Archief - POST: Foto's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mienod

Legacy Member
Flipkikker zei:
Bedoelde de "fietserstunnel"?

Das vlakbij Petrol, dus een héél eind wandelen...
(als ge die zocht tenminste)

De tunnel aan de ring? Zo knap is dat toch ook niet :D

Zelete

Legacy Member
IMG_0161.png

Eigenlijk den eerste foto dat ik eens probeer.

Foto trekt op geen zak though, sommige delen niet scherp enzo.

Bash me if you like :p

Xo0

Legacy Member
Ik vind toch dat de foto best meevalt.. Misschien hier en daar wat met photoshop bijwerken.. :niceone:

Chibiboy

Legacy Member
I sit with a question (of drie)

Ik ben op reis geweest, en nu ik mijn foto's bekijk klopt er iets niet aan. Alle zwarte kleuren zijn precies niet zo zwart als ze moeten zijn, overal een grijzige schijn op... Waar kan dit aan liggen?

Voor ik op reis ging merkte ik ook al enkele keren op dat er serieus veel miniscule vlekjes en streepjes (stofjes ofzo) op mijn foto's staan, op dezelfde plaatsen uiteraard. Bij AUTO merk ik ze haast niet op, maar als ik bij P of A of M foto's trek, en mijn sluitertijd versnel enzo, is het veeeeel duidelijker... Mijn spiegel lijkt nochtans perfect schoon. Hoe zou dit kunnen komen? Het ligt ook niet aan mijn lenzen.

Enne, vanavond heb ik een familiefeest, en ik zou er foto's willen gaan trekken. Wat zijn de beste instellingen om (binnen) groepfoto's te trekken, zodat ze allemaal scherp op de foto staan?

Thanks in advance people :)

wouter_dc

Legacy Member
Chibiboy zei:
Enne, vanavond heb ik een familiefeest, en ik zou er foto's willen gaan trekken. Wat zijn de beste instellingen om (binnen) groepfoto's te trekken, zodat ze allemaal scherp op de foto staan?

Thanks in advance people :)

Flits.

GenesisX

Legacy Member
Chibi'ke, 'k heb net hetzelfde met mijn fototoestel. 't Is maar één bolletje gelijk, maar m'n lens is proper (beide kanten) en m'n spiegel ook. En dat gaat maar niet weg :/ Natuurlijk valt da heel goed op als ik een lange sluitertijd gebruik. Dan is het een hele vlek.

Joeri

Legacy Member
Chibi & Genesis: Spiegels hebben niets te maken met het beeld dat op je sensor valt, die spiegelen het beeld enkel naar je zoeker. En vuil op je lens zie je zelden op foto. De vlekjes zijn hoogstwaarschijnlijk stof op de sensor zelf.

Chibi: Die grijzige beelden, misschien gewoon de nabewerking wat verbeteren? Of waar heb je je licht gemeten? Als dat op een donker vlak is moet je altijd compenseren. Post desnoods eens een voorbeeld.
Familiefeest: flits kan inderdaad al een hulp zijn. Kleiner diafragma ook. Ik weet niet hoe groot de groepen zijn, maar als je meerdere rijen hebt, altijd op de middelste focussen. (Of de voorste van de 2 middelste bij een even getal)

Mr.Pee

Legacy Member
Ik wou hetzelfde zeggen als Joeri, maar die vlekjes zie je wel vaak op blauwe luchten (bvb bij vakantiefoto's) en bij studiofotografie met langere sluitertijden!

Chibiboy

Legacy Member
K, thanks iedereen voor de tips en informatie :). Binnenkort ga ik m'n camera eens laten kuisen en zien wat eraan gedaan kan worden.

GenesisX

Legacy Member
Dus spiegel omhoog en dan sensor kuisen? Ik kan da hier nergens binnendoen, dus misschien zelf proberen met een heel zacht doekje? 'k Weet dat het niet aan te raden is, maar der is hier echt niets in de buurt dat ik van weet en om daar dan nog voor te betalen terwijl het alleen soms voorkomt...

Mr.Pee

Legacy Member
Om da zelf te doen is toch wel énorm gevaarlijk, je hebt zó krassen op je sensor...

Joeri

Legacy Member
Als je het rustig kan doen met het juiste gereedschap, is er eigenlijk niks riskant aan.
En ja kan ook natuurlijk eerst eens proberen met een blaaspeertje. Kost misschien een €5 ofzo.

Matt.

Legacy Member
Idd. En vooral niet zelf blazen. ;) G'ebt ook nog van die sensor swabs of hoe noemt da daar. :)

Blanco

Legacy Member
Probeerselken, kinder surprise

2538118805_b3bca1bfa2_b.jpg


Tips qwa compositie zijn welkom. Ik denk dat het autootje iets meer naar links moest... hoe zou ik het best de twee deeltjes leggen van het eitje?

Ik wou de focus op het autootje maar ik krijg hem niet gans scherp als ik de achtergrond wazig wil.
'k zIt met een Nikon D40 met standaard lenskit

Joeri

Legacy Member
En ook geen perslucht, kunnen soms vochtresten inzitten.
Sensor swabs werkt idd ook wel goed, gebruikte die vroeger altijd. En tegenwoordig werk ik met dit. Tot hier toe ook nog geen klachten van.

Matt.

Legacy Member
Blanco zei:
Probeerselken, kinder surprise

http://farm3.static.flickr.com/2347/2538118805_b3bca1bfa2_b.jpg

Tips qwa compositie zijn welkom. Ik denk dat het autootje iets meer naar links moest... hoe zou ik het best de twee deeltjes leggen van het eitje?

Ik wou de focus op het autootje maar ik krijg hem niet gans scherp als ik de achtergrond wazig wil.
'k zIt met een Nikon D40 met standaard lenskit

Toch iets grotere DOF nemen. Eventueel de delen van het "ei" wat verder leggen zodat die toch wazig zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan