Archief - Portfolio school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zero Grav

Legacy Member
Maja, zij bedoelen eigenlijk een website waar vanal dingen opstaan en dan opeens iemand die achter zijn content ofzo een div zet gevuld met keywords (sex, porn, free, ..) en die dan gaat hiden. Met de bedoeling dat de gebruiker dat niet ziet, maar dat hij met al die keywords een hogere ranking gaat krijgen.

Nu, om dat te vermijden kunt ge gebruik maken van een position absolute.

Code:
h1 span {
    position: absolute;
    top: -10000px;
}

En inderdaad, naar het schijnt lezen de nieuwere versies van screenreaders hidden content ook niet meer (of sommige toch niet) en is het dus beter om die positioning techniek te gebruiken. 'k Heb het zelf feitelijk nog niet nagekeken, maar één van mijn docenten kwam daar overlaatst mee af. Schijnt een nieuwe ontwikkeling te zijn.

Streetrunner

Legacy Member
Zero Grav zei:
Maja, zij bedoelen eigenlijk een website waar vanal dingen opstaan en dan opeens iemand die achter zijn content ofzo een div zet gevuld met keywords (sex, porn, free, ..) en die dan gaat hiden. Met de bedoeling dat de gebruiker dat niet ziet, maar dat hij met al die keywords een hogere ranking gaat krijgen.

Nu, om dat te vermijden kunt ge gebruik maken van een position absolute.

Code:
h1 span {
    position: absolute;
    top: -10000px;
}

En inderdaad, naar het schijnt lezen de nieuwere versies van screenreaders hidden content ook niet meer (of sommige toch niet) en is het dus beter om die positioning techniek te gebruiken. 'k Heb het zelf feitelijk nog niet nagekeken, maar één van mijn docenten kwam daar overlaatst mee af. Schijnt een nieuwe ontwikkeling te zijn.

Dat zeggen ze ook bij mij op school ...
Alleen laten ze die display:none; wel staan maar dan vroeg ik mezelf ook wel af wat het nut er dan van is ?
Display none en dan een positioning geven buiten het gezichtsveld ...
Beter één van de twee gebruiken me dunkt ?

Zero Grav

Legacy Member
't Zal niet zijn, we zitten op dezelfde school. :p We hebben wellicht dezelfde docent ook. ^^
't Is één van de 2, als ge ze allebei gebruikt heft ge het nut op van de andere. En ja, als het inderdaad klopt dat de nieuwe screenreaders die content overslaan is het beter om over te gaan op die laatste wat ik hierboven gepost heb.

'k Heb hier morgen zelfs examen over feitelijk. ^^

Streetrunner

Legacy Member
Zero Grav zei:
't Zal niet zijn, we zitten op dezelfde school. :p We hebben wellicht dezelfde docent ook. ^^
't Is één van de 2, als ge ze allebei gebruikt heft ge het nut op van de andere. En ja, als het inderdaad klopt dat de nieuwe screenreaders die content overslaan is het beter om over te gaan op die laatste wat ik hierboven gepost heb.

'k Heb hier morgen zelfs examen over feitelijk. ^^

Jah ik morgen ook :p
Ik heb Leen Deprez ... Maar het is al ontelbare keren gebleken dat ze ons verkeerde of juist te weinig info meegeeft !

Dom voorbeeld: Als je een template gebruikt hebt om je portfolio te maken dan moet je als je klaar was alles exporten without markup zodat je die regions niet ziet staan als je dan de source bekijkt.
MIJN groep wist dit niet maar ik heb het vernomen via anderen ... Te laat natuurlijk ...
Ook wist mijn groep niet dat we een presentatie moesten doen voor ons portfolio tot we van Dieter Roobrouck tijdens de examens een mailtje kregen met wat tijdens die presentatie verwacht wordt van ons ... :oink:

Jij zit toch in Devine hé ?

Zero Grav

Legacy Member
Dat van die regions hebben ze bij ons ook nooit gezegd, niet in MCT en in Devine ook niet. Maar op zich maakt dat helemaal niet uit omdat dat gewoon commentaarlijnen zijn. Maja, 'k gebruik Dreamweaver nooit, behalve als we verplicht die Templates moeten toepassen.

Die presentatie stelt ook niets voor, chill in de klasgroep even uw site openen op de projector en dan al uw pagina's overlopen. 'k Vond dat vorig jaar het tofste van heel MCT.

Momenteel heb ik Jill Vandendriessche voor Static Web (een beetje zoals uw WD, maar dan enkel xHTML en CSS). En inderdaad, dat is Devine.. Vorig jaar heb'k ook nog les gehad van Dieter, Klaus en Peter.

Niet té negatief zijn trouwens, (een paar van) uw docenten lezen hier mee. :p

Streetrunner

Legacy Member
Haha :p het is niet mijn bedoeling negatief te zijn !
Integendeel, het is een goeie docente ...
Maar de doorgegeven informatie schiet soms wat tekort als ik dan zaken hoor van andere groepen.

Ja presentatie zie ik ook wel zitten ^^

Welk prog gebruik jij dan in plaats van DW ?

Zero Grav

Legacy Member
Ik werk normaal met Coda en CSSEdit2. Maar ik kijk momenteel uit naar Espresso, als het uit bétà komt zou het normaal dezelfde functionaliteit moeten hebben als Coda en CSSEdit2 combined, dus het kan er alleen maar beter op worden. Maar de bétà op dit moment suckt wel, alle functies zijn eruitgestript.

Smoerf

Legacy Member
wat je ook kan doen is het volgende

Code:
<h1><a href="./">Porftolio</a></h1>

Css:
Code:
h1{
   overflow: hidden; /* hoogte en floats */
}

h1 a{
   display: block;
   float: left;
   width: xxpx; /* breedte van bg image */
   height: xxpx; /* hoogte van bg image */
   text-indent: -9999em;
   overflow: hidden;
}

Streetrunner

Legacy Member
Is die text-indent dan hetzelfde als position absolute; top: -9999px; ?
Deze manier is waarschijnlijk handig als het om een menu gaat, juist ?

Smoerf

Legacy Member
die text indent gaat de tekst van een blok element opschuiven maar het element op zich niet, zo moet je geen <span /> in een block element gaan nesten om je tekst "onzichtbaar" te maken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan