Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

eniac

Legacy Member
vloet zei:
De regel moet gwn verduidelijkt/aangepast worden. Bvb vermelden welke vlaggen er moeten worden gezwaaid bij deze situatie.

SC-condities en race-condities worden toch elders in het reglement letterlijk gedefinieerd? De regel is duidelijk: ALS de race eindigt in SC-condities, dan zal de SC toch binnenkomen (40.13). Als de race niet eindigt in SC-condities, is 40.13 niet van toepassing. Rest de vraag in welke situatie men zat. Op basis van de genoemde feiten in m'n bovenstaand bericht is het voor mij duidelijk dat het om racecondities ging.

Kan iemand die van de andere mening is, of meent dat er twijfel is, aangeven welke reden iemand op de baan had om te denken dat ze nog in SC-condities zaten? Of welke argumentering de stewards aanhouden om te stellen dat er nog SC-condities golden? Gewoon antwoorden en ik zwijg :)

denkimi

Legacy Member
eniac zei:
SC-condities en race-condities worden toch elders in het reglement letterlijk gedefinieerd? De regel is duidelijk: ALS de race eindigt in SC-condities, dan zal de SC toch binnenkomen (40.13). Als de race niet eindigt in SC-condities, is 40.13 niet van toepassing. Rest de vraag in welke situatie men zat. Op basis van de genoemde feiten in m'n bovenstaand bericht is het voor mij duidelijk dat het om racecondities ging.

Kan iemand die van de andere mening is, of meent dat er twijfel is, aangeven welke reden iemand op de baan had om te denken dat ze nog in SC-condities zaten? Of welke argumentering de stewards aanhouden om te stellen dat er nog SC-condities golden? Gewoon antwoorden en ik zwijg :)

zoals ik eerder al zei stond trulli zijn wagen nog op het circuit en lagen er nog brokstukken, ik heb nog nooit de SC weten binnenkomen voor de baan volledig vrij was.

daarbij komt nog dat het de laatste ronde was waardoor de SC sowieso moest binnenkomen en de race dus beëindigt was, als er stewards verkeerdelijk met groene vlaggen gezwaaid hebben moeten die ook op de vingers getikt worden.

zeg nu eens zelf: vindt ge het serieus logisch dat er de laatste 50m nog geraced mag worden op een moment dat de SC nog niet eens binnen is? als er 1 idiote regel is, is het wel die die zegt dat er nog voor de start-lijn mag ingehaald worden.

blizzard

Legacy Member
denkimi zei:
zoals ik eerder al zei stond trulli zijn wagen nog op het circuit en lagen er nog brokstukken, ik heb nog nooit de SC weten binnenkomen voor de baan volledig vrij was.

daarbij komt nog dat het de laatste ronde was waardoor de SC sowieso moest binnenkomen en de race dus beëindigt was, als er stewards verkeerdelijk met groene vlaggen gezwaaid hebben moeten die ook op de vingers getikt worden.

zeg nu eens zelf: vindt ge het serieus logisch dat er de laatste 50m nog geraced mag worden op een moment dat de SC nog niet eens binnen is? als er 1 idiote regel is, is het wel die die zegt dat er nog voor de start-lijn mag ingehaald worden.

Alle stewards zwaaiden met groen, en de lichten op het circuit waren groen.

En voor de rest, als de teams de melding track clear krijgen, moeten de stewards achteraf niet zagen dat de SC-condities nog in werking waren, aangezien er in dat geval totaal verkeerde informatie is doorgespeeld aan de teams.

boostah

Legacy Member
denkimi zei:
zoals ik eerder al zei stond trulli zijn wagen nog op het circuit en lagen er nog brokstukken, ik heb nog nooit de SC weten binnenkomen voor de baan volledig vrij was.

daarbij komt nog dat het de laatste ronde was waardoor de SC sowieso moest binnenkomen en de race dus beëindigt was, als er stewards verkeerdelijk met groene vlaggen gezwaaid hebben moeten die ook op de vingers getikt worden.
.

Kheb ni gans gelezen dus men excuses moest ik fout zijn, maar indien trulli zen wagen daar nog was had schumacher toch nooit doorgekunt ? dan was er namelijk maar plaats voor 1 wagen vanwaar hij juist alonso begon in te halen. (dus nog ni voorbij, wel just naast zen achterkant)

vloet

Legacy Member
eniac zei:
SC-condities en race-condities worden toch elders in het reglement letterlijk gedefinieerd? De regel is duidelijk: ALS de race eindigt in SC-condities, dan zal de SC toch binnenkomen (40.13). Als de race niet eindigt in SC-condities, is 40.13 niet van toepassing. Rest de vraag in welke situatie men zat. Op basis van de genoemde feiten in m'n bovenstaand bericht is het voor mij duidelijk dat het om racecondities ging.

Kan iemand die van de andere mening is, of meent dat er twijfel is, aangeven welke reden iemand op de baan had om te denken dat ze nog in SC-condities zaten? Of welke argumentering de stewards aanhouden om te stellen dat er nog SC-condities golden? Gewoon antwoorden en ik zwijg :)

Ik ben het eens met je, maar je zegt het zelf: in welke situatie zat men?
Aan de groene vlaggen enzo te zien duidelijk in Race condities, en TOCH beslissen de stewards om een straf te geven.

Dit toont toch aan dat er geen duidelijkheid bestaat over welke signalisatie er moet getoond worden bij een situatie waarop regel 40.13 van toepassing is.

Nogmaals, straf Schumacher onterecht.

denkimi

Legacy Member
boostah zei:
Kheb ni gans gelezen dus men excuses moest ik fout zijn, maar indien trulli zen wagen daar nog was had schumacher toch nooit doorgekunt ? dan was er namelijk maar plaats voor 1 wagen vanwaar hij juist alonso begon in te halen. (dus nog ni voorbij, wel just naast zen achterkant)

op het moment dat ze door de rascasse kwamen zaten ze nog achter elkaar, op de beelden ziet ge dat er ze trulli's wagen nog aan het wegduwen zijn (hij staat net achter de vangrail) en dat ze over brokstukken rijden.

hoewel de grootste fout hier bij de raceleiding ligt wegens het zwaaien van de groene vlag (het kan ook hun bedoeling niet geweest zijn dat er nog geracet werd, anders hadden ze geen straf uitgedeeld) wisten ze allemaal maar al te goed dat ze een betwistbaar manoeuvre dat veel kans had om bestraft zouden uitvoeren als ze zouden inhalen. brawn heeft gegokt en verloren.

eniac

Legacy Member
denkimi zei:
zoals ik eerder al zei stond trulli zijn wagen nog op het circuit en lagen er nog brokstukken, ik heb nog nooit de SC weten binnenkomen voor de baan volledig vrij was.

De racelijn was vrij ;)
Ik heb de SC wel al weten binnenkomen met een wagen op de baan.

*edit* er was blijkbaar nog veel meer vrij. Ik vermoedde het al, maar toch nog even opgezocht: kan je even aangeven waar je in dit filmpje Trulli's wagen ziet?
http://www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE

daarbij komt nog dat het de laatste ronde was waardoor de SC sowieso moest binnenkomen en de race dus beëindigt was

En dat doet er gewoonweg niets toe.

zeg nu eens zelf: vindt ge het serieus logisch dat er de laatste 50m nog geraced mag worden op een moment dat de SC nog niet eens binnen is? als er 1 idiote regel is, is het wel die die zegt dat er nog voor de start-lijn mag ingehaald worden.

De regel is er, en ja, ik vind die goed. Het vermijdt dat hele "ik hou het hele veld op tot ik onverwacht op het gas ga"-spelletje dat de raceleader soms durft te spelen.

wisten ze allemaal maar al te goed dat ze een betwistbaar manoeuvre dat veel kans had om bestraft zouden uitvoeren als ze zouden inhalen.

Tja, niet akkoord gewoon. All clear was gegeven, dan mag je racen. "Oei sorry twas een vergissing van ons, maar jullie moeten er maar de straf voor dragen" is dan een foute beslissing van de raceleiding.

vishnusixclix

Legacy Member
Ligt het aan mij of is het al de 3de keer dat ik bovenstaande argumenten (van iedereen hoor, niet alleen eniac en denkimi) lees. Er wordt hier constant hetzelfde gepost en herkauwd maar blijkbaar wordt de juiste info gewoon genegeerd :)

marcel

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Ligt het aan mij of is het al de 3de keer dat ik bovenstaande argumenten (van iedereen hoor, niet alleen eniac en denkimi) lees. Er wordt hier constant hetzelfde gepost en herkauwd maar blijkbaar wordt de juiste info gewoon genegeerd :)

da is niet alleen hier, als het een troost is.
ik twijfel alleen nog altijd of "de juiste info" naar de juiste conclusie leidt
het kan nog altijd zijn dat race-control bepaalde regels verkeerd heeft uitgevoerd, of dat de teams ze verkeerd begrepen hebben.

(maar dat heb ik hier ook al een paar keer gepost)

marcel

Legacy Member
daar ben ik het gewoon niet mee eens. die ene regel geeft gewoon een uitzondering op de andere, ivm met de laatste (en enkel de laatste) ronde.

ach weet ge: in feite hadden ze even goed een rode vlag kunnen geven en de wedstrijd op de 75ste ronde laten eindigen. dan hadden ze die situatie kunnen vermijden.

eniac

Legacy Member
Ze hadden de baan gewoon niet mogen vrijgeven als dat niet de bedoeling was.

denkimi

Legacy Member
eniac zei:
De racelijn was vrij ;)
Ik heb de SC wel al weten binnenkomen met een wagen op de baan.

*edit* er was blijkbaar nog veel meer vrij. Ik vermoedde het al, maar toch nog even opgezocht: kan je even aangeven waar je in dit filmpje Trulli's wagen ziet?
YouTube - Schumacher vs Alonso Monaco GP 2010 last lap
net naast de vlaggenzwaaiers, op 0:05 ziet ge ze nog duwen om hem achter de vangrail te krijgen. en als ge op de onboardbeelden kijkt ziet ge dat er nog stukken bodywork op de racelijn liggen.

De regel is er, en ja, ik vind die goed. Het vermijdt dat hele "ik hou het hele veld op tot ik onverwacht op het gas ga"-spelletje dat de raceleader soms durft te spelen.
het spelletje is nog altijd hetzelfde, alleen is het een bocht opgeschoven.

Tja, niet akkoord gewoon. All clear was gegeven, dan mag je racen. "Oei sorry twas een vergissing van ons, maar jullie moeten er maar de straf voor dragen" is dan een foute beslissing van de raceleiding.
ze kennen allemaal de reglementen, dus kunt ge mij niet wijsmaken dat ze niet wisten dat er daar een onduidelijkheid in de regels zat. imo wisten ze perfect dat een inhaalmanoeuvre onderzocht zou worden maar gokten ze er gewoon op dat ze niet gestraft zouden worden.

VishnuSixDix zei:
Ligt het aan mij of is het al de 3de keer dat ik bovenstaande argumenten (van iedereen hoor, niet alleen eniac en denkimi) lees. Er wordt hier constant hetzelfde gepost en herkauwd maar blijkbaar wordt de juiste info gewoon genegeerd :)

en blijkbaar delen de stewards mijn mening.

eniac

Legacy Member
denkimi zei:
net naast de vlaggenzwaaiers, op 0:05 ziet ge ze nog duwen om hem achter de vangrail te krijgen. en als ge op de onboardbeelden kijkt ziet ge dat er nog stukken bodywork op de racelijn liggen.

Hij staat dus niet nog "op" het circuit en hij is alleszins een heel eind verwijderd van de racelijn. Ik heb banen al voor minder zien vrijgegeven worden.

Maar dit is gewoon afwijken van de discussie en doet er weinig toe.

ze kennen allemaal de reglementen, dus kunt ge mij niet wijsmaken dat ze niet wisten dat er daar een onduidelijkheid in de regels zat.

Er zit geen onduidelijkheid. 40.13 is niet van toepassing bij race-condities. Race-condities werden duidelijk aangegeven (zie eerder).

en blijkbaar delen de stewards mijn mening.

Iedereen kan fouten maken. Is in het verleden al genoeg gebleken ;)

vloet

Legacy Member
eniac zei:
Er zit geen onduidelijkheid.

Die is er net wel, als de regels duidelijk waren was er geen discussie mogelijk, en iedereen doet niets anders, lol.

Voor jou zijn ze mssn duidelijk op die manier, maar je moet zelf in discussie gaan om je gelijk te halen. Zegt toch genoeg he ^^

De mannen van Mercedes GP dachten echt dat ze het bij het rechte eind hadden, zoals je zelf zegt, omwille van de groene vlaggen + SC in this lap. In mijn ogen is dat ook juist, maar niet duidelijk genoeg om 100% zeker te zijn blijkbaar.

Maar, moest er nu een vermelding gemaakt worden als "SC till finish" met gele vlaggen, dan had dit nooit gebeurd. Dat zou het een duidelijke regel zijn in combinatie met 40.13.

Of ze het nu willen toegeven of niet, deze situatie is over het hoofd gezien door de personen die de regels bepalen, met als gevolg verwarrende signalisatie en misverstanden bij piloten & teams, DUS een straf van stewards naar piloot of team is een foute beslissing.

Voila, weer hetzelfde gezegd, srry VishnuSixDix :p

Btw, wij zitten hier nu rustig die regels te bestuderen, hoe moeilijk moet het dan niet zijn voor een team om op een paar seconden (of mssn iets langer, hangt er vanaf wnr ze die meldingen kregen) die beslissingen te maken?

jeltex

Legacy Member
vloet zei:
Of ze het nu willen toegeven of niet, deze situatie is over het hoofd gezien door de personen die de regels bepalen, met als gevolg verwarrende signalisatie en misverstanden bij piloten & teams, DUS een straf van stewards naar piloot of team is een foute beslissing.

Dit is volgens mij idd de kern van de zaak, en ik geef je absoluut gelijk.

Voilà, meer woorden zal ik er niet aan vuimaken, want alles wat ik hier nog zeg is wsch al een keer of 36 vermeld geweest in de vorige 300 posts hierover :)

vloet zei:
Btw, wij zitten hier nu rustig die regels te bestuderen, hoe moeilijk moet het dan niet zijn voor een team om op een paar seconden (of mssn iets langer, hangt er vanaf wnr ze die meldingen kregen) die beslissingen te maken?

Ook al :)

eniac

Legacy Member
vloet zei:
Voor jou zijn ze mssn duidelijk op die manier, maar je moet zelf in discussie gaan om je gelijk te halen. Zegt toch genoeg he ^^

Bahneen, het is doodsimpel en de enige reden waarom er zoveel discussie over bestaat is omdat veel mensen het verschil in nuance niet (willen) zien tussen "als de SC in de laatste ronde rondrijdt mag niemand meer inhalen" en "als de race eindigt in SC-condities zal de SC toch binnenkomen en mag niemand meer inhalen".

40.13 laat voldoende ruimte voor het finishen in racecondities, ook als de SC in de laatste ronde nog gereden heeft. Het is zelfs de enige bestaansreden van die regel. Anders had het gewoonweg "als er SC in de laatste ronde rijdt mag niemand meer inhalen" geweest.

Btw, wij zitten hier nu rustig die regels te bestuderen, hoe moeilijk moet het dan niet zijn voor een team om op een paar seconden (of mssn iets langer, hangt er vanaf wnr ze die meldingen kregen) die beslissingen te maken?

Daar heb je volledig gelijk in. :)
We gaan alleszins nooit weten hoe het beroep zou afgelopen zijn, want MGP laat het vallen.

eniac

Legacy Member
MGP Website zei:
On the final lap of the 2010 Monaco Grand Prix, MERCEDES GP PETRONAS instructed our drivers, Michael Schumacher and Nico Rosberg, to race from safety car line one until the finish line as permitted under articles 40.7 and 40.11.

MERCEDES GP PETRONAS were fully aware of article 40.13 which states that no overtaking is permitted if the race finishes under safety car conditions. However we believed that the combination of the race control messages ‘Safety Car in this lap’ and ‘Track Clear’ and the green flags and lights shown by the marshals after safety car line one indicated that the race was not finishing under the safety car and all drivers were free to race.

This opinion appears to have been shared by the majority of the teams with cars in the top ten positions who also gave their drivers instructions to race to the finish line.

It was clear from our discussions with the stewards after the race that they understood the reasons for our interpretation and acknowledged that this was a new and previously untested situation but ultimately disagreed with our interpretation.

MERCEDES GP PETRONAS would like to emphasise that we fully support the inclusion of past drivers on the stewards panel and are completely satisfied that the Monaco Grand Prix stewards acted professionally, impartially and properly in this matter.

The FIA has agreed to include article 40.13 on the agenda of the next Sporting Working Group for discussion and to consider the scale of post race penalties. We believe that the 20 second penalty imposed on Michael to be disproportionate in the circumstances.

Whilst we cannot be happy with the outcome, we are pleased that the FIA has recognised the reasons for our interpretation. Therefore in the best interests of the sport, MERCEDES GP PETRONAS will not be submitting an appeal.

Handsome Hermit

Legacy Member
Door die regel nu ter discussie te zetten, erkent de FIA eigenlijk dat MGP gelijk had. Vraagt ge u al helemaal af waarom ze niet in beroep gaan, aangezien ze dat dan bijna niet anders kunnen dan winnen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan