Archief - Waarom linux?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

/LeXuS\

Legacy Member
Amai, ik die ben begonnen met een simpele vraag, kheb nog NOOIT op dit forum zo'n schoon en tof antwoord gehad, MeRcIe mannen!!!!!!!!!!

Het boeit me echt zulle, maar nog enkele vraagjes... Als ik een dualboot aanmaak dan is het toch zo wanneer mijn windows zou crashen ik mijn linux niet meer kan opstarten omdat windows linux daar overschrijft....? En ik zou mijn graka willen houden, gaat het dan werken of niet? ATI ?

Nuja mannen allzins al vreselijk bedankt zulle.... Khem al HEEL veel bijgeleert...

Idd een toffe groep die linux'ers Nullius ... :p

PC_Freak

Legacy Member
oxy_be zei:
Que? Wtf als ik moet beginnen knoeien met bepaalde installatie file's ga ik nog liever op zoek naar ene alternatief dan weer veel te veel tijd te verspillen met die idiote config's. Path's instellen tot daaraan toe, Maar sommige van die dingen zijn idd geschreven door amateurs en die shrijven soms vreemde kaka.

My 2cents

O en fretn yum is idd wel yum yum ;)
Met installatiefiles knoei ik niet, maar dat je een config moet aanpassen bij het gebruik van een degelijk uitgebreid nieuw programma is normaal. Neem nu Apache. Dat is een serieus programma dat deftig geconfigueerd moet worden. Het kan niet van de eerste keer direct werken, omdat het eerst bepaalde zaken ingesteld moet hebben. Dit geldt trouwens ook voor Apache op Windows.

En tja er zijn dingen geschreven door amateurs maar niemand, en zelfs distributeurs niet, verplichten je die te gebruiken. Programma's die niet veilig of efficient zijn bevonden raken nooit zover. Voor elk amateuristisch programma is er zeker en vast een deftig alternatief.

Tja ik kan hier niet veel meer over zeggen. Wie de kennis heeft en de macht wilt hebben om alles te kunnen doen wat men wilt die mag gerust Linux gaan gebruiken. Diegene die echter klagen over een configfile te bewerken blijven maar beter bij Windows, waar configureren kwestie is van klikken en slepen maar automatisatie onmogelijk is zonder extra en soms dure programma's.

__________

Ikzelf ben begonnen met Linux eind 2001, toen met Redhat 7.2, en die heeft ook niet lang in gebruik geweest. Het probleem was het gebrek aan kennis van de onderliggende systemen. Redhat heeft een aantal beperkte tools om zaken te doen maar die konden niet alles en soms net dat niet wat je nodig had. En als je dan niks meer kent van het systeem ben je meestal verloren. Bovendien had ik geen internetverbinding en nog veel minder de goede documentatie om aan het werk te gaan. Tegenwoordig gebruik ik Linux sinds juni 2003 fulltime (Redhat 9, en sinds 2004 tot en met nu Gentoo) en hoe meer je er mee werkt, hoe meer je bijleert en hoe beter je je gaat voelen in de omgeving. Het is zo ver gekomen dat ik serieuze problemen heb om een netwerk in te stellen in Windows, omdat Windows veel te veel in mijn plaats doet en dingen achter mijn rug instelt (en dat heeft me al veel problemen bezorgt onder andere met een Wifi dat op een Windows-pc niet meer werkte).

Inch

Legacy Member
/LeXuS\ zei:
Amai, ik die ben begonnen met een simpele vraag, kheb nog NOOIT op dit forum zo'n schoon en tof antwoord gehad, MeRcIe mannen!!!!!!!!!!

Het boeit me echt zulle, maar nog enkele vraagjes... Als ik een dualboot aanmaak dan is het toch zo wanneer mijn windows zou crashen ik mijn linux niet meer kan opstarten omdat windows linux daar overschrijft....? En ik zou mijn graka willen houden, gaat het dan werken of niet? ATI ?

Nuja mannen allzins al vreselijk bedankt zulle.... Khem al HEEL veel bijgeleert...

Idd een toffe groep die linux'ers Nullius ... :p

no problem! ;)

Om te beginnen: een dualboot systeem opzetten kan je op honderd-en-één verschillende manieren.

Om het simpel te houden: uiteindelijk installeer je een programmaatje (een bootloader) op de eerste 512 bytes van je harde schijf (of master boot record of MBR genoemd): die eerste 512 bytes zijn de eerste die gelezen worden tijdens het opstarten van je pc. Bij een normale windows installatie wordt die MBR beschreven met een starter voor windows. Bij de installatie van linux wordt daar een bootloader zoals LILO of GRUB geinstalleerd.

Nu is het zo dat linux en windows op twee verschillende partities komen te staan. Een partitie is een deel van je harde schijf dat door de pc als een soort 'virtuele aparte' harde schijf wordt herkend; je doet je pc geloven dat je 2 verschillende harde schijven hebt zitten. Op de ene partitie komt windows en op de andere komt linux (strikt genomen moet je voor linux nog een derde parititie aanmaken: een swappartitie). Bij het opstarten van je pc start je bootloader eerst op waardoor je kan kiezen welke partitie (dus welk OS) je boot: linux of windows.

Er is wel een catch: telkens wanneer je een OS installeert - zij het windows of linux - dan wordt die MBR wel overschreven. En dat kan soms nare gevolgen hebben: de ene of de andere die niet meer wil booten of zelfs de twee tegelijk.

De klassieke fout die men maakt is dat een nieuweling linux installeert na twee weken het boeltje weer weg wil van zijn pc, de partitie in kwestie verwijderd en vervolgens tot de conclusie komt dat ie zijn windows niet meer kan booten omdat de bootloader er nog altijd op staat. In zo'n geval is het het best handig om een bootdiskette bij de hand te hebben met het programma fdisk.exe (windows 98 versie!! NIET DE XP VERSIE) op. Dan moet je maar booten en op de prompt fdisk /mbr intikken. Dat fixed negen op tien je MBR (desinstalleren van de bootloader) en je windows zou normaal terug moeten starten.

Stel dat je windows crasht, dan zal je bootloader negen tegen tien wel nog werken waardoor je in linux kunt booten. Zorg gewoon dat je een linux bootdisk hebt zodat je je linux kan booten. Doe eerst een fdisk /mbr met je windows bootdisk, installeer de windows, start je pc op om te checken of windows werkt, herstart je pc met de linux bootdisk zodat je in linux komt en herinstalleer je bootloader (ja, dat kan ook nog na de linux installatie)

Enfin, da's zéér snel en rap uitgelegd wat je kan tegenkomen. Hoe ik dat allemaal weet? Harde/pijnlijke ervaring, véél slapeloze nachten en liters Cola :crazy:

enjoy!!

Genious

Legacy Member
je ati kan denk ik problemen opleveren (jaartje geleden heeft mijn ati kaart me serieus gerapet in mandrake), maar is zeker geen probleem voor niet 3D toepassingen, voor die 3D toepassingen weet ik het nog niet direct, kweet nie oe het zit met de laatste ati drivers

fretn

Legacy Member
Nullius zei:
Waarom denk je dat Windows het meeste last heeft van virussen, spywaren, security leaks, ... ?
Net omdat het zoveel gebruikt wordt.
Een hacker/coder/... met bepaalde minder goede intenties wil zoveel mensen treffen met zijn actie, dus dan ga je je richten op Windows.
Ik durf ervoor wedden dat als Linux even groot wordt als Windows, dat ze met dezelfde problemen te kampen zullen hebben.


Toch niet als het op stabiliteit komt imo.

SELinux gaat toch het leven van veel virus/wormwriters moeilijk maken hoor

ivm die hardware: dat is geen omgekeerde wereld (imo), het is gewoon, je moet gewoon keuzes maken in het leven en als je kiest voor linux moet je zorgen dat je de juiste hardware hebt, maar idd als je kiest voor windows ga je het gemakkelijker hebben

nu ja 'k lig er niet wakker van als iemand windows beter vind ik deel gewoon m'n mening ;)

Nullius

Legacy Member
fretn zei:
SELinux gaat toch het leven van veel virus/wormwriters moeilijk maken hoor

ivm die hardware: dat is geen omgekeerde wereld (imo), het is gewoon, je moet gewoon keuzes maken in het leven en als je kiest voor linux moet je zorgen dat je de juiste hardware hebt, maar idd als je kiest voor windows ga je het gemakkelijker hebben

nu ja 'k lig er niet wakker van als iemand windows beter vind ik deel gewoon m'n mening ;)
Ik vind dat je moet kunnen kiezen wat je koopt ... en dat het gewoon moet werken, wat je ook draait.
Erger nog is natuurlijk dat je andere hardware zou moeten kopen als je naar Linux wil OVERSTAPPEN.

Anyway, als jij dat een gerechtmatigde keuze vind, kan ik niks op tegen hebben, maar dan kunnen we dat ook weer bij één van de nadelen van Linux rekenen.

En inderdaad, ik lig er zeker ook niet wakker van ... 't was (is ?) een goei discussie, maar niemand heeft me tot nu toe kunnen overtuigen om over te schakelen op het gebruik van Linux ;)

Jay...

Legacy Member
Waarom denk je dat Windows het meeste last heeft van virussen, spywaren, security leaks, ... ?
Net omdat het zoveel gebruikt wordt.

Dat niet alleen denk ik, maar ook omdat bijna elke windows gebruiker standaard inlogd als 'Admin'. Als men van bij de installatie een gewone gebruikers log in zou maken en deze constant gebruiken met bijhorende beperkingen op toegangsrechten, dan zouden er al veel meer virussen en andere rommel tegen gehouden worden.

Bij eender welke linux installatie krijg je zeker een waarschuwing om de 'root' account niet al te veel te gebruiken. Microsoft zou dit ook moeten doen (misschien doen ze het al ondertussen, verbeter mij als ik fout ben aub :) ).

Verder sjapo aan iedereen hier om op een deftige manier te praten over Linux vs Windows. Eindelijk wordt getoond waar het imo over gaat: keuze vrijheid.

Er is plaats genoeg voor beide systemen, en het is belangrijk dat ze er allebei zijn. Een Microsoft Windows monopolie is niet goed, maar een Linux monopolie evenmin... it's all about choices :D

oxy_be

Legacy Member
PC_Freak zei:
Tja ik kan hier niet veel meer over zeggen. Wie de kennis heeft en de macht wilt hebben om alles te kunnen doen wat men wilt die mag gerust Linux gaan gebruiken. Diegene die echter klagen over een configfile te bewerken blijven maar beter bij Windows, waar configureren kwestie is van klikken en slepen maar automatisatie onmogelijk is zonder extra en soms dure programma's.

Mja config's instellen ... N/O maar als gij dat plezant vind om dingen constant in te stellen en te gaan zoeken naar package's die dan weer extra package's vragen tijdens de installatie ben je verre van productief bezig.

tergemble

Legacy Member
nu we het toch hebben over veiligheid
ge moet is kijke naar het Softwareforum en Windows-basedforum, daar staan bijna voor 50 % topics over virussen, malware , spyware, dialers , hackers , crackers , :rofl: :rofl: :-p :p

fretn

Legacy Member
Nullius zei:
Ik vind dat je moet kunnen kiezen wat je koopt ... en dat het gewoon moet werken, wat je ook draait.
Erger nog is natuurlijk dat je andere hardware zou moeten kopen als je naar Linux wil OVERSTAPPEN.

de fout ligt hier niet bij linux maar bij de fabrikanten die niet capabel zijn van drivers of werkende drivers te schrijven

PC_Freak

Legacy Member
De configuratie hoef ik maar 1 keer te doen. Ik heb een systeem 10 maand up gehad met Gentoo. Configs updaten hoef je enkel te doen als je in een nieuwe versie van nieuwe mogelijkheden gebruik wilt maken. Bovendien...:

etc-update: snel configuratiebestanden van nieuwe versies updaten
emerge: installeer een programma of whatever dat in portage zit, met 1 commando haal je tegelijk alles binnen, dependencies, etc...

De tijd dat je op Linux-systemen 5 dagen werk had om uit te zoeken wat welk programma nodig had om het te kunnen compileren is voorbij. Natuurlijk kan je dat nog doen, maar ik verwacht niet dat overstappende Windows-gebruikers Slackware of LFS gaan draaien maar wel Fedora of Mandrake waar installeren quasi hetzelfde is als in Windows. Je trekt hier nu alleen aan het allermoeilijkste op Linux en dat is iets wat ik zelfs nog nooit echt gedaan heb, ik gebruik de tools die daarvoor voorhanden zijn.

__________

Linux is veel minder gevoelig voor virussen. De reden dat Windows zo veel virussen kent heeft volgens mij maar 1 reden: de onwetendheid van de gebruiker. Het is toch zo dat virussen niet vanzelf op de pc komen, of wel? Die komen er niet vanzelf op, dat kan ook niet. Natuurlijk wordt Linux minder gebruikt door onwetende mensen en daarom is het voor schrijvers niet interessant om virussen voor Linux te maken. Dat Linux minder gebruikt is dan Windows is waar, maar onderschat het enorme(!!) aantal webservers niet, en die kennen geen last van virussen.

__________

De hardware is inderdaad een probleem, maar ik vind niet dat men recht heeft daarover te klagen etc. Linux op zich is niks commercieel, het is iets gratis en voor niets, en dan ook nog eens open source. Ik vind dat men nu al prachtig werk levert door relatief veel hardware te ondersteunen, waarvan de meeste ondersteuning door reverse engineering tot stand gekomen is. Fabrikanten geven drivers voor Windows weg, maar voor Linux doorgaans niet, omdat het aandeel te klein is en het de moeite niet is kosten te spenderen aan drivers voor een gratis OS. Als je trouwens BSD gebruikt heb je nog veel midner hardware-ondersteuning. Als je alle hardware wilt draaien blijf je dan maar weg van Linux, hoewel ik zelf alles wel in gang krijg hier, op een relatief nieuw AMD64-systeem, iets dat zelfs Windows niet ten volle benut met de huidige XP!

De meeste mensen vinden het gewoon fun om zich op Linux bezig te houden, met te prutsen met uit te zoeken hoe het gedaan kan worden, etc... of je houdt ervan, of je beperkt je tot de OS'en die 100 euro kosten en je support krijgt van de fabrikant. Niemand verplicht je Linux te gaan gebruiken. We kunnen deze discussie ook zo gaan voeren over BSD, Solaris, etc...

H@voc_!nc.

Legacy Member
metalleke zei:
Sorry hoor... Maar imho is dit niet waar. Ik ben gebanned uit #linux.be :tongue: omdat ik te domme vragen stelde. Oke ik ben zeker geen linux whizz maar ik kan wel iets van linux.

Misschien dat ze in sommige chans vriendelijk zijn... Zeker niet in allemaal.

:help:


op #linux.be zitten een paar janetten met nen ten hoge dunk van der eigen maar der zitten der ook goei...

fretn

Legacy Member
--> You are now talking on #linux.be
--- Topic for #linux.be is Alle bans zijn removed, consider it a second chance. || Make my day... and stay away
--- Topic for #linux.be set by god8y at Sun Dec 19 11:35:47
-Q- [#linux.be] Welcome @ #linux.be please read our rules @ www.mozes.org ... no spam/invite/awayshit, no pm's ... google before you ask obvious stuff

PC_Freak

Legacy Member
Tja ik denk dat er wel vriendelijker linux-kanalen zijn dan dat, maar nieuwsgroepen (onder andere die die je kan bereiken via linux.be) zijn lang ook niet slecht voor support. Of gewoon in dit forum. :)

QplQyer

Legacy Member
mmz ik heb ooit eens in #linux.be gezeten, één van de eerste dingen die ik las was een user die heel licht liet blijken dat hij niet geholpen was met iets wat de op had gezegd.
waarop de op: - elk van de ops beschikt over minstens één 100 mbit lijn, consider yourself warned.
- you feel lucky punk?

waarna de gebruiker wegging.

Conclusie: de ops in linux.be lijken me eerder kleine kindjes die op macht belust zijn dan wat anders, dat kanaal moet je dus zeker niet betreden om degelijke hulp te krijgen lijkt me (enkel Jupiler is een toffe kerel maar die zit er zoveel niet meer).

Ik heb zo nog enkele dingen gelezen waarvan ik dacht "gasten waar zij ge toch mee bezig", jammer genoeg.

Een heel verschil met bv forums.gentoo.org en vele andere kanalen.

GuntherDW

Legacy Member
Inch zei:
Als je een gamer bent: stay with windows.

Ik heb vanmiddag een ganse middag zitten prutsen om de ATI driver geinstalleerd en werkend te krijgen... om dan tot de conclusie te komen dat Cedega CVS HL² en CS:S niet ondersteunt (blijkbaar is de 4.2 enkel voor subscribed transgamers) :unsure:

ik kan nochtans hl2 spelen ze :)
kmoest wel een fix of 2 toepasse aan het /proc filesysteem (kdenk de legacy vm ..., kweet het nimmeer exact maar het was me /proc/drivers/vm/legacy_vm_... (er moest een 1 staan ipv een 0))
zoekt gewoon op 'half life 2 cedega /proc/' op in google :)

Inch

Legacy Member
GuntherDW zei:
ik kan nochtans hl2 spelen ze :)
kmoest wel een fix of 2 toepasse aan het /proc filesysteem (kdenk de legacy vm ..., kweet het nimmeer exact maar het was me /proc/drivers/vm/legacy_vm_... (er moest een 1 staan ipv een 0))
zoekt gewoon op 'half life 2 cedega /proc/' op in google :)

aha? Ik had zoiets op t.net gelezen in de comments dat cedega CVS blijkbaar nog de 4.1 branch was en daardoor HL² niet ondersteunt. Ik was toen juist gereed met de ATI install en ik dacht "kga mij hier nie moe maken voor niets"

Nu ja, if you say so... es proberen :cool:

GuntherDW

Legacy Member
Inch zei:
aha? Ik had zoiets op t.net gelezen in de comments dat cedega CVS blijkbaar nog de 4.1 branch was en daardoor HL² niet ondersteunt. Ik was toen juist gereed met de ATI install en ik dacht "kga mij hier nie moe maken voor niets"

Nu ja, if you say so... es proberen :cool:

het was (als root)

echo 1 > /proc/sys/vm/legacy_va_layout

breez

Legacy Member
over stabiliteit moet ge alleszins al nie beginnen met linux

mijn server op win2000 pro (webserver) ligt al meer dan 9 weken aan zonder crash

Hyperke

Legacy Member
BrEeZiE zei:
over stabiliteit moet ge alleszins al nie beginnen met linux

mijn server op win2000 pro (webserver) ligt al meer dan 9 weken aan zonder crash


9 weken is idd veel , maar niet genoeg om linux te verslaan, keep this in your head ;)

bij nader inzien , stellen u luttele 9 weekskes niets voor in vergelijking met het x-aantal jaren dat een linux server kan openstaan
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan