Archief - DISCUSSIE: Verbeteringen/Opmerkingen/Toevoegingen van dit forumonderdeel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Quilombo

Legacy Member
'k zou 't nie weten eigenlijk :)
behalve dan die prefixes wat verduidelijken zoals ik in een andere thread al zei, en daar ben je blijkbaar mee bezig.

groot probleem daarbij vind ik ook dat mensen die niks kennen van webdevelopment ook niet weten welke taal-prefix ze dan moeten kiezen; ze kiezen dan zomaar iets ipv de Q-prefix te hanteren. misschien een beknopte uitleg per prefix zetten in dat dropdown menu waaruit je prefixes moet kiezen (zonder die dan weer te geven in de threadtitel ofc)? lijkt me wel een goed idee (ook voor andere fora).

een aparte site ipv de sticky zie ik ook wel zitten (ook om eraan mee te werken, ken wel enkel xthml/css voorlopig), zeker met mooie portfolio's etc.
mss ook leuk om daar aan vast te koppelen: een webdesign contest voor het design van die site in de trant van css-zengarden (xhtml = vast, maar wel met veel classes en extra divs enzo). dan hoef je ook niemand uit te sluiten en wordt iedereen (of alleen degenen die toch op IETS trekken) zijn design gebruikt.

dJeez

Legacy Member
Smoerf zei:
Niet akkoord.

Js is een webrelated programmeertaal terwijl php/asp gebruikt kan worden voor applicaties te schrijven en zelfs om serverapp's uit te voeren middels een webserver
Javascript kan ook gebruikt worden om serverapps uit te voeren middels een webserver (vergeet niet dat Javascript ook gebruikt kan worden door oa. ASP als scripting taal). Dus is het ook niet echt logisch van JS NIET bij de serverscripting talen te rekenen.

De [PROG][JS], [PROG][vul hier uw taal in] optie lijkt mij dus ook het meest aangewezen, ZONDER onderscheid tussen client/serverside (dat zal nl. wel snel genoeg blijken adhv de uitleg die de TS geeft).

BTW Voor SQL gerelateerde problemen zou het dus [PROG][SQL] worden, maar zet er dan ook wel bij dat ze best het gebruikte RDBMS vermelden. Van de DATABASE prefix (voor andere DB gerelateerde problemen?) zie ik het nut niet echt in, dat valt imho gewoon onder VRAAG.

killgore

Legacy Member
Smoerf zei:
Niet akkoord.

Js is een webrelated programmeertaal terwijl php/asp gebruikt kan worden voor applicaties te schrijven en zelfs om serverapp's uit te voeren middels een webserver

Anyway mijn opmerkingen ivm dit subforum is:
Mss eens een soort Knowledge Database aanleggen (soort wikipedia) waar iedere gebruiker zijn eigen input kan geven (natuurlijk moet dit nog goedgekeurd worden door een crewmember) maar het zou er allesinds de zaken wat op vooruit helpen. (Niets tegen de huidige sticky maar ik vind hem ietwat onoverzichtelijk)

Ivm de prefixen zou ik wel nog de js/php/asp prefixen laten gebruiken want ik lees bv geen topics omtrent asp.net maar wel de php topics...

Akkoord ze, was ook niet wat ik zei, mijn punt is dat het een programmeertaal blijft eh ;). Die weliswaar vrij zwaar verschilt (in doel vnl) van asp en php e.d.

welp

Legacy Member
Mijn visie op mini site

* Opbouwen van een soort snippet database, echt simpele dingetjes voor beginners en gevorderden. Dit voor elke programmeertaal. Alles op user-input natuurlijk.
* Ook links en uitleg bij enkele leuke opensource systemen en classes.
* Leuke links naar alles waar soms topic over gestart wordt. Heb ik het bv van overlaatst mooie flash-sites die voldoen aan dit of dat. Kunde altijd inspiratie opdoen.
* Voor design, idd, vaste xhtml en dan css contest doen. Laten voten en beste 2 komen op site, kunde kiezen welk design.
* Wat ook leuk zou zijn is dat iedereen zijn kennis aangeeft in soort user-profile. Dan zie je eens wie wat allemaal kan en waar iemand de laatste tijd vorderingen in maakt.

Mijn bedenkingen, zitten we dan nog wel snor met tn games, is beetje verhuizen enal...
Bedenking 2, wie begint daar mee, is weer mooi idee enal en kan verbetering zijn maar wie gaat er werk in steken om te monitoren/maken?

Smoerf

Legacy Member
Ik ben daarvoor wel geïnteresseerd. Kweet niet hoe het zit met orez?

Een overzichtje van je kennis is mss ook wel handig meegenomen, niet enkel op webvlak maar mss ook OS en hardwareplatformen?

Xavez

Legacy Member
Wa die mini-site betreft stel ik voor om het ook mibi te houden in't begin? We kunnen altijd verder groeien hé :)...

@welp: wat je zegt is leuk, maar al behoorlijk gecompliceerd :). Ik zou beginnen met een gemakkelijker updatebable bookmarks-database achtige site en een paar tutorials/links. Zowat de inhoud van de sticky dus :).

orez

Legacy Member
@Smoerf, ik laat deze topic voorlopig doorlopen, de ideeën en de intresse zijn er, en de mensen vinden het een goed idee, dus hij zal er wel komen.

Maar ik wil eerst wat weten hoe de gebruikers het zien. OS & hardwareplatformen zou ik niet aanraden, daarvoor zijn er hier andere subfora hé :)

Ik zou mini beginnen idd zoals xavez zegt, en gewoon onze huidige sticky gestructeerder en meer overzichtelijk weergeven, dan zien we eventueel wel voor leuke ideeën.

Quilombo zijn idee voor een design-contest vind ik ook wel leuk. Eerst enkel de structuur vastleggen, en dan via css stylen.

dJeez

Legacy Member
Wacht ff, onder ons gezegd en gezwegen heb ik met Radiance en Servi ooit al serieus gebrainstormed over een overkoepelende NEDERLANDSTALIGE knowledge base (annex FAQ) voor OS, hardware, software en eventueel ook web development.

Het domein en hosting op VPS zijn al in orde (www.technation.be - nog niks op te vinden nu dus geen commentaar aub :p), alleen de uitwerking (vnl. het grafische - technische is in aanvang niet zo ingewikkeld) is er nog niet. In principe ging ik daar eind dit jaar werk van maken (18/12-31/12), maar ik wil er best wel vroeger aan beginnen aangezien er nu blijkbaar wel ruime interesse voor te vinden is. In het begin staat of valt zo'n project nl. door de content en hoe meer mensen er meewerken hoe sneller het een nuttig werkinstrument kan worden uiteraard. Mijn grootste probleem (naast het schrijven van de content) is dat ik van design dus echt geen kaas heb gegeten...

Anders misschien pogen van nog eens een meeting/brainstorm via IRC te houden met de geïnteresseerden hier en Radiance & Servi (indien die nog kunnen) erbij? Uiteraard enkel indien jullie je kunnen vinden in de huidige domeinnaam (achteraf gezien was een engelstalige naam niet echt de beste keuze misschien, maar het bekte wel aardig :p).

orez

Legacy Member
dJeez zei:
Mijn grootste probleem is dat ik van design dus echt geen kaas heb gegeten...

Anders misschien pogen van nog eens een meeting/brainstorm via IRC te houden met Radiance en Servi (indien die nog kunnen) erbij?

Voor design kan hier een contest worden gehouden, maar dan geen polls maar met een judgingsysteem van bv de moderators hier, dus de moderators mogen niet deelnemen..

Nu brainstormsessie kan mogelijk zijn, maar ik denk ni da bijna iedereen op hetzelfde moment beschikbaar is :p

dJeez

Legacy Member
orez zei:
Nu brainstormsessie kan mogelijk zijn, maar ik denk ni da bijna iedereen op hetzelfde moment beschikbaar is :p
Ik zou ervoor opteren om een datum en uur te kiezen (liefst zo snel mogelijk uiteraard) en die hier dan enkele dagen op voorhand te posten. Die brainstorm zal ik dan wel loggen, en naderhand een verslagje opmaken.

Diegenen die niet aanwezig kunnen zijn zouden dan later online de log kunnen bekijken en/of het verslag(je) doornemen en daar hun commentaar op geven. Daarna eventueel nog een 2e IRC meeting en dan gaan voor de banaan :p.

Een andere optie is dat we er hier een thread over opstarten en de discussie zou houden uiteraard, maar IRC is toch niet iets handiger voor een brainstorm - en voor logging. Uiteraard enkel indien iedereen zich hierin kan vinden hé, ik wil niks pushen...

orez

Legacy Member
ik ben zoiezo vanaf morgenavond tot en met maandagavond niet beschikbaar voor brainstormsessies... zit een birthdayparty marathon + speciale datum voor mij en het meisje etc.. vanaf volgende week dinsdagavond kan ik wel :p Nuja, ge mag da allemaal ook gerust zonder mij doen ;)

welp

Legacy Member
ach ja, ik kan missch na examen wel meewerken aan coding, als dat nodig zou zijn. Maar denk dat mijn kennis/kunnen niet te vergelijken is met sommige anderen hier en dan ook van weinig nut zal zijn.

killgore

Legacy Member
uzelf niet onderschatten :). In iets als dit is motivatie al bijna even belangrijk als kennis.

Ik vind een nl knowledge base mssch wel nuttig, maar heb beetje schrik dat dit niet echt succesvol te verwezenlijken valt.

zal er alleszins zijn als jullie uur afspreken :)

WHiSPy

Legacy Member
Ik zal er ook proberen te zijn. (als 'k het niet vergeet) Dus someone do please remind me. ;)

Lashknife

Legacy Member
Q: is goed, want VRAAG: is 4 extra letters, korte en bondige prefixen vereenvoudigt het gebruik en overzicht vind ik
DITISEENLANGEPREFIXDUSGEENPLEKMEERVOORHETSUBJECT-mijnprobleemomvat...... (want de rest wordt afgekapt...)

DB: (database is een lang woord)

kan je niet gewoon iets doen als
CODE-PHP
CODE-ASP
CODE-JS
variaties eindeloos, en toch duidelijk

OPMAAK (om html/css/...) nu eigenlijk zie ik hiervoor ook DHTML, want meestal dient de JS toch om iets in de pagina te manipuleren, hoeft niet altijd

SEARCH niet laten vallen, het is leuk om te googlen, maar als je de juiste terminologie voor jouw probleem omschrijving niet kent, kan je soms lang bezig zijn. (ook uitleggen waar SEARCH dan ook voor dient, niet om de luie zak uit te hangen maar om info en tips te krijgen in welke richting je het moet gaan zoeken)
REQ = request
JOB = payed request, ni meer ni minder?

Wat betreft het technation project.
Kheb vroeger nog meegewerkt aan dat ding dat servi nog had opgezet. dunno de naam meer. Oei, 's woensdags :s ben ik niet online.
Is het wiki framework hier niet aangewezen? of willen we origineel gaan :p

dJeez

Legacy Member
:offtopic: Het project van servi was PWFAQ :p. Nu sowieso zal die brainstorm 's avonds of in het week-end moeten vallen, rond 20u lijkt mij ideaal voor een doordeweekse dag (ma-do), in het week-end kan het desnoods ook in de namiddag.

Ik wacht nu ff op bericht van radiance & servi alvorens een voorstel voor de brainstorm te doen...

Xavez

Legacy Member
Lashknife zei:
Q: is goed, want VRAAG: is 4 extra letters, korte en bondige prefixen vereenvoudigt het gebruik en overzicht vind ik
DITISEENLANGEPREFIXDUSGEENPLEKMEERVOORHETSUBJECT-mijnprobleemomvat...... (want de rest wordt afgekapt...)
Niet akkoord daar: VRAAG: is nog steeds korter dan DISCUSSIE:. Je moet kijken naar de langste prefix, anders gaat je argument toch sowieso niet op.
Verder vind ik ook dat "VRAAG:" met zijn vier letters extra tóch veel intuïtiever is :). Plus het heeft toch een iets toegankelijkere stijl dan "Q:"--die prefix heeft zo iets over zich hangen alsof een website maken iets ongelooflijk mysterieus is :). Dat is overdreven, maar dan begrijp je wellicht ook beter wat ik bedoel en waarom ik zo'n voorstander ben van omschrijende prefixen. Less is not always more ;).

kan je niet gewoon iets doen als
CODE-PHP
CODE-ASP
CODE-JS
variaties eindeloos, en toch duidelijk
Dan zijn de huidige tags toch "korter"? Om even op je vorige argument terug te slaan :).

OPMAAK (om html/css/...) nu eigenlijk zie ik hiervoor ook DHTML, want meestal dient de JS toch om iets in de pagina te manipuleren, hoeft niet altijd
Opmaak is opmaak, je hebt gelijk als je zegt dat bepaalde JS daar ook bijhoort :).

SEARCH niet laten vallen, het is leuk om te googlen, maar als je de juiste terminologie voor jouw probleem omschrijving niet kent, kan je soms lang bezig zijn. (ook uitleggen waar SEARCH dan ook voor dient, niet om de luie zak uit te hangen maar om info en tips te krijgen in welke richting je het moet gaan zoeken)
Misschien een "how to google" gids schrijven in de sticky? :).

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
:offtopic: Het project van servi was PWFAQ :p. Nu sowieso zal die brainstorm 's avonds of in het week-end moeten vallen, rond 20u lijkt mij ideaal voor een doordeweekse dag (ma-do), in het week-end kan het desnoods ook in de namiddag.

Ik wacht nu ff op bericht van radiance & servi alvorens een voorstel voor de brainstorm te doen...

Ik zit ook al 'n tijdje op 'n voorstel op dat vlak te broeden, dus ik ga 't tegen dan wel afwerken. Maar ik zie 't waarschijnlijk gewoon anders dan hetgeen jullie zien. Maar daar zal 'k 't later wel over hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan