Archief - laptop voor designer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
TiB0 zei:
Of je er nu tegen bent of niet; als je in een bedrijf terechtkomt waarin ze zich met grafische toepassingen bezighouden (design, animatie, montage, ...) is er 99% kans dat ze met Mac werken. (bij wijze van spreken)

En IMO zou het maar te zot zijn om je een pc aan te schaffen en later met je mond vol tanden te staan als ze je achter een Mac zetten.

come on...
alsof het adobe packet anders werkt op mac als op pc...
oh nee! ipv ctrl moet ik nu op command duwen... ik weet niet of ik de overstap ga aankunnen...

Mac of pc ist zelfde, voor mac betaald ge gewoon meer.
Heb laatste tijd veel op de nieuwste macbook gezeten, en daar hebt ge even weinig of veel miserie mee als met pc. Programmas eindigen ook al eens "onverwacht" en mac durft ook wel al eens een printer niet herkennen...

Ga gewoon voor de beste config die ge kunt vinden voor de beste prijs...

s.p.a.w.n.

Legacy Member
Kijk naar je RAMS, je Resolutie van je scherm, je grafische kaaart (ook veel rams), de levensduur van je batterij
en ik moet zeggen ik heb een dual core en ik ben er heel blij mee, een quad core is waarschijnlijk nog beter.
Het zorgt ervoor dat ik photoshop, sketchup, 3Dmax en autocad tegelijk kan opstaan hebben wat een megavoordeel is als designer (in mijn geval architectuur)

ik moet wel zeggen ik ben ook onder de indruk van apple
maar ik ben ook een gamer :p

Demonic Skull

Legacy Member
Op een mac kan je tegenwoordig ook native windows draaien, hé...
Persoonlijk doe ik dat (heb macbook pro van 't werk) en af en toe heb ik nu eenmaal visual studio nodig. Via Parallels of VMWare kan je zelfs vanuit OS X diezelfde Windows booten in een virtuele machine.
Prijs van een macbook pro valt echt wel mee, vind ik. Hardware specs zijn beter dan bijv. zo een mobile workstation van hp (wat veel van mijn collega's hebben) en 't is goedkoper. De schermresolutie is misschien niet zo hoog (17" vond ik te lomp dus heb 15" aan 1440x900), maar 'k werk meestal toch met een externe monitor.
't Is volgens mij vooral de schermresolutie die de prijs van een laptop bepaalt.

btw: 1)Mac crasht naar mijn gevoel +/- even veel als windows, dus daar moet je 't niet echt voor doen...
2)best niet voor azerty gaan mocht je Mac kiezen; je hebt redelijk exotische toetsencombinaties nodig om bepaalde karakters te vormen...

chosen1

Legacy Member
dresse zei:
Ga gewoon voor de beste config die ge kunt vinden voor de beste prijs...

met die zin sluit ge heel de Apple familie al uit :lol:

(maar het is natuurlijk allemaal waar wat ge zegt)

DieselPower

Legacy Member
Dresse:
Dat programma's op verschillende platformen hetzelfde zijn is mss wel normaal. Maar het zijn twee compleet verschillende platformen dus ontkennen dat er verschillen zijn is gewoonweg belachelijk. Workflow is totaal anders, filemanagement etc.
Programma's stoppen dan wel onverwacht, in windows wordt uw systeem daar instabiel van (of kwam het net door een instabiel systeem), in macosx start ge gewoon uw programma opnieuw op en ge werkt verder.
Dat van die printer kost op elk os evenveel moeite denk ik.

Demonic Skull:
- Mac hardware is nogal duur om er voornamelijk windows op te draaien.
- Geëmuleerd zware grafische applicaties draaien, allez ik ben beniewd :')
- Crashes: gij hebt het over applicaties en niet het platform zelf.

chosen1: If you pay peanuts you get monkeys.

AnewSpider

Legacy Member
Altijd da mac fanatiesme tsss..

Nu moest ik geld genoeg ebben zou ik mij ook wel een MBP kopen, maar ben voor ne Dell gegaan, khad meer voor m'n geld en twas nog eens goedkoper..

Nuja opt school toch ook een 3tal jaar op mac's gewerkt en heb daar, zoals dresse reeds aanhaalde ook al crashes gehad van progs.

En soms waren m'n files corrupt, zelf mijn back up die paar stappen minder dan m'n toenmaal huidig project waren. Niemand wist waaraan het lag..

Zodus ben ik met ne Windows even content als een OS X.
De workflow mag dan wel anders zijn, het lukt wel..

tomh

Legacy Member
AnewSpider zei:
Altijd da mac fanatiesme tsss..

Nu moest ik geld genoeg ebben zou ik mij ook wel een MBP kopen, maar ben voor ne Dell gegaan, khad meer voor m'n geld en twas nog eens goedkoper..

Nuja opt school toch ook een 3tal jaar op mac's gewerkt en heb daar, zoals dresse reeds aanhaalde ook al crashes gehad van progs.

En soms waren m'n files corrupt, zelf mijn back up die paar stappen minder dan m'n toenmaal huidig project waren. Niemand wist waaraan het lag..

Zodus ben ik met ne Windows even content als een OS X.
De workflow mag dan wel anders zijn, het lukt wel..

kheb OSX nog nie zien crashen, windows XP al vaak.
en tgaat over de OS die erop staat. niet over de apps die ge erop draait

DieselPower™;10423735 zei:
If you pay peanuts you get monkeys.

:lol: nice one

TiB0

Legacy Member
AnewSpider zei:
wie zegt da ik over bezig ben ?=)

Jij bent over bezig.





De config kwestie is compleet achterhaald; 't is al meerdere malen aangetoond dat een Apple met dezelfde of een nog tragere config dan een 'gewone' pc bij de meeste toepassingen sneller is...
Voornamelijk omdat het besturingssysteem veel beter in elkaar zit, en vaak ook omdat alle componenten van de configuratie beter op elkaar zijn afgesteld.


De resultaten spreken echt voor zich :p

http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4258725.html?page=3



edit: met beter op elkaar afgesteld bedoel ik beter dan de eerste beste die zijn eigen config zomaar bijelkaar smijt zonder na te denken over wat optimaal is voor dat moederbord, etc (niet dat ik er iets van af ken)

Demonic Skull

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Demonic Skull:
- Mac hardware is nogal duur om er voornamelijk windows op te draaien.
- Geëmuleerd zware grafische applicaties draaien, allez ik ben beniewd :')
- Crashes: gij hebt het over applicaties en niet het platform zelf.

-'k Ben niet overtuigd dat Mac hardware zoveel duurder is dan vergelijkbare hardware van een ander deftig merk (hp's van mijn collega's zijn op alle vlakken buiten resolutie minder én duurder).
-Emulatie van zware applicaties is idd niet te doen :), maar 't kan wel handig zijn dat je toch aan je native windows partitie kan zonder te moeten rebooten, al is het maar om aan je bestanden te kunnen
-heb hier (OS X tiger) toch al aantal keren voorgehad dat alles vastloopt, dat command-alt-escape niet meer werkt en dat ik dus gewoon op de powertoets moet blijven duwen... (Feit is wel dat je een macbook minder reboot, omdat hij heel snel in en uit sleepmode gaat). Verder blijft hij ook wel af en toe hangen bij 't opstarten, waarbij je standaard dan nog niet ziet wat er gebeurt.
'k Wil maar zeggen: OS X is niet onfeilbaar (geen enkel OS) ;)

b0rt

Legacy Member
zorg er wel voor dat ge sowieso een mat scherm hebt, glossy op een laptop is echt een no-go imo, kleuren zien er totaal niet correct uit en als ge uw laptop veel verplaatst zult ge in vele gevallen reflecties zien. (een gewone macbook valt dus af)

en als ge voor een mbp gaat: ram direct upgraden naar 4gb, maar niet via apple zelf. het verschil is imo wel duidelijk merkbaar als ge in indesign enzo moet werken met grote bestanden. 4gb kost vandaag de dag nog geen 100 euro, en ik denk niet dat de prijzen nog hard gaan zakken (ddr1-geheugen stijgt bijvoorbeeld al in prijs).

V!$u4L

Legacy Member
Ik denk dat ik dit ooit al op het Apple forum (of elders) heb gezegd:
Ik heb al evenveel crashes en problemen gehad met zowel m'n PowerBook G4 1,67Ghz als m'n PC Intel Pentium 4 3,0Ghz (oldskool!). Kernel panics als blue screens zijn mij niet onbekend.

M'n Mac is al zelfs zo vaak binnengebracht dat ik heel m'n AppleCare heb kunnen opsouperen en meer. De reden zal mij onbekend blijven, maar ik heb hem vaak uren en uren, heelder dagen en nachten gepusht voor deadlines e.d. Oververhitting schrikt mij niet af. Dus het kan aan mij liggen ofwel is de hardware gewoon te fragiel, want zelfs bij normaal rustig gebruik durft ie wel eens freezen.

Over m'n PC wil ik niet beginnen want dan frustreer ik me harder, maar virusschade, spyware, malware zijn goed te voorkomen met een deftige virusscanner, firewall, anti-spyware etc. (dingen die ik niet nodig heb bij Mac). XP is daarbij ook totaal niet te vertrouwen, foutmeldingen altijd van "watchamawhat?!".

Ik gebruik dus nog wel degelijk beide en beide push ik tot het uiterste door het aard van m'n creatieve uitlatingen. Maar één ding is zeker OSX geeft me veel meer productiviteit en is gewoon een pak sneller met o.a. Adobe. M'n zus heeft die nieuwste iMac en die is feilloos tot nu toe, geen crashes, geen freezes in alle omstandigheden, zelfs wanneer ik er achter zit. Dus het kan meevallen. Alleen haat ik die glossy grondig, ik zie amper wat ik doe.

En ja, Unlimited heeft gelijk, geen glossy!

Xoliul

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Dresse:
Dat programma's op verschillende platformen hetzelfde zijn is mss wel normaal. Maar het zijn twee compleet verschillende platformen dus ontkennen dat er verschillen zijn is gewoonweg belachelijk. Workflow is totaal anders, filemanagement etc.
Programma's stoppen dan wel onverwacht, in windows wordt uw systeem daar instabiel van (of kwam het net door een instabiel systeem), in macosx start ge gewoon uw programma opnieuw op en ge werkt verder.
Dat van die printer kost op elk os evenveel moeite denk ik.

Hier is toch niet veel van waar hoor. "Workflow totaal anders" ? Photoshop is Photoshop, waarom in godsnaam zou je dan een afbeelding anders gaan opbouwen? En voor zover ik weet is filemanagement niet iets dat bijdraagt aan het resultaat, en hangt het volstrekt van de gebruiker af of dat bijdraagt aan je efficientie.
Kan me ook maar één keer herinneren dat ik mijn pc moest rebooten na vastlopen van Photoshop (één keer per jaar ofzo?) of 3DS Max (elke week wel), anders is het gewoon de autobackup weer openen en voortdoen.

Btw ik vind het niet echt leuk om deze discussie aan te wakkeren, maar waarom moeten al die fanatici hier zo per sé hun gelijk halen door non-feiten te gaan verklaren ?

[OcMw]Psycho

Legacy Member
waar je het als designer al wel voor kan doen is de kwalitiet van de schermen die mac leverd. Zit zelf vast aan een IBM:s en ben ooit aan het vergelijken geweest met een MBP en MB en de kleuren van deze schermen zijn echt wel superieur, ook in vergelijking met verschillende andere laptop-schermen

b0rt

Legacy Member
correctie: het scherm van een mbp is goed (voor een laptop), dat van een mb niet :)

ravenslayer

Legacy Member
wil je een dure laptop die eigenlijk te duur is voor wat het extra aanbied ga dan voor een macbook (pro), u adobe packet zal snel een goed macheren en ge hebt opzich geen ruk kennis nodig over de laptop om ermee te kunnen werken aangezien veel voor u gebeurt.

wil je voor een bom minder geld een serieuse laptop die ook alles doet als hierboven maar waarvoor je wel wat onderhoud moet steken in je systeem koop je dan een dell/asus/hp/toshiba of weet ik het welke laptop.

Kijk gewoon dat je een degelijke dual core processor (2ghz+) hebt, een minimum aan 2gig ram, een grafische kaart die wel wat aankan (Nvidia quadro of geforce 8600M / asus varianten) en dan een scherm van minimum 15inch widescreen met een reso van min 1440x900.
Voordeel is dat je veel meer support hebt van programma's in windows (behalve mac only software fcourse) en dat het je veel minder kost dan de dure macvarianten terwijl je wel hogere hardware specs krijgt.

Nu zullen er wel mensen afkomen dat je altijd bootcamp kunt draaien voor bepaalde software toch te gebruiken op een mac maar laten we eerlijk zijn, wie koopt er nu een mac om er nadien windows op te draaien...

btw: ik ben geen windows/pc fanaat. moesten ze me osx aanbieden met ondersteuning voor alle software die windows bied dan zou ik het ook overwegen om me een macbook pro aan te schaffen ;)

General Lee

Legacy Member
ravenslayer zei:
Nu zullen er wel mensen afkomen dat je altijd bootcamp kunt draaien voor bepaalde software toch te gebruiken op een mac maar laten we eerlijk zijn, wie koopt er nu een mac om er nadien windows op te draaien...
Iemand die bijvoorbeeld Final Cut Pro en 3DS Max nodig heeft :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan