Archief - [JAVA]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JelleSampleThis

Legacy Member
Gurdt zei:
opmerkingkje: meeste universitairen programmeren niet langer dan 5 jaar ook nie he, dus da jobke hoeft nie perse aan een pc'ke te zijn
Wat wil je daarmee zeggen?

Yngwie

Legacy Member
Gurdt, geef eens enkele voorbeelden van uniefprojecten dan waar ge zoveel werk voor hebt. In het tweede jaar unief zitten en hier uit de hoogte komen doen over het elite niveau dat ge op anderhalf jaar tijd aangeleerd hebt terwijl een deel van de users hier professionele coders zijn die er al meerdere jaren hun brood mee verdienen.

Op mijn stagebedrijf zelf (waar ze vooral agile werken met een combinatie van scrum & XP) zie ik dat leesbare code primeert boven het schrijven van (soms overbodige) commentaar.

design1

Legacy Member
Ice zei:
Dat is nu een mooi voorbeeld van overbodige commentaar se! Ik weet als dev heus wel hoe een if - else statement werkt. Commentaar bij een conditie is enkel nodig indien het iets vrij complex nakijkt en in dat geval kan je het beter refactoren naar een aparte methode.

Is wel overbodige commentaar maar jij die daar commentaar op heeft vin ik zelfs ECHT OVERBODIG.
Mijn bedoeling was het gewoon uit te leggen meeste gebruiken blijkbaar equals maar voor strings gebruik ik rap matches. Ja oke het is helemaal uitgelegd maar het was ook niet voor jou uitgelegd en beter volledige uitleg dan maar halve ;).

Gurdt

Legacy Member
@jelle sample this: dat mijn job niet perse aan een pc hoeft te zijn
@yngwie: kdenk da ik nu aan men 4e grote project bezig ben (kdenk dat da genoeg is om te weten wat een project is)

@yngwie: commentaar verhoogt net de leesbaarheid

Obliv`

Legacy Member
Gurdt zei:
@yngwie: commentaar verhoogt net de leesbaarheid

Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. Zeker nie als we over inline commentaar spreken.

Gurdt zei:
er is niemand die gezegd heeft dat ze op school leren VEEL commentaar te schrijven
ze leren ons GOEDE commentaar te schrijven

Ze zouden op school beter deftige CODE leren schrijven, dan is de meeste commentaar al niet meer nodig.

Anyway ...

Goed gecommentarieerde code is natuurlijk leuk en kan handig zijn bij de intellisense. Maar als je ooit als programmeur aan de slag gaat, zal je wel zien dat er op de meeste plaatsen een hele boel coding standards en guidelines zijn. Wanneer je je aan de guidelines houdt, spreekt de code nog meer voor zich en is commentaar weeral wat nuttelozer.

JelleSampleThis

Legacy Member
wat begrijp je onder groot project? Ik snap niet waarom je hier zo blijft volharden. Ik geloof best dat je al redelijk wat hebt gedaan, maar eens je van school komt dan gaan je ogen open, je hoeft dit niet te geloven, maar vecht er niet zo hard tegen en gooi niet constant argumenten naar onze kop want je komt echt niet goed over...

Bubbling Zombie

Legacy Member
Obliv` zei:
Ze zouden op school beter deftige CODE leren schrijven, dan is de meeste commentaar al niet meer nodig.

Amen to that.

En out-dated code, nog zoiets afschuwelijk. Zeker als het inline code is. Ik negeer die meestal voor die reden.

Yngwie

Legacy Member
JelleSampleThis zei:
wat begrijp je onder groot project? Ik snap niet waarom je hier zo blijft volharden. Ik geloof best dat je al redelijk wat hebt gedaan, maar eens je van school komt dan gaan je ogen open, je hoeft dit niet te geloven, maar vecht er niet zo hard tegen en gooi niet constant argumenten naar onze kop want je komt echt niet goed over...

Dat was mijn vraag ook eigenlijk. Hoeveel projecten je al gedaan hebt voor school maakt niet veel uit maar wel de omvang en het onderwerp van die projecten. Geef eens een voorbeeld van zo'n groot project.

Krueger

Legacy Member
rammsein zei:
uit uw weglachen van het nut van commentaar volgt duidelijk dat ge toch niet zo serieus met code en programeren omgaat :applause:

Kan je me eens quoten waar ik zeg dat commentaar geen nut heeft? Ik vind het gewoon enorm pretentieus van forloRn dat hij als student hier een beetje de man gaat uitgangen die alle wijsheid in pacht heeft; en hier een aantal mensen met x-aantal jaar ECHTE ervaring in programmeren op grotere projecten weglacht alsof ze er niets van weten. Maar ik maak me er niet druk in, hij zal wel met zijn pootjes op de grond worden gezet eens hij begint te werken.

Moto

Legacy Member
Goed gecommentarieerde code is natuurlijk leuk en kan handig zijn bij de intellisense.
Als ik iets maak dat andere devs waar ik niet direkt mee samenwerk maak dat als blackbox moet werken doe ik dat ook voor hun intellisense :)

commentaar verhoogt net de leesbaarheid
Als ik classes zie waar elke methode een comment heeft wordt ik al mottig (maagkrampen enzo) Dan ziet ge toch veel minder code op uw scherm, en zijn maar weinig dingen die ik niet 1-2-3 begrijp

belangrijkste comments zijn trouwens de hacks die derin steken :)

forloRn_

Legacy Member
Krueger zei:
Kan je me eens quoten waar ik zeg dat commentaar geen nut heeft? Ik vind het gewoon enorm pretentieus van forloRn dat hij als student hier een beetje de man gaat uitgangen die alle wijsheid in pacht heeft; en hier een aantal mensen met x-aantal jaar ECHTE ervaring in programmeren op grotere projecten weglacht alsof ze er niets van weten. Maar ik maak me er niet druk in, hij zal wel met zijn pootjes op de grond worden gezet eens hij begint te werken.

Ik denk dat je iemand anders bedoelt kameraad. Ik werk ondertussen al 2,5 jaar als developer.

Tyfius

Legacy Member
Moto zei:
Als ik classes zie waar elke methode een comment heeft wordt ik al mottig (maagkrampen enzo) Dan ziet ge toch veel minder code op uw scherm, en zijn maar weinig dingen die ik niet 1-2-3 begrijp
Hangt natuurlijk een beetje van project tot project af. Ik ben wel voorstander van bij uw methodes toch iets van commentaar te zetten. Op die manier kan je eenvoudig Doxygen, PHPDoc, JavaDoc of weetikwatnog genereren en hoeft niet iedereen noodzakelijk de code te bekijken om te weten wat bepaalde functies doen.

Moto

Legacy Member
Hangt natuurlijk een beetje van project tot project af.
Tuurlijk, dat is met alles zo, ge moet niks doen omdat het "zogezegd moet", het moet altijd zinvol zijn, der is altijd wel iets beters te doen dan nog een extra unit-testje of een extra regelke commentaar dat weinig zin heeft.

tb-303

Legacy Member
design1 zei:
Is wel overbodige commentaar maar jij die daar commentaar op heeft vin ik zelfs ECHT OVERBODIG.
Mijn bedoeling was het gewoon uit te leggen meeste gebruiken blijkbaar equals maar voor strings gebruik ik rap matches. Ja oke het is helemaal uitgelegd maar het was ook niet voor jou uitgelegd en beter volledige uitleg dan maar halve ;).

...programmeurs kunne precies niet goed meer met "gewone taal" overweg.... :D

Gurdt

Legacy Member
Krueger zei:
Kan je me eens quoten waar ik zeg dat commentaar geen nut heeft? Ik vind het gewoon enorm pretentieus van forloRn dat hij als student hier een beetje de man gaat uitgangen die alle wijsheid in pacht heeft; en hier een aantal mensen met x-aantal jaar ECHTE ervaring in programmeren op grotere projecten weglacht alsof ze er niets van weten. Maar ik maak me er niet druk in, hij zal wel met zijn pootjes op de grond worden gezet eens hij begint te werken.

ahum
het wil niet zeggen dat iemand iets al langer doet op bedrijfsschaal, dat die dat perse veel beter kan dan iemand die dat bestudeert in alle detail

ik weet dat in bedrijven (en op scholen en fora's) de aangeleerde theorieën en technieken niet 100% worden nagestreefd, niemand doet dat, gij ook niet neem ik aan
uiteindelijk programmeert ge naar de geest vn het bedrijf waarin ge werkt, als ze daar bepaalde dingen niet zo nauw nemen, gaat da automatisch afzwakken
(iemand die sportschool doet en vervolgens voetballer wordt, zal ook niet meer zo goed kunnen tennissen, hoewel dat ook een aspect van de sportschool is)

dus ik denk niet dat ik (student, leef nog vers naar de regels die ze me opleggen) over zulke dingen die ze op de scholen (waar ik nog zit) systematisch in ons bakkes rammen om het niet meer te vergeten,
moet onder doen voor mensen zoals u (mensen die al heel cool fel en professioneel hunne boterham verdienen met programmeren, terwijl jullie die theorieën en regels misschien nog nooit gezien hebben, en zeker nu niet meer naleven, ondanks alle ervaring)

ik heb eerder het gevoel dat die mensen, zich arrogant gedragen, alsof ze in hun aantal jaar programmeren zoveel keer meer kennis hebben opgedaan als studenten die op dit moment heel hard hun best doen voor, en tijd steken in, programmeren op universitair niveau...

Moto

Legacy Member
ik heb eerder het gevoel dat die mensen, zich arrogant gedragen, alsof ze in hun aantal jaar programmeren zoveel keer meer kennis hebben opgedaan als studenten die op dit moment heel hard hun best doen voor, en tijd steken in, programmeren op universitair niveau...
Hangt er vanaf iemand die 10 jaar in een klein bedrijfke intern op zen eigen wat ligt te kloten is idd misschiens niet goed bezig.
Maar denken dat de mensen die niet onder de indruk zijn van uw "universitair niveau" arrogant zijn is gewoon lachwekkend en idioot elitair gedrag.

Ochja paar jaarkes ervaring en wat gefaalde projecten en ge zult het misschiens wel inzien ;)

eniac

Legacy Member
Man, dat studenten weinig feeling met het bedrijfsleven hebben is 1 ding, maar dat ze nog eens zo arrogant zijn als Gurdt heb ik nog niet vaak gezien. Amai, amai.

dus ik denk niet dat ik moet onder doen voor mensen zoals u

Serieus :)

Gurdt

Legacy Member
eniac zei:
Man, dat studenten weinig feeling met het bedrijfsleven hebben is 1 ding, maar dat ze nog eens zo arrogant zijn als Gurdt heb ik nog niet vaak gezien. Amai, amai.



Serieus :)

dus jullie beweren dat ze op een universitaire studie vn 5 jaar heel belangrijke dingen vergeten ofzo?

ik denk dat wij regels strikter naleven dan werknemers op een bedrijf
-
jullie beweren dus dat eens ge de unief verlaat, ge ineens heel veel wijsheid krijgt en beter codeert??

edit: vertel me maar eens wat jullie zoveel bijleren, wat ze op de unief niet leren
want dat is wat jullie zeggen, jullie coderen toch pakken beter dan een arrogant universitair studentje?

MilM

Legacy Member
Het verschil tussen Universiteit en Hoge School bij informatica zit hem niet echt in het programmeren.

Het zit hem eerder in de zwaardere wiskunde die op een meer abstracte manier gegeven wordt en dat sommige vakken vanuit een meer theoretisch punt bekeken worden. Het analytisch (wiskundig) vermogen wordt dus meer getest.

Er is echter maar een zeer klein percentage jobs waarbij hetzelfde (of hoger) niveau van analytisch vermogen nodig is dan om alle leerstof aan de universiteit onder de knie te krijgen (slagen is één ding, alles begrijpen is nog iets anders)

Programmeren op zich (ik veronderstel dat er bij designen van complexe software / algoritmes / data types meer analytisch denkwerk nodig is) is niet simpel, maar ervaring en kennis zullen wel doorwegen op intelligentie.

Waarmee ik niet wil zeggen dat personen die een bepaalde richting niet gedaan hebben minder intelligent zijn, maar wel dat een bewijs van bepaalde intelligentie (volgen unief richting) weinig zegt over de kennis/kunde van programmeren.

Het is namelijk niet dat het niveau van programmeren zelf echt hoog is aan de universiteit.
Je kan niet verwachten dat ze aan de universiteit een project gaan simuleren van dezelfde omgang als in een professioneel bedrijf waar ze met een heel team gedurende maanden 8 u/dag aan werken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan