Archief - Waarom linux?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

/LeXuS\

Legacy Member
Waarom zouden jullie mij linux aanraden? Voor de weinige virussen, de stabiliteit, de gebruikersvriendelijkheid.... ???

En dan naar games toe schijnt het dat het niet echt gemakkelijk is, zeker als ik de sticky lees... Dan vraag ik mij gewoon af als het niet mogelijk is om met twee operating systems te werken, namelijk xp en linux

Zou dit werken? Ik kan dan al m'n games op windows zetten (voor lan enzo) en linux voor al de rest...

Maar ja, hoe zou dat dan in z'n werk gaan, en bestaat er dan een programma waarbij ik in het opstarten kan kiezen voor windows of linux?

Ik zou twee aparte schijven nemen. Het lijkt mij wel een tof idee maar kvraag me echt af als dat kan lukken?

Mss kunnen jullie me enkele tips geven? Mercie!

fretn

Legacy Member
*My reasons to stay with Windows:*

1. It is familiar and the learning curve is very shallow
2. Everyone else has it
3. There is a ton of software for it
4. It usually installs without a hitch and knows all of your hardware.
5. Drivers are easy to find and can be installed totally through the GUI
without any knowledge
6. You can set up a home network by clicking on a cute icon and the
network will actually work
7. Avoid the hard work of reconfiguring your computer
8. Shareware and software installations are very consistent and reliable
- usually self-managing
9. Games
10. I have a canon printer

*My reasons to leave Windows:*

1. I am annoyed by activation keys - when I buy a license, I should be
able to install it on every machine I use. The license is for MY access,
not a single machine's. I should also be able to sell the CD when I am
done with it.
2. Spyware and spyware scanners
3. Viruses and virus scanners
4. I would like to send email directly off of my machine without having
to use an external SMTP server
5. Tired of defragmenting my hard drive
6. It costs $80
7. I cannot configure the GUI without using a third party product that
grinds my machine to a halt
8. Not a very powerful or secure operating system
9. Yet another mandatory update from Microsoft
10. ActiveX is a crime.
11. IE is a huge crime.
12. 18 things running in my system tray
13. 512MB of Ram - system only runs 10% better than with 256MB. 1GB of
system ram, system only runs 15% better than with 256MB.
14. Tired of mysterious CPU spikes caused by background processes
kicking off that I don't need
15. THE REGISTRY IS EVIL!
16. Speaking of the registry - when you uninstall software, it doesn't
totally uninstall.
17. Over time, stupid junk files pile up and crash the machine or slow
it down.

*My reasons for switching to Linux*
1. No activation keys. In fact, it was totally free. I just downloaded
it and installed it. When I picked a distro I liked, I donated $60 to
the company that made it.
2. No spyware.
3. 40 viruses - all in a laboratory - none in the wild
4. Comes with a mail server, ftp server, web server, mysql, php, perl,
C/C++, Java, firewall, and tons of other stuff that will be fun to learn
and a portable technical skill for the workplace
5. No defragmenting - ever
6. It costs nothing.
7. Configure the GUI until your eyeballs burn out of your skull
8. VERY POWERFUL command line, very efficient use of resources and disk
space. VERY SECURE
9. No mandatory updates. There are updates, but without them, you are
probably still OK on a desktop machine
10. No ActiveX, and good control over Java and Javascript
11. Konqueror is a better browser, and it is the file manager. KIO
slaves are cool!
12. Processes are totally controllable by me as are loaded modules.
13. Linux uses all of my 1GB of ram if it needs it. Feeding it the big
stick of ram caused it to reach out and use it, improving performance.
14. No mysterious cpu spikes caused by "autosave" or "restore points."
15. No registry. Instead, each software package is self-contained and
does not corrupt entire OS.
16. To uninstall java, find the java directories, and delete them.
Buh-bye! RPM's uninstall cleanly without leaving behind corruption and
spyware.
17. America's Army runs *faster* in Linux. WTF!?!? But I LOVE IT!
18. Huge user community that supports your attempts to break Linux
19. Really fun to tinker with the computer again instead of just looking
at it in a fixed mode.
20. Mandrake 10 is every bit as stable as Windows XP so far in my
experience.
21. KDE is more powerful and has more abilities than the Windows Shell.
22. I can create a new kernel from scratch custom tailored if I want.
23. Virtual terminals let me log in 7 times and run stuff all over the
place!

That's how I reached the decision to switch. I don't miss windows at
all. I use it at work, and when I do, I think "You piece of junk. Get
out from between me and my hardware!"

Now, is Linux perfect? Hell no. Linux has some drawbacks, and not
admitting them would be dishonest.

1. If you don't know much about computers, Linux will be harder for you
to learn than Windows. You don't have to be a computer scientist, but
you do need to know some basic stuff, like what is a video card and what
kind of hard drive you have and what the differences are.
2. Linux installation is not a breeze. Sometimes it is, but my machine
locked up and I had to search the net for a fix for the locking. My
friend's machine (installed Mandy for him yesterday) would not find his
USB mouse for some reason.
3. You *will* go to the command line. Oh yes, you will. Linux requires
it for some functions.
4. There is a steep learning curve, but you don't have to learn it all.
But thinking you can just stick it on your PC and "just use it" is
denying how much effort you put into learning Windows tricks.
5. Linux does not like some hardware. Or rather, some manufacturers do
not like to make Linux drivers for their hardware. My printer doesn't
work - F U CANON!
6. Inconsistent software installation experience when you download new
stuff. Sometimes a tarball, sometimes an RPM, sometimes a bin file.
Sometimes it's a custom file you've never seen before (NVIDIA's .run for
example)
7. The command line is so powerful that you can delete everything on
your hard-drive and it will sleep with your sister and knock her up
before you can make it stop if you tell it to. Be careful!
8. Some software packages just won't ever work well enough to be worth
it (Wine)
9. There are 149 media players, and all but three of them stink. When
will they stop making media players?
10. If you don't have a broadband connection, downloading stuff is going
to be a pain in the butt for you.

That's about it. I picked Linux. I love Linux. I use the following
software instead of Windows stuff

Office = OpenOffice.org
Photoshop = Gimp v2
Winamp/RealPlayer/WindowsMedia = Kaffeine + Xine libraries with win32
libraries installed
IE = Konqueror
Outlook = Kontact
Homesite = Quanta+ or NVU
Ark = WinZip/WinRar and handles anything you give it.

I asked myself that question, "Where do I want to go today?" And I
realized, Windows is not the answer to a question with the word "want"
in it. Linux is.

vraag me nie waar ik het gevonden heb ik weet het niet meer

/LeXuS\

Legacy Member
Cool, mercie, dit is een tof antwoord ;)

Maar euh kan ik nu twee OS draaien?

Makaveli

Legacy Member
/LeXuS\ zei:
Cool, mercie, dit is een tof antwoord ;)

Maar euh kan ik nu twee OS draaien?

tuurlijk :) maak op uw hd een 2 partities, installeer op de ene windows en begin daarna een setup van linux op de 2e partitie. linux gaat (bij de meeste distro's ) zelf een menu maken waar je tijdens het opstarten kan kiezen welk os hij moet booten.


7. The command line is so powerful that you can delete everything on
your hard-drive and it will sleep with your sister and knock her up
before you can make it stop if you tell it to. Be careful! --> :rofl:

tergemble

Legacy Member
No activation keys. In fact, it was totally free. I just downloaded
it and installed it. When I picked a distro I liked, I donated $60 to
the company that made it.

hahahahaahahahaah :rofl:


Ge kunt ook zonder partities werken ! Tijdens de installatie van Mandrake bijvoorbeeld kunt ge als optie kiezen :" installeren op lege ruimte naast windows" en regele hoeveel ge van u Harddisk wilt gebruiken . LET OP : Voor je deze methode gebruikt moet je Windows DEFRAGMENTEREN , anders zullen sommige applicaties niet meer werken

tergemble

Legacy Member
bij het opstarten kan je idd kiezen tussen je OS'en , daar moet je zeker niet aan twijfelen, Linux(Mandrake) is handiger en meer gebruiksvriendelijk als Windows

Genious

Legacy Member
zou je wel mandrake nemen, ik werd daar echt gerapet door die X server toen ik mijn 3D wilde laten marcheren.
ik zou opteren voor suse

Inch

Legacy Member
Als je een gamer bent: stay with windows.

Ik heb vanmiddag een ganse middag zitten prutsen om de ATI driver geinstalleerd en werkend te krijgen... om dan tot de conclusie te komen dat Cedega CVS HL² en CS:S niet ondersteunt (blijkbaar is de 4.2 enkel voor subscribed transgamers) :unsure:

PC_Freak

Legacy Member
Als je gamer bent: vergeet Linux. Linux is zeker en vast niet het ideale gaming-platform. Cedega bestaat inderdaad wel maar dat is slechts een doekje voor het bloeden, sommige games werken, andere niet. Bovendien krijg je niet altijd 3D-acceleratie in gang op elke pc (exotische hardware, non-x86 architectuur, ...).

Persoonlijk gebruik ik Linux voor het feit dat het flexibel is, praktisch alles is mogelijk, en relatief eenvoudig te doen, tegenover de vele verschillende betalende en niet-betalende grafische tools (lees: geklooi) die je nodig hebt op Windows om iets speciaals te doen. Ook zijn er nu eenmaal zaken die veel beter werken op Linux, zoals een server draaien met Apache, PHP, MySQL, PostgreSQL, Perl, Python, ...

Het is echter niet om bovenstaande redenen dat ik naar Linux toe werd getrokken. Ik kocht Linux voor het eerst in 2001 puur uit nieuwsgierigheid wat het was (ik had geen internet-verbinding toen). Linux full-time gaan gebruiken kwam pas na een paar jaren.

fretn

Legacy Member
ID software engines draaien wel lekker op linux

als je wars gaat spelen mag je wel ventrilo vergeten en als je een crappy soundkaart hebt mag je teamspeak & uw game ook vergeten

metalleke

Legacy Member
Willem imho blijf je beter bij windows. Ik heb atm thuis dual boot linux (mandrake 10.1) en windows xp pro. Gamen doe ik toch altijd in windows... (zoals de meeste denkek). Het is gewoon voor school, tekstverwerking, testen van php scripts & sites, ... dak ik persoonlijk linux verkies boven windows.

Genious

Legacy Member
ik ben pro complete overstap naar linux, een afscheid moet je kort houden ;)
en als je vooral volgende games speelt:
-ut reeks (inc TO)
-eender welke game van id
-sof2 (bek moeilijker dacht ik)
-en nog een aantal waaraan ik geen behoefte heb
gaan goed in linux+als je mandrake neemt zit daar tuxracer bij :applause:(da spelleke rulet)

+ de linux community is veel beter dan die van windows:
ga maar eens in #windows een vraag gaan stellen, en dan eentje in #linux ,je gaat het verschil wel merken ;)

+ vergelijk eens de 2 forums hier:
-windows: help virus, da blokkeert, waarom wil da nie werken, em doet da en kwil da nie...
-linux: hoe doe je dit, hoe doe je dat, wat denk je van...
(maw: windows -> problemen || linux -> kennisgebrek, ik heb liever iets dat ik niet weet en dat ik nodig heb, dan iets dat mijn pc rapet (waarvan je ook niet weet wat het is))

@tergemble: dat ik het bij God niet weet, bij tests haalde ik maar 5-10 fps, wat ik ook deed :doh:

fretn

Legacy Member
Genious zei:
ik ben pro complete overstap naar linux, een afscheid moet je kort houden ;)
en als je vooral volgende games speelt:
-ut reeks (inc TO)
-eender welke game van id
-sof2 (bek moeilijker dacht ik)
-en nog een aantal waaraan ik geen behoefte heb
gaan goed in linux+als je mandrake neemt zit daar tuxracer bij :applause:(da spelleke rulet)

zorg wel dat je geen ati video kaart hebt :p
alhoewel naar het schijnt zijn hun laatste drivers al iets beter

/LeXuS\

Legacy Member
[Allemaal mercie voor de toffe en rappe responsen]

Eum ja metalleke het is gewoon zo datik nu mega problemen heb met m'n pc. En ik ben niet leek op software en hardwaregebied, en daarom denkik dat mijn xp er veel mee te maken heeft.

Dus zou ik zeker willen overstappen op linux, omdat ik nu al heel veel weet van windows en graag iets nieuw zou willen proberen/leren.

Dus in feite zou je kunnen zeggen: heel simpel, neem linux.

Maar zo simpel is het dus niet want ik wil g-a-m-e-n en zonder altijd veel te moeten prutsen om het draaiende te krijgen in linux.

Dus zouden de meesten zeggen: kies voor wat jij denkt dat het beste is...

Maar zo snugger ben ik niet om te kunnen kiezen dus dacht ik, ik neem ze allebei op één pc. Windows zonder programma's en met alléén games. En voor de rest ALLES op linux draaiende houden.

Wat denken jullie ervan? Of zouden jullie toch kiezen? Tis wel moeilijk maar ja.. Daarom vraag ik jullie toffe hulp.

Alle meningen zijn welkom

Thanks

metalleke

Legacy Member
Genious zei:
+ de linux community is veel beter dan die van windows:
ga maar eens in #windows een vraag gaan stellen, en dan eentje in #linux ,je gaat het verschil wel merken ;)

Sorry hoor... Maar imho is dit niet waar. Ik ben gebanned uit #linux.be :tongue: omdat ik te domme vragen stelde. Oke ik ben zeker geen linux whizz maar ik kan wel iets van linux.

Misschien dat ze in sommige chans vriendelijk zijn... Zeker niet in allemaal.

:help:

PC_Freak

Legacy Member
Maar zo simpel is het dus niet want ik wil g-a-m-e-n en zonder altijd veel te moeten prutsen om het draaiende te krijgen in linux.
Met andere woorden: dat wordt niet of nauwelijks gamen, want de gamers die Linux te gebruiken zijn meestal wel mensen die hun tijd nemen om zelfs broncode van Cedega te gaan bewerken, of prutsen met de config om bepaalde dll's in orde te krijgen, enz...

Linux zou een beter gameplatform zijn mochten er meer games bestaan die ook echt voor Linux werden gemaakt, en niet zoals nu met een Windows-emulator.

Jay...

Legacy Member
metalleke zei:
Sorry hoor... Maar imho is dit niet waar. Ik ben gebanned uit #linux.be :tongue: omdat ik te domme vragen stelde. Oke ik ben zeker geen linux whizz maar ik kan wel iets van linux.

Misschien dat ze in sommige chans vriendelijk zijn... Zeker niet in allemaal.

:help:

Inderdaad, helaas is niet iedereen in de linux community even behulpzaam zoals hier op t forum. #linux.be op quakenet is idd niet altijd even vriendelijk voor de nieuwkomers. Daarom blijf ik er ook gewoon weg.

Ergens hebben ze wel een goed punt op dat kanaal: probeer altijd eerst zoveel mogelijk informatie te vinden via google, gespecialiseerde forums met hun search functie en als je er echt niet uitkomt, dan pas vragen stellen. Linux leren = veel zelfstudie/lezen en prutsen.

Veel succes en welkom bij de familie :niceone:

Nullius

Legacy Member
Eerlijk gezegd is linux HIER al meer gecrashed dan Windows.
En ondersteuning voor nforce heb'k nog niet gevonden (of toch nog niet degelijk).

Voor mij blijft nog steeds de stelling 'Linux voor servers, Windows voor thuisgebruik' gelden.
KDE is een (minder goed werkende) versie van Windows ... dus waarom overschakelen ?

Omdat het gratis is hoor ik dan van overal.
Wel ... Windows ook. Via het school LEGAAL en GRATIS een key gekregen (en licentie voor alle MS software trouwens).
Activatie ? tja, activeert ne keer, pakt een image met ghost en ge zijt er vanaf he, het is trouwens op 5 minuten gefixed ook.
IE moet'k toegeven, dikken brol, maar gebruik dan gewoon andere software he, keuze genoeg.

Verder is Windows paar keer klikken om alles in te stellen.
Linux is liggen kl*ten in tekstbestanden om alles goe te krijgen.
Hij ondersteunt zelfs ni alle hardware degelijk.
Gamen ? Tjah, HL² is al door iedereen uitgespeeld terwijl ik nog aan het wachten ben op linux-support.

OK ... moet toegeven, voor servers is linux de max.
Maar anders ? geef mij maar functionaliteit boven euhm ... moeilijkheid ?
Anyway, ik spreek wel over WinXP ... vorige versies na 98SE waren inderdaad nogal crappy (zeker Me).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan