Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

vishnusixclix

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
1. "WHAHAHA ALONSO GOT OWNED"

Au contraire, Alonso wist dat schumacher niet mocht inhalen, doch kwam hij driftend de bewuste bocht uit, Schumacher provocerend. Die laatste hapte toe en haalde in.
Alonso was Schumacher te slim af.

EagleEye zei:
Als de regels dan toch zo duidelijk waren, waarom deed Alonso zelfs nog moeite om snel door die bocht te komen? Hij kon dan evengoed verder tuffen naar de finish, omdat hij zijn plaats toch niet kan verliezen.

EagleEye

Legacy Member
marcel zei:
gij snapt duidelijk niet dat het ene gaat over elke willekeurige ronde in de race, behalve de laatste omdat die in de andere regel behandeld wordt.
het is geen quantum-fysica of zo, het is gewoon eenvoudig.
Neemt gij da zomaar aan of is er een bepaalde precedentie voor die regels? Ik zou denken dat als een regel een andere overschrijft in een bepaald geval, dat dat er expliciet moet bijstaan, nietwaar? :)

@VishnuSixDix: Hoe graag ik u ook zou willen geloven als officiële bron he ;) leuke theorie

eniac

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Au contraire, Alonso wist dat schumacher niet mocht inhalen, doch kwam hij driftend de bewuste bocht uit, Schumacher provocerend. Die laatste hapte toe en haalde in.
Alonso was Schumacher te slim af.

Kerel, dit kan je gewoon toch niet menen? :)


Soit, ronduit geniaal manoeuvre, hoogtepunt van de race wat mij betreft (alhoewel Alonso ook enkele mooie dingen toonde). En wat mij betreft draait de bewuste regel om het finishen van de race onder safetycar-condities, terwijl dat nu niet van toepassing was: de safetycar-condities werden opgeheven en de race eindigde normaal.

CosMiced

Legacy Member
Je moet zo zien in een voorbeeld
Als ik eerste ben tijdens de SC en ik slip , moet ik toch iedereen voorbij laten voordat ik deftig da baan weer op kan, moet dan iedereen voor mij gestraft worden ?

vishnusixclix

Legacy Member
blizzard zei:
Het is vrij simpel : Schumacher is eigelijk in fout, maar er zijn zoveel geldige tegenargumenten dat de straf buiten proportie is, gewoon de oorspronkelijke posities geven (dus Alonso 6e, Schumacher 7e) was het beste geweest.

Prima, trekken we die lijn ff door? Francorchamps in 2008. Hamilton maakte foutje op Raikkonen en kwam los eerst aan. Positie werd afgepakt en hij kreeg 30 sec penalty. Ik stel voor om ook gewoon een positieswitch te doen. Dan was de ganse controverse van brazilie ook niet nodig.

Mijn punt: je voorstel is niet goed.
Handel volgens de regels, ook al zijn die niet duidelijk/ eerlijk in een bep. situatie. Dan is het aan de FIA om die regels te verbeteren.

eniac zei:
Kerel, dit kan je gewoon toch niet menen? :)


Het lijkt me toch een interessante invalshoek? Alonso was duidelijk op de hoogte van de bewuste uitzonderingsregel, dat mogen we besluiten uit het BBC interview met Domenicali (of whatever). Dus waarom zou hij dan zo agressief uit die bocht komen?

CosMiced zei:
Je moet zo zien in een voorbeeld
Als ik eerste ben tijdens de SC en ik slip , moet ik toch iedereen voorbij laten voordat ik deftig da baan weer op kan, moet dan iedereen voor mij gestraft worden ?


Zie naar het Hamilton - Trulli incident in Australie in 2009.

Trulli gaat van de baan onder gele vlag, Hamilton haalt in. Mocht perfect. ((Alleen wisten ze het bij McLaren niet en hebben ze (en hamilton) later gelogen over hun foute inschatting.))

EagleEye

Legacy Member
CosMiced zei:
Je moet zo zien in een voorbeeld
Als ik eerste ben tijdens de SC en ik slip , moet ik toch iedereen voorbij laten voordat ik deftig da baan weer op kan, moet dan iedereen voor mij gestraft worden ?
Nee, als ge door een of andere fout van uzelf uit sequentie geraakt, is het uw eigen schuld (per de FIA regels: "if any car slows with an obvious problem"). Maar dit lijkt mij niet het geval te zijn: de wagens zijn duidelijk met elkaar aan het racen (imo, is voor interpretatie vatbaar he Vishnu ;))...

Maar in dit geval werd er een groene vlag + track clear signaal gegeven, wat normaal niet de bedoeling is onder SC he...

stageline

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Ik heb nog niet alles gelezen, maar er is hier blijkbaar een nest hersenloze fanboys afgezet? En allemaal maar slogans scanderen en anderen zonder deftige uitleg, en dus volstrekt overbodig, de grond in boren... Ik dacht net dat deze thread relatief vrij was van zulke onnozelaars. :(

1. "WHAHAHA ALONSO GOT OWNED"

Au contraire, Alonso wist dat schumacher niet mocht inhalen, doch kwam hij driftend de bewuste bocht uit, Schumacher provocerend. Die laatste hapte toe en haalde in.
Alonso was Schumacher te slim af.

2. "Nog maar eens getoond dat Alonso het grootste talent op de grid is"

Neen. Hij is het misschien wel, maar dat heeft hij vandaag niet ten volle kunnen tonen. Slechts flitsen, bij mooie inhaalmanoevers waar BBC commentator Matrin Brundle toch effe moest puffen.

Hamilstom (wtf? moest dat beledigend overkomen?) doet het hele seizoen al niets anders... en dan horen we de fanboys niet hé? Verder heeft Hamilton vorige jaren meerdere gelijkaardige straffen gekregen, 20 sec penalties enz bij dubieze regelbeslissingen (Hé Damarus, doen we nog eens rondje? :p ) en dán horen we diezelfde mensen hier niet roepen? tsk tsk tsk :p

3. Het is idd een kutregel waarop Schumi gepakt is.


1) Irvine zegt zelf dat alonso loopt te liegen als de pest met andere woorden, op dat moment wist alonso het dus gewoon zelf niet, lag lekker te slapen maar maakte een fout en had dat te laat door en opeens gaf deze wel gas om toch voor schumacher te blijven, kan je heel duidelijk op de beelden zien dus het zal wel kloppen wat irvine heeft gezegd ook want je gaat niet snel snel volle gas gaan geven om zo toch niet je plaats te mpeten afstaan.

2)Ik heb het gezien wie er bij de les was en wie niet, de grootmeester kan het nog altijd. Alonso iet zich ferm in de zak zetten niet meer en minder dan dat.

3)Een kutregel die een andere kutregel tegen spreekt en alsook ross brawn heeft aangetoond het allemaal niet klopt.

vishnusixclix

Legacy Member
Als ze liegen, dan komt de FIA daar wel achter... dan mag "Irvine" (wtf ben je nog wakker?) zeggen wat-ie wilt.

Verder heb ik het merendeel van je posts de afgelopen 4 pagina's gelezen en ik moet zeggen dat ik er weinig belang aan hecht... het gaat van platvloers fanboy-isme over slogantaal tot het opmaken van feiten waar er helemaal nog geen zijn.

eniac

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Het lijkt me toch een interessante invalshoek? Alonso was duidelijk op de hoogte van de bewuste uitzonderingsregel, dat mogen we besluiten uit het BBC interview met Domenicali (of whatever). Dus waarom zou hij dan zo agressief uit die bocht komen?

Omdat iedereen vanaf daar gewoon racet, klaar en duidelijk? Alonso's attitude staat soms wat onder vuur, maar ik denk echt niet dat hij Schumacher gewoon eventjes in de val zou lokken gewoon om hem een kl**t af te trekken. :)


Ik hoop eigenlijk dat MGP wint. De regels van de FIA zijn duidelijk genoeg: de race eindigde niet in SC-condities (dat werd aangegeven) en de bewuste regel kan niet van toepassing zijn dan.

vishnusixclix

Legacy Member
Ik ben akkoord met het feit dat Schumi in beroep gelijk moet krijgen omwille van SC in, groene vlaggen en het hieruit ontstane conflict met uitzonderingsregel zoveel-punt-zoveel.

Maar toch, 't lijkt me interessante manier om het te bekijken. VOORAL om beetje tegengas te geven tegen de ZOMGALONSOGOTPWNDBYSUPERMANSCHUMI reacties hier :p

EagleEye

Legacy Member
Xinu zei:
gaan we er over blijven praten ? this gebeurt :p
1) Het is een discussieforum, een beetje discussie is gezond. :)
2) "this gebeurt" is geen Nederlandstalige zin. Sorry.


eniac zei:
Omdat iedereen vanaf daar gewoon racet, klaar en duidelijk? Alonso's attitude staat soms wat onder vuur, maar ik denk echt niet dat hij Schumacher gewoon eventjes in de val zou lokken gewoon om hem een kl**t af te trekken. :)


Ik hoop eigenlijk dat MGP wint. De regels van de FIA zijn duidelijk genoeg: de race eindigde niet in SC-condities (dat werd aangegeven) en de bewuste regel kan niet van toepassing zijn dan.
Dat vind ik niet... heb ze eens doorgenomen, en er zitten zoveel onduidelijke of dubbelzinnige stukken in... Is die "SPORTING REGULATIONS" het enige document van de FIA dat de regels bepaalt? Of is dat maar een addendum aan een ander reglement? Want ik vind ze zeer onduidelijk, en vooral onvolledig. :/

Stable Sporting Regulations (PDF)

Scifo

Legacy Member
Wel lullig van Alonso om zijn positie zo weg te geven. Aan de andere kant vond ik het wel geniaal van den "ouwe" :D Nu Alonso zijn banden waren wel serieus "op" volgens mij, daardoor het gripverlies. (een hele race met dezelfde banden)

Toch een knappe race van Alonso, op een gegeven moment was hij 2de snelste van het veld na Webber bij zijn opmars. McLaren zag het gevaar en liet daardoor Hamilton pitten (kwam achter Hamilton te zitten), vond ik wel jammer. Wellicht had hij dan dat treintje met Massa nog voorbijgegaan ^^

Vettel was wel teleurstellend, gebrek aan vertrouwen volgens mij na al die "probleempjes" van afgelopen races.

stageline

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Ik ben akkoord met het feit dat Schumi in beroep gelijk moet krijgen omwille van SC in, groene vlaggen en het hieruit ontstane conflict met uitzonderingsregel zoveel-punt-zoveel.

Maar toch, 't lijkt me interessante manier om het te bekijken. VOORAL om beetje tegengas te geven tegen de ZOMGALONSOGOTPWNDBYSUPERMANSCHUMI reacties hier :p

Niet komen liegen over mij aub, ik haal zaken aan die harde realiteit zijn en die je op de beelden zelf met beide ogen kan bekijken en zelf kan zien.

En dit is waar ik het volledig mee eens ben;

"Het resultaat van de race, dat me nu terugzet naar de twaalfde plaats, is natuurlijk heel teleurstellend voor mij en ik begrijp volkomen dat we deze beslissing aanvechten," vertelde Schumacher. "Volgens ons betekende het bericht 'safety car in, track clear' dat we opnieuw onder race-omstandigheden waren, en ik haalde Fernando in."

Mercedes GP-teambaas Ross Brawn benadrukte nogmaals dat een straf voor Schumacher helemaal niet aan de orde is.

"Het circuit kreeg groene vlag en de race finishte niet onder een safety car, iets waar artikel 40.13 voor zou gelden," aldus Brawn. "De reden dat de safety car werd verwijderd, werd aangetoond door de 'Safety Car in this lap' dat vroeg in de 78ste ronde werd getoond en het circuit werd vrijgegeven door de racecontrole."

"Dit werd nogmaals bevestigd door de marshals die groene vlaggen en lichten toonden na de eerste safety car lijn. In vorige gevallen waar het noodzakelijk was om een race af te leggen onder de safety car werden er gele vlaggen gehanteerd, zoals Melbourne 2009. Daarom adviseerden we onze piloten om te racen tot de lijn en Michael maakte zijn manoeuvre voor de zesde plaats. We gaan in beroep tegen de beslissing van de stewards."

eniac

Legacy Member
EagleEye zei:
Dat vind ik niet... heb ze eens doorgenomen, en er zitten zoveel onduidelijke of dubbelzinnige stukken in...

Gewoon degene die van toepassing zijn op dit stuk lijken me toch vrij duidelijk? Als de race eindigt in SC-condities is Schumacher's move illegaal, anders niet. Aangezien de SC-situatie effectief werd beëindigd is geldt dat niet, de race eindigt niet in deze condities.

Allez, ik vind het wat onnozel om te zien hoe iemand zoveel plaatsen verliest onder twijfelachtige (en volgens mij foutieve) toepassing van dat soort regels terwijl bvb. Alonso en Hamilton in een eerdere GP beiden inhaalden op de pit lane entry, wat volgens de regels wel een onbetwistbare fout is en dat dan weer niet wordt bestraft.

edit: wat de regels betreft, volgens mij zijn er algemene regels van de FIA (geldig voor meerdere raceklassen) en specifieke voor de F1.

squan

Legacy Member
Sowieso is straffen niet rechtvaardig als de regels en de uitvoering zo vaag zijn en voor duust interpretatie vatbaar zijn.

vloet

Legacy Member
In feite, er is nergens officieel vermeld geweest op het einde van de race dat de SC tot de finish ging actief zijn. Dus die nieuwe regel die zegt dat de SC gewoon de pits binnenrijdt en de wagens niet meer mogen inhalen is totaal niet van kracht.

Wat we WEL officieel gezien hebben is 'SC in this lap' + groene vlakken. Het lijkt me dus zeer logisch dat er die laatste meters nog gestrede mocht worden. Schumacher was totaal in z'n recht.

Alonso kreeg gewoon verkeerde info vanuit de pits. Ook Ferrari moet geweten hebben dat het een 'SC in this lap' situatie' was, maar ze DACHTEN waarschijnlijk dat die nieuwe regel van toepassing was, en dat was niet het geval.

Als het toch de bedoeling was om de SC tot het einde te doen gelden, dan zijn er simpel gezegd fouten gemaakt door de mensen die die beslissingen maken.

Zo denk ik er toch over :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan