Archief - PHOTOSHOOT: eerste trials met 350D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

guRuh

Legacy Member
Conspectus zei:
Wat voor regels? Breek ik een wet door een link naar 30 foto's te plaatsen? 't Is idd geen photoshoot als je het strikt neemt maar ik volg enkel de voorgeschreven prefix-regels.

Ik bedoel:

alles wordt hier maar opgesmeten, totaal niet concreet

Wat ik zou doen: zoals de thread van Typhon: 1 bepaald onderwerp.

Floyd

Legacy Member
Ja maar moet dat echt? Ik zie het nut er niet van in... Mij stoort het in ieder geval niet dat er verschillende onderwerpen door elkaar in één photoshoot staan.

Lo_fi

Legacy Member
Ik probeer me even in te leven in het hoofd van iemand die net een camera gekocht heeft voor het equivalent van een Xbox, een Playstation en een Ipod-mini en daar mee aan de slag wil. Dan neem ik mijn camera, wandel het huis rond, fotografeer m'n kat, m'n lief, de tv, de sanseveria's aan het venster. Vervolgens neem ik de fiets en ik fotografeer de bladeren, de bomen, een beekje, het tarmac en een wolk die op Elvis lijkt.. Thuis open ik photoshop en ik ben blij met wat ik zie, ik maak een gallery en ik plaats ze online, fier als een gieter..


- Hierna is het iets moeilijker te voorspellen. Meestal komt iemand dan hier terecht waar de foto's of genegeerd (ik heb al 1000 keer close-ups van een bloem gezien) of de grond in geboord (meestal vrij terecht) of voorzien van commentaar als : blijven oefenen, je foto nie bewerken, en bla bla. Hierna is er weer een pleidooi voor 'showcases' en 'test-cases' of zeg maar 'tijd voor het omvervallen ' en een 'hier komen de bloemen'...

Maar nergens zie ik iets waar ik iets aan heb..waar ik effectief een aspect van fotografie leer kennen, nuttige dingen kan oppikken.. Waar leert de beginner ook maar de basis van het spel dat bestaat uit sluitertijd, diafragmaopening, iso-waarde, brandpunt en zeg maar lenskapje? Wat is het verschil tussen een halfgesloten diafragma en een langere sluitertijd en een open diafragma en een korte sluitertijd....?

Fotografie is bij uitstek een onderwerp waar enige technische kennis van pas kan komen en dat ook stap voor stap aangeleerd kan worden. Ik reken mezelf absoluut niet bij de goeie fotografen maar ik droom een beetje van een systeem waar de goeie fotografen die dit forum bezoeken het lef hebben en de afspraak maken een serie threads te maken die als volgt gaan :

- Onderwerp: het portret.
- Klein beetje uitleg, technische tips, paar nuttige links, voorbeeldjes.
- Mensen met interesse posten vragen, proberen de info toe te passen en met een beetje geluk krijg je een reeks nuttige threads over 1 onderwerp (landschappen, sluiteropeningen, fotograferen bij weinig licht, actiefotografie, weet ik veel ..) waar je tot in het oneindige kan naar verwijzen..

guRuh

Legacy Member
Misschien moeten we dan eens beginnen met nen guide te schrijven? Alleen weet ik niet of er vraag naar is...?

GhostFire

Legacy Member
guide ? goed idee, ik trek redelijk vaak foto's, maar heb het lef niet ze te posten omdat ik ze meestal zelf niet goed vind, ik ken dan technisch ook niet alles van een camera

dus: als iemand zin heeft zo'n guide ineen te steken :D :p

maar uh gaan we niet wat off-topic ? :offtopic:

highsk8

Legacy Member
Ik ga bewust geen technisch commentaar geven want ik vind ze prachtig!
Technisch zijn de meeste ook in orde, maar dat moet niet altijd.
Zalig werk!

#8U6

Legacy Member
Hoeveel heeft uw toestel gekost ?? AH zo'n schoon foto's da is toch ni enkel techniek he ?

Lo_fi

Legacy Member
Je gaat me niet horen zeggen dat de kwaliteit van de camera je resultaat bepaalt..maar het is vaak wel zo dat iemand die verstaat hoe foto's te nemen met een toptoestel de resultaten kan halen die hij wil, waar hij soms afgeremd kan worden door een minder toestel..

LunchBox

Legacy Member
eenvoudig vertaald:

goeie cam + goeie fotograaf = goeie foto's / goeie kwaliteit
goeie cam + slechte fotograaf = slechte foto's / goeie kwaliteit
slechte cam + goeie fotograaf = goeie foto's / slechte kwaliteit
slechte cam + slechte fotograaf = slechte foto's / slechte kwaliteit

afgeleid: de fotograaf zorgt voor een "goeie foto" > is er een goeie compositie/zit er een verhaal achter/etc.. en een goei toestel voegt daar deftige kwaliteit (beeldpixels) aan toe, dus met kwaliteit bedoel ik hier het maximum dat een toestel door technische specificaties kan behalen.

Floyd

Legacy Member
Kwaliteit is meer dan de pixels imo, probeer maar eens een vogel in vlucht deftig in beeld te brengen met een standaard compactcamerake.
Dit is natuurlijk een extreem vb, maar je weet waar ik naartoe wil.

LunchBox

Legacy Member
je voorbeeld kadert nog prima in het overzicht floyd:

goei toestel: breed aantal mogelijke sluitertijden
+ goeie fotograaf = goeie foto
+ slechte fotograaf = slechte foto (kent instellingen niet)

slecht toestel: veel te lange sluitertijd > vaak te blurry resultaat
+ goeie fotograaf = matig tot slechte foto (degelijke point&shoot reflex)
+ slechte fotograaf = slechte foto (krijgt het niet deftig in beeld)

#8U6

Legacy Member
En de prijs van zo'n deftig digitaal toestel tussen de 300 en 600 euro's zeker ?

Typhon`

Legacy Member
#8U6 zei:
En de prijs van zo'n deftig digitaal toestel tussen de 300 en 600 euro's zeker ?
Indien ik onder u deftig toestel=dlsr versta:
Vermenigvuldig dat maar een aantal keer, het goedkoopste zonder beperkingen (indien je al je materiaal wilt):
Dlsr: +-850 euro
Lenzen: 3 lenzen op zijn minst tochwel (multizoom is slecht, ga maar naar prosumer zeg ik dan); Groothoek/mid-range/tele. 1000-1500 euro kwijt.
Rugak om het erin te stoppen: 150+ euro
Filters/statief/accesoires: 200 euro

=

2500 euro.
Denk natuurlijk dat er nog niemand op dit forum die aan fotografie doet zijn collectie al compleet heeft gemaakt.
Je kan er je natuurlijk je gemakkelijk vanaf maken door een 18-200mm te kopen, maar ga dan maar naar de prosumer's zeg ik dan.

guRuh

Legacy Member
Typhon... het heeft vooral te maken met "je camera aanpassen aan je wensen", niet iedereen heeft dit arsenaal aan lenzen & stuff nodig, zeker niet.

Daarom... beginnen met kitlens, na een tijd merk je wel wat je nodig hebt, maar vooral, waarom je het nodig hebt. En dat dames en heertjes, is de kracht van dslr! :D

Conspectus

Legacy Member
Soms doet dit forum mij meer aan een tuningsalon voor camera's dan aan iets anders denken. Net als die auto's horen die camera's "on the street". Al de rest smaakt naar mijn zin iets te veel naar compensatie.

Joeri

Legacy Member
guRuh zei:
Typhon... het heeft vooral te maken met "je camera aanpassen aan je wensen", niet iedereen heeft dit arsenaal aan lenzen & stuff nodig, zeker niet.

Daarom... beginnen met kitlens, na een tijd merk je wel wat je nodig hebt, maar vooral, waarom je het nodig hebt. En dat dames en heertjes, is de kracht van dslr! :D


Maar toch bijna 90% van de dslr gebruikers hebben al die spullen nodig hoor. als het niet door de lenzen zo duur wordt is het wel door iets anders. Productfotografie bijvoorbeeld kan je perfect met een 50mm F1.8 van 100€ doen, maar je moet eens weten wat ze dan nog van geld in belichting, achtergronden, enz steken.
En het bedrag van accesoires mag gerust naar 500 ipv 200; een goed statief kost een goede 200€, goede polar minstens 50€ (x het aantal lenzen als ze een verschillende filtermaat hebben), geheugenkaartjes van ong 80-90€, flits: 200€, enz...

En dat van die kitlens: geloof me, eens je een andere lens op je camera hebt gezet komt ze er nooit meer op. In het begin is ze leuk, maar eens je anders in je handen hebt gehad...


multizoom is slecht, ga maar naar prosumer zeg ik dan
Kan z'n voordelen wel hebben hoor. Alhoewel ik m'n andere lenzen voor geen geld van de wereld wil missen, blijven ze toch liever thuis met een familieuitstap om plaats te ruimen voor een 18-200. Ik ga echt niet een hele dag wisselen tussen m'n 28-75 en 70-200, laat staan met die laatste een hele dag rond m'n nek lopen, dan is m'n rug binnen 5 jaar zo krom als iets...

blaZe

Legacy Member
#8U6 zei:
Dus de prijs voor een beginger is 600€

fout, dat is

- tijd
- gevoel voor composities
- op de juiste plaats op het juiste moment zijn.
- de kunst hebben om een moment eender waar te kunnen creeeren.
- eender welk toestel binnen je budget. (dat kan dus 300,- zijn maar ook 3000,-)
- intresse zodat je niet op forums als deze rondneust maar info haalt op bv belgiumdigital of andere forums met uitleg over het technische aspect van fotografie. forums met tips gaande van hoe portretten maken, instellingen voor highspeed fotografie of voor macro's, natuurlandschappen.

dat is zowat de prijs voor een beginner.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan