Archief - Portfolio school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

adrianhates

Legacy Member
Streetrunner zei:
Voor sommigen is het blijkbaar wat onduidelijk ...
Het is een opdracht voor school ...

Wat betekent:
Je moet voldoen aan bepaalde voorwaarden en regels respecteren die de docenten vastleggen op voorhand.
Je moet dus aan die voorwaarden voldoen en toch nog iets moois creëeren om goed te scoren.
Op basis daarvan worden punten berekend, niet op basis van smaak want die is bij iedereen verschillend.

Uit mijn score kun je dus afleiden dat ik BIJNA aan alle voorwaarden voldoe en dat mijn design er in ieder geval niet slecht uitziet !

enja : ik kan ook alleen maar beamen dat de comments van zero grav mij steeds iets bijleren..

en ja ; ik kan ook alleen maar beamen dat de posts van Zero grav mij heel zelden niet iets bijleren

Ik weet ook wel dat dit geen professionele website is maar het is dan ook mijn EERSTE website ...
Zou veel portfolio's es willen zien als dat hun eerste, echte website is :crazy:

Trouwens, bij het contacteren van enkele bedrijven heb ik volgende commentaar gekregen op mijn portfolio:
Er zit iets zin ... We hebben al slechter gezien van pro's die hier solliciteren.

het is een zeer knappe site voor je eerste werk maar je moet je schikken naar de commentaar die je hier krijgt van mensen die al 10000 keer meer ervaring hebben als jij , ze zullen het zowiezo beter weten als u! en 17/20 vind ik een veel te hoge score.. Ik dacht dat websites bouwen bij MCT toch al een serieus onderdeel was?

Ikzelf studeer toegepaste informatica , kan een pak betere website maken als dat en had op mijn project maar 14/20 :D

Streetrunner

Legacy Member
adrianhates zei:
het is een zeer knappe site voor je eerste werk maar je moet je schikken naar de commentaar die je hier krijgt van mensen die al 10000 keer meer ervaring hebben als jij , ze zullen het zowiezo beter weten als u! en 17/20 vind ik een veel te hoge score.. Ik dacht dat websites bouwen bij MCT toch al een serieus onderdeel was?

Ikzelf studeer toegepaste informatica , kan een pak betere website maken als dat en had op mijn project maar 14/20 :D

JIJ zegt dat je een pak betere websites kunt maken ... Is dat daarom écht zo ?
Laat ook eens wat zien dan ?

TI is een totaal andere richting dan MCT, dat zou je zelf ook moeten weten.

Trouwens, je mag één van de lelijkste sites ter wereld maken, maar technisch perfect in orde en voldoen aan de voorwaarden volgens de opdracht, dan kunnen docenten niet anders dan je een goeie score geven.
Niet alle punten gaan naar ontwerp en weet'k veel ?
Je zult daarom ook niet alle punten krijgen maar slechts zal het in ieder geval niet zijn.

Zoals je zelf kunt zien in mijn showcase-school hebben we nog niet veel gemaakt dus kun je ook niet verwachten dat ik hier een pro-website neerpoot. Ik zei zelf al dat ik mezelf ook geen 17 had gegeven omdat ik ondertussen al heel wat dingen anders en correcter zou doen.
Die website is gemaakt in november dus we zijn ondertussen twee maand verder ... Ik leer elke dag bij en ik apprecieer het dat mensen zoals Grav hier ellenlange posts doen met opbouwende kritiek en tips !

Zeggen dat jij het beter doet helpt dus niemand vooruit tenzij jij hier ook wat werk post en kritiek afwacht zoals ikzelf. :niceone:

adrianhates

Legacy Member
al wat ik met mijn comment wou zeggen is dat wij strenger geëvalueerd worden terwijl dat bij u zo zou moeten zijn.. Voel u toch eens niet zo aangevallen man en lees uw commentaar eens na voordat je uit woede een repliek geeft.

PS : Ik heb hier al meerdere websites gezet en laten bekritiseren! Kheb wel gemerkt dat ze onlangs alles hier opgekuist hebben

Streetrunner

Legacy Member
adrianhates zei:
al wat ik met mijn comment wou zeggen is dat wij strenger geëvalueerd worden terwijl dat bij u zo zou moeten zijn.. Voel u toch eens niet zo aangevallen man en lees uw commentaar eens na voordat je uit woede een repliek geeft.

PS : Ik heb hier al meerdere websites gezet en laten bekritiseren! Kheb wel gemerkt dat ze onlangs alles hier opgekuist hebben

Ik voel me helemaal niet aangevallen :) maar als jij zegt dat je een pak betere websites kunt maken dan mij dan wil ik dat ook graag eens zien !
Als je zegt dat je strenger geëvalueerd wordt dan mij, dan wil ik ook zien waarom en op wat precies.
Jij zult op basis van andere zaken geëvalueerd worden dan mij, anders zou het dezelfde opleiding zijn met hetzelfde doel.

Aan die evaluaties kan ik even weinig doen als jij ... Zij bekritiseren op een bepaalde manier en ik denk dat sowieso op elke school anders in z'n werk gaat.

Ben benieuwd om je werk te zien ...
Heb je geen portfolio of andere sites online staan ?

Zero Grav

Legacy Member
Ok, dat examen ben ik wel gebuisd.

DieselPower zei:

Dat dus ja. De algemene guidelines (waarbij ge dan ook nog dingen hebt gelijk 555 en die zever, zie Firefox Developer Toolbar voor de tests) daarvan zijn zeker al basisdingen die ge goed moet hebben.

In uw geval komt dat minstens neer op de volgende dingen.

Ge kent de h-tag. h-tags worden beschouwd als zeer belangrijk door zowel screenreaders als zoekmachines omdat ze een titel aanduiden. Een h1 zal over het algemeen de titel van uw pagina zijn, h2 subtitels, etc..

Een blinde komt uw site binnen, zijn screenreader begint uw site te lezen. Die ziet dus die afbeelding staan, maar die afbeelding heeft geen waarde. Als een blinde hoort "image alt is banner" is dat en heel verschil met "title: portfolio van bla".
Daarmee dus: <h1><span>Portfolio van bla</span></h1> en dan uw span hiden met uw stylesheet zodat een gewone gebruiker geen last heeft van die tekst en enkel de image ziet die gij op de achtergrond van de h1 hebt gezet.

Zoekmachines ook. Zij indexeren uw site en het eerste wat ze zien is een afbeelding met de alt-tag header. Dat slaat die gewoon over, dat interesseert em niet. Zou em een h1 zien daarentegen dan zou em die opslaan en aan uw site linken als één van de belangrijkste keywords.

--

Uw menu bevat ook weer alleen maar images. Ook hier weer hoort de blinde gebruiker iets in de aard van:

list
list item: link, image alt is cvButton
...

Dat is op zich lichtjes duidelijk, maar het kan allemaal duidelijker en geoptimaliseerder.

Allereerst maakt ge één afbeelding met al uw menu-items in de gewone state en de hitstate (voorbeeld).

Dan begint ge aan uw menu:

<ul id="nav">
<li id="homeLink"><a href="#" title="ga naar: home"><span>Home</span></a></li>
<li id="testLink"><a href="#" title="ga naar: test"><span>Test</span></a></li>
</ul>

Die title moet ge al zeker hebben en nu hebt ge ook nog eens in de span een tekst staan die zowel zoekmachines als screenreaders kunnen interpreteren. Die "ga naar:" hoeft er niet bij te staan, is iets persoonlijks.

In uw css zet ge dan gewoon uw achtergrondkleur op uw ul, maakt ge die fullwidth en height van zoveel pix als gij wilt. En dan float ge uw li's allemaal left, zet ge uw a's op display:block en geeft ge ze die ene achtergrond mee met al uw items.

En dan kunt ge met die id's (homeLink, testLink) uw background gaan verschuiven.

a#homeLink { background-position: 0 0; }
a#testLink { background-position: -50px 0; }

a#homeLink:hover { background-position: 0 -50px; }
a#testLinks:hover { background-position: -50px -50px; }

Waarom 1 achtergrondafbeelding voor alles? Dan is die in één keer ingeladen en kunt ge ermee doen wat ge wilt. Ge hoeft niet voor elke hoverstate een nieuwe afbeelding in te laden. Doet ge dit wel dan gaat ge bij de eerste hover altijd een fractie van een seconde geen afbeelding zien omdat die nog moet worden ingeladen.

--

Voor uw content hebt ge eigenlijk teveel divs gebruikt ook. Ge hebt een imgPersonalia en een pPersonalia.. Zou eigenlijk niet moeten. Gewoon een paragraaf met daarin een img, die img float ge left en uw personalia zet ge in uw p'ke. Dan uw adres nog eens in een address tag en dat is allemaal correcter.

--

Uw footer dan.. Stel u voor dat uw footer door een screenreader bekeken wordt. Wat zegt die? "image, alt: content footer". Ook de zoekmachine leest die afbeelding en interpreteert het alsof die deel uitmaakt van inhoud. Wat dus niet zo is, 't is een deel van uw ontwerp.

Dat is geen ramp voor die bezoeker, maar ge moet u eens voorstellen hoe lang het duurt om van punt a (de header van uw site) naar punt b (de footer) te gaan. Hoe minder onnodige wegen die daarvoor gevolgd moeten worden, hoe beter.

Daarbij wil ik ook nog zeggen dat ge best een "skip to content" link in kunt bouwen. Een anchor die de screenreader de mogelijkheid geeft niet alle menu-items opnieuw te laten overlopen en direct aan de content te beginnen.

Simpelweg net onder uw body of uw container een:
<a href="#content" title="Skip to content" id="skipNav">Skip to content"</a>

In uw css hide ge die of zet ge die op -1000px ('t schijnt dat elementen display: none; objecten nu ook overslaan en dat nu position:absolute; top:-1000px wordt aangeraden). De gewone gebruiker heeft er op die manier geen last van, maar de blinde gebruiker moet niet constant naar 10 menu-items luisteren vooraleer te komen waar em eigenlijk naar op zoek was.

Ge hebt trouwens ook wel veel menu-items hé. 'k Geloof dat het aangeraden aantal ergens iets van 5 + of - 3 is.

En dan onderaan, in uw footer is een "back to top" link ook altijd wel leuk.

---

Dit zijn maar een paar dingen waar ik nu zo 1, 2, 3 op kom. Er zullen er ongetwijfeld nog wel zijn, zoals accesskeys, relatieve puntgrootte gebruiken voor fonts, enzovoort..

---

Trouwens, die 17/20 is nog steeds enorm veel als ge niet naar het design kijkt zenne. 't Is daarmee dat het mij/ons verbaasd. Ge hebt zelfs volgens de verwachtingen waar ge aan moet voldoen voor mct veel dingen fout gedaan. Maja, des te beter voor u..

Webdesign in MCT is zo belangrijk niet hoor adrianhates. 't Is een klein onderdeel van alle vakken die ge in die richting hebt.

Smoerf

Legacy Member
Zero Grav, ik zou het opgeven. Hoe hard je ook probeert uit te leggen waarom iets SEMANTISCH in elkaar moet zitten én dat een site die valideert op het W3C niet onmiddellijk semantisch juist is, de meesten snappen het niet en willen het toch niet snappen...

Mss eens een discussietje opstarten hieromtrent want net als jij krijg ik de laatste tijd meer en meer het vliegend schijt van de zogenaamde doe-het-zelvers die opmerkingen vragen over hun product maar blijkbaar niet tegen kritiek kunnen. Noem me arrogant, het kan me geen zak schelen omdat ik maar al te goed weet dat de waarheid voor de meesten kwetstend overkomt en dat het niet de input is die ze verwachtten. Mijn oprechte excuses als ik niet kan zeggen "nice job!" als het op geen vliegende fuck trekt.

het is simpel, het WEB is bedoeld om INFORMATIE (tekst dus) te kunnen DELEN, layout is een handig meegenomen iets die ervoor zorgt dat uw INFORMATIE op een mooie manier weergegeven wordt. Dit neemt nog altijd niet weg dat tekst selecteerbaar moet zijn, kopiëerbaar, beknopt. Al te vaak kwakken mensen een word file tekst klakkeloos over in hun editor en hebben ze bijgevolg een gigantische dosis informatie waar IK als BEZOEKER mijn weg moet op vinden. Als de boodschap voor het web nog niet duidelijk was, als IK de BEZOEKER ben die INFORMATIE kom zoekekn op JOUW WEBSITE dan moet jij mij die INFORMATIE aanbieden in een beknopte vorm zodat enkel het BELANGRIJKSTE er op staat en dat IK niet moet FILTEREN op de content...


om nog maar te zwijgen van inline images die geen fluit te zien hebben met de content. Images in je html code mogen enkel als ze gerelateerd zijn met de content, en NEEN dat is je menu niet. Je menu moet een lijst zijn van tekstuele links die je met css wel kunt opfraaien door text-indent: -9999em te doen en er een achtergrond op te kwakken, als je al een hoverstate zou gebruiken doe je dit best met css sprites anders heb je een kleine vertraging doordat je hoverimage moet inladen....

Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil

Streetrunner

Legacy Member
Hey Smoerf,

Zero Grav verdedigde zijn standpunten, ik de mijne ...
Kan ik daarom niet tegen kritiek ?
Ik vroeg opmerkingen om ervan bij te leren (zoals dit nu het geval is geweest) want van docenten krijg je nauwelijks of in de meeste gevallen geen feedback.

Trouwens over die layout ...
Ik geef je 100% gelijk over wat de content betreft !
Maar in de MEESTE gevallen (niet altijd), maar in de MEESTE gevallen, wordt de bezoeker aangetrokken door het design ...

Als jij info opzoekt over een bepaald onderwerp en je komt op een website terecht waar zich allerlei vervelende geluidjes afspelen en waar er herhalende animaties gebruikt worden die dan nog eens uitgerokken zijn ...
Heb jij dan nog zin om te beginnen lezen ook al is de content misschien wél van kwaliteit ?

Het oog wil ook wat man ...
Ik heb ook nooit gezegd dat mijn portfolio de beste site ter wereld is !
Tuurlijk staan er veel fouten in ! Het is mijn eerste website !
Daarom dat de reacties van Zero Grav zo nuttig waren omdat hij een goeie, verstaanbare (voor mij dan toch) uitleg gaf over het waarom wel en het waarom niet van bepaalde zaken.

Wat je opmerking in je ander topic betreft over standaarden : toon eens wat jij hebt gemaakt want je geeft kritiek op mijn werk ...
Dat ging niet over jou maar over een ander persoon. Ergens wel logisch denk ik ...
Een leek zal ook niet zeggen tegen een vloerder dat zijn mozaïekjes op niets trekken als hij zelf niets van de techniek kent hé ?
Daarom weet ik graag met wie ik dan te maken heb.
En oke, je bent nu misschien al 2 jaar webdev van beroep en je hebt zeker meer ervaring dan mij maar denk je dat je daarom de pro of de beste bent ?
Iedereen maakt fouten ... Altijd !
Je bent zelf pas afgestudeerd en je komt hier kritiek spuien over doe het zelver studenten of pro-webdesigners in wording ...
Jij denkt dat je er al bent blijkbaar ? :lol:

En nog een laatste iets, webdesign is ook iets persoonlijks.
Er zijn inderdaad standaarden en maar goed ook.
Maar toch zijn er nog verschillende manieren om een website op te bouwen en de ene vindt die al beter dan de andere maar zijn die verschillende manieren daarom verkeerd ?
Zolang je je aan de standaarden houdt, zie ik niet in wat het probleem is !

Greetz
Een webdesigner in wording

Zero Grav

Legacy Member
Nuja, daar zegt ge verkeerde dingen. Smoerf kan echt wel nice dingen maken. En al betekent 2 jaar ervaringen in het werkleven niets, toch heeft em genoeg potentieel om het te maken. 'k Vind het nogal onrespectvol dat ge dan zo'n dingen zegt.

Voor in het vervolg ook: Mensen die hier commentaar geven moeten zich niet verantwoorden met eigen websites. Ook mensen die zelf geen websites bouwen kunnen goeie opmerkingen geven, al is het maar op vlak van usability.

Maar kom, we zijn te hard voor u. Ge lijkt alleszins geïnteresseerd te zijn in wat er hier geschreven wordt door diverse personen, waaronder ikzelf, en bereid om er in de toekomst rekening mee te houden. Dat geeft mij dan toch het gevoel dat mijn post niet helemaal verloren tijd is geweest en dat ik niet als verwaand word verweten omdat ik iemand probeer vooruit te helpen (moest er ook even bij hé ^^).

Streetrunner

Legacy Member
Ah eindelijk begrijpen we elkaar hier :p

Ik zeg ook niet dat Smoerf geen goeie dingen maakt ...
Ik bedoel alleen dat ook mensen die nog studeren talent kunnen hebben en niet moeten afgeschilderd worden als doe het zelver webdesigners of wannabe's of weet ik veel ...

Zo kun je over iedereen spreken zoals ik dus wou aantonen !

Ik ben zeker geïnteresseerd in wat er hier geschreven wordt want het komt me alleen maar ten goede.
Momenteel ben ik bezig met een volgende website waar ik met al jouw opmerkingen rekening probeer te houden !
Als ik geen kritiek zou kunnen verdragen, zou ik hier trouwens ook niet posten ;)

Good luck to you & Smoerf en bedankt voor de uitgebreide posts ..
Ze waren zeker geen tijdsverspilling, integendeel, ze helpen onervaren webdesigners zoals ikzelf alleen maar vooruit !!

Smoerf

Legacy Member
Streetrunner zei:
Hey Smoerf,

Zero Grav verdedigde zijn standpunten, ik de mijne ...
Kan ik daarom niet tegen kritiek ?
Daarom kan je inderdaad niet tegen kritiek. Zero Grav heeft genoeg ervaring met het web om bepaalde fouten te kunnen aantonen en argumenteren waarom (en dat doet hij ook), de manier waarop je hierop reageert is aanvallend en je doet niet meer dan wat lege argumenten aanhalen.

Streetrunner zei:
Ik vroeg opmerkingen om ervan bij te leren (zoals dit nu het geval is geweest) want van docenten krijg je nauwelijks of in de meeste gevallen geen feedback.
Da's een feit, zelf ben ik verre van voorstander van de leerplannen, maar zij moeten ze volgen, willen of niet...

Streetrunner zei:
Trouwens over die layout ...
Ik geef je 100% gelijk over wat de content betreft !
Maar in de MEESTE gevallen (niet altijd), maar in de MEESTE gevallen, wordt de bezoeker aangetrokken door het design ...

Als jij info opzoekt over een bepaald onderwerp en je komt op een website terecht waar zich allerlei vervelende geluidjes afspelen en waar er herhalende animaties gebruikt worden die dan nog eens uitgerokken zijn ...
Heb jij dan nog zin om te beginnen lezen ook al is de content misschien wél van kwaliteit ?

mensen surfen méér en méér mbv een zoekmachine, de meesten zelfs google. Als jij info opzoekt over een hotel, en je komt op een crappy website waar je onmiddellijk de prijzen terugvindt, foto's van het hotel, kamers, etc... en er speelt een achtergrondgeluidje, dan kan het je geen ene fuck schelen dat de vorige website een killerdesign had maar nougabollen aan info verschafte. Mensen surfen niet om "mooie websites" te zien, mensen surfen om informatie te vinden want dat is de uiteindelijke bedoeling van het web, informatie delen.

Streetrunner zei:
Het oog wil ook wat man ...
Ik heb ook nooit gezegd dat mijn portfolio de beste site ter wereld is !
Tuurlijk staan er veel fouten in ! Het is mijn eerste website !
Daarom dat de reacties van Zero Grav zo nuttig waren omdat hij een goeie, verstaanbare (voor mij dan toch) uitleg gaf over het waarom wel en het waarom niet van bepaalde zaken.

Dat het oog ook wat wil is een waarheid als een koe, maar het design is niet het belangrijkste. 3/4de van de bezoekers komt voor de inhoud die je hen aanbied, niet om te kijken naar de slick background image en hoe glossy de buttons wel mogen wezen. Blinden en slechtzienden hebben trouwens geen fuck aan een killer layout, soit... Hiermee heb ik niet gezegd dat design verwaarloosbaar is, verre van, de manier waarop je je data gaat aanleveren is natuurlijjk van belang, en het geheel moet samenhangen en mooi ogen, maar vergeet nooit dat de inhoud het belangrijkste is van een website.

Streetrunner zei:
Wat je opmerking in je ander topic betreft over standaarden : toon eens wat jij hebt gemaakt want je geeft kritiek op mijn werk ...
Dat ging niet over jou maar over een ander persoon. Ergens wel logisch denk ik ...

Hierop weiger ik zelfs in te gaan, om de hele simpele reden dat ik mij niet moet verantwoorden tegenover jou, verre van. Als ik me niet vergis vraag jij een sitecheck aan...

Streetrunner zei:
Een leek zal ook niet zeggen tegen een vloerder dat zijn mozaïekjes op niets trekken als hij zelf niets van de techniek kent hé ?
Hiervan zou je nog kunnen schrikken. Als je ooit in een bedrijf werkt en een klant, die geen fuck van web weet, zegt je dat hij een blauwe site wil met gele letters, schreewlelijke iconen én irritante geluidjes, dan maak je dat, willen of niet. Je kan argumenteren waarom niet, maar uiteindelijk beslist hij. Je kan natuurlijk de opdracht weigeren, maar als je niet de zaakvoerder bent heb je het vlaggen.
Zelfs niet klanten hebben recht om je werk af te breken als ze kunnen aantonen waarom. Je kan perfect tegen een vloerder zeggen dat zijn mozaïekjes op niets trekken, ook al ken je niets van de techniek, want vanuit jouw standpunt trekt het mss wel op niets, en mss ben je niet de enige die dat vindt...

Streetrunner zei:
Daarom weet ik graag met wie ik dan te maken heb.
En oke, je bent nu misschien al 2 jaar webdev van beroep en je hebt zeker meer ervaring dan mij maar denk je dat je daarom de pro of de beste bent ?
Iedereen maakt fouten ... Altijd !
Als je wil weten met wie je te maken hebt bestaat er een medium die informatie verschaft, dat heet het internet. Ik vind mezelf verre van de beste, mocht ik mezelf de beste vinden werkte ik niet meer me dunkt. Ik leer iedere dag bij, en probeer alles wat ik aan informatie verzamel te bundelen en te gebruiken in mijn werk. Ik ben niet de beste, verre van...

Streetrunner zei:
Je bent zelf pas afgestudeerd en je komt hier kritiek spuien over doe het zelver studenten of pro-webdesigners in wording ...
Jij denkt dat je er al bent blijkbaar ? :lol:
So far for research... Ik ben pas 2 jaar werkzaam als frontend developer, wat niet wil zeggen dat ik pas 2 jaar werk. Jij zit in 1mct, je gaat toch al langer naar school dan 1 jaar denk ik toch? En mocht je twijfelen, wat ik ervoor deed was ook webrelated, alleen ietsje ruimer...
De reden dat ik hier kritiek kom spuien op studenten is niet om jullie de grond in te boren, verre van. Net als andere mensen die werkzaam zijn in die sector wil ik zaken benadrukken die belangrijk zijn, handigheden, howto's, Voor de één een hulp, voor de ander kritiek, tis maar hoe je het bekijkt.
Jij denkt dat ik er blijkbaar ben? Want as far as I know heb ik nog nergens geclaimd een guru te zijn of what so ever...

Streetrunner zei:
En nog een laatste iets, webdesign is ook iets persoonlijks.
Er zijn inderdaad standaarden en maar goed ook.
Maar toch zijn er nog verschillende manieren om een website op te bouwen en de ene vindt die al beter dan de andere maar zijn die verschillende manieren daarom verkeerd ?
Zolang je je aan de standaarden houdt, zie ik niet in wat het probleem is !

Greetz
Een webdesigner in wording
Standaarden is nog zo'n misvatting. Wat is "de standaard"? xHTML? Wel, bekijk volgend stukje code:
Code:
<div class="paginaTitel">
   <span class="vet rood">Dit is de pagina titel</span>
</div>

Bovenstaande zal perfect valideren, want het is volgens de standaard én het is xhtml strict, dikke duim, een kus van de juf en een bank vooruit. Wat zegt dit stukje code? Dat je xhtml beheerst en niets afweet van semantiek. Semantisch gezien klopt het niet. Je eerste div is goed, want het gaat blijkbaar om een losstaand blok. Je naamgeving is ietsje minder, want hiermee lijkt het alsof er in die div enkel een pagina titel zal komen. Wat doe je dan met een zoekformulier? Een nieuwe div? Of is dit een deel van de .paginaTitel?
Een span rond je tekst, so far no problem, ow, wacht, het is een paginatitel, de belangrijkste titel van heel je document? En het moet in het vet en in het rood? Classnames zijn ook zoiets, rood is mss een mooie benaming voor een class, maar wat rood is vandaag kan morgen blauw zijn. En hoe belachelijk de vet ook mag zijn, geloof me, je hebt echt mensen die het zo aanpakken.

onderstaand stukje code is niet alleen valide, het is semantisch correct ook.
Code:
<div id="header">
   <h1>Dit is de pagina titel</h1>
</div>

En mocht je je afragen wat het belang is van semantische pagina's? Lees er anders eens dit op na...

Kort samengevat, ik breek je niet af, ik scheld je niet uit, ik vind mezelf niet de beste. Als je werkt doe je ervaring op, ervaring die ze op school nooit kunnen aanleren. je kan niet onmiddellijk weten hoe je iets ideaal opbouwt, da's normaal, maar er zijn bepaalde frequente misvattingen (zoals images voor navigatie) die op een andere manier kunnen opgelost worden, en het web is verzadigd van artikels hierover, daarom val ik er over, en eerlijk gezegd, dergelijke zaken zouden ze wel op school mogen aanleren.

Streetrunner

Legacy Member
Ik kan me volledig vinden in je post Smoerf, vooral ivm die laatste alinea ...
Waarom gebruik ik bv images in mijn menu ?

Om de simpele reden dat ik geleerd heb op school: Als je exotische lettertypes gebruikt die dus afwijken van de standaardlettertypes die iedereen op zijn pc heeft, dan moet je images gebruiken ...
Als ik daarom fouten maak ivm semantiek e.d. dan kon ik dat zelf in ieder geval niet weten want ik kende er zelfs geen andere oplossing voor.
Nu weet ik dat ik er gewoon tekst moet inzetten en een backgroundimage kan invoegen ...


Maarja, ik heb ondertussen veel bijgeleerd door jullie posts en de artikels waar jullie soms naar verwezen en dat was mijn bedoeling toen ik het topic startte.

Je hebt me nu trouwens wel nieuwsgierig gemaakt naar jouw werk ...
Maar om je te googlen zoals je zelf zei, heb ik wel je echte naam nodig ;)

adrianhates

Legacy Member
Streetrunner zei:
En nog een laatste iets, webdesign is ook iets persoonlijks.

Dat is het helemaal niet , je moet niet uitgaan van jezelf maar van je klant of van het thema/doelpubliek

Zero Grav

Legacy Member
Dat maakt het nog niet minder persoonljk. Jij creëert namelijk nog steeds zelf iets en geeft een persoonlijke twist aan de vragen van een klant. :) Maar dat begint wel zwaar off-topic te gaan.

Streetrunner

Legacy Member
adrianhates zei:
Dat is het helemaal niet , je moet niet uitgaan van jezelf maar van je klant of van het thema/doelpubliek

Dus elke klant zegt jou waar alles exact moet staan, hoe elke tekst moet uitgelijnd worden, hoe elke button eruit moet zien, welke fonts je moet gebruiken, welke kleur alles moet hebben, ... ?
Je krijgt richtlijnen oké maar uiteindelijk maak je er altijd iets persoonlijks van !

En dit gaat inderdaad niet meer over de reden waarom ik dit topic opstartte.
Als je nog vragen of opmerkingen hebt, contacteer me dan via m'n portfolio (mailform of e-mailadres staat er ook op) ;)

adrianhates

Legacy Member
Zero Grav zei:
Dat maakt het nog niet minder persoonljk. Jij creëert namelijk nog steeds zelf iets en geeft een persoonlijke twist aan de vragen van een klant. :) Maar dat begint wel zwaar off-topic te gaan.

Ja ok als je het zo beziet :) ' Dat maakt elk webdesign bureau dan ook uniek!'

Wel voor de tijd dat ik hier al zit heb ik zelden een topic die enige noemenswaardige repliek had zonder zwans zien uitdraaien

carhartt^-

Legacy Member
adrianhates zei:
Ja ok als je het zo beziet :) ' Dat maakt elk webdesign bureau dan ook uniek!'

Wel voor de tijd dat ik hier al zit heb ik zelden een topic die enige noemenswaardige repliek had zonder zwans zien uitdraaien

behalve Proximedia & consoorten waar het aan de lopende band te doen is :bah:

Eleven

Legacy Member
Ondanks dat dit topic niet mijn sitecheck is heb ik hier al wel een pak bijgeleerd en nuttige informatie gevonden (waarvoor dank), een aantal dingen waren voor mij vanzelfsprekend en paste ik ook toe, andere dingen waren dan weer nieuw waaronder dit:

Zero Grav zei:
... Elke site heeft één titel, één titel die de site volledig beschrijft (hier bijvoorbeeld 9lives). Bij u zou die titel "Portfolio Thomas Deceuninck" kunnen zijn, maar dat is ze niet.

...
Code:
<h1><span>Thomas Deceuninck</span></h1>


... En natuurlijk als backgroundimage van een h1.

Ok geen probleem, we maken een website met dit:
HTML:
Code:
<h1><span>De titel van mijn site</span></h1>
CSS:
Code:
h1 {
	background-image: url(...);
	height: 250px;
	width: 1000px;
}

h1 span {
	display: none;
}
Nu heb ik wa ik wil, ik gebruik een H1 voor de titel van mijn site, maar inplaats van de tekst zie ik een afbeelding. De tekst die in de h1 tag stond is weggewerkt.

Maar nu lees ik dit
Avoid hidden text or hidden links.
bron: Google Webmaster Blog, wat meer uitleg.
Nu zou ik het wel leuk vinden om niet afgestraft te worden door google, en zeker niet op zo'n belangrijke tag als de H1 tag.

Is het aan te raden om dit te gebruiken(zijn er risico's aan verbonden?), of zijn er betere alternatieven(zo ja welke?).

En hoe zit het met mensen met een screenreaders en zoekmachines, krijgen zij de H1 informatie wel te lezen indien deze op 'display:none' staat?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan