Archief - Politieke gevolgen Belgie Corona crisis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tweak37

Legacy Member
Laten we toch nog een thread openen voor specifieke politieke discussies gerelateerd aan Corona. Loser kan het in algemene over gesloten JBC's hebben enzo.:cool:

Volmachten dus, en geen volwaardige noodregering. En een heel politiek spel. Kwestie om de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië en politiek en burger nog wat uit te diepen, blijkbaar.


Relaas in DS:

Donderdag: ‘handshake-deal’ tussen De Wever en Magnette

Donderdagavond 23 uur. In het hoofdkwartier van de PS in Brussel kijken PS-voorzitter Paul Magnette, N-VA-voorzitter Bart De Wever en SP.A-voorzitter Conner Rousseau samen naar de persconferentie van de Nationale Veiligheidsraad. Premier Sophie Wilmès (MR) kondigt er drastische maatregelen aan om het nieuwe coronavirus te bestrijden. Zonder de koninklijke opdrachthouders Patrick *Dewael (Open VLD) en Sabine Laruelle (MR) te betrekken, sluiten de N-VA, de PS en de SP.A een princiepsakkoord om de regering in lopende zaken van de MR, CD&V en Open VLD te versterken tot een volwaardige noodregering voor een korte periode en gefocust op de aanpak van *corona.
Het is de fameuze ‘coronacoalitie’ waar CD&V-voorzitter Joachim Coens eerder al toe opriep. De Wever heeft de dagen ervoor mentaal de knop omgedraaid. Minimaliseerde hij op zondag nog de coronacrisis, dan vreest hij ondertussen de economische mokerslag die Vlaanderen wacht. De Wever betwijfelt of een minderheidsregering op lemen voeten de storm kan doorstaan. Door zelf aan de knoppen te zitten, kan hij op rechts ook het verschil maken met een opkomend Vlaams Belang, dat aan de *zijlijn zal blijven staan.
De PS kan op eenzelfde manier in Wallonië op links het verschil maken. De uitwerking van een steunpakket van miljarden moet toelaten om de onderlinge meningsverschillen tussen de PS en de N-VA tijdelijk opzij te schuiven. Na een jaar zouden er nieuwe verkiezingen kunnen komen of een doorstart met een *volwaardig programma – met een *institu*tioneel luik als het van de N-VA afhangt. Wat maandenlang onmogelijk was, lijkt nu te lukken. In de praktijk gaan de socialisten dus de vroegere Zweedse coalitie depanneren, iets waarvan Di Rupo en Magnette gezworen hadden het nooit te zullen doen. Ze laten zelfs hun verzet *tegen de aanwezigheid van Open VLD in zo’n regering varen.
Vrijdag: het nee van Bouchez
De Wever, die de coronacrisis laat zag komen, schakelt en betwijfelt of een minderheidsregering op lemen voeten de storm kan doorstaan
Het lijkt nu snel te kunnen gaan. Pierre Wunsch, de gouverneur van de Nationale Bank, geeft in De Tijd een handige voorzet door te zeggen dat de regering alles op alles moet zetten om de fall-out van de coronacrisis aan te pakken. Een rapport van het Monitoringcomité, dat zelfs zonder coronacrisis waarschuwt voor een tekort van 13,5 miljard euro, wordt verticaal geklasseerd. Er is even hoop dat de koninklijke opdrachthouders Dewael en Laruelle snel kunnen worden afgelost, logischerwijze door De Wever en Magnette.
En toch stokt het. Magnette krijgt ’s ochtends weliswaar groen licht van de verzamelde partijtop. Maar het is duidelijk dat intern lang niet iedereen mee is. Vooral de Brusselse afdeling speelt op, met fractieleider Ahmed Laaouej als boegbeeld (DS 14 maart). De critici vrezen net op links te bloeden door nu een ‘rechts’ kabinet te stutten.
Maar ook de MR ligt dwars. Volgens bronnen plaatst Magnette MR-voorzitter George-Louis Bouchez voor voldongen feiten en heeft hij eerst al het Paleis ingelicht over de deal. Dat Magnette, die paars-geel met zijn J’en ai marre nog maar net ferm begraven had, nu als redder des vaderlands zou optreden, steekt bij Bouchez, die met Magnette strijdt om het marktleiderschap in Franstalig België. De deal houdt ook in dat de MR flink veel macht en kabinetten verliest. Bouchez zou ook de premier moeten laten schieten. De partij is al overbedeeld met onder meer het Europees presidentschap (Charles Michel) en de eurocommissaris (Didier Reynders). Waarom moet de partij dat allemaal slikken in ruil voor een onzeker avontuur van een jaar? Sophie Wilmès kwam net op toerental, oordeelt Bouchez. Rousseau zit *samen met Magnette, Bouchez en Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten om de puzzel te leggen. Zonder veel resultaat.
Zaterdag: paarse deal MR en PS
De groene zetels komen als geroepen voor MR en PS. Bouchez behoudt zijn ministers, Magnette riskeert geen interne scheuring

Aan Vlaamse kant wacht men ondertussen al meer dan 24 uur om uit de startblokken te schieten. Maar de PS en de MR blijven met de voeten slepen. ’s Ochtends schudt Rousseau op Twitter aan de boom. ‘Si rien ne bouge aujourd’hui, il n’y aura rien lundi. Ce serait inacceptable. Gedaan met veto’s en ego’s. Als iedereen nog maar beetje goede wil toont, kan er vandaag iets gebeuren.’
In de late namiddag voert De Wever de druk verder op door de deal van donderdag openlijk te communiceren aan de Vlaamse media. De N-VA schuift zelfs De Wever als premier naar voren. Het is een boud voorstel om de rest uit de tent te lokken. Maar dreigt De Wever zo de zaken niet te bruuskeren? Even later communiceert de PS dat het niet van *‘gezond verstand’ zou getuigen om een kapitein te verwisselen midden in de storm. Wilmès blijft dus, met de zegen van Mag*nette. Een noodregering met De Wever aan het roer is ook voor het PS-kopstuk te veel om aan de achterban voor te leggen.
Maar het idee van de noodregering zelf blijft op dat moment toch nog overeind. ’s Avonds schuiven alle betrokken partijen aan tafel voor de eerste paars-*gele plenaire onderhandeling sinds de verkiezingen van 26 mei 2019. De deal blijft op koers, zeker wanneer blijkt dat de N-VA toch kan leven met Wilmès als premier van een tienkoppig kabinet. Het betekent wel dat de MR vier van zijn vijf overige ministersposten moet inleveren. De PS landt op drie ministers, de N-VA twee en de andere Vlaamse partijen elk één. Meteen wacht bij Open VLD ook de exit van Alexander De Croo uit de federale regering, waar het ondoenbaar lijkt om Maggie De Block nu te vervangen op Volksgezondheid.
Om 1 uur ’s nachts verlaten de N-VA en CD&V de onderhandelingen. De paarse partijen blijven napraten. In de uren die volgen, veranderen de MR en de PS het geweer compleet van schouder, mede onder impuls van Jean-Marc Nollet, de covoorzitter van Ecolo dat samen met MR en PS de Waalse regering vormt. Nollet waarschuwt Bouchez en Magnette dat hij de noodregering geen cadeaus zal doen. Hij wil niet toekijken vanuit de oppositie hoe de rest met de pluimen gaat lopen en legt de piste op tafel om, samen met de PS en Groen, vanuit de oppositie de regering in lopende zaken te steunen. Die heeft dan een parlementaire meerderheid zonder de N-VA.
Voor de PS en de MR komen de zetels van de groenen als geroepen. De MR kan al zijn ministers houden, Magnette riskeert geen interne scheuring door met de N-VA in zee te gaan en kan zich toch opwerpen als ‘redder van de natie’. Meer zelfs, de Vivaldi-coalitie van groenen, liberalen, socialisten en CD&V kan zo sluipenderwijs in stelling worden gebracht, ondanks aanhoudend verzet bij CD&V-voorzitter Joachim Coens. CD&V zit immers vast in de regering, waar Pieter De Crem hoogdagen beleeft als minister van Binnenlandse Zaken.
Zondag: de dolk en de volmacht
Om 10 uur komen de zogenaamde sherpa’s van alle betrokken partijen desondanks samen om verder te schaven aan een tekst die vanaf 14 uur onderhandeld zou gaan worden door de paars-gele partijen. Bedoeling is om tot de finish te gaan. De verdeling van het aantal ministers wordt nog eens telefonisch kortgesloten. Ondertussen krijgt Magnette op een elektronisch partijbureau nu duide*lijker te horen dat een deal met de N-VA intern niet dreigt te passeren.
Rond 11 uur lekt de deal van Nollet, Bouchez en Magnette van de nacht daarvoor uit. Een zichtbaar aangeslagen Jan Jambon (N-VA) verneemt live in de studio van De Zevende Dag wat er op til staat. ‘U ziet mij niet snel boos, maar ik ben het nu wel. Er was een entente. Dit gedrag is onverantwoord.’ Op de middag passeren Magnette, Nollet en Bouchez een voor een in de studio van RTL om de piste van een noodregering aan flarden te schieten. De Wever wordt neergesabeld als een onverantwoord politicus die de coronacrisis misbruikt om toch maar premier te kunnen worden en een staatshervorming door te voeren. Net zoals *Julius Caesar wacht hem een dolkstoot op de iden van maart. Bouchez bedankt Magnette en Nollet voor hun steun en ‘staatsmanschap’. Bij de N-VA valt de mond open bij wat omschreven wordt als een ‘Franstalige machtsgreep op basis van leugens’.

Maar niet alleen de N-VA is misnoegd. Alle Vlaamse partijen blijken in snelheid genomen, ook de SP.A. Alleen Groen is mee in het verhaal. ‘Vanuit het parlement steunen wij Sophie Wilmès en de regering in lopende zaken in de aanpak van de coronacrisis’, tweet voorzitster Meyrem Almaci. Rousseau is ziedend over de soloslim van Magnette, nadat hij zelf aan de basis van de toenadering tot de N-VA had gelegen. Rousseau wil bovendien in Vlaanderen het verschil kunnen maken met Groen, wat nu gedwarsboomd wordt. ‘Terwijl mensen vechten voor hun leven en mensen vechten voor de levens van anderen, vechten sommige politici alleen voor zichzelf of voor hun partij. Ik ben gedegouteerd’, schrijft hij zijn frustratie van zich af op Twitter. De SP.A, maar ook CD&V willen niet zomaar buigen voor het Franstalig ‘dictaat’.
Toch zitten alle voorzitters in de namiddag opnieuw samen. Tegen de late avond schuiven zelfs de groenen aan. Op de tafel ligt een Belgisch compromis à la Magritte. Een minderheidsregering in *lopende zaken krijgt een tijdelijke volmacht om corona aan te pakken.

TooChé

Legacy Member
De politieke spelletjes, voornamelijk van de waalse partijen, da's degoutant. Er staan mensenlevens op het spel, maar zij zijn meer bekommerd met het politieke landschap.

Reverz

Legacy Member
Het moet nu toch al lang duidelijk zijn dat niet alleen de (achterban van de) PS nooit met de N-VA samen wil, maar dat ook de MR eigenlijk gewoon alle baat heeft bij een status quo van de huidige situatie?
Zij leveren op zichzelf de helft van alle (federale) ministers in dit land inclusief de premier... laat ons eerlijk zijn, als ik Bouchez was, ik zou stokken steken in alle wielen waar ik aan kan opdat er zéker niks van de grond komt.
OpenVLD is eigenlijk hetzelfde verhaal, dit is DE kans voor Maggie om zich te herpakken na het debacle in de lokale verkiezingen, hoewel die mondmasker cirque uiteindelijk wel eens de finale doodsteek zou kunnen worden. Een nieuwe regering houdt in dat men het risico loopt van die momenteel interessante post van volksgezondheid te verliezen en zelfs als ze die kunnen houden: als N-VA en SP.A tot de regering zouden toetreden moeten die ook minister posten krijgen en die zullen dus van de VLD & CD&V komen...

Wat ik echter niet snap is dat De Wever zichzelf naar voor schuift als kandidaat premier in deze situatie... hij wist toch op voorhand dat dat nooit ging pakken? Of misschien is dat net wat hij wil zodat hij zijn handen er van af kan trekken maar wel kan zeggen "WIJ wouden wel, maar ZIJ wouden niet" hoewel dat beeld al genoeg gevormd was in de voorbije 9 maand lijkt mij.

Wat de redenen ook mogen zijn: deze "volmachtregering" is nu al een farce. Ze gaan juist datgene mogen doen wat ze nu ook al doen. Het is vooral de quasi onvermijdelijke financiële crisis die er, in de nasleep van deze coronacrisis, zit aan te komen die een kleine ramp kan betekenen... om daar maatregelen tegen de nemen heeft deze regering duidelijk geen volmacht gekregen. Of misschien wordt dat ook dit keer, net als in 2008, weer onze redding... een regering die geen beslissingen kan nemen kan ook geen foute beslissingen nemen...

Spyronamic

Legacy Member
Wederom frontvorming van de Waalse partijen, vervolgens een mondmaskerklucht er bovenop en als toppunt een selfie van drie juichende idioten die denken dat ze formidabel gehandeld hebben. Topavond in de Belgische politiek terwijl heel het land op z'n gat ligt. Kunnen alleen maar hopen dat corona zwaar uithaalt in de Wetstraat ('afstandsregels' worden daar blijkbaar toch niet nodig geacht), hoeven we de komende maanden die misselijkmakende hoofden niet in de media zien voorbij te komen.

Volksgezondheid maakte de selectie van de leverancier op basis van prijs (60 procent weging) en snelheid (40 procent)

Typisch. Afgelopen dagen in de media al +- 4 Belgische bedrijven zien voorbijkomen die mondmaskers produceren, maar De Block slaagt er niet in een offerte in de wacht te slepen. Wederom schrijnend.

TooChé

Legacy Member
Ik heb altijd staatshervorming willen zien gebeuren, ofwel confederalisme ofwel federalisme met 1 kieskring en alle bevoegdheden federaal. Had toen lichte voorkeur voor confederalisme omdat ik dat haalbaarder zag.
De lichte voorkeur is zopas complete voorkeur geworden

Reverz

Legacy Member
squalleke123 zei:
Sowieso heeft De Block gans deze crisis compleet verkeerd aangepakt door zo laat pas maatregelen te nemen. Dit kan er dan wel eventueel nog bovenop...
Discutabel, als je de tijdlijnen na de eerste besmetting gaat bekeken handelt België nog redelijk snel. Het maakt overigens ook allemaal niks uit wat je doet als er (nog) geen maatschappelijk draagvlak is.

Als ze 2 weken geleden den boel overal hadden dichtgedaan dan zegt iedereen gewoon "fuck it!". Vergelijk het met morgen overal 50km/u als maximum snelheid invoeren op de autostrades... denk je dat er ook meer iemand is die zich daaraan houdt? Wetten en regels werken alleen als er een maatschappelijk draagvlak voor is.
Ik heb het in januari direct gezegd, in China zeggen ze tegen 10M mensen blijf in u kot en die doen dat daar ook effectief. Hier in België, Europa (maar ook in bv de VS) reageren de mensen met "Da gade gij nie bepale!"...

Nu lijkt een groot deel van de bevolking de ernst van de situatie toch min of meer te begrijpen, maar ook verre van iedereen, en zelfs bij de mensen die het wél denken te snappen onderschatten er nog steeds velen wat er écht nodig is om het gevaar in te dammen... ik zeg niet dat je 100% moet binnen blijven, je kan gerust gaan wandelen of fietsen, maar als ze dan gisterenavond op VRT nieuws die 2 ouders die in de zorg werken laten zien terwijl hun kinderen tussen minstens 50 andere kinderen lopen ravotten op een speelplein dan rollen mijn ogen er ver uit hé. En ondertussen maar roepen dat ze de scholen beter sluiten...

squalleke123

Legacy Member
Reverz zei:
Discutabel, als je de tijdlijnen na de eerste besmetting gaat bekeken handelt België nog redelijk snel. Het maakt overigens ook allemaal niks uit wat je doet als er (nog) geen maatschappelijk draagvlak is.

Als ze 2 weken geleden den boel overal hadden dichtgedaan dan zegt iedereen gewoon "fuck it!". Vergelijk het met morgen overal 50km/u als maximum snelheid invoeren op de autostrades... denk je dat er ook meer iemand is die zich daaraan houdt? Wetten en regels werken alleen als er een maatschappelijk draagvlak voor is.
Ik heb het in januari direct gezegd, in China zeggen ze tegen 10M mensen blijf in u kot en die doen dat daar ook effectief. Hier in België, Europa (maar ook in bv de VS) reageren de mensen met "Da gade gij nie bepale!"...

Nu lijkt een groot deel van de bevolking de ernst van de situatie toch min of meer te begrijpen, maar ook verre van iedereen, en zelfs bij de mensen die het wél denken te snappen onderschatten er nog steeds velen wat er écht nodig is om het gevaar in te dammen...

Dat ligt ook voor een stuk aan hun communicatie. Men heeft veel te lang gedaan alsof het niet ernstig was, of alsof we goed voorbereid waren, etc etc. Het is die communicatie die ik vooral De Block kwalijk neem.

squalleke123

Legacy Member
TooChé zei:
Ik heb altijd staatshervorming willen zien gebeuren, ofwel confederalisme ofwel federalisme met 1 kieskring en alle bevoegdheden federaal. Had toen lichte voorkeur voor confederalisme omdat ik dat haalbaarder zag.
De lichte voorkeur is zopas complete voorkeur geworden

Ik wil hierop opmerken dat de vraag van N-VA om artikel 135 open te zetten de blokkering van de vorming van een regering van nationale eenheid heeft veroorzaakt. Dat open zetten is ook een eerste vereiste als je wil herfederaliseren. De franstaligen werpen zich hier dus vooral op als voorvechters van het status quo en blokken verandering in beide richtingen af.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Ik moest lachen van de titel... Politieke gevolgen van het coronavirus. In Amerika zal dit Trump wellicht en hopelijk zijn verkiezing kosten.
Maar in België? Het concept politieke verantwoordelijkheid bestaat hier al lang niet meer. Luisteren naar de stem van de kiezer ook niet, want dan zouden zowel de grootste als de op één na grootste partijen van het land niet buitengesloten worden uit een noodregering. In plaats daarvan krijgen we een regering in lopende zaken met "volmachten", met een compleet onevenwicht in de kiezers die ze nog vertegenwoordigen na de laatste verkiezingen en met een premier waarvan een jaar geleden de mensen nauwelijks haar naam kenden, die nooit zelfs maar een belangrijk ambt een ambtstermijn heeft uitgedaan en wiens voornaamste verdienste om premier te worden eruit bestond het minst slecht Nederlands te spreken van de Franstalige liberalen die nog niet naar Europa waren verkast om daar poen te gaan scheppen.

Worst case scenario zitten we zelfs als deze crisis voorbij is, nog tot 2024 met deze regering omdat vele kleintjes tegelijkertijd niet willen of durven samenwerken om wél een echte regering te vormen maar tegelijkertijd wél voldoende arrogant zijn om de grootste partij buiten te sluiten. Het politieke gevolg zou wel eens een enorme opmars van de extremen kunnen zijn bij de volgende verkiezingen, maar dan pas in 2024.

TooChé

Legacy Member
Ik wil vooral geen 'land', in hoeverre dit nog van toepassing, meer met politici aan het roer die in deze dagen & crisis, het partijpolitieke belang nog steeds voornemen.En als ik alle artikels etc hieromtrent interpreteer, dan passen er enkele personen in die omschrijving en krijg ik het schijt van enkele spilfiguren , uitsluitend van de waalse kant nu.

Maakt niet uit of het uit conservatieve, progressieve of status quo insteek is, politieke spelletjes mogen op dit moment geen prioriteit krijgen boven het algemeen welzijn. Getuigt van hun ware intentie met het plebs op straat (bij manier van spreken)

Reverz

Legacy Member
squalleke123 zei:
Dat ligt ook voor een stuk aan hun communicatie. Men heeft veel te lang gedaan alsof het niet ernstig was, of alsof we goed voorbereid waren, etc etc. Het is die communicatie die ik vooral De Block kwalijk neem.
Het enige wat ik de regering momenteel écht kwalijk neem is dat ze de horeca niet onmiddelijk hebben laten sluiten, dat is eigenlijk een onvergefelijke fout.

Het hangt er overigens ook vanaf wat goed voorbereid is... de capaciteit van de Belgische ziekenhuizen is bv dubbel zo hoog als in Italië en Spanje maar ook Groot-Brittannië dus op dat gebied staan we er zo slecht niet voor. Het enige wat vermoedelijk problematisch gaat worden zijn verbruiksmaterialen maar ik vermoed dat dat overal zo zal zijn. Europa gaat op het einde van de rit de Chinezen op hun blote knieën mogen bedanken dat ze daar wél allemaal braaf geluisterd hebben en dat den boel daar momenteel al onder controle is. Als ze daar terug op volle capaciteit gaan draaien en ze heb overschot om te exporteren dan is dat een wereld van verschil en waarschijnlijk onze redding op het einde van de rit.

KnightOfCydonia zei:
Worst case scenario zitten we zelfs als deze crisis voorbij is, nog tot 2024 met deze regering omdat vele kleintjes tegelijkertijd niet willen of durven samenwerken om wél een echte regering te vormen maar tegelijkertijd wél voldoende arrogant zijn om de grootste partij buiten te sluiten. Het politieke gevolg zou wel eens een enorme opmars van de extremen kunnen zijn bij de volgende verkiezingen, maar dan pas in 2024.
Wanneer (niet als maar wanneer) er in Wallonië een politieker aan de rechter zijde van het spectrum wakker wordt met de helft van de charisma dat De Wever groot gemaakt heeft dan hebben ze daar een dik probleem... het is niet dat rechts niet bestaat in Wallonië, het wordt gewoon dood gezwegen door de media en vooral: je hebt geen sterke figuren als De Wever of zelfs pakweg Van Grieken. Moest pakweg Jean-Marie Dedecker ne Waal zijn... ik zou het eigenlijk wel eens willen zien.

In tussentijd modderen we verder aan en verschuift Vlaanderen verder naar N-VA/VB en verschuif Wallonië verder naar Ecolo/PTB.

squalleke123

Legacy Member
Reverz zei:
Het enige wat ik de regering momenteel écht kwalijk neem is dat ze de horeca niet onmiddelijk hebben laten sluiten, dat is eigenlijk een onvergefelijke fout.

Het hangt er overigens ook vanaf wat goed voorbereid is... de capaciteit van de Belgische ziekenhuizen is bv dubbel zo hoog als in Italië en Spanje maar ook Groot-Brittannië dus op dat gebied staan we er zo slecht niet voor. Het enige wat vermoedelijk problematisch gaat worden zijn verbruiksmaterialen maar ik vermoed dat dat overal zo zal zijn. Europa gaat op het einde van de rit de Chinezen op hun blote knieën mogen bedanken dat ze daar wél allemaal braaf geluisterd hebben en dat den boel daar momenteel al onder controle is. Als ze daar terug op volle capaciteit gaan draaien en ze heb overschot om te exporteren dan is dat een wereld van verschil en waarschijnlijk onze redding op het einde van de rit.

Zo vertrouwen op Chinese (algemeen eigenlijk, buiten-europese) productiecapaciteit is net een onderdeel van het probleem. Ik hoop ten zeerste dat die les als eerste getrokken wordt.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Connor Rousseau heeft me in deze eigenlijk wél aangenaam verrast. Hij heeft echt wel constructief geprobeerd om een noodregering in stand te brengen, en kijkt er pragmatisch tegenaan. Alleen zijn "hip" taalgebruik is minder mijn ding, maar goed als dat het enige is wat me stoort aan een politicus dan valt dat nog zeer goed mee.

Meyrem Almaci daarentegen, al juichend zittend te photobomben terwijl 2 liberale voorzitters ook nog eens etaleren hoe achterlijk ze zijn... Ik heb het al meermaals gezegd, ik vind het zeer jammer dat ik als een milieugezind iemand zo hard moet walgen van de (extreem)linkse en achterbakse politiek van Groen!/Ecolo in dit land. Geef me een degelijke centrumrechtse groene partij en ik stem er meteen op, maar Groen nooit meer (ja, ik was ooit jonger en naïever).

tolya

Legacy Member
squalleke123 zei:
Dat ligt ook voor een stuk aan hun communicatie. Men heeft veel te lang gedaan alsof het niet ernstig was, of alsof we goed voorbereid waren, etc etc. Het is die communicatie die ik vooral De Block kwalijk neem.

dat mg maar dat is geen paraplu om je achter te verstoppen
alleen al in de eigen familie

de ene houdt nog een BBQ, de andere zit aan zee voor een culinair weekend
die 2, universitairen notabene, hebben het dus niet begrepen. Geen regering kan daar tegenop

Reverz

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Connor Rousseau heeft me in deze eigenlijk wél aangenaam verrast. Hij heeft echt wel constructief geprobeerd om een noodregering in stand te brengen, en kijkt er pragmatisch tegenaan. Alleen zijn "hip" taalgebruik is minder mijn ding, maar goed als dat het enige is wat me stoort aan een politicus dan valt dat nog zeer goed mee.
Connor Rousseau heeft mij ook al best aangenaam verrast. Ik verwachte om eerlijk te zijn gewoon een nieuwe Genez/Tobback/Crombez, je weet wel, het charisma van een natte dweil... maar los van zijn nogal "apple achtige" prestaties ben ik eigenlijk wel fan. Zou Rousseau begrepen hebben dat SP.A zich beter als centrum links ipv links profileert? Proberen van lichtjes naar het centrum op te schuiven en de restjes van het bord van de CD&V leeg te eten ipv verder terrein te verliezen t.o.v. Groen/PvdA? Krijgt de SP.A na Frank Vandenbroucke eindelijk nog eens een boegbeeld met wat inhoud?

Sir.Killalot

Legacy Member
De grootste fout was volgens mij om mensen in de krokusvakantie naar getroffen gebieden te laten vertrekken, en vooral door ze dan achteraf niet standaard in volledige quarantaine te steken. We hadden op die manier de boel nog serieus kunnen vertragen, en men had daar zeker en vast draagvlak voor kunnen vinden.


Ik hoop echt dat we lessen gaan trekken uit deze crisis, al betwijfel ik het ten zeerste. Maar we zien wel dat we hier enorm botsen op de grenzen van de confederale Europese Unie en de afhankelijkheid van buitenlandse/buiteneuropese grondstoffen en producten. We hebben echt nood aan een sterkere, meer daadkrachtige Unie die de lidstaten - zeker in situaties als deze - kan overrulen. En voor levensnoodzakelijke grondstoffen en goederen moeten we er voldoende intern geproduceerd wordt.

TooChé

Legacy Member
Ik heb tot nu toe weinig voordelen van een EU gezien in deze crisis ... En tot voordien, wat algemene regels opleggen niet conform de situatie van de deelstaten, belastinggeld rechtstreeks naar overbetaalde uitgebluste parlementariërs die nog willen cashen ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan