Ik probeer me even in te leven in het hoofd van iemand die net een camera gekocht heeft voor het equivalent van een Xbox, een Playstation en een Ipod-mini en daar mee aan de slag wil. Dan neem ik mijn camera, wandel het huis rond, fotografeer m'n kat, m'n lief, de tv, de sanseveria's aan het venster. Vervolgens neem ik de fiets en ik fotografeer de bladeren, de bomen, een beekje, het tarmac en een wolk die op Elvis lijkt.. Thuis open ik photoshop en ik ben blij met wat ik zie, ik maak een gallery en ik plaats ze online, fier als een gieter..
- Hierna is het iets moeilijker te voorspellen. Meestal komt iemand dan hier terecht waar de foto's of genegeerd (ik heb al 1000 keer close-ups van een bloem gezien) of de grond in geboord (meestal vrij terecht) of voorzien van commentaar als : blijven oefenen, je foto nie bewerken, en bla bla. Hierna is er weer een pleidooi voor 'showcases' en 'test-cases' of zeg maar 'tijd voor het omvervallen ' en een 'hier komen de bloemen'...
Maar nergens zie ik iets waar ik iets aan heb..waar ik effectief een aspect van fotografie leer kennen, nuttige dingen kan oppikken.. Waar leert de beginner ook maar de basis van het spel dat bestaat uit sluitertijd, diafragmaopening, iso-waarde, brandpunt en zeg maar lenskapje? Wat is het verschil tussen een halfgesloten diafragma en een langere sluitertijd en een open diafragma en een korte sluitertijd....?
Fotografie is bij uitstek een onderwerp waar enige technische kennis van pas kan komen en dat ook stap voor stap aangeleerd kan worden. Ik reken mezelf absoluut niet bij de goeie fotografen maar ik droom een beetje van een systeem waar de goeie fotografen die dit forum bezoeken het lef hebben en de afspraak maken een serie threads te maken die als volgt gaan :
- Onderwerp: het portret.
- Klein beetje uitleg, technische tips, paar nuttige links, voorbeeldjes.
- Mensen met interesse posten vragen, proberen de info toe te passen en met een beetje geluk krijg je een reeks nuttige threads over 1 onderwerp (landschappen, sluiteropeningen, fotograferen bij weinig licht, actiefotografie, weet ik veel ..) waar je tot in het oneindige kan naar verwijzen..