Archief - POST: Foto's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Babs

Legacy Member
Blanco zei:
Tips qwa compositie zijn welkom. Ik denk dat het autootje iets meer naar links moest... hoe zou ik het best de twee deeltjes leggen van het eitje?

Ik zou die foto een beetje meer naar rechts getrokken hebben, nu ligt die ene helft bijna op het randje van de foto.

Blanco

Legacy Member
Thx, ik ga jullie suggesties eens uitproberen.

Mijn diagrafma was idd te groot, ik heb probeer het nu met een kleiner diafragma (F29) en veel langere sluitertijd. (30sec). Het licht hierbinnen is niet meer optimaal en als ik mijn ISO op 200 laat staan, krijg ik nog net de belichting goed. (volgens de lichtmeting van mijn toestel dan toch)
Met een hogere ISO waarde kan ik wss wel een snellere sluitertijd nemen, maar is dat echt nodig als je een statief hebt?
Ik fotografeer ook met manuele focus en mijn DOF wordt wel groter, althans zo zie ik het toch in de zoeker. Maar op de uiteindelijke foto is mijn achtergrond helemaal zo wazig niet als in mijn zoeker. Hoe komt dit eigenlijk?

wouter_dc

Legacy Member
Blanco zei:
Ik fotografeer ook met manuele focus en mijn DOF wordt wel groter, althans zo zie ik het toch in de zoeker. Maar op de uiteindelijke foto is mijn achtergrond helemaal zo wazig niet als in mijn zoeker. Hoe komt dit eigenlijk?

Ik dacht zelfs dat het oculair geen DOF weergeeft? Tenzij met de diafragmapreview-knop (of hoe da ook noemt) Maar tbh heb ik da nog maar 2x gebruikt :unsure:

GenesisX

Legacy Member
Idd, da gaat bij mij ook niet? Als ik op die knop druk dan wordt er niets waziger (alles blijft dus heel scherp), alleen bij een groter nummer wordt alles donker omdat je dan zo de sluitertijd correct kan instellen.

Blanco

Legacy Member
hmmm... ksnap het ni...

Ik fotografeer op M-stand, ook manuel scherpstellen..
Als ik scherpstel met mijn ring dan kan ik toch zowel het object vooraan als het object achteraan scherpstellen. (beide nu niet, tenzij ik de flits gebruik, niet?)
En dat zie je toch in je zoeker?

Nooit gehoord van een diafragmapreview knop trouwens...

wouter_dc

Legacy Member
Blanco zei:
hmmm... ksnap het ni...

Ik fotografeer op M-stand, ook manuel scherpstellen..
Als ik scherpstel met mijn ring dan kan ik toch zowel het object vooraan als het object achteraan scherpstellen. (beide nu niet, tenzij ik de flits gebruik, niet?)
En dat zie je toch in je zoeker?

Nooit gehoord van een diafragmapreview knop trouwens...

Natuurlijk zie je door je zoeker wat scherp en onscherp is, maar de échte DOF zie je niet

http://www.dphotojournal.com/images/canon/canon-400d-xti-rebel.jpg
Het kleine knopje schuinboven de 4 van 400D is die diafragmapreview knop.


Ik herinner me trouwens terug de theorie die erachter zit. Het diafragma sluit zich niet tot jij de ontspanknop volledig indrukt. Met die diafragmapreview sluit de cam het wel (tijdelijk)
Wat je ziet door je zoeker, zijn niet de instellingen die je hebt ingegeven via M of whatever


Wat bedoel je trouwens met "tenzij k flits gebruikt" Dat je dan wél alles scherpkrijgt? Nee hoor

Xo0

Legacy Member
Ja en naar mijn gevoel werkt die preview knop niet zo heel accuraat (ik kan echt mis zijn).. Je ziet wel verschil met een laag diafragma..

wouter_dc

Legacy Member
Mja das hetzelfde als met uw LCD he, die moet enorm veel informatie op da klein schermpke proppen.

~10+ Megapixels op een LCD schermpke proppen van mss 10x zo weinig pixels

Blanco

Legacy Member
thx, bon kga mijn boekske dan nog een elvendertigste keer lezen, t'is vandoen

Dit is het resultaat van deze namiddag. Kwou gewoon wat oefenen op compositie. Gewoon in de straat, het is hier een bouwwerf momenteel. Niet meteen het interesantste onderwerp, maar ik wou niet te ver gaan. :)
Alle foto's zijn nabewerkt (behalve nr2), ttz, in RAW geprutst, gecropt, retouches, lenscorrectie en saturatie verhoogd.
Bij die laatste heb ik wat geexperimenteerd in PS, kwou een dromerig effect bekomen...

1.
2538866683_7505a51a45_o.jpg


2.
2539689164_dd2d166249_o.jpg


3.
2538867003_88c6ab35d1_o.jpg


4.
2540165823_e928d89565_b.jpg

Floyd

Legacy Member
Mooi die laatste. Da's dan ook wel écht de enige die mij aanspreekt van die vier. Die blur erover hoeft echt niet hoor, volgens mij, integendeel, het maakt het alleen maar marginaal imo.

Blanco

Legacy Member
lol, nu ik ze terugzie, vind ik dat ook. Slecht experiment :p

nog eentje...

2540131029_e9cc112a97_o.jpg

Xo0

Legacy Member
Nu is die laatste unavailable ?
Die eerste 3 spreken mij ook niet aan. En die laatste die je gepost hebt ook niet echt.

Mr.Pee

Legacy Member
Nog even over het diafragmapreviewknopje (wat een woord :D), als je in de studio een voorwerp moet fotograferen op f22 bvb, en met weinig licht dan is dat knopje toch wel handig om te zien of alles scherp is, dan heeft het véél effect!

SlashDotDash

Legacy Member
Blanco zei:
Mijn diagrafma was idd te groot, ik heb probeer het nu met een kleiner diafragma (F29) en veel langere sluitertijd. (30sec). Het licht hierbinnen is niet meer optimaal en als ik mijn ISO op 200 laat staan, krijg ik nog net de belichting goed. (volgens de lichtmeting van mijn toestel dan toch)
Met een hogere ISO waarde kan ik wss wel een snellere sluitertijd nemen, maar is dat echt nodig als je een statief hebt?
Ik fotografeer ook met manuele focus en mijn DOF wordt wel groter, althans zo zie ik het toch in de zoeker. Maar op de uiteindelijke foto is mijn achtergrond helemaal zo wazig niet als in mijn zoeker. Hoe komt dit eigenlijk?

f/29 is geen goed idee, dan krijg je ongelooflijk veel diffractie en de kwaliteit van je beeld gaat zwaar achteruit (verlies aan scherpte). Enfin, ik zie ook niet in waarom de auto per sé helemaal scherp moet. Bij closeups heb je nu eenmaal een kleine scherptediepte. Je kunt het autotje wel softwarematig helemaal scherp krijgen door verschillende foto's te nemen, telkens scherpgesteld op een ander punt.

DOF effect & zoeker: je kijkt steeds door de zoeker op grootste diafragma-opening, dus zie je het effect niet van grotere f-getallen. Sommige camera's hebben een knop om het diafragma te sluiten tot de ingestelde waarde, zodat je in de zoeker kunt zien hoe de DOF juist ligt. Je beeld wordt uiteraard donkerder naargelang je f-getal groter is. Nikon heeft dit vanaf de D70/D80 serie, het zit dus niet op je D40.

wouter_dc

Legacy Member
^ Agree, kritisch diafragma ligt ergens tussen f8 en f16. Voor en na dit kritisch diafragma is er minder scherpte (door bv. diffractielicht dat rol speelt)

Chibiboy

Legacy Member
Hm, ik zou mijn foto's van op reis willen laten afprinten, maar ik weet niet goed waar... Is dat goedkoop omdat in de fnac te laten doen? Of heeft iemand een beter voorstel? :) Thx

Chibiboy

Legacy Member
ha, thx very much mate :)

Is 10x15 een gepast formaat? Want het lijkt nogal klein, als het groter kan :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan