Met ASO, TSO en BSO met 7de specialisatiejaar kan je verder studeren, punt. Een diploma is een diploma.

Maar zoals je zelf zegt: voorkennis. Voor de meest wiskundige richtingen (ingenieursrichtingen, economische richtingen, exacte wetenschappen) heb je te veel achterstand om kans te maken.

Voor andere hogere studies heb je in principe niet eens zo'n enorm nadeel, maar hou er wel rekening mee dat je in BSO/TSO weinig vreemde talen krijgt en niet leert om (relatief) grote hoeveelheden leerstof te verwerken. Vooral dat laatste is een enorme handicap in alle hogere richtingen.

Met ASO zul je een stuk verder komen dan met BSO, maar stel jezelf de vraag of je dat kunt en wilt. Meestal kom je in het BSO met een reden: je mist bepaalde capaciteiten die je nodig hebt voor ASO. En face it: op je 18de gefrustreerd school verlaten zonder diploma is een stuk slechter dan een BSO-diploma.

Wees realistisch: hoger onderwijs en een goed betaalde job zijn zeker haalbaar, maar de echte topjobs als arts of ingenieur kun je wel vergeten. Maar ken je het loon van pakweg een verpleegkundige? Dat is ook niet om mee te lachen, en dat is misschien nog net haalbaar (hoewel het ook zwaar is vanuit de meeste BSO-richtingen).

gogez

Legacy Member
Oke bedankt voor al deze tips. Ik ga dan maar gewoon verder met 3kantoor en m'n 7ejaar doen, daarna hoge school ofzo en dan ben ik tog genoeg berijkt denk ik

Carrion

Legacy Member
gogez zei:
Ik ben nu 16jaar in het 3e ik wil wel terug gaan naar 2aso maar dan ben ik veel te oud of niet :s

dan zit ge inderdaad al met een verschil van 2-3 jaar met de meeste

gogez zei:
Ik zou graag een beroep willen hebben waar je veel geld mee kunt verdienen, alleen heb je dat wel bij BSO?

als ge geen schrik hebt om heel hard te werken kunt ge als zelfstandige stielman enorm goed uw geld verdienen

Gandalf1993

Legacy Member
gogez zei:
Dus eigenlijk maakt het niet uit of je aso,tso of bso doet. Uiteindelijk als je verder studeert kom je op dezelfde punt? Alleen heb je bij aso meer voorkennis?

Doe je jaar opnieuw en begin aan een TSO opleiding.

AndresMenu

Legacy Member
Silmarunya zei:
... hou er wel rekening mee dat je in BSO/TSO weinig vreemde talen krijgt en niet leert om (relatief) grote hoeveelheden leerstof te verwerken. Vooral dat laatste is een enorme handicap in alle hogere richtingen.

TSO - Toerisme heeft wel redelijk grote pakken qua talen hoor. :p

SH343

Legacy Member
AndresMenu zei:
TSO - Toerisme heeft wel redelijk grote pakken qua talen hoor. :p

Het niveau van mijn school op dat vlak was daar niet opperbest. :D Mijn talenleerkrachten maakten vaak grapjes over dat die van toerisme maar zwak Frans kregen aangeleerd. Niet dat ze niet beter zouden kunnen natuurlijk.

Clox

Legacy Member
M.b.t. geneeskunde even melden dat er tussen 2001/2002 en 2006/2007 drie mensen uit TSO kwamen, die állen slaagden in hun jaar geneeskunde; dit vereist natuurlijk slagen in het toelatingsexamen. Hiervoor slagen impliceert meestal de opleiding (intellectueel) aan te kunnen. BSO-kandidaten waren er niet (of ze geraakten niet door het toelatingsexamen).

Andere richtingen kennen slaagcijfers van rond de 8-15% voor mensen die uit KSO/TSO komen. Maar ook hier hebben BSO-mensen het uiterst moeilijk: slechts 3 geslaagden op 176.

Bron: p14 en p15 van deze studie (link)

Gebrek aan voorkennis valt altijd te compenseren, ook al doe je er bv. enkele jaren extra over. Als je geneeskunde wenst te studeren kan je dus evengoed een jaar uittrekken om je voor te bereiden op het toelatingsexamen.

Gebrek aan intellectuele capaciteiten is moeilijker/niet te compenseren; hoewel velen (vaak onwetenden) professionele IQ-tests verguizen, kan dit wel een indicatie geven van je mogelijkheden.

Met een IQ van >120 kan je zeer waarschijnlijk alle richtingen aan, mits nodige inspanningen. Haal je >110 dan moet bv. het toelatingsexamen wel nog mogelijk zijn, met (boven)gemiddelde inspanningen; ook gemakkelijker universitaire richtingen zijn zeker mogelijk.

Haal je <105 dan zullen wellicht enkel gemakkelijker richtingen mogelijk zijn, mits (bovengemiddelde) inspanningen.

Uit bv. een Amerikaans onderzoek omtrent intelligentie & beroep: intelligentie & beroep (link)

10% van de artsen heeft daar blijkbaar toch nog een IQ van <105.
(Maar die zijn misschien al aan het dementeren ;))

JPV

Legacy Member
Clox zei:
M.b.t. geneeskunde even melden dat er tussen 2001/2002 en 2006/2007 drie mensen uit BSO/KSO/TSO kwamen, die állen slaagden in hun jaar geneeskunde; dit vereist natuurlijk slagen in het toelatingsexamen. Hiervoor slagen impliceert meestal de opleiding (intellectueel) aan te kunnen.

Andere richtingen kennen slaagcijfers van rond de 8-15% voor mensen die uit BSO/KSO/TSO komen.


Bron: p14 en p15 van deze studie (link)
je moet imho héél duidelijk een onderscheid maken tussen TSO en BSO (KSO is een apart geval). Slaagkans van BSO is 1,7%, TSO is 12%. KSO moet je onderscheid maken tussen alfa-wetenschappen (waar ze wel een voorkennis voor krijgen) en beta/gamma, waar ze geen deftige voorkennis voor zullen hebben (TSO scoort dan weer duidelijk ondermaats in alfa, bovenmaats in beta).


Ivm IQ: meer dan een indicatie kan het niet geven, foutenmarge is té hoog om conclusies te trekken imho.

mod: je hebt je tekst blijkbaar al aangepast (imho véél beter)

Clox

Legacy Member
Ik had het inderdaad eerst anders/slechter geformuleerd; dat kwam omdat ik eerst een andere studie had (deze), die geen onderscheid maakte.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan