Archief - Q: Canon EOS 400D of Nikon D40x

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joeri

Legacy Member
GenesisX zei:
En APS-C body = ?

APS-C = Camera met cropfactor; bijna elke digitale SLR, uitgezonderd fullframe varianten (Canon 5D en 1Ds, Nikon D3x, en ik denk dat dit ze al allemaal zijn...).

GenesisX

Legacy Member
Strawberry zei:
ed gij geen fotografie?

Meestal hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit, de 18-70 is meestal "beter".
Euh ja, maar da hebben wij nog nie gezien. Constant opdrachten, zoveel is da toch nog nie verandert? :)

Dus een 18-70 zou beter zijn dan een zoomlens? Daar kan ik toch ook wel een beetje mee inzoomen hé? :D Dit is zeker geen goede deal om bij een body van de d80 te kopen? 'k Weet zelfs nie of het past.

Als 'k donderdag bestel heb ik hem al vrijdag, wihihihi :D

Joeri

Legacy Member
GenesisX zei:
Euh ja, maar da hebben wij nog nie gezien. Constant opdrachten, zoveel is da toch nog nie verandert? :)

Dus een 18-70 zou beter zijn dan een zoomlens? Daar kan ik toch ook wel een beetje mee inzoomen hé? :D Dit is zeker geen goede deal om bij een body van de d80 te kopen? 'k Weet zelfs nie of het past.

Als 'k donderdag bestel heb ik hem al vrijdag, wihihihi :D

Een 18-70 is ook een zoomlens. Volgens mij haal je zoom en tele door mekaar ;)

Breedhoek: alles dat breder is dan het gemiddeld menselijk gezichtsveld
Standaard: gemiddeld menselijk gezichtsveld
Tele: Kleiner dan ...

Zoom is een volledig losstaand begrip daarvan.
Prime lenzen hebben een vaste afstand. Bv 50mm, en niets anders.
Zoom lenzen hebben een variabele afstand. Bv zoals de 18-70: begint bij 18mm en kan tot 70mm (en alles wat ertussen ligt natuurlijk ook).

De lenzen uit die link passen inderdaad niet op een D80

Tah_b00nz0r

Legacy Member
wat is die 18... het aantal mm of de brandpuntsafstand? correct me if i'm wrong want theoretische foto heb ik ni superveel kaas van gegeten ^^

zoveelste minder mm des te meer groothoek :p ge weet toch ook hoeveel mm uw lens op uw fuji was zeker ;)

wouter_dc

Legacy Member
18mm = Het beeld wordt op 18mm van je optisch middelpunt gevormd :)

Joeri

Legacy Member
En ook nog even vermelden dat het aantal mm hetzelfde is dan je brandpuntsafstand.

De vergelijking met de Fuji mag je echter niet trekken, doordat de camera ook een compleet andere sensormaat heeft, zijn de eigenschappen totaal anders.

GenesisX

Legacy Member
Joeri G. zei:
Een 18-70 is ook een zoomlens. Volgens mij haal je zoom en tele door mekaar ;)

Breedhoek: alles dat breder is dan het gemiddeld menselijk gezichtsveld
Standaard: gemiddeld menselijk gezichtsveld
Tele: Kleiner dan ...

Zoom is een volledig losstaand begrip daarvan.
Prime lenzen hebben een vaste afstand. Bv 50mm, en niets anders.
Zoom lenzen hebben een variabele afstand. Bv zoals de 18-70: begint bij 18mm en kan tot 70mm (en alles wat ertussen ligt natuurlijk ook).

De lenzen uit die link passen inderdaad niet op een D80
Ik haal alles door elkaar :p. Thanks voor de uitleg btw, nu ken er ik er wéér wat meer van.

Over die zoom lenzen: beide lenzen (18-70 en 18-135) hebben toch hetzelfde beginnummer, dus wrm zou ik dan de 18-135 niet kiezen als die toch verder kan inzoomen? Is de kwaliteit dan lager of maakt dat niet uit?

Tah_b00nz0r zei:
zoveelste minder mm des te meer groothoek :p ge weet toch ook hoeveel mm uw lens op uw fuji was zeker ;)
En wnr die mm een bepaald laag punt passeert, dan krijgt ge vervormingen van het perspectief?

En heb just ff gekeken naar m'n fuji :D 28-300mm, equivalent van 135mm.

Matt.

Legacy Member
GenesisX zei:
Ik haal alles door elkaar :p. Thanks voor de uitleg btw, nu ken er ik er wéér wat meer van.

Over die zoom lenzen: beide lenzen (18-70 en 18-135) hebben toch hetzelfde beginnummer, dus wrm zou ik dan de 18-135 niet kiezen als die toch verder kan inzoomen? Is de kwaliteit dan lager of maakt dat niet uit?

En wnr die mm een bepaald laag punt passeert, dan krijgt ge vervormingen van het perspectief?

En heb just ff gekeken naar m'n fuji :D 28-300mm, equivalent van 135mm.

Mja, hoe groter de zoom, hoe minder de kwaliteit meestal, tenzij da ge natuurlijk een erg dure zoomlens koopt.

Van die aantal mm idem, als ge genoeg geld op tafel legt kunt ge ne ferme breedhoek krijgen zonder vervormingen.

Waarom is fotomateriaal toch zo duur...:sad:

Strawberry

Legacy Member
Strawberry zei:
Meestal hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit, de 18-70 is meestal "beter".

Vanaf 3 maal zoom is er zichtbaar scherpteverlies.
De dure lenzen hebben meestal weinig zoom 24-70/16-35
Nuja ik heb geen idee hoe slecht een 18-70 en 18-135 zijn maar
de 50mm 1.8 zal alsinds een pak beter zijn.

Ahja don't worry in het begin merk je dat allemaal toch niet.
En veel mensen hebben nooit een scherpere lens nodig dan een 18 - 70.
Als je lekker zoom wilt koop de 18-135.

Top primes zijn anders goed betaalbaar en de gewone primes zijn prijs kwaliteit prolly de beste lenzen.

GenesisX

Legacy Member
Dus tmaakt sowieso niet uit of beide beginnen bij 18mm, de 18-135 is minder scherp dan de 18-70?

Inv`

Legacy Member
tis niet omdat 135 een groter getal is da ge beter kwaliteit hebt he.

mijn nieuwste lens is een 17-85 en ben er zeer tevreden mee

GenesisX

Legacy Member
Nee, 't gaat daar nie over hé. Die 135 staat er voor da ge meer kunt inzoomen, maar zonder 3 maal in te zoomen, is de kwaliteit dan hetzelfde als de 18-70 of over het algemeen slechter OMDAT ie zo ver kan inzoomen?

Vandaag nog bestellen wrs, 18-70 dan zeker? :)

Code:
SanDisk SD Extreme III 2 GB     € 40,00
Nikon D80 Kit 18-70mm           € 1087,00
Hama UV Filter 67mm             € 21,00
Crumpler Pretty Boy 5500        € 70,00

                                € 1218,00

Zoiets? :)

Tah_b00nz0r

Legacy Member
goed genoeg om mee te beginne, 18-70 is leuke walk around lens!

ik hoop dat ze bij konijn hun 400D body en 18-55 Is kitlens nog binne krijge tege zaterdag. dan ga ik heel mss de zaterdag er nog achter ^^

400D
18-55 IS
70-200 F4 L :evil:

GenesisX

Legacy Member
Misschien heb ik hem zelfs morgen al ^^ Ten laatste overmorgen. Jeeeej :d

Niemand een Fuji FinePix S9600 nodig? :p

Joeri

Legacy Member
GenesisX zei:
Nee, 't gaat daar nie over hé. Die 135 staat er voor da ge meer kunt inzoomen, maar zonder 3 maal in te zoomen, is de kwaliteit dan hetzelfde als de 18-70 of over het algemeen slechter OMDAT ie zo ver kan inzoomen?

Over het algemeen slechter. De reden hierachter is de volgende:
Een lens bestaat uit verschillende glaselementen, en kan volledig geoptimaliseerd worden voor een bepaald brandpunt (aantal mm). Bij een zoomlens kan men niet optimaliseren op 1 punt, omdat de rest dan niet aan te zien is, dus moet men compensaties doen. Hoe groter het verschil tussen de brandpunten, hoe groter de compensaties die men moet maken.

Let wel op, dit is geen vaststaand feit, en kan je best enkel toepassen op lenzen uit dezelfde prijsrange. Er bestaan genoeg zoomlenzen die scherper zijn dan veel primes (Canon 17-55 F2.8 IS, Canon 70-200 F2.8 of F4 IS zijn voorbeelden die me direct in het hoofd schieten), en vergeet niet dat er naast scherpte nog aspecten zijn die de kwaliteit van een lens bepalen.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
die 2 lenzen da ge hier opnoemt zijn dan ook wel serieus patat eh :p

ik ga drm zeker gaan voor de 70-200 F4 zonder IS dan wel ^^ ik ga die IS mss een beetje missen op lange focal lenghts ma ik vind de dubbele prijs voor IS wa te veel en 475 met cashback voor de non IS is echt wel een zalig prijske voor zo'n serieus scherp objectief

Tah_b00nz0r

Legacy Member
en ik heb ni zo'n schitterende technische kennis over die zaken :p

GenesisX

Legacy Member
ROFL

hij is al aangekomen thuis :D slechts minder dan 24 uur later! Wat een service zeg.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan