Archief - BSO afgestudeerd => hoge school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NonDotZer0

Legacy Member
@ Threadstarter n/o: maar ik zou dan alvast beginnen je ABN (as in schrijftaal) wat bij te schaven.....

en niets is onmogelijk.....

crossfader

Legacy Member
het is dus echt wel een technische richting die ik uitwil
heb al eens websites bezocht van plantijn en kdg hiervoor
frans is niet echt probleem voor me aangezien ik minstens 1-2 maanden per jaar in frankrijk verblijf, ik denk dat het struikelvak wiskunde gaat worden, kan ik bvb nu al avondschool volgen op voorbereiding tot volgend jaar?

@22, ik kan perfect nederlands als ik daar moeite voor doe, wat op dit moment niet het geval is...

Gunske

Legacy Member
crossfader zei:
hallo allemaal, dit is misschien beetje rare thread maar ik zal het eens proberen uit te leggen

ik zit in een 7ndejaar BSO electrische installaties, en na dit jaar zou ik graag nog enkele jaren hoger onderwijs volgen, maar ik heb hier enkele vragen over
zoals de meeste onder jullie wel weten stelt de algemene vorming in het BSO niet veel voor, waardoor ik denk ik wel een achterstand heb in taal/wiskunde.
hierdoor zit ik hier met twijfels ofdat hoger onderwijs niet te zwaar gaat zijn..
ik zou graag enkele mensen die in ongeveer dezelfde situatie zitten/hebben gezeten achter hun mening vragen.

alvast bedankt op voorand


greetz cros

Zit nu in 1 EM bachelor, heb diploma TSO Elektrische installaties.
Ge kunt perfect starten in hoger onderwijs, maar denk niet dat Tso en Bso nu gelijk zijn met dat 7de jaar dat ge hebt bijgedaan :crazy: , der zitten er een paar bij mij in de klas die hetzelfde als u hebben gedaan en die na de 2de week " verdwenen" zijn...
Ge zult een serieus tandje moeten bijzetten, believe me, zelfs ik heb de 1ste week moeten bijleren om bij te raken met wiskunde ( kloof van wiskunde tussen middelbaar-technisch en hoger onderwijs is enorm groot, en als ik goed gok hebt gij al sinds het 4de geen wiskunde meer gehad ? )

give it a try zouk zo zeggen baad het niet, dan schaad het niet.

maar ge zult moeten leren man :woohoo: en de cantussen achteraf ook meedoen e :woohoo:

Darth-Falcon

Legacy Member
ge zult serieus uw best moeten doen, maar iedere hoge school organiseert begin september cursussen wiskunde, voor mensen die van bso komen is dat meestal 2 weken waar zowat heel de basis van 2de en 3de graad gezien wordt, en onder het jaar grotendeels gewoon herhaald wordt, alleen komt daar nog statistiek bij (nie zo simpel) en complexe getallen

ge zult het wel moeilijk hebben maar mits inzet moet een bachelor Electromechanica ofzo te doen zijn, vooral omdat ge nu toch ook al een elektrische richting doet, wat uw kansen iets verhoogt.

ik heb het vorig jaar ook gezien, enkele personen die van mechanica kwamen, die gewoon niet konden volgen omdat er 2 keer zoveel electrische vakken waren als mechanische.

ik zit op KDG hoboken btw

talen grijgde meestal niet voor het 2de jaar in dit soort richtingen en eigelijk zelfs dan stellen die imo niet veel voor (Engels nu bv is om me te lachen)

Waldorf

Legacy Member
crossfader zei:
het is dus echt wel een technische richting die ik uitwil
heb al eens websites bezocht van plantijn en kdg hiervoor
frans is niet echt probleem voor me aangezien ik minstens 1-2 maanden per jaar in frankrijk verblijf, ik denk dat het struikelvak wiskunde gaat worden, kan ik bvb nu al avondschool volgen op voorbereiding tot volgend jaar?

@22, ik kan perfect nederlands als ik daar moeite voor doe, wat op dit moment niet het geval is...

Als Wiskunde echt te veel is om in één jaar bij te benen, kan je het eerste jaar nog altijd opnieuw doen aangevuld met een IAJ (of hoe dat nu ook tegenwoordig heet). Tegenwoordig werken de meeste scholen met modules zoals wiskunde 1 en 2 en dan kan je het eerste jaar concentreren op de eerste module en het jaar daarop het tweede. Dit is eerder een worst case scenario, maar 't is absoluut geen schande om het eerste jaar over te doen. Eerstejaarsstudenten vinden het eerste jaar zo leuk dat de helft besluit om het daarna opnieuw te doen :)

Gunske

Legacy Member
crossfader zei:
het is dus echt wel een technische richting die ik uitwil
heb al eens websites bezocht van plantijn en kdg hiervoor
frans is niet echt probleem voor me aangezien ik minstens 1-2 maanden per jaar in frankrijk verblijf, ik denk dat het struikelvak wiskunde gaat worden, kan ik bvb nu al avondschool volgen op voorbereiding tot volgend jaar?

@22, ik kan perfect nederlands als ik daar moeite voor doe, wat op dit moment niet het geval is...


als ge EM ingaat hebt ge geen frans... enkel in elektronica d8tek.
allee denk ni da siemens ofzo een frans bedrijf is ? of vergis ik mij ? :rofl:
Duits is de toekomst man ;) (de wijze woorden van ne prof.) :woohoo:
En het is niet omdat ge veel naar frankrijk gaat dat ge frans kunt e :woohoo:
klasgenote van mijn x, is tweetalig ( moeder ned, vader fra ) en die buisde ieder rapport op frans omda ze het niet kon schrijven.
DUS : ga is naar duitsland ;) als het ni voor de taal is ga dan voor de wijven :love:

Darth-Falcon

Legacy Member
Waldorf zei:
Als Wiskunde echt te veel is om in één jaar bij te benen, kan je het eerste jaar nog altijd opnieuw doen aangevuld met een IAJ (of hoe dat nu ook tegenwoordig heet). Tegenwoordig werken de meeste scholen met modules zoals wiskunde 1 en 2 en dan kan je het eerste jaar concentreren op de eerste module en het jaar daarop het tweede. Dit is eerder een worst case scenario, maar 't is absoluut geen schande om het eerste jaar over te doen. Eerstejaarsstudenten vinden het eerste jaar zo leuk dat de helft besluit om het daarna opnieuw te doen :)


de helft van de helft van de studenten die op het einde vant jaar nog overschieten zeker :crazy:

in EM worden weldegelijk talen gegeven maar bij mij is het eigelijk redelijk lachwekkend, docent is om te beginnen zo zot als een achterdeur :crazy: en het zijn semestervakken (2de jaar engels en duits, 3de jaar frans)

Gunske

Legacy Member
[/QUOTE]
in EM worden welgedelijk talen gegeven maar bij mij is het eigelijk redelijk lachwekkend, docent is om te beginnen zo zot als een achterdeur :crazy: en het zijn semestervakken (2de jaar engels en duits, 3de jaar frans)[/QUOTE]

hehe engels en duits zit onder 1 vak : technische talen dat trimester vak is , dus op 9 weken bennek der al vanaf :applause:
en wiskunde is na 2 trimesters al gedaan voor de rest van mijn 3 jaar :woohoo: wel dikke shit op 18 weken alles kennen :doh: maar hier en daar een orgieke en da lukt wel zele :evil:

Darth-Falcon

Legacy Member
trouwens nog vergeten te zeggen

in technische richtingen is de wiskunde na 1 jaar al gedaan :) (in meeste scholen toch)

Darth-Falcon

Legacy Member
in EM worden welgedelijk talen gegeven maar bij mij is het eigelijk redelijk lachwekkend, docent is om te beginnen zo zot als een achterdeur :crazy: en het zijn semestervakken (2de jaar engels en duits, 3de jaar frans)[/QUOTE]

hehe engels en duits zit onder 1 vak : technische talen dat trimester vak is , dus op 9 weken bennek der al vanaf :applause:
en wiskunde is na 2 trimesters al gedaan voor de rest van mijn 3 jaar :woohoo: wel dikke shit op 18 weken alles kennen :doh: maar hier en daar een orgieke en da lukt wel zele :evil:[/QUOTE]


ik vermoed da gij op pts in boom zit


edit: wa is er hier aan de hand me die quotes :unsure:

evil aardappel

Legacy Member
crossfader zei:
het is dus echt wel een technische richting die ik uitwil
heb al eens websites bezocht van plantijn en kdg hiervoor
frans is niet echt probleem voor me aangezien ik minstens 1-2 maanden per jaar in frankrijk verblijf, ik denk dat het struikelvak wiskunde gaat worden, kan ik bvb nu al avondschool volgen op voorbereiding tot volgend jaar?

@22, ik kan perfect nederlands als ik daar moeite voor doe, wat op dit moment niet het geval is...

Direkt beginnen met bijscholing, en het eerste jaar gaat ge schrikken, maar u zeker niet laten afschrikken.
Beter nu dan nooit in feite.

KaZhAn

Legacy Member
Lijkt me niet onmogelijk maar ge gaat serieus, serieus, serieus moeten blokken.
Kans zit er dik in dat ge 1ste jaar wrsch opnieuw gaat moeten doen (zeker als ge toegepaste informatica wilt doen --> wiskunde, talen...). Als ge daar niet teveel problemen mee hebt: niet twijfelen !

Als ge u aan de andere kant deftig wilt voorbereiden:
* er worden altijd wel 'cursussen' wiskunde gegeven voor beginnende hogeschool/univ studenten, nadeel is wel dat men van niveau aso uitgaat veelal en ik vrees dat ge helemaal niet mee gaat zijn :s
* een 'voorbereidingsjaar':
- schaf u wat aso niveau wiskundeboeken aan over middelbaar 1 tem 6 (ziet wel dat ge niet die van 8 uur wiskunde pakt :p)
- schaf u wat taalboeken aan van zelfde niveau
- blok
Hier gaat ge wel deftige zelfdiscipline voor nodig hebben en aangezien ge het blijkbaar veel te gemakkelijk hebt gehad in BSO gaat ge waarschijnlijk nooit een paar uur aan een stuk achter uw boeken gezeten hebben...


Kzou gewoon kijk in zomerverlof naar een soort van cursussen a la 'wiskunde voor noobies' ofzoiets, zou me verbazen moest de plaatselijke avondschool niet zoiets hebben. (kunt zelfs nu al beginnen dermee heet niet voor niks avondschool) en voor talen vant zelfde: dat hebben ze zeker op avondschool.

En dan: gewoon proberen, niet opgeven, moest ge het echt hard vinden: toch doorgaan. Ik zou in elk geval nooit stoppen voor ge de 1ste examens hebt meegedaan...

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ik zit min of meer in dezelfde situatie als threadstarter. Laatste jaar, BSO-richting, volgend jaar univ (eindelijk besluit kunnen nemen). Een raadgeving/preek die altijd terugkomt is dat als ge ervoor werkt ge er komt. Het zijn 3 of 4 harde knokjaren, maar later zult ge de vruchten plukken. Als ge dan iemand tegenkomt die zei dat ge het ni zou halen en uw diploma onder zijne neus schuift... Ge snapt me wel :D

Als het u kan boeien: in het krokusverlof zijn het openlesdagen aan de hogescholen en universiteiten. Het kan maar helpen...

Suicide Monkey

Legacy Member
Ik denk voor iemand die BSO heeft gedaan Bach. EM niet zo gemakkelijk zal zijn omdat je bij de meeste vakken je wiskunde zal nodig hebben en het tempo veel hoger zal zijn dan dat je gewoon bent. De school waar ik zat gaf nu wel in de zomervakantie een cursus wiskunde voor wie aan zen eerste jaar begon dus je kan mss eens gaan horen bij de school waar je van plan bent om te gaan studeren of die ook zoiets hebben. Ik weet niet of het overal zo is maar bij mij begon men bij alle vakken vanaf 0 zodat je ook overal de basis zal van krijgen.

russian

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Ik zit min of meer in dezelfde situatie als threadstarter. Laatste jaar, BSO-richting, volgend jaar univ (eindelijk besluit kunnen nemen). Een raadgeving/preek die altijd terugkomt is dat als ge ervoor werkt ge er komt. Het zijn 3 of 4 harde knokjaren, maar later zult ge de vruchten plukken. Als ge dan iemand tegenkomt die zei dat ge het ni zou halen en uw diploma onder zijne neus schuift... Ge snapt me wel :D

Als het u kan boeien: in het krokusverlof zijn het openlesdagen aan de hogescholen en universiteiten. Het kan maar helpen...

Een torenhoge inzet is een nodige, maar geen voldoende voorwaarde. In mijn ogen is het minstens even belangrijk om een aantal (hoger opgeleide) mensen te kennen die vertrouwd zijn met de materie (in het bijzonder wiskunde) om een aantal problemen uit te leggen. Inzet is immers waardeloos wanneer men niet over de juiste documenten beschikt (om iets aan te leren). Gelukkig (!) is er het internet, waar een kritisch persoon ook aan z'n informatie kan komen. In elk geval veel succes, en laat ons weten of het al dan niet vlot.

Gromme

Legacy Member
Ga ervoor man, echt waar...
Als je dat wilt doen moet je het doen...En dan zet je je wel in. Ik kom zelf ook uit een BSO richting en ben toch blij dat ik op hogeschool zit.

sh0s

Legacy Member
Gromme zei:
Ga ervoor man, echt waar...
Als je dat wilt doen moet je het doen...En dan zet je je wel in. Ik kom zelf ook uit een BSO richting en ben toch blij dat ik op hogeschool zit.

Ben ik mee eens, maar je zal het moeilijker hebben dan anderen uit ASO/TSO. Niet omdat je dommer zou zijn maar omdat je gewoon niet gewent bent aan de hoeveelheid leerstof en manier van lesgeven.

Wie niet waagt niet wint he ;)

succes !! :niceone:

Gunske

Legacy Member
pto boom ?

Xios Diepenbeek hier .( bij hasselt )
( juist verhuisd, ging normaal naar de paardemarkt )
heb al 3 job-aanbiedingen gehad oa hesse-noordnatie.
aanlokkelijk loon, maar als ge even doorbijt hebt ge + - 1/2 tot 3/4 meer loon

hoe kan nen schoolverlater ooit werk vinden alszijnde vereisten :
- TSO EM/ELI/TEI/etc...
- Rijbewijs B
- 2 tot 5 JAAR WERKERVARING!!!
( zoek maar is bij vacatures in uw richting, bij IEDERE vacature moet ge minstens 2 jaar werkervaring hebben, hoe gaat ge dan ooit werkvinden ??? )

@ diegene die zijn ouders beslist hebben voor BSO; als ge het in u hebt of beetje bijdehand zijt, maakt de keuze van uw ouders dan niet veel uit. imo.

Japy

Legacy Member
Ikzelf heb ook voor de keuze gestaan.

Heb dus BSO gedaan, omdat het vak dat ik toen wilde volgen enkel en alleen in BSO gegeven wordt (Decoratie en Restauratietechnieken)

Heb dus eerst 2 jaar TSO gedaan in een richting die mij helemaal niet aanstond was er wel goed door maar ben toch van richting veranderd.
Als ik het nu terug opnieuw moest doen van lagere school naar middelbaar had ik ASO gedaan omdat ik weet dat ik dat aankon, maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen.

Ik zit nu dus op een hogeschool in het eerste jaar Toegepaste Informatica.
Nu ik bis mijn jaar + IAJ, moet de helft van mijn vakken opnieuw doen en de meeste zijn algemene vakken.

Vooral Wiskunde is bij mij een probleem en dat is altijd al zo geweest, taal heeft mij altijd beter gelegen maar moet wel Frans en Nederlands opnieuw doen.
De reden daarvan is dat men alle taalvakken samen optelt, en ik had in totaal 0.25 te kort om een vrijstelling te halen en 2de zit was slechter dan 1ste zit.

Nu ik ben ervan overtuigd dat ik dit jaar zal slagen maar heb wel wat meer schrik van het 2de jaar omdat daar nen hoop theorie geven wordt, dus een kwestie van studeren en omdat ik eigenlijk nooit iets voor school gedaan heb is het zeer moeilijk voor mij om uren achter mijn boeken te zitten.


Nu TI is niet zo'n heel moeilijke richting als ik mij wat meer had ingezet zat ik nu in het 2de jaar en dat steekt toch wel een beetje, weten dat je het kunt en toch ...


Ikzelf heb niets te verliezen ik heb al een diploma en ik geraak direkt aan werk maar ik wil meer uit mijn leven halen en mijn ouders willen dat ook en geven mij alle kansen.

Als je twijfelt ik zou zeggen gewoon doen en hou het een jaar vol en daarna kijk je maar verder, je hebt niets te verliezen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan