Ik merk meer en meer (voor mezelf dus) dat er een verschil bestaat tussen de bedoeling om een goede foto te maken tov de bedoeling een leuk of veelzeggend beeld te creëren, dit laatste dan meestal doorspekt met fototechnische "fouten" zoals die uitgebrande vlekken, overdreven contrast of te korte DOF. Wat jij doet, Conspectus, interpreteer ik meer als het tweede. Daar is natuurlijk niks mis mee!
Maar, ik denk dat de gouden middenweg en de mooiste (hoe zal ik het noemen), euh, "shot"! eentje is die die twee dingen combineert, of waarbij de fototechnische foutjes (omdat ze niet te opvallend zijn en toch sterk bijdragen aan het geheel) niet storen.
Na deze boeiende introductie, mijn commentaar!
1: Mooie kleuren, compositie en onderwerp vind ik ook wel goed, alleen had voor mij de zon achter een van die twee zwarte dingetjes gemogen. Dan was dat fel witte er niet geweest en behoud je toch het zwarte silhouet.
2 & 3: Voor mij is er bij beide foto's te veel ruimte rond de personen. Zeker bij de eerste geeft het bij mij de indruk dat de fotograaf per ongeluk zijn camera een stukje te hoog heeft gericht en deze vriendelijke man bij wijze van spreke geluk heeft dat hij er nog wat opstaat.
Wat me ook opvalt is dat de huid voor mij een veel te donkere tint heeft. Misschien proberen het omzetten in z/w via de Channel Mixer in Photoshop te doen, en rood/geel meer benadrukken? Contrast klopt echt niet op deze manier, de aandacht gaat eerder naar het hemd dan het aangezicht.
4: Vind ik één van de beste. Prachtige doch natuurlijke kleuren en goeie compositie.. hoewel er voor mij wat minder van dat wit bovenaan mocht zijn.
5: Fijn herfstportret, met die kleuren enzo, maar ik denk dat ik het leuker zou vinden als het van iets dichterbij getrokken zou zijn.
6: Nietszeggend, iets te veel contrast en veel te ondiepe DOF. Gans het bovenste stuk heeft op deze manier niet echt nut imo.
7: Dito.
8: Dito + er lijkt geen enkel deel van de foto echt scherp.
9: Zegt me niets. Die drie hoeken zijn wel goed opgemerkt maar is niet echt iets mee gedaan of mee te doen denk ik.
10: Schaduw uitlichten!


Doe ik ook al eens graag, maar ik ben tot nu toe nog nooit gekomen tot iets dat lijkt op een goede foto, en hetzelfde vind ik van deze eigenlijk..

Het wit stoort gewoon te veel.
11 & 12: 12 vind ik beter.
13: Zegt me niet veel.
14: Leuke compositie

Ik vind het spijtig dat de vorm in het midden (met ronde afbakeningen) precies dezelfde kleur heeft als het deel linksboven.
15: Lekker - nog eens een foto met normaal contrast.

Hoe een trap toch altijd een goede foto wordt hé, ongelooflijk!
16: wat sephyr zei
17: Kleuren en compositie zijn leuk om naar te kijken, maar die mais is toch hopeloos overbelicht en het blauw... ook raar!?
18 & 19 & 20: 18 vind ik met voorsprong de beste
21: Cava..
22: Cool

Leuk beeld. Het is fijn dat er eigenlijk maar één kleur in voorkomt.
23: Leuk - wat een rare plaats om een trap te zetten! Wie komt erop zijn huis zo donker te schilderen! (en andere opvallendheden)
24: Zegt me niets. Dit is mss dan weer iets te flets.
25: Ook één van de beste! Vanonder mss iets hoger afsnijden, voor de rest verrassende compositie en coole kleuren.
26: Vind ik niet mooi of zo.. Felle wit stoort alweer en ziet er in het algemeen ook niet erg scherp uit.
27: Cool.

Eigenlijk spijtig van dat 1/4 rechtsonder dat zo volledig zwart-zwart is, maar daar zal wel niets aan te doen geweest zijn I guess.
28: Yo!
29: Bizar, die felle kleuren

Staat mooi in contrast met de grauwheid van het onderste deel v/d foto. Lijken wel twee situaties/plaatsen door elkaar.
30: Ja, zo'n bovenverdiep in een trein heeft rare ruiten, ge kunt er niet eens rustig door naar buiten kijken zonder koppijn te krijgen. Wel perfect voor zo'n experimentje dus.
31: Te gelijk uitgelijnd (50/50) - en dan zeker omdat het buiten getrokken is, waardoor je meestal als resultaat krijgt dat één van die twee helften over- dan wel onderbelicht is..
32: Cool. Ik ben zo aan het denken hoe je die foto nog mysterieuze kan maken, en het eerste wat in mij opkwam was: de linkse figuur zou niet correct belicht of scherp mogen zijn

Misschien van iets dichterbij trekken, zodat je daarvoor kan zorgen..?
En we zijn rond!
Ik heb blijkbaar in mezelf beslist om de foto's als foto's te beoordelen, want daar gaat het nu eenmaal om, zeker?
Succes nog