Archief - PHOTOSHOOT: eerste trials met 350D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Typhon`

Legacy Member
is dat niet dicht bij ronse genomen, dat bos?
lijkt fucking hard op dah bos waar ik eens vorig jaar ben geweest :).

sephyr

Legacy Member
der een paar uitgepikt (vanaf dertien):

foto 15:
traphal is een mooie architectuurfoto, licht is super, van donker naar licht, ook qua vorm en die (twee) kleuren die telkens terugkomen in andere tinten.

foto 16:
Het steegje! vooral die vreemde gevel die aan beide kanten wordt weerspiegeld, alsof da je door die winkels van da steegje kunt kijken, alsof da je de echte gevel ziet... coole vondst, speciaal


foto 18, 19, 20:
De eerste vind ik persoonlijk de beste. Het frisse, kwetsbare plantje dat zo subtiel die fietsen wil wurgen. ;) en dan die blinkende, chaotische hoop schroot die sommigen een fietsenstalling noemen, zo typisch Gent
19 vind ik minder interessant en bij foto 20 heb ik het gevoel dat voorgrond en achtergrond nie zo goed samengaan.

foto 23:
mooi door de licht/donkere vlakken, maar staat scheef! rechttrekken die handel!

foto 32:
op het eerste zicht: "kijk een dromerige jongen op de trein" , dan zie je hem weer maar nu recht in je gezicht starend. best wel freaky

foto 26:
deze spreekt niet echt

mijn eerlijke mening ;)
x

go_ndw

Legacy Member
Nu ga ik waarschijnlijk hard op mijne smoel... maar hoeveel kost zo'n toestel?

guRuh

Legacy Member
Triestig om te zien dat iedereen het toestel bewondert , zucht... :(

U foto's werken hier niet, working on it

EDIT:
Weeral zwaar bewerkte reeks... Composities zijn maar heel gewoon, de DOF zit bij macro nooit goed, en de kleuren blijven heel flets

21 is de enigste die me enigzinds kan bekoren...

Sorry maar :( niet zo goed imo

go_ndw

Legacy Member
guRuh zei:
Triestig om te zien dat iedereen het toestel bewondert , zucht... :(

U foto's werken hier niet, working on it


Sorry voor de off-topic gaand gesprek...

Natuurlijk weet ik dat het uiteindelijk resultaat vast en zekers niet van het toestel afhangt...

Maar met mijn simpel Optio digitaal toesteltje ga ik niet veel aanvangen hé.

Conspectus

Legacy Member
Jammer om te horen dat je er maar niks aan vindt guru. Je zou me helpen als je me vertelde wat je niet goed vindt. Wat raad is ook altijd welkom.

Verder moet ik ontkennen dat ik deze foto's "zwaar bewerkt heb". Bij de zwart/wit foto's heb ik wel het contrast iets geup'd, omdat, euh, omdat ik zelf vond dat ze anders wat te flets waren. Verder niet echt een reden.

En dat "iedereen het toestel bewonderd"?. Iemand vroeg de prijs van het toestel. De anderen hebben het zelfs niet vermeld. Ik zal de vermelding van het type toestel uit m'n post verwijderen en als dat kan ook uit de titel. Dan is dat meteen geen hindernis meer. Het toestel doet er idd niet echt toe.


Edit: bij deze is de thread aangepast.

orez

Legacy Member
go_ndw zei:
Sorry voor de off-topic gaand gesprek...

Natuurlijk weet ik dat het uiteindelijk resultaat vast en zekers niet van het toestel afhangt...

Maar met mijn simpel Optio digitaal toesteltje ga ik niet veel aanvangen hé.

laat google, of een online shop uw vriend zijn... Zoek info op op internet, waarom altijd gemakzuchtig willen zijn?

Toestelen +- zelfde range

Canon EOS300D
Canon EOS350D
Nikon D50
Nikon D70
Nikon D70s
Minolta? D7
Minolta? D5

En de prijs hangt van zovele factoren af, body + lens + accessoires, ...

En met een simpele compactcamera kun je ook al je feeling voor fotografie testen.

Dus doe een beetje moeite aub, ipv offtopic te gaan in iemand zen topic.

Joeri

Legacy Member
Persoonlijk vind ik er ook niet altijd evenveel aan. Er zitten wel verdienstelijke pogingen bij maar waar je toch op moet letten:

DOF:
vb 6, 7 en 8

Uitgebrande vlekken:
1, 5, 7, 8, 10,...

Fletsheid:
2, 3


Leer eerst de camera goed kennen, alle instelligen, enz...
Begin met gewone dingen en laat al dat abstract trendwhore gedoe effe zo.
Eens je je camera goed kent kan je beginnen met een specifieke richting uit te gaan.

Nuja, das mijn mening he...

Typhon`

Legacy Member
Favorieten: 15, 16 (fnac?), 21 (doe het contrast toch maar íets minder), 27 (deze iets te gesatureerd en te hoog contrast).

Zwakjes/commentaar nodig: De oudjes; ziet er maar een eerste test uit, bij 4 had je het toestel naar onder moeten richten hebben, geef meer diepte effect en weg is je kut-lucht., contrast mag ook minder, 10; nikszeggend, is me iets te zwaar bewerkt en geforceerd, 17: je moet het weer van de bewerking hebben hier, origineel trekt waarschijnlijk op geen bal :D.

Guruh, ge moogt toch wel minder de mensen zo attackeren hoor, van uw commntaar wordt de mens alleen depressief :p, als je niet duidelijk zegt aan welke foto de fout zit etc ;).

Floyd

Legacy Member
Ik merk meer en meer (voor mezelf dus) dat er een verschil bestaat tussen de bedoeling om een goede foto te maken tov de bedoeling een leuk of veelzeggend beeld te creëren, dit laatste dan meestal doorspekt met fototechnische "fouten" zoals die uitgebrande vlekken, overdreven contrast of te korte DOF. Wat jij doet, Conspectus, interpreteer ik meer als het tweede. Daar is natuurlijk niks mis mee!
Maar, ik denk dat de gouden middenweg en de mooiste (hoe zal ik het noemen), euh, "shot"! eentje is die die twee dingen combineert, of waarbij de fototechnische foutjes (omdat ze niet te opvallend zijn en toch sterk bijdragen aan het geheel) niet storen.
Na deze boeiende introductie, mijn commentaar!

1: Mooie kleuren, compositie en onderwerp vind ik ook wel goed, alleen had voor mij de zon achter een van die twee zwarte dingetjes gemogen. Dan was dat fel witte er niet geweest en behoud je toch het zwarte silhouet.

2 & 3: Voor mij is er bij beide foto's te veel ruimte rond de personen. Zeker bij de eerste geeft het bij mij de indruk dat de fotograaf per ongeluk zijn camera een stukje te hoog heeft gericht en deze vriendelijke man bij wijze van spreke geluk heeft dat hij er nog wat opstaat.
Wat me ook opvalt is dat de huid voor mij een veel te donkere tint heeft. Misschien proberen het omzetten in z/w via de Channel Mixer in Photoshop te doen, en rood/geel meer benadrukken? Contrast klopt echt niet op deze manier, de aandacht gaat eerder naar het hemd dan het aangezicht.

4: Vind ik één van de beste. Prachtige doch natuurlijke kleuren en goeie compositie.. hoewel er voor mij wat minder van dat wit bovenaan mocht zijn.

5: Fijn herfstportret, met die kleuren enzo, maar ik denk dat ik het leuker zou vinden als het van iets dichterbij getrokken zou zijn.

6: Nietszeggend, iets te veel contrast en veel te ondiepe DOF. Gans het bovenste stuk heeft op deze manier niet echt nut imo.

7: Dito.

8: Dito + er lijkt geen enkel deel van de foto echt scherp.

9: Zegt me niets. Die drie hoeken zijn wel goed opgemerkt maar is niet echt iets mee gedaan of mee te doen denk ik.

10: Schaduw uitlichten! :):) Doe ik ook al eens graag, maar ik ben tot nu toe nog nooit gekomen tot iets dat lijkt op een goede foto, en hetzelfde vind ik van deze eigenlijk.. :) Het wit stoort gewoon te veel.

11 & 12: 12 vind ik beter.

13: Zegt me niet veel.

14: Leuke compositie :) Ik vind het spijtig dat de vorm in het midden (met ronde afbakeningen) precies dezelfde kleur heeft als het deel linksboven.

15: Lekker - nog eens een foto met normaal contrast. ;) Hoe een trap toch altijd een goede foto wordt hé, ongelooflijk!

16: wat sephyr zei

17: Kleuren en compositie zijn leuk om naar te kijken, maar die mais is toch hopeloos overbelicht en het blauw... ook raar!?

18 & 19 & 20: 18 vind ik met voorsprong de beste

21: Cava..

22: Cool :) Leuk beeld. Het is fijn dat er eigenlijk maar één kleur in voorkomt.

23: Leuk - wat een rare plaats om een trap te zetten! Wie komt erop zijn huis zo donker te schilderen! (en andere opvallendheden)

24: Zegt me niets. Dit is mss dan weer iets te flets. :)

25: Ook één van de beste! Vanonder mss iets hoger afsnijden, voor de rest verrassende compositie en coole kleuren.

26: Vind ik niet mooi of zo.. Felle wit stoort alweer en ziet er in het algemeen ook niet erg scherp uit.

27: Cool. :) Eigenlijk spijtig van dat 1/4 rechtsonder dat zo volledig zwart-zwart is, maar daar zal wel niets aan te doen geweest zijn I guess.

28: Yo!

29: Bizar, die felle kleuren :) Staat mooi in contrast met de grauwheid van het onderste deel v/d foto. Lijken wel twee situaties/plaatsen door elkaar.

30: Ja, zo'n bovenverdiep in een trein heeft rare ruiten, ge kunt er niet eens rustig door naar buiten kijken zonder koppijn te krijgen. Wel perfect voor zo'n experimentje dus. :)

31: Te gelijk uitgelijnd (50/50) - en dan zeker omdat het buiten getrokken is, waardoor je meestal als resultaat krijgt dat één van die twee helften over- dan wel onderbelicht is..

32: Cool. Ik ben zo aan het denken hoe je die foto nog mysterieuze kan maken, en het eerste wat in mij opkwam was: de linkse figuur zou niet correct belicht of scherp mogen zijn:) Misschien van iets dichterbij trekken, zodat je daarvoor kan zorgen..?

En we zijn rond!
Ik heb blijkbaar in mezelf beslist om de foto's als foto's te beoordelen, want daar gaat het nu eenmaal om, zeker?
Succes nog

The recycleload

Legacy Member
wouw wat een post :p (floyd)


echt mooie foto's, ik ken er niet veel van maar sommige zijn echt ferm.
nr 15 . die eerste is ook prachtig maar de zon is just iets te fel.
4 is ook schoon.

Conspectus

Legacy Member
Thanks Floyd. Aan jou commentaar heb ik veel gehad. I'll keep it in mind en eens deze thread dood is begin ik ook te kuisen.

Voor de rest voel ik me als starter wat afgemaakt maar bon, I called it upon myself :).
Dit is leerzaam.

Floyd

Legacy Member
Geen probleem. "Afgemaakt als beginner".. bwah.. 't is niet omdat mensen commentaar geven.. of beter (voor mezelf spreken): 't is niet omdat ik commentaar geef dat ik denk het beter te kunnen of het beter kan. Ik zou op mijn foto's eigen even strenge kritiek kunnen geven.
Ik zou je ook zeker niet als "beginner" omschrijven (minstens al omdat door iemand zo te noemen je er van uit gaat dat je het zelf niet meer bent ;))

Nog één ding dat ik over het hoofd had gezien: die dikke zwarte kaders zijn met toch iets te zwaar.. Het valt ook op dat je bij sommige foto's witte en bij andere zwarte kaders gebruikt, wat de kijk op de foto nogal verandert. Ik heb er zelf ook veel mee geëxperimenteerd, en uiteindelijk is het toch best met een simpel kader dat de aandacht niet te veel trekt. (Bij die laatste compilatie van mij zit dat dus ook niet helemaal juist, naar mijn mening).

Conspectus

Legacy Member
Btw wat je zei klopte wel. Ik ben er meer op uit foto's te nemen die ik wel leuk vind om te nemen en bij mij is handboekfotografie niet echt iets wat me erg aanspreekt. Het kan natuurlijk enorm helpen dus misschien moet ik eens zo'n handboek lezen. Te beginnen bij de handleiding van m'n cam. Verder vind ik het gewoon plezant en das de hoofdzaak. Jullie comments helpen me natuurlijk wel mee 'satisfaction' te krijgen als ik het gevoel krijg vooruitgang te maken (op de lange duur).

Wat die randen betreft, zelf hou ik wel van beelden met een goeie frame. Wat het wisselen van kleur betreft... ik ben geen graficus maar ik dacht dat photoshop ergens een knop heeft om de werkachtergrond van zwart naar wit en omgekeerd te zetten omdat sommige dingen dan beter uitkomen. Datzelfde gevoel heb ik een beetje bij fotos. Die kaders zijn dus subjectief en m'n eigen keuze.

guRuh

Legacy Member
Conspectus zei:
Jammer om te horen dat je er maar niks aan vindt guru. Je zou me helpen als je me vertelde wat je niet goed vindt. Wat raad is ook altijd welkom.

Verder moet ik ontkennen dat ik deze foto's "zwaar bewerkt heb". Bij de zwart/wit foto's heb ik wel het contrast iets geup'd, omdat, euh, omdat ik zelf vond dat ze anders wat te flets waren. Verder niet echt een reden.

En dat "iedereen het toestel bewonderd"?. Iemand vroeg de prijs van het toestel. De anderen hebben het zelfs niet vermeld. Ik zal de vermelding van het type toestel uit m'n post verwijderen en als dat kan ook uit de titel. Dan is dat meteen geen hindernis meer. Het toestel doet er idd niet echt toe.


Edit: bij deze is de thread aangepast.

Aan 30 foto's commentareren vind ik nix aan... Mss moeten hier wel eens regels opgesteld worden? Dit is trouwens geen photoshoot e. No offence e.

Mss 2 grote threads aanmaken:
1) Een om van te leren (testcase principe)
2) Een om de foto's te bewonderen (showcase principe)

Nu hebt ge hier "leken" (wederom, no offence :scream: ) die een niets zeggende bijdrage aan de thread onder de vorm van "mooi" en "lelijk" (waar ik me zelf schuldig heb aan gemaakt, goed dat je me daarop gewezen hebt... ;) ).

Tzijn maar ideeen e?

Conspectus

Legacy Member
Wat voor regels? Breek ik een wet door een link naar 30 foto's te plaatsen? 't Is idd geen photoshoot als je het strikt neemt maar ik volg enkel de voorgeschreven prefix-regels.

Floyd

Legacy Member
Ik zou niet zover gaan om het geen photoshoot te noemen... :wtf:
Waarom zou dit geen photoshoot zijn?
Toch niet omdat ze niet allemaal in één shoot genomen zijn? Want zo is er bijna geen enkele!
Toch niet omdat het niet kwalificeert als "foto's"? Dat is wel lichtjes overdreven .. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan