Archief - Aankoop eerste Mac

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NeFerMeTu

Legacy Member
Tuinslak zei:
Superdrive = ? :p
ben ooit ook van plan een i/powerbook te kopen...
dus alle comments welkom :p
en niet afkomen dat windows meer-dit-of-dat heeft...
werk zelf al tijdje niet meer met windows
en games ben ik redelijk beu dus ja :p
het is meer 'werk' gericht (unif/hogeschool, later werk :p)

en qua 'lawaai' (pa heeft een medion laptop... en als die begint te koelen wilt ge toch niet in de buurt blijven :p)
en om filmkes af te zien, typ werk enzo (microsoft word?) ?!
en wa krijgde allemaal bij diene mac os x megeleverd?

en de vraag: ibook of powerbook? (de cpu/ram ofzo maakt nu ff nix uit, persoonlijk, wa zoude kiezen :p)

Superdrive: cd's en dvd's lezen en ook beide branden.
Dvd's branden is wel DVD-R en geen DVD+R. Ken er weinig van, maar de overgrote meerderheid verkiest +R blijkbaar.

Lawaai: zou goed geregeld moeten zijn bij elke Mac.

Films: zit een standaard player in OSX, divx-players enzo zijn uiteraard even goed verkrijgbaar als op Windows.

Persoonlijk zou ik voor een iBook gaan: goedkoper en volgens mij ongeveer even goed. PowerBooks zijn volgens mij meer gericht op het "grafische" publiek.

dJeez

Legacy Member
Tuinslak zei:
en de vraag: ibook of powerbook? (de cpu/ram ofzo maakt nu ff nix uit, persoonlijk, wa zoude kiezen :p)

Persoonlijk zou 'k voor de Powerbook gaan (daarom heb ik er ook eentje). De iBook is meer gericht op studenten/persoonlijk gebruik, de Powerbook op professioneel gebruik. Vandaar ook het verschil in prijs (en afwerking ook imho).

Ik moet zeggen dat 'k over 't algemeen zeer tevreden ben over de 15" Powerbook met SuperDrive, allen durft die wel wat warm worden (zelfs met die nieuwe batterij).

Wat de software betreft : er zijn al heel wat Open Source toepassing geport naar OS X (en 't lijstje blijft groeien), dus het aanbod aan gratis beschikbare degelijke software ziet er alvast goed uit.

Tuinslak

Legacy Member
Oho, ok
dus voor een gewone student, zonder geld :p, zou je voor een ibook gaan...
en wat is er meer 'professioneler' aan de powerbook? buiten het andere design...? :p

en qua batt. uptime?
hoelang gaan deze mee (levensduur) en hoelang kan uw ibook/powerbook op batt. stroom gaan?

dJeez

Legacy Member
Tuinslak zei:
Oho, ok
dus voor een gewone student, zonder geld :p, zou je voor een ibook gaan...
en wat is er meer 'professioneler' aan de powerbook? buiten het andere design...? :p

en qua batt. uptime?
hoelang gaan deze mee (levensduur) en hoelang kan uw ibook/powerbook op batt. stroom gaan?

Vergelijk de hardware die in beide systemen zit, dan merk je direct de verschillen op. iBook is gewoon 't kleine broertje van de Powerbook. De uitrusting van de Powerbook is dus veel completer dan die van de iBook en ook de hardware die erin aanwezig is, is nèt dat ietsje beter (betere grafische kaarten, sneller geheugen, snellere systeembus, ...). Bekijk de specificaties van beide systemen eens op de Apple site, dan zie je het direct.

Vraag is uiteraard of je die dingen (ik denk dan oa aan Bluetooth, S-Video uitgang, FireWire 800, enz.) nodig hebt of niet.

De batterij van mijn 15" PB gaat bij normaal gebruik zeker 3.5u à 4u mee.

Ga anders eens langs bij een Apple reseller in je buurt om vrijblijvend de modellen eens te bekijken en eventueel een demo te krijgen, kijken kost niks hé :p.

Tuinslak

Legacy Member
Hehe, maar ja, ken niet zo direct een apple reseller (die er dan in gespecialiseerd is, en er iets van kent, niet zoals die mediamarkt in de INNO b.v.)
ooit nog is zoeken...

en een 2de handse i/powerbook kopen, aangeraden?
of zijn deze meestal nog te duur ed?

CyberOps

Legacy Member
nen maat v. mij heeft nen iBook en is daar megacontent v.
















Wish I had one.. :sad:

dJeez

Legacy Member
Tuinslak zei:
Hehe, maar ja, ken niet zo direct een apple reseller (die er dan in gespecialiseerd is, en er iets van kent, niet zoals die mediamarkt in de INNO b.v.)

Kijk op de Apple site -> http://www.apple.com/benl/buy/applecentre/ , de mensen in de Apple Centres kennen hun producten echt wel - alleen moet je dan wel in (of in de buurt van) Antwerpen, Gent, Brussel of Leuven wonen :sad:.

Sick`

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Superdrive: cd's en dvd's lezen en ook beide branden.
Dvd's branden is wel DVD-R en geen DVD+R. Ken er weinig van, maar de overgrote meerderheid verkiest +R blijkbaar.

Lawaai: zou goed geregeld moeten zijn bij elke Mac.

Films: zit een standaard player in OSX, divx-players enzo zijn uiteraard even goed verkrijgbaar als op Windows.

Persoonlijk zou ik voor een iBook gaan: goedkoper en volgens mij ongeveer even goed. PowerBooks zijn volgens mij meer gericht op het "grafische" publiek.

DVD -> ook +R, mijn xbox backups werken perfect op een +R :)
Films -> VLC downloaden ! :)

Tuinslak

Legacy Member
Hehe, ok :p
ja, woon "dicht" van brussel...
van Cami.be had ik al van gehoord...
nuja :p
we'll see ;)

skully25

Legacy Member
dutchdragon zei:
euh ikheb een powerbook 15" superdrive 1.3 ghz en 512 mbram en ik speel dagelijks (bijna) ut 2004 met alles op high of highest en ik heb geen sprankeltje stooring of zoiets :tongue:

persoonlijk heb ik een "beetje" moeite om dat te geloven

op een powermac van een vriend 1,25 ghz single G4 met 1 gig ddr ram en nen radeon 9700 pro (128 mb) gaat het op meeste op medium en sommige op high te zetten in 1280*1024 en goeie framerates te krijgen

ik zit hier met een powermac dual 876 G4, ook met een gig ddr ram en nen geforce 4 Ti 4600 (128mb) en zelfs met alles op low loopt het nog niet echt vlot in sommige grotere levels (framerates in kleinere DM maps zijn aanvaardbaar), vaak drops tot rond de 15 fps of er zelfs onder, speel in 1024*768

heb dus wat moeite om te snappen dat bij u alles vlotjes draait met alles op high en highest terwijl ge nog nie eens een gig ram hebt zitten, en dan nog es op een laptop werkt, en die beetje snellere processor zal dat niet volledig compenseren volgens mij, uw graka vermelden zou wel handig zijn
kan natuurlijk wel als ge in 640*480 speelt zonder special effects en dus effectief enkel met de dingen die ge op high kunt zetten (word detail, model detail) :p

Sick`

Legacy Member
ik kannet op 1,5 ghz me 1G DDR en 128mb vram ni eens deftig spelen op low op mijne powerbook :p

NeFerMeTu

Legacy Member
Rode pixel is wel storender dan pakweg een groene denk ik.
Voor de rest ziet het er wel redelijk uit. Zult wel RAM moeten bijsteken.

Maar toch, voor een 400€ bij hebt ge nu al ne nieuwe iBook, dus vind de prijs redelijk hoog.
Maarja, Apples houden blijkbaar goed hun prijs, want ze zijn allemaal zo duur nog.

Tuinslak

Legacy Member
Er zit al extra ram is (364 ofzo iets)
1 * 128 + 1 * 256
30 gig hdd :p

NeFerMeTu

Legacy Member
Dan zou het normaal Panther moeten kunnen draaien.
Maar verwacht u daar niet aan een snel systeem.

Waar gaat ge het voor gebruiken?

Tuinslak

Legacy Member
voornamelijk office stuff (school/werk) en films afzien
en ja, irc stuff enzo
(geen games)

Tuinslak

Legacy Member
Normaal ja, dat deed hij ervoor ook al :p
(die laptop is van neef)

NeFerMeTu

Legacy Member
Ja ik weet het niet, heb zelf (nog) geen mac. :)
Dus beroep me nu even op wat ik er tot nu toe van ken.

jorisdebacker

Legacy Member
Ik werk nu al een jaar met een Powerbook 17" en ik moet zeggen dat dit m'n beste koop was tot hiertoe.
Nog nooit een vastloper gehad, wat een plezier.
Blauwe schermen bestaan niet op een Mac.

Ik draai regelmatig photoshop,Dreamweaver, Illustrator, QuarqXpress, Finalcutpro, Opera, Mail, tegelijk zonder problemen.
Even een camera aansluiten et voila, wordt direct herkend en kan direct beginnen capturen.
Ook werk ik veel met Protools op m'n Powermac en dit draait stabiel.

Positief:
-ideaal voor grafisch werk
-gemakkelijk aan te leren
-stabiel
-alles werkt!
-compleet systeem
-Stil
...

Negatief:
-Alleen DVD-R schrijfbaar
-Duur
-Harde schijf is wat aan de krappe kant.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan