Archief - Fonts beheren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brick Top

Legacy Member
Hello,

Hoe beheren jullie je fonts eigenlijk? Want ik kan me voorstellen dat er hier mensen zijn die veel met design-zaken bezig zijn en bijgevolg een serieuze collectie fonts verzameld hebben? 'Browsen' jullie gewoon in het desbetreffende programma zelf of gebruiken jullie een extern programma om het overzicht een beetje te bewaren?

Links naar interessante en gratis fonts-sites zijn ook altijd welkom! Google levert uiteraard al een paar honderd resultaten op maar bon... Via de search heb ik ook al een website gevonden die hier door een member was gepost en die ik niet meteen via google gevonden zou hebben.

Brick Top

Timooo

Legacy Member
Ik heb voor Mac een programma genaamd Linotype FontExplorer. Daarmee heb je overzicht over al je fonts, kun je bepaalde woorden of zinnen typen en dan zo vergelijken. Je kunt ook vanuit dat programma kiezen welke fonts je inschakelt of uitschakelt, wat wel handig is om binnen programma's geen superlange lijst te hebben met fonts, maar enkel diegenen die je nodig hebt.

Brick Top

Legacy Member
Timooo zei:
Ik heb voor Mac een programma genaamd Linotype FontExplorer. Daarmee heb je overzicht over al je fonts, kun je bepaalde woorden of zinnen typen en dan zo vergelijken. Je kunt ook vanuit dat programma kiezen welke fonts je inschakelt of uitschakelt, wat wel handig is om binnen programma's geen superlange lijst te hebben met fonts, maar enkel diegenen die je nodig hebt.

Mmm... ziet er inderdaad interessant uit maar ik zit wel met Windows en blijkbaar bestaat het dus enkel voor Mac.

General Lee

Legacy Member
Microsoft heeft de nood aan een font manager toch verholpen met de introductie van Comic Sans :unsure:

eS

Legacy Member
Om over arial nog maar te zwijgen
OT, meeste fonts haal ik uit adobe font folio, heb mn standaard set, dus beheer is niet echt nodig

DeMoN

Legacy Member
Voor op pc vind ik Extensis Suitcase wel ideaal. Gebruiken we opt werk ook.

Blanco

Legacy Member
Om te activeren en te beheren gebruik ik extensis suitcase

Om te previewen gebruik ik typograf
Met suitcase gaat dat ook maar veel te traag naar mijn zin, typograf doet maar een paar seconden om er duizenden te gelijkertijd previewen. Ongelooflijk snel dat ding. Scant ook in sub-sub-sub... folders enzo...
Je kan ook bv enkele fonts selecteren en previews vergelijken met elkaar. Handig ding.

tomh

Legacy Member
Fontcase en Linotype fontexplorer..
Fontcase: vol fouten nog
linotype: goed, binnenkort komt pro versie met leuke features.

Xavez

Legacy Member
Brick Top zei:
Hello,

Hoe beheren jullie je fonts eigenlijk? Want ik kan me voorstellen dat er hier mensen zijn die veel met design-zaken bezig zijn en bijgevolg een serieuze collectie fonts verzameld hebben? 'Browsen' jullie gewoon in het desbetreffende programma zelf of gebruiken jullie een extern programma om het overzicht een beetje te bewaren?

Links naar interessante en gratis fonts-sites zijn ook altijd welkom! Google levert uiteraard al een paar honderd resultaten op maar bon... Via de search heb ik ook al een website gevonden die hier door een member was gepost en die ik niet meteen via google gevonden zou hebben.

Brick Top

Ik heb wel een algemene tip, die toch op je post lijkt terug te slaan: probeer niet een zo groot mogelijke collectie lettertypes te verzamelen, maar verzamel er een tiental die écht goed zijn. Als je er klaar voor bent: koop dan eens een lettertype aan (MyFonts: Find Fonts, Try Fonts, Buy Fonts is a good start). En vooral: probeer eens de verschillen te ontdekken tussen een Adobe Jenson Pro (meegeleverd met de Creative Suite) en een random gratis geschreefd font. Lettertypes appreciëren is de basis van je collectie :-).

nr 1. Blog voor type inspiration en tips is toch wel I love Typography (iLT), devoted to fonts, typefaces and all things typographical

(en ik had zelf ook nog iets geschreven overlaatst, over gratis lettertypes)

DieselPower

Legacy Member
Nice artikel Xavier!

Ik heb nog geen tijd gehad ondertussen...

tomh

Legacy Member
Xavez zei:
Ik heb wel een algemene tip, die toch op je post lijkt terug te slaan: probeer niet een zo groot mogelijke collectie lettertypes te verzamelen, maar verzamel er een tiental die écht goed zijn. Als je er klaar voor bent: koop dan eens een lettertype aan (MyFonts: Find Fonts, Try Fonts, Buy Fonts is a good start). En vooral: probeer eens de verschillen te ontdekken tussen een Adobe Jenson Pro (meegeleverd met de Creative Suite) en een random gratis geschreefd font. Lettertypes appreciëren is de basis van je collectie :-).

nr 1. Blog voor type inspiration en tips is toch wel I love Typography (iLT), devoted to fonts, typefaces and all things typographical

(en ik had zelf ook nog iets geschreven overlaatst, over gratis lettertypes)


Gij hebt ook Aldy voor typo op school he?

Brick Top

Legacy Member
Xavez zei:
Ik heb wel een algemene tip, die toch op je post lijkt terug te slaan: probeer niet een zo groot mogelijke collectie lettertypes te verzamelen, maar verzamel er een tiental die écht goed zijn. Als je er klaar voor bent: koop dan eens een lettertype aan (MyFonts: Find Fonts, Try Fonts, Buy Fonts is a good start). En vooral: probeer eens de verschillen te ontdekken tussen een Adobe Jenson Pro (meegeleverd met de Creative Suite) en een random gratis geschreefd font. Lettertypes appreciëren is de basis van je collectie :-).

nr 1. Blog voor type inspiration en tips is toch wel I love Typography (iLT), devoted to fonts, typefaces and all things typographical

(en ik had zelf ook nog iets geschreven overlaatst, over gratis lettertypes)

Mjah, probleem is dat ik inderdaad nog niet zo'n goed 'font-gevoel' heb waardoor ik de crap nog niet kan onderscheiden van de echt goede fonts. Is het trouwens 'done' om in één en hetzelfde ontwerp meer dan één soort lettertype te gebruiken? Of kan je dat best zo veel mogelijk vermijden?

En om mezelf nog is ff te citeren:

Ik heb net een font gedownload en die extract in twee mappen: PStype1 en Truetype. Hetzelfde lettertype maar andere extensies (FON/PFM versus TTF). Wat is het verschil?

Xavez

Legacy Member
Om op die vraag te antwoorden: http://www.dq.winsila.com/miscellaneous/postscript-vs-truetype-vs-opentype-know-the-difference.html

En wat dat "not done" zijn betreft: het kan als beginner soms handig zijn om je te beperken tot één fontfamilie (Helvetica Bold, Helvetica Italic, Helvetica Regular, Helvetica *whatever*). Op die manier leer je om te beginnen met restricties werken en leer je het maximum uit het minimum te halen. Ik weet dat het nogal schoolmeesterpastoorachtig klinkt, maar give it a shot, you'll like it in the long run!

Later kan het leuk zijn om schreefloze (bvb Helvetica) en geschreefde (bvb Caslon) letters te gaan mengen, maar een rule of thumb is toch wel om niet meer dan twee families voor één design te gebruiken.

En dan meteen ook al het antwoord op een indirecte vraag: het verschil tussen professionele fonts en amateurfonts merk je heel rap aan het aantal verkrijgbare varianten van een lettertype. Al wil ik uiteraard niet zeggen dat amateurfonts per definitie slecht zijn! En het betekent evenmin dat een lettertype met weinig varianten geen goed lettertype is... Als je geïnteresseerd bent in typografie, of toch de basics ervan, zoek dan zeker eens naar het boek "OVer Typografie" van David Jury. Een boek dat z'n investering meer dan waard is! (ik heb het ook via het forum aangeraden gekregen, by the way :)).

tomh

Legacy Member
Als ge mooi gratis fonts wilt,
Fonts | Smashing Magazine
daar staan toch een paar schoon in, maar zoals Xavez zegt, als ge eens wat geld hebt, koop u een font of twee, drie.. enkele fontfoundries/sites waarvan ik toch redelijk wat lettertypes mooi :
- MyFonts: MyFonts: Find Fonts, Try Fonts, Buy Fonts
- Veer: Veer: Elements for Creativity
- House Industries: House Industries
- Hoefler & Frere Jones: http://www.typography.com (archer, aanrader)
- FontFont: FontFont Typeface Library by FSI FontShop International
- YouWorkForThem: YouWorkForThem

Er zijn er natuurlijk nog meer, maar dit is al een goed begin denk ik zo.

FreakyLeash

Legacy Member
Kan het ook zijn dat veel gratis fonts niet zo smooth zijn ?
Zo pixelated

Brick Top

Legacy Member
Bedankt voor de vele replies!

Nu heb ik een gratis font gedownload dat ik gevonden had op dit forum, via de search. Eén van die fonts heb ik gebruikt in mijn ontwerp en dat gaat perfect. Maar van zodra ik wil saven als .pdf geeft hij melding van 'This font is copyrighted... blablabla'. Maar als ik die .pdf open geeft hij dat font wel perfect weer?! Nu heb ik alleen schrik dat hij dat niet mee gaat afdrukken?!

Xavez

Legacy Member
Hij geeft dat font wel weer, omdat het geïnstalleerd is op je computer. Als je het document naar iemand anders gaat sturen, gaat het een groter probleem zijn.

Je moet eigenlijk de licentie van het lettertype eens bekijken, om te zien wat je er mee "mag" doen. Een manier om het te omzeilen is in ieder geval redelijk eenvoudig: je tekst outlinen (illustrator) of rasterzien (photoshop)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan