Archief - laptop voor designer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

syndrom

Legacy Member
Jack Malibu zei:
ik koop me ne mbp als de nieuwe er zijn, onder het motto van 'ge moet alles eens gehad of gedaan hebben' :p

lekker nuttig, aangezien ek er direct windows zal mogen opzwieren om autocad te kunnen draaien.
maarja, beter windows op ne mac, dan ne applesticker op nen acer :D


haha mijn lief heeft een apple sticker of hare acer :d

dJeez

Legacy Member
De enige raad die nuttig is, is wellicht : kijk en vergelijk zelf. Ga dus eens naar een PC zaak, gebruik daar wat laptops, zie wat je ligt. Doe hetzelfde bij een Apple store. Of zoek wat vrienden op die recent een laptop hebben gekocht, dan kan je misschien direct de applicaties testen die je er zelf op gaat gebruiken.

Nu puur persoonlijk zou ik ook voor Apple gaan (dat ik zelf een MBP heb is daar uiteraard niet vreemd aan). Of die voor design beter zijn of niet zou ik niet weten aangezien mijn hoofdbezigheid (web)development is. Maar als ik Vista naast Leopard leg, dan weet ik wel wat gekozen... Vista vreet resources (je kan die resources wel naar beneden halen door vanalles af te gaan zetten maar dan zet je er imho ook beter direct XP op, en die zal je legaal niet snel meer vinden).

De klachten ivm Apple hardware lees ik geregeld, maar totnogtoe heb ik buiten een defecte rambank in mijn vorige Powerbook (gekocht in 2003, bolt nu nog steeds - op 1 rambank, batterij gaat nog steeds 3 à 4u mee) nog geen problemen gehad (en gelukkig maar, zou er niet echt mee kunnen lachen). En ondertussen heb ik dus naast die Powerbook en MBP ook een Mac mini (de oude PPC versie) die hier permanent draait, zonder enig probleem. Ik heb meer pech gehad met mijn PCs (allez toch zeker de laatste - mijn 2e Dell :p)...

Het enige wat je bij OS X in het begin wellicht echt gaat haten is Finder (opletten met het verplaatsen van folders! Inhoud wordt effectief vervangen - maw enkel de nieuwe inhoud blijft over, geen mix and match zoals bij zowat elk ander OS).

Selderijstok

Legacy Member
Ik wacht gewoon af tot de nieuwe updates van de MacbookPro (hopelijk al quad core, blue ray zal nog niet voor dees jaar zijn denk ik :p), staat het mij aan bestel ik 1 met studentenkorting en zwier ik er XP op, want ik heb teveel windows applicaties om nu direct naar osx te gaan. Al heb ik dit ook wel nodig.

b0rt

Legacy Member
Selderijstok zei:
Ik wacht gewoon af tot de nieuwe updates van de MacbookPro (hopelijk al quad core, blue ray zal nog niet voor dees jaar zijn denk ik :p), staat het mij aan bestel ik 1 met studentenkorting en zwier ik er XP op, want ik heb teveel windows applicaties om nu direct naar osx te gaan. Al heb ik dit ook wel nodig.
waarom dan voor een apple gaan?

Flipkikker

Legacy Member
Idd :s

Voor de betere hardware moet ge het allessinds niet doen, want die is toch gelijk =/

Xoliul

Legacy Member
Selderijstok zei:
Ik wacht gewoon af tot de nieuwe updates van de MacbookPro (hopelijk al quad core, blue ray zal nog niet voor dees jaar zijn denk ik :p), staat het mij aan bestel ik 1 met studentenkorting en zwier ik er XP op, want ik heb teveel windows applicaties om nu direct naar osx te gaan. Al heb ik dit ook wel nodig.

Ik zou maar niet te veel hopen op die mobile quadcore. Als je echt per se die kracht wil dan koop je een desktop, want het sterk verminderde batterijleven en de veel hogere prijs (ik lees meerprijzen van 1200$ tov een dual core), zijn het niet waard.

Erinyes

Legacy Member
Je levert geen betere ontwerpen met een Apple computer hoor. Een gewone laptop met Windows doet ook zijn werk. Ja ik mis wel een aantal handigheden van Macintosh tov Windows, maar uiteindelijk vind ik dat de meerprijs voor een Macbook (pro) niet waard.
Een vaste computer zal in de toekomst waarschijnlijk wel een Mac Pro worden, maar qua laptops ben ik zeer tevreden met mijn Dell :hug: 17" tov 12.1" is ook een groot voordeel natuurlijk.

NAGD

Legacy Member
Laatste rumor is dat er een Apple event is gepland voor 9 september. Wie weet kondigen ze dan de nieuwe updates aan voor de laptops.

JackM

Legacy Member
Erinyes zei:
Je levert geen betere ontwerpen met een Apple computer hoor. Een gewone laptop met Windows doet ook zijn werk. Ja ik mis wel een aantal handigheden van Macintosh tov Windows, maar uiteindelijk vind ik dat de meerprijs voor een Macbook (pro) niet waard.
Een vaste computer zal in de toekomst waarschijnlijk wel een Mac Pro worden, maar qua laptops ben ik zeer tevreden met mijn Dell :hug: 17" tov 12.1" is ook een groot voordeel natuurlijk.

maar toch nie voor mobiel te zijn?
kheb zelf ne dell 17" (xps) nu en da vindek toch echt wel te lomp om mee te sleur. goed voor als ge hem constant laat staan, ma dan zijde beter met ne desktop met groot scherm.
voor ne laptop vind ek 15" nog altijd het best, groot genoeg voor enkel laptop zelf te gebruiken en ge kutn er altijd een 22" of 24" op aansluiten.
nuja, tis wel persoonlijk, ma zo denk ik er toch over.

Erinyes

Legacy Member
@Jack Malibu: inderaad mijn 17" is behoorlijk zwaar en dat is wennen na 4 jaar een 12" van om en bij de 2 à 3 kg te dragen. Maar ik gebruik hem vooral thuis, ik wissel eens af, boven, beneden, voor den tv, soms neem ik hem eens mee naar mijn ma, maar echt mobiel ben ik er niet mee. Als ik echt een mobiele laptop zou moeten hebben, zou ik ook voor een lichter exemplaar gaan!
Ik ben er vaak mee naar school gereden het laatste jaar en uiteindelijk viel dat toch nog mee, maar 7kg buiten 3kg is toch een verschil.

Piru

Legacy Member
Ik ben gewonnen voor Apple computers. Ben lang een "mac-hater" geweest, maar na er een aantal jaar professioneel mee gewerkt te hebben, is mijn keuze wel gemaakt.

Nee, Macs zijn niet flawless, verre van zelfs bij tijden, maar naar mijn ervaring wel minder dan de doorsnee PC (op uitzondering van men Vaio laptop van een jaar terug). Het probleem is vaak het zelf samenstellen van die dingen, allemaal gemakkelijk en goedkoop, maar superstabiel is het niet allemaal (BSOD door BIOSversies die niet met RAM/Vidkaart etc...).
M.a.w. de reden waarom ik naar Mac overschakel, is het feit dat je er niet steeds mee bezig moet zijn. Het gebeurt wel eens dat je moet troubleshooten met je Mac, maar het is geen fulltime job.
Het komt er dus voor mij op neer dat, als je de tijd en goesting hebt, vertrouwd bent met het OS (daar kwam Vista roet in het eten gooien - dat netwerkcentrum, Bah!) en graag voor het goedkopere gaat; go PC. Als je een goede gebruiker bent zal je zowiso, eens je het toestel stabiel hebt gekregen, ook weinig problemen hebben (tot de volgende driverupdate :) ). Anders ga je Mac, ik heb geen zin en tijd meer om constant bezig te zijn met het onderhouden van men systemen.

Enfin, als student dacht ik ook dat Mac niet zo prominent aanwezig zou zijn in het professionele circuit en had ik zeker ook niet de poen voor MBPs en MacPro's, maar eens je in die professionele creatieve wereld zit, zie je vaak niets anders dan dat. En dan is het veel waard als je niet constant moet switchen tussen verschillende operating systems.

En daar komt dan nog eens bij dat voor veel bedrijven een Mac(book) Pro niet meteen de grootste kost is.

Erinyes

Legacy Member
Daarom ook dat ik zeg dat ik enkele handigheden van Macintosh mis, en dan bedoel ik vooral het besturingssysteem. Sommige sneltoetsen ben ik nog altijd niet afgeleerd (F9, F10 en F11), ik betrap mezelf erop dat ik ze nog steeds induw als ik wil schakelen tussen vensters in AI of PS... :sad: en ik werk nu toch al bijna weer een jaar met Windows (Vista).

Verder heb ik weinig problemen met Windows, al bij al vergeleken met vroeger vind ik het nog wel meevallen. Alleen werkt mijn iPod (3G) niet op mijn pc. Hij vraagt altijd om te formatteren, dus nog een geluk dat mijn vriend een Apple computer heeft, redelijk dwaas :wtf:

Maar mijn stelling was: je wordt geen betere ontwerper omdat je toevallig een met Mac werkt ;)

LeSec

Legacy Member
Erinyes zei:
Daarom ook dat ik zeg dat ik enkele handigheden van Macintosh mis, en dan bedoel ik vooral het besturingssysteem. Sommige sneltoetsen ben ik nog altijd niet afgeleerd (F9, F10 en F11), ik betrap mezelf erop dat ik ze nog steeds induw als ik wil schakelen tussen vensters in AI of PS... :sad: en ik werk nu toch al bijna weer een jaar met Windows (Vista).

Verder heb ik weinig problemen met Windows, al bij al vergeleken met vroeger vind ik het nog wel meevallen. Alleen werkt mijn iPod (3G) niet op mijn pc. Hij vraagt altijd om te formatteren, dus nog een geluk dat mijn vriend een Apple computer heeft, redelijk dwaas :wtf:

Maar mijn stelling was: je wordt geen betere ontwerper omdat je toevallig een met Mac werkt ;)

Ik vind nu net dat alles makkelijker werkt op mac :p
Maar ik heb photoshop/illustrator geleerd op mac dus alle sneltoetsen ben ik sowieso al gewend. Ik vind het eerder klote omgekeerd, als ik op windows moet werken zit ik altijd op command te rammen en springt dat idioot windowsstartmenu open :p zeer irritant, maar bon da hangt dus gewoon af van hoe ge het gewend zijt...

Photoshop en andere adobe producten hangen hier praktisch nooit vast terwijl op windows ik dat wel al paar keer voorgehad heb, idem met 3d prog's, cinema4d loopt hier op mac niet vast, terwijl op windows andere 3d programma's wel vaak vastlopen, vooral autocad/3dsmax dan >_< (kan ook aan de software van autodesk liggen natuurlijk :p)

Maar je stelling klopt inderdaad :) alhoewel werken op mac mijn productiviteit aanzienlijk verhoogt en mijn ergernis aanzienlijk laat dalen waardoor mijn creativiteit geen dipjes ondervindt :unsure:

General Lee

Legacy Member
Alsof gij iets slechts ging zeggen over Apple, want dan zou ge indirect ook toegeven dat ge 5000 euro weggesmeten hebt :p

LeSec

Legacy Member
General Lee zei:
Alsof gij iets slechts ging zeggen over Apple, want dan zou ge indirect ook toegeven dat ge 5000 euro weggesmeten hebt :p

Etututut, os x heeft ook flaws, maar het is gewoon stabieler :p.
Dat en het feit dat ik geen zak verstand meer heb van windowspc en al dat gedoe met het foefelen en zoeken naar de juiste combo van onderdelen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan