Archief - [JAVA]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Krueger

Legacy Member
Gurdt zei:
HAHA kerel
ik studeer informatica @ unief
als wij geen commentaar schrijven buizen ze ons, en geloof me, ik denk dat bij ons de code wel duidelijk genoeg is
commentaar is gewoon een must, zeker als ge in team werkt of delen van projecten moet verzorgen

commentaar is net zo belangrijk als een goede gestructureerde header-file (waarin dan liefst nog eens genoeg commentaar staat)

eigenlijk zou ge bij iedere functie een blokje uitleg moeten geven
dat is ook precies wat ge moet doen als ge een documentatie of een verslag schrijft


maar ik denk dat ik met iemand praat die informatica niet op dat niveau tegenkomt, dus soit

No offence gast, maar informatica aan de unief stelt niets voor in vergelijking met coderen als werkt. Grappig hoe jij als iemand met 0% ervaring iemand die wel ervaring heeft afschilderd als iemand zonder niveau.

Je zal nog wel merken dat er een groot verschil is tussen de theorie en de echte praktijk. Want uit uw "bij iedere blokje een beetje uitleg schrijven" volgt duidelijk dat je nog niet goed weet waarover je spreekt. Een paar projectjes aan de univ, en meneer denkt al dat em zichzelf als de referentie mag beschouwen. Laat me niet lachen.

eniac

Legacy Member
Deftige javadoc: must. Veel documentatie tussen de code door: moet zeker niet overal. Indien lastige constructies of implementatie van bepaalde algoritmes moet het dan weer wel, maar voor het grootste deel moet code gewoon zichzelf uitleggen.

Voor de rest is Gurdt de nogal idealistische student die ongewijfeld nog raar gaat opkijken eens hij gaat werken en met keiharde deadlines gaat geconfronteerd worden. In het slechtste geval deadlines die niet haalbaar zijn en waarbij het per dag duurder wordt. ;)

Bubbling Zombie

Legacy Member
eniac zei:
Voor de rest is Gurdt de nogal idealistische student die ongewijfeld nog raar gaat opkijken eens hij gaat werken en met keiharde deadlines gaat geconfronteerd worden. In het slechtste geval deadlines die niet haalbaar zijn en waarbij het per dag duurder wordt. ;)

Langs de andere kant is't soms ook goe dat er zo'n mensen zijn, dan moeten 't niet altijd dezelfde zijn die tegen de oudere teamleden zagen dat de unittests niet optioneel zijn :)

design1

Legacy Member
efkes on topic :p,
ik dacht dat dit ook mag:

...

System.out.println("Gelieve een gebruikersnaam in te geven:");
String gebruikersnaam = br.readLine();

string naam = "test";
if(gebruikersnaam.matches(naam))
{
//Als de strings gelijk zijn aan elkaar dan ...
}
else
{
//Als de strings NIET gelijk zijn aan elkaar dan ...
}


Commentaar: kijkt of de string tussen de haakjes overeenkomt met de regulaire expressie

Ice

Legacy Member
design1 zei:
efkes on topic :p,
ik dacht dat dit ook mag:

...

System.out.println("Gelieve een gebruikersnaam in te geven:");
String gebruikersnaam = br.readLine();

string naam = "test";
if(gebruikersnaam.matches(naam))
{
//Als de strings gelijk zijn aan elkaar dan ...
}
else
{
//Als de strings NIET gelijk zijn aan elkaar dan ...
}


Commentaar: kijkt of de string tussen de haakjes overeenkomt met de regulaire expressie

Dat is nu een mooi voorbeeld van overbodige commentaar se! Ik weet als dev heus wel hoe een if - else statement werkt. Commentaar bij een conditie is enkel nodig indien het iets vrij complex nakijkt en in dat geval kan je het beter refactoren naar een aparte methode.

_DKsissor_

Legacy Member
Krueger zei:
No offence gast, maar informatica aan de unief stelt niets voor in vergelijking met coderen als werkt. Grappig hoe jij als iemand met 0% ervaring iemand die wel ervaring heeft afschilderd als iemand zonder niveau.

Je zal nog wel merken dat er een groot verschil is tussen de theorie en de echte praktijk. Want uit uw "bij iedere blokje een beetje uitleg schrijven" volgt duidelijk dat je nog niet goed weet waarover je spreekt. Een paar projectjes aan de univ, en meneer denkt al dat em zichzelf als de referentie mag beschouwen. Laat me niet lachen.

uit uw weglachen van het nut van commentaar volgt duidelijk dat ge toch niet zo serieus met code en programeren omgaat :applause:

Bubbling Zombie

Legacy Member
rammsein zei:
uit uw weglachen van het nut van commentaar volgt duidelijk dat ge toch niet zo serieus met code en programeren omgaat :applause:

Dus iemand die (waarschijnlijk meer) dan 8 uur programmeert om zijne boterham te verdienen gaat minder serieus om met zijn code dan een (universiteits)studentje die misschien nog niet eens de richting gaat afmaken?

Straf.

forloRn_

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Dus iemand die (waarschijnlijk meer) dan 8 uur programmeert om zijne boterham te verdienen gaat minder serieus om met zijn code dan een (universiteits)studentje die misschien nog niet eens de richting gaat afmaken?

Straf.

Want iedereen die beroepshalve programmeert is per definitie goed in programmeren, en geen enkele student is gemotiveerd of weet waarover hij praat natuurlijk. :niceone: Kwa veralgemening kan dit wel tellen.

Ik ken er die al 20 jaar elke dag programmeren maar waarvan ik hoop dat ze nooit nog een computer in hun klauwen krijgen.

Bubbling Zombie

Legacy Member
forloRn_ zei:
Want iedereen die beroepshalve programmeert is per definitie goed in programmeren, en geen enkele student is gemotiveerd of weet waarover hij praat natuurlijk. :niceone: Kwa veralgemening kan dit wel tellen.

Ik ken er die al 20 jaar elke dag programmeren maar waarvan ik hoop dat ze nooit nog een computer in hun klauwen krijgen.

Hah, works both ways. Iedereen gaat er hier maar van uit dat elke student die overal commentaar bij schrijft zoals ze het hem leren (en zoals het in principe zou moeten volgens allerlei boeken) het automatisch juist heeft. Maarja, als ze hier allemaal eventjes gaan denken van geen commentaar is automatisch ne slechte programmeur, mogen wij ook wel eens veralgemenen zeker?

Maar ik zeg het, we zullen over x-aantal jaar nog eens praten, als ze afgestudeerd zijn en eventjes werken. Dan zal ik er misschien geen veralgemeningen meer naar moeten smijten.

eniac

Legacy Member
rammsein zei:
uit uw weglachen van het nut van commentaar volgt duidelijk dat ge toch niet zo serieus met code en programeren omgaat :applause:

Onzin, hij spreekt de waarheid. Hij lacht het nut van commentaar niet weg, hij stelt dat er niet bij elk blokje code uitleg geschreven dient te worden. En dat is volledig terecht.

De klant die aan m'n werkgever per uur betaalt voor mij, betaalt heus liever voor kwalitatieve code dan voor nutteloze stukjes commentaar bij elk blokje code die nooit zullen gelezen worden omdat iedereen het snapt.

_DKsissor_

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Dus iemand die (waarschijnlijk meer) dan 8 uur programmeert om zijne boterham te verdienen gaat minder serieus om met zijn code dan een (universiteits)studentje die misschien nog niet eens de richting gaat afmaken?

Straf.
Als ge het nut van commentaar weglacht ... ja :applause:.
Kvraag me toch af hoe ge uw weg gaat vinden in een groot project als er bij elke methode niet eens pre en postcondities staan becommentarieerd.

_DKsissor_

Legacy Member
eniac zei:
Onzin, hij spreekt de waarheid. Hij lacht het nut van commentaar niet weg, hij stelt dat er niet bij elk blokje code uitleg geschreven dient te worden. En dat is volledig terecht.

De klant die aan m'n werkgever per uur betaalt voor mij, betaalt heus liever voor kwalitatieve code dan voor nutteloze stukjes commentaar bij elk blokje code die nooit zullen gelezen worden omdat iedereen het snapt.
tot er een uitbreiding moet komen van een project dat ge 1.5 jaar geleden gemaakt hebt:love:

Tyfius

Legacy Member
rammsein zei:
tot er een uitbreiding moet komen van een project dat ge 1.5 jaar geleden gemaakt hebt:love:
Niemand heeft het hier ook over GEEN commentaar he. Commentaar moet er zijn maar die moet nuttig zijn. Op school leren ze u bij elke functie een 3 pagina's tellend epistel te schrijven. Dat is overbodig. Functie beschrijvingen hoeven niet langer dan een regel of 5 te zijn, als het toch te ingewikkeld wordt moet je 9/10 je code opsplitsen in meerdere functies. Binnen in je functie moet je ook niet alles gaan documenteren.
Code:
// Check whether the NPC is waiting to be revived
if (npc_pawn->waitingOnRevive()) {
 ...
}
Zonder die lijn commentaar kan ik na 10 jaar waarschijnlijk nog afleiden dat hier gecontroleerd wordt of een NPC op een revive aan het wachten is.

_DKsissor_

Legacy Member
Tyfius zei:
Niemand heeft het hier ook over GEEN commentaar he. Commentaar moet er zijn maar die moet nuttig zijn. Op school leren ze u bij elke functie een 3 pagina's tellend epistel te schrijven. Dat is overbodig. Functie beschrijvingen hoeven niet langer dan een regel of 5 te zijn, als het toch te ingewikkeld wordt moet je 9/10 je code opsplitsen in meerdere functies. Binnen in je functie moet je ook niet alles gaan documenteren.
Code:
// Check whether the NPC is waiting to be revived
if (npc_pawn->waitingOnRevive()) {
 ...
}
Zonder die lijn commentaar kan ik na 10 jaar waarschijnlijk nog afleiden dat hier gecontroleerd wordt of een NPC op een revive aan het wachten is.
ok volledig mee akoord:).
Uw commentaar moet efficient , duidelijk en kort zijn.
Als ge daar zit met over de 10 lijnen commentaar is er duidelijk wat mis met uw functie

Parnakra

Legacy Member
Tyfius zei:
Niemand heeft het hier ook over GEEN commentaar he. Commentaar moet er zijn maar die moet nuttig zijn. Op school leren ze u bij elke functie een 3 pagina's tellend epistel te schrijven. Dat is overbodig.
Veralgemenen is ook meestal overbodig.

eniac

Legacy Member
rammsein zei:
tot er een uitbreiding moet komen van een project dat ge 1.5 jaar geleden gemaakt hebt:love:

Beter nog even deftig nalezen wat ik geschreven heb...

_DKsissor_

Legacy Member
eniac zei:
Beter nog even deftig nalezen wat ik geschreven heb...
Dat gij dan ook eens de moeite leest wat er nog gepost is geweest:) , dat verduidelijkt de zaak een beetje:-)

eniac

Legacy Member
rammsein zei:
Dat gij dan ook eens de moeite leest wat er nog gepost is geweest:) , dat verduidelijkt de zaak een beetje:-)

Heb ik gedaan.

Mijn post was duidelijk genoeg, dat mag ik gerust nog eventjes aanduiden.

Jerre Muesli

Legacy Member
Akkoord, commentaar is nodig. Maar als je proper programmeert ga je normaliter geen ellenlange functies hebben en legt de code zichzelf wat uit. Commentaar is vooral nuttig als je klant plots een uitbreiding vraagt van een 5jaar oud project ... begin er maar aan!

Maar commentaar bij elk blokje ? Nee. Hier worden projecten veelal verkocht waar de deadline (te) nipt is. Meestal door verkopers die te weinig technische achtergrond hebben. Als ik een uur werk kost dat naar de klant toe €1000. Anderzijds is dat €1000 verlies op het project als we over de deadline zitten, want het project is met een vaste prijs verkocht. Hoe sneller we klaar zijn, hoe meer winst dus. (Of minder verlies :D ) (heel simplistisch gezien dan hè)
Je moet een gezond evenwicht zoeken met het schrijven van commentaar. Niet teveel, niet te weinig.

Gurdt

Legacy Member
er is niemand die gezegd heeft dat ze op school leren VEEL commentaar te schrijven
ze leren ons GOEDE commentaar te schrijven

1 regel per methode is ideaal, tenzij het triviale methodes zijn of inline-functies (tenzij er een meer uitleg VEREIST is)

trouwens, uitleg is een onderdeel van kwalitatieve code

@bubbling zombie: ik zit nu in een perfect traject int 2e jaar van de 5 jaar
(2e jaar klinkt vroeg, maar de essentie van programmeren leren ze u int 1e trimester vant 1e jaar al aan)
en mijn droomjob? heb ik nie concreet, ik wil een job waarbij ik me gelukkig voel

opmerkingkje: meeste universitairen programmeren niet langer dan 5 jaar ook nie he, dus da jobke hoeft nie perse aan een pc'ke te zijn
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan