Archief - Q: Canon EOS 400D of Nikon D40x

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Strawberry

Legacy Member
ruis valt enkel tegen op hoge iso
bvb bij concert fotografie niet gewenst
nikon heeft het nu wel onder controle op de D300 en D3
in de toekomst ook op de D80 opvolger etc

lenzen hebben ze alletwee een ruim aanbod
nikon heeft een ok 18- 200, die van canon suckt, jammer goed voor reizen etc, er zijn ook zeiss lenzen voor de f mount (nikon).

Verschilt van lens tot lens welke goedkoper is en welke duurder per merk.

Ik vind Nikon toekomst gericht interessanter denk ik ...
maar niet zeker, ik heb canon dus don't care
maar heb vaag gevoel dat na verloop van tijd nikon de betere gaat zn
en canon bijna evengoed en goedkoper
in de 60s, 70s en 80s was het zo en het zal binnekort ook wel weer zijn
Ik hou dan ook van geschiedenis, andere mensen van financieel interessanter etc
ahja don't care kan ook zijn van niet

en moelijk is het niet
bijde toestellen zijn topcameras (D80 en 30D)
zoveel maakt de keuze nu ook weer niet uit
je zal er min of meer dezelfde fotos met maken
werken zal klein beetje anders zn ...

Tah_b00nz0r

Legacy Member
checkt anders op dpreview eens naar iso sample shots en bezie ze eens naast mekaar ofzo...

qua lensaanbod is het idd echt weinig verschillend enkel meen ik dat nikon zen objectieven iets duurder zijn. 70-200 en de 18-55 zijn beiden duurder als die van de canon) ik spreek nu dan wel over toplenzen :p

verder moet ge gewoon de 30D eens vasthouden ergens en nog niet 100% afgaan op strawberry zen mening :p anders de 40d vermits da ni veel verschilt qua ergonomie tov de 30

edit: strawberry ook weer veel gezet se ;)

GenesisX

Legacy Member
Heb de sample shots al eens bekeken. Idd ruis op hogere iso, maar ik denk niet dat da mij zal storen. Waar zou ik de 30D eens kunnen testen? In welke winkels fzo regio oostende?

En die website van konijnenberg steekt ook wat tegen moet ik zeggen. Ze geven geen info over wat er allemaal bijgeleverd wordt en ook geen info over de lenzen in de kits. Niets over de camera zelf bv de diameter van de lens fzo. Hoe weet ge dan welke filters ge daar kunt opsteken. En ze geven 100€ cashback, maar alleen in het filiaal in Nederland... alsof ik daar kan geraken.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
GenesisX zei:
Heb de sample shots al eens bekeken. Idd ruis op hogere iso, maar ik denk niet dat da mij zal storen. Waar zou ik de 30D eens kunnen testen? In welke winkels fzo regio oostende?

En die website van konijnenberg steekt ook wat tegen moet ik zeggen.
valt nog mee :p Ze geven geen info over wat er allemaal bijgeleverd wordt en ook geen info over de lenzen in de kits.
boxen zijn gewoon body, lens, neckstrap, accu, lader, usb kabel, cdrom met software/driver. lenzen zijn de Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6 Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS Canon EF 55-200mm F 4,5-5,6 II USM in het meeste geval :) Niets over de camera zelf bv de diameter van de lens fzo. Hoe weet ge dan welke filters ge daar kunt opsteken.
kijken bij de objectieven zelf daar staat altijd de filtermaat En ze geven 100€ cashback, maar alleen in het filiaal in Nederland... alsof ik daar kan geraken.
cashback is in heel europa, maakt ni uit waar ge uw kodak koopt (kutn bv dus ook uit duitsland late kome en zo cashback aanvragen

zie vet

Strawberry

Legacy Member
Als ge echt veel info wilt moet ge u vraag eens posten op belgium digital
die mensen hebben geen leven en zeiken uren over de minime verschillen tussen de camera's.

Of ge daar iets aan hebt ...
het maakt toch niks uit
bijde zn goe, hebben upgrades die ge nooit gaat kunnen kopen
en meer lenzen dan ge ooit gaat kunnen kopen
just buy something and take pictures

pentax en sony zn anders ook nie slecht ;)

GenesisX

Legacy Member
@Tah_b00nz0r
Lenzen: en bij de Nikon D80? :p 70-135 en 70-200 en dan nog de 18-55 fzo, maar kweet nie zeker. 70-200 is om in te kunnen zoomen zeker? Kan ik da ook gebruiken voor portretfotografie en gewone fotografie?

En die "cashback" is enkel voor hun filiaal in den dam, staat er effectief bij onderaan de beschrijving.

@Strawberry
Er is al een topic op BD waar iemand vraagt of hij de 400D of D80 moet kopen.

Canon 400d 558 euro
18-55IS 164 euro
55-250IS 279 euro
EF50mm f1.8 86euro
Samen 1087 euro
Klopt dit?

wouter_dc

Legacy Member
Kijkt eens een keer zelf (www.fotokonijnenberg.be bijvoorbeeld) Waarom zouden wij nu prijzen moeten controleren voor u, als het hele internet vol staat van prijzen.

Het hangt er allemaal vanaf waar je het koopt. Winkel, online, tweedehands, buitenland, ...

Tah_b00nz0r

Legacy Member
GenesisX zei:
@Tah_b00nz0r
Lenzen: en bij de Nikon D80? :p 70-135 en 70-200 en dan nog de 18-55 fzo, maar kweet nie zeker. 70-200 is om in te kunnen zoomen zeker? Kan ik da ook gebruiken voor portretfotografie en gewone fotografie?

En die "cashback" is enkel voor hun filiaal in den dam, staat er effectief bij onderaan de beschrijving.

@Strawberry
Er is al een topic op BD waar iemand vraagt of hij de 400D of D80 moet kopen.

Klopt dit?

70-200 is idd ne telezoom. tamron heeft een handig tooltje op hun site om te tonen hoe ver da inzoomt: http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

en 70mm is te krap of ge moet al echt ver van uw onderwerp staan om hem als portretlens te gebruiken. 50mm of zelfs nog beter een 30mm is goe voor portretjes te nemen.

met die 50mm te kopen zou ik oppassen. ik weet ni uw ingesteldheid over fotografie maar hebt ge al eens ooit op 50mm door ne zoeker gekeke? ik zeg ook altijd van ik koop mij ooit wel zo'n 50 1.8 maar als ik dan die kitlens op 50mm draai is da best wel ver ingezoomd :p ma das puur mijn persoonlijke mening.

en prijzen kloppen wsl wel. gewoon www.fotokonijnenberg.be doen en bovenaan btw op BE zetten. en waar just staat die melding van die cashback. da kan nooit want da gaat zelfs ni via de winkel maar via uzelf naar canon. of ik die nu bij nen turk op den hoek koop of bij konijn, cashback = cashback :p

Tah_b00nz0r

Legacy Member
het hangt er vanaf zeker hoe dicht ge bij uw onderwerp wilt staan? 100mm zal wel ne betere DOF geven maar ik vind wel da ge dan al echt ver van uw persoon staat :p

wouter_dc

Legacy Member
Het hangt er ook vanaf met welke camera je werkt :) (Vandaag geleerd :cool:)

30mm is geen normaallens (oké, op 18x24 wel)/telelens. Door de groothoek wordt voor- & achtergrond toch uiteen getrokken (=vervormingen van het gezicht? :()

tomvanhouche

Legacy Member
voor een camera en accessoires te kopen zou ik zeker eens gaan kijken op www.digicamshop.be

goede prijzen, uitgebreid gamma en zeer snelle verzending en service.

fotokonijnenberg steekt me serieus tegen, een macro convertor besteld, is al weken niet op voorraad, al enkele mails gestuurd om bestelling te annuleren, na 2 weken nog niets terug ontvangen!
dat noem ik dus 0,0 service

Strawberry

Legacy Member
k op aps vanaf 50 mm goed voor portret
op 35mm/full frame vanaf 85 mm goed voor portret
met minder kan de neus er teveel uitkomen

lenzen rond de 30 op aps goed als normaal lens

Joeri

Legacy Member
30mm voor portret is inderdaad vreemd.
Ik gebruik voor portretten/modelfoto's meestal zelfs afstanden die langer zijn dan 'de norm', op APS-C body:
-40-50mm voor full body
-50-70mm voor bovenlichaam en borstportretten
-150-200mm voor close-up portretten
Dan sta je inderdaad wat verder van het model. Is overigens een bewuste keuze. Als je wat meer afstand moet houden voelen de meesten zich veel vlugger op hun gemak, en krijg je veel natuurlijkere gezichtsuitdrukkingen en poses.

GenesisX

Legacy Member
En APS-C body = ?

Dus een Nikon D80 met de 18-70mm lens of met de 18-135mm lens? Beter de 18-135 zeker, voor portret- en landschapsfotografie gecombineerd?

Wat ik niet snap is wat die 18 betekent? De 70 of de 135 staat zeker voor hoever je ermee kan inzoomen? Wat is de relatie dan met hetgeen je ziet of is dat gwn een nummer die je vergelijkt met andere nummers van andere lenzen? Hoe hoger hoe meer je kan inzoomen? Hoe lager hoe minder inzoombaar? En té laag betekent dan vervorming?

Dan zit ik eigenlijk zo aan een 1200EUR voor de body, de lens, een kaartje en een draagzak.

:)

PS: als er iemand hem hier geroepen voelt om enkele portretfoto's te tonen en te zeggen met welke camera en/of lens dat getrokken is, be my guest.

Strawberry

Legacy Member
ed gij geen fotografie?

Meestal hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit, de 18-70 is meestal "beter".

wouter_dc

Legacy Member
Nja, vervorming bij groothoek. Voor- & achtergrond worden uit elkaar getrokken. Perspectief verandert. Bij landschappen ga je dit niet hard merken (tenzij je met fish-eye ofzo werkt), als je natuurlijk met een groothoek een portret (close-up zeker en vast) gaat maken, ga je enorm lelijke gezichten krijgen. Sommige foto's worden dan mss beter, maar de meeste (vrouwen? :d) vinden het - meestal - niet erg fijn als hun gezicht uitgerokken wordt :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan