Archief - Aankoop eerste Mac

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr. White

Legacy Member
Yoo

Ik ben serieus aan het twijfelen als ik nu een Mac of pc zal kopen, powerbook.
Het zou dan wel mijn eerste ervaring zijn met zo'n machine, maar heb wel al heel veel schitterende commentaren erover gehoord.
Daarom zou ik dan ook graag heel wat meer te weten komen over de Macs. Dus alle info ivm DO's en DONT's is zeker welkom (games, internet, video, audio, images,.... som maar op). Hoe zit dat trouwens met de snelheid?
Pro's en con's natuurlijk ook...
Liefst enkel replies van mensen die al eens met een Mac hebben gewerkt.

Greetz & :bow:

Sick`

Legacy Member
ik heb een powerbook G4, 1.5Ghz, 1G DDR, SuperDrive, 15" TFT, 128MB VRAM

Mijn persoonlijke mening:

Pro:

- Breedbeeld is echt wel super handig.
- Het OS is echt wel proper en gebruiksvriendelijk, enkel een grote aanpassing in het begin.
- Desondanks de prestaties in games gaat alles toch zeer snel en boot hij ook zeer snel.
- SuperDrive kost veel maar is zen geld wel waard, zeker op termijn.
- Als je windows zijn kuren beu bent is dit de oplossing.

Con:

- Games like UT2k4 en zelfs Halo is een no go, wat anderen ook beweren, het is enkel deftig speelbaar op een lage resolutie en alles op low detail.
- Persoonlijk had ik liever geen Aluminium gehad, voelt nogal fragiel aan, ik weet dat het steviger is, maar het voelt gewoon niet zo.
- Blacklit verlichting is niet om over naar huis te schrijven, ik zet deze zelfs af omdat het meestal net storend werkt.
- Ben beetje teleurgesteld dat hij geleverd werd met 1 dode (knalrode) pixel.
- 3000 euro voor mijn powerbook is ECHT wel veel :s ... moest ik nu terug kunnen kiezen had ik voor een iBook gegaan (ruilen mits opleg zie ik altijd zitten).

Mijn mening

RipTor

Legacy Member
Kheb nen iBook G3 en nen G4...

G3 allemaal strepen in het scherm (ge ziet dus niks). Toen em nieuw was was da ook en hebben ze hem gefixed door nieuw mobo enzo. Als da nu kweetnie hoeveel kost dan mogen ze hem houden...

G4: harde schijf kapot.... Da is dus nie zelf te vervangen bijna en kost ook serieus veel meer dan van ne pc...

Voor de rest is MacOS-X wel goe ma kijk toch eerst maar eens of de software die gij gebruikt daar wel op besta (of iets equivalents). Voor games moede da al zeker nie kopen.

dJeez

Legacy Member
RipTor zei:
G4: harde schijf kapot.... Da is dus nie zelf te vervangen bijna en kost ook serieus veel meer dan van ne pc...

2.5" HDDs zijn al pakken duurder dan de 3.5" exemplaren, en de 9.5mm examplaren (zoals gebruikt in de Powerbook) zijn dus nog duurder... Als je ze zelf zou willen vervangen kan je terecht op http://www.pbfixit.com/Guide/

Sick`

Legacy Member
apple vind een paar pixels axepteerbaar, bovendien heb ik 3 weken moeten wachten op de mijne omdat ik qwerty wilde :s

dJeez

Legacy Member
Misschien ben je iets met 't volgende artikel :
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2232&p=1

Pro's en con's zijn zo persoonsgebonden (althans toch in mijn geval) dat 'k er mij niet aan ga wagen. Laat mij stellen dat, voor datgene wat ik met een laptop wil doen en wat ik ervan verwacht, de 15" Powerbook die 'k heb meer dan volstaat :p. Gamen doe ik er niet op (buiten heel uitzonderlijk eens van die simpele desktop games als Sokoban ed meer).

RipTor

Legacy Member
dJeez zei:
2.5" HDDs zijn al pakken duurder dan de 3.5" exemplaren, en de 9.5mm examplaren (zoals gebruikt in de Powerbook) zijn dus nog duurder... Als je ze zelf zou willen vervangen kan je terecht op http://www.pbfixit.com/Guide/
Die guide kende ik...

Probleem is dat ik me had vergist. HD vervangen bij ne G4 zou ik nog wel aandurven ma het is dus de G3 waarvan de HD kapot is... Da's dus nie normaal hé wa ge daar allemaal moet uithalen. Bij ouder modellen moest ge zelf da scherm eraf halen...

Musback

Legacy Member
je betaalt veel teveel voor wat je krijgt imo (merkliefde hoort erbij)
net als de nieuwe I-macs, het ziet er allemaal afgelikt uit... maar toch...

en als je het écht die-hard kritisch bekijkt zit er qua werking in mijn ervaringen weinig verschil tusse windows en Mac-OS-X...

als je dan toch veel wiltbetalen voor een MOOI toestel, koop uzelf een Sony Vaio-laptop

I love those machines

NeFerMeTu

Legacy Member
Musback zei:
je betaalt veel teveel voor wat je krijgt imo (merkliefde hoort erbij)
net als de nieuwe I-macs, het ziet er allemaal afgelikt uit... maar toch...

en als je het écht die-hard kritisch bekijkt zit er qua werking in mijn ervaringen weinig verschil tusse windows en Mac-OS-X...

als je dan toch veel wiltbetalen voor een MOOI toestel, koop uzelf een Sony Vaio-laptop

I love those machines
Maar een echt goede Vaio kost al evenveel als zo'n iMac. :)

dJeez

Legacy Member
Musback zei:
en als je het écht die-hard kritisch bekijkt zit er qua werking in mijn ervaringen weinig verschil tusse windows en Mac-OS-X...
Dan heb je echt wel weinig met Unices (waaronder OS X) gewerkt. Qua werking zijn die veel stabieler dan Windows, Windows steekt veel te veel randzaken mee in z'n kernel, da's vragen om moeilijkheden (en die zijn er dus legio). Het is sedert XP wel verbeterd, maar ze hebben nog een lange weg te gaan bij MS.

En als je dan nog eens kijkt naar hoe het achter de schermen werkt, dan merk je gewoon dat OS X qua gebruik veel simpeler is opgevat. Alles is echt toegespitst op gebruiksgemak, en dat merk je. Ze hebben beiden hun voor- en nadelen, maar stellen dat ze identiek zijn qua werking klopt toch echt niet naar mijn ervaring.

Musback

Legacy Member
dJeez zei:
Dan heb je echt wel weinig met Unices (waaronder OS X) gewerkt. Qua werking zijn die veel stabieler dan Windows, Windows steekt veel te veel randzaken mee in z'n kernel, da's vragen om moeilijkheden (en die zijn er dus legio). Het is sedert XP wel verbeterd, maar ze hebben nog een lange weg te gaan bij MS.

En als je dan nog eens kijkt naar hoe het achter de schermen werkt, dan merk je gewoon dat OS X qua gebruik veel simpeler is opgevat. Alles is echt toegespitst op gebruiksgemak, en dat merk je. Ze hebben beiden hun voor- en nadelen, maar stellen dat ze identiek zijn qua werking klopt toch echt niet naar mijn ervaring.


ik ga volledig akkoord met je stelling daar niet van, maar ik bedoelde oppervlakkig dat de "ervaring" gelijk loopt... als je genoeg ram hebt en dergelijke merk ik daar ook geen verschil in, en men windows XP kan maanden opstaan zonder een keer vast te lopen (zolang he HW-config goed is natuurlijk)

Quote 2
NeFerMeTu zei:
Maar een echt goede Vaio kost al evenveel als zo'n iMac.

my point exactly ;)... denk dat je qua prestatie dan wel een veel beter machientje hebt niet?

NeFerMeTu

Legacy Member
Depends, vergelijken van een G5 met een Pentium4 of een AMD is niet makkelijk he.

Nuja, het is persoongebonden. Zelf ben ik geen gamer, wil gewoon een stabiel en handig ding. Dus ik ga voor de iMac. :)

ToMiKoN

Legacy Member
Sick` zei:
ik heb een powerbook G4, 1.5Ghz, 1G DDR, SuperDrive, 15" TFT, 128MB VRAM

Mijn persoonlijke mening:

Pro:

- Breedbeeld is echt wel super handig.
- Het OS is echt wel proper en gebruiksvriendelijk, enkel een grote aanpassing in het begin.
- Desondanks de prestaties in games gaat alles toch zeer snel en boot hij ook zeer snel.
- SuperDrive kost veel maar is zen geld wel waard, zeker op termijn.
- Als je windows zijn kuren beu bent is dit de oplossing.

Con:

- Games like UT2k4 en zelfs Halo is een no go, wat anderen ook beweren, het is enkel deftig speelbaar op een lage resolutie en alles op low detail.
- Persoonlijk had ik liever geen Aluminium gehad, voelt nogal fragiel aan, ik weet dat het steviger is, maar het voelt gewoon niet zo.
- Blacklit verlichting is niet om over naar huis te schrijven, ik zet deze zelfs af omdat het meestal net storend werkt.
- Ben beetje teleurgesteld dat hij geleverd werd met 1 dode (knalrode) pixel.
- 3000 euro voor mijn powerbook is ECHT wel veel :s ... moest ik nu terug kunnen kiezen had ik voor een iBook gegaan (ruilen mits opleg zie ik altijd zitten).

Mijn mening

Ik heb een maand geleden ook een Powerbook gekocht. Het is een 17" en heeft 512 Mb ram, maar voor de rest hetzelfde. En ik ben het niet eens met je op bepaalde punten.
- Op het vlak van games heb je gelijk, maar ik heb mijn mac niet gekocht om games te spelen.
- Het alu vin dik zeker niet broos aanvoelen, het is stevig en dat is belangrijk. Vergelijk dat maar eens met sommige plastieken laptops van de concurrentie, dit is wel super deftig stuff ze.
-De backlight vind ik supergoed. Is zeker fel genoeg! Vind de lichtsensor trouwens superhandig die scherm en backlight automatisch aan omgeving aanpast.
- Pixels waar 100% perfect bij mij op mijn 17", dus geen klagen :)

Ik vind het gewoon een superding! Zeker voor een 17" laptop is dit een zeer compact design.

Ik ruil hem zeker niet tegen een iBook :p

Mr. White

Legacy Member
Musback zei:
ik ga volledig akkoord met je stelling daar niet van, maar ik bedoelde oppervlakkig dat de "ervaring" gelijk loopt... als je genoeg ram hebt en dergelijke merk ik daar ook geen verschil in, en men windows XP kan maanden opstaan zonder een keer vast te lopen (zolang he HW-config goed is natuurlijk)

Wat bedoelt ge eigenlijk met HW-configuratie???


Greetz

dutchdragon

Legacy Member
euh ikheb een powerbook 15" superdrive 1.3 ghz en 512 mbram en ik speel dagelijks (bijna) ut 2004 met alles op high of highest en ik heb geen sprankeltje stooring of zoiets :tongue:

Tuinslak

Legacy Member
Superdrive = ? :p
ben ooit ook van plan een i/powerbook te kopen...
dus alle comments welkom :p
en niet afkomen dat windows meer-dit-of-dat heeft...
werk zelf al tijdje niet meer met windows
en games ben ik redelijk beu dus ja :p
het is meer 'werk' gericht (unif/hogeschool, later werk :p)

en qua 'lawaai' (pa heeft een medion laptop... en als die begint te koelen wilt ge toch niet in de buurt blijven :p)
en om filmkes af te zien, typ werk enzo (microsoft word?) ?!
en wa krijgde allemaal bij diene mac os x megeleverd?

en de vraag: ibook of powerbook? (de cpu/ram ofzo maakt nu ff nix uit, persoonlijk, wa zoude kiezen :p)

NeFerMeTu

Legacy Member
In OSX zit een tekstverwerker die naar't schijnt ook .doc kan lezen.
Als gratis alternatief voor MS Office is er OpenOffice, als betalend alternatief MS Office for Mac. Compleet zelfde Office als op gewone Windows, maar naar't schijnt zelfs iets beter.

Persoonlijk denk ik dat OSX redelijk compleet is, als je vergelijkt met Windows (waar je eerst nog een hele hoop programma's moet kopen/downloaden).
Gebruikservaringen volgen later, m'n iMac zit in het verwerkingsproces.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan