Joeri
Legacy Member
GenesisX zei:En APS-C body = ?
APS-C = Camera met cropfactor; bijna elke digitale SLR, uitgezonderd fullframe varianten (Canon 5D en 1Ds, Nikon D3x, en ik denk dat dit ze al allemaal zijn...).
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
GenesisX zei:En APS-C body = ?
Euh ja, maar da hebben wij nog nie gezien. Constant opdrachten, zoveel is da toch nog nie verandert?Strawberry zei:ed gij geen fotografie?
Meestal hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit, de 18-70 is meestal "beter".

Dit is zeker geen goede deal om bij een body van de d80 te kopen? 'k Weet zelfs nie of het past.
GenesisX zei:Euh ja, maar da hebben wij nog nie gezien. Constant opdrachten, zoveel is da toch nog nie verandert?
Dus een 18-70 zou beter zijn dan een zoomlens? Daar kan ik toch ook wel een beetje mee inzoomen hé?Dit is zeker geen goede deal om bij een body van de d80 te kopen? 'k Weet zelfs nie of het past.
Als 'k donderdag bestel heb ik hem al vrijdag, wihihihi![]()
Ik haal alles door elkaarJoeri G. zei:Een 18-70 is ook een zoomlens. Volgens mij haal je zoom en tele door mekaar![]()
Breedhoek: alles dat breder is dan het gemiddeld menselijk gezichtsveld
Standaard: gemiddeld menselijk gezichtsveld
Tele: Kleiner dan ...
Zoom is een volledig losstaand begrip daarvan.
Prime lenzen hebben een vaste afstand. Bv 50mm, en niets anders.
Zoom lenzen hebben een variabele afstand. Bv zoals de 18-70: begint bij 18mm en kan tot 70mm (en alles wat ertussen ligt natuurlijk ook).
De lenzen uit die link passen inderdaad niet op een D80
. Thanks voor de uitleg btw, nu ken er ik er wéér wat meer van.En wnr die mm een bepaald laag punt passeert, dan krijgt ge vervormingen van het perspectief?Tah_b00nz0r zei:zoveelste minder mm des te meer groothoekge weet toch ook hoeveel mm uw lens op uw fuji was zeker
![]()
28-300mm, equivalent van 135mm.GenesisX zei:Ik haal alles door elkaar. Thanks voor de uitleg btw, nu ken er ik er wéér wat meer van.
Over die zoom lenzen: beide lenzen (18-70 en 18-135) hebben toch hetzelfde beginnummer, dus wrm zou ik dan de 18-135 niet kiezen als die toch verder kan inzoomen? Is de kwaliteit dan lager of maakt dat niet uit?
En wnr die mm een bepaald laag punt passeert, dan krijgt ge vervormingen van het perspectief?
En heb just ff gekeken naar m'n fuji28-300mm, equivalent van 135mm.
ad:Strawberry zei:Meestal hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit, de 18-70 is meestal "beter".

SanDisk SD Extreme III 2 GB € 40,00
Nikon D80 Kit 18-70mm € 1087,00
Hama UV Filter 67mm € 21,00
Crumpler Pretty Boy 5500 € 70,00
€ 1218,00

GenesisX zei:Nee, 't gaat daar nie over hé. Die 135 staat er voor da ge meer kunt inzoomen, maar zonder 3 maal in te zoomen, is de kwaliteit dan hetzelfde als de 18-70 of over het algemeen slechter OMDAT ie zo ver kan inzoomen?
