M.b.t. geneeskunde even melden dat er tussen 2001/2002 en 2006/2007 drie mensen uit TSO kwamen, die állen slaagden in hun jaar geneeskunde; dit vereist natuurlijk slagen in het toelatingsexamen. Hiervoor slagen impliceert meestal de opleiding (intellectueel) aan te kunnen. BSO-kandidaten waren er niet (of ze geraakten niet door het toelatingsexamen).
Andere richtingen kennen slaagcijfers van rond de 8-15% voor mensen die uit KSO/TSO komen. Maar ook hier hebben BSO-mensen het uiterst moeilijk: slechts 3 geslaagden op 176.
Bron: p14 en p15 van
deze studie (link)
Gebrek aan voorkennis valt altijd te compenseren, ook al doe je er bv. enkele jaren extra over. Als je geneeskunde wenst te studeren kan je dus evengoed een jaar uittrekken om je voor te bereiden op het toelatingsexamen.
Gebrek aan intellectuele capaciteiten is moeilijker/niet te compenseren; hoewel velen (vaak onwetenden) professionele IQ-tests verguizen, kan dit wel een indicatie geven van je mogelijkheden.
Met een IQ van >120 kan je zeer waarschijnlijk alle richtingen aan, mits nodige inspanningen. Haal je >110 dan moet bv. het toelatingsexamen wel nog mogelijk zijn, met (boven)gemiddelde inspanningen; ook gemakkelijker universitaire richtingen zijn zeker mogelijk.
Haal je <105 dan zullen wellicht enkel gemakkelijker richtingen mogelijk zijn, mits (bovengemiddelde) inspanningen.
Uit bv. een Amerikaans onderzoek omtrent intelligentie & beroep:
intelligentie & beroep (link)
10% van de artsen heeft daar blijkbaar toch nog een IQ van <105.
(Maar die zijn misschien al aan het dementeren

)