Archief - Milieu- en klimaatbeleid

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lakigigar

Legacy Member
Morgen staat er een nieuwe dag van spijbelen voor het klimaat op het programma, en gezien er binnenkort students for climate-protesten en dit weekend er ook een klimaatmars aankomt, zal ik dit topic ook aanmaken. Ook graag omdat ik nog wat zaken rond milieu- en klimaat die klimaatsceptici hier aangeven nog wil weerleggen, en om te verhinderen dat dit weer in het "jouw ergernissen"-topic wordt gedaan, en de moderatie dus x aantal posten moet verwijderen, doen we dat vanaf nu hier. Milieu en klimaat is ondertussen een algemeen genoeg onderwerp dat het een eigen topic verdient, waarin gepraat wordt over het beleid, en de acties die er de komende tijd ongetwijfeld aankomen.

https://www.facebook.com/NLRedFox/videos/2101405236746775/

Deze video wou ik graag nog eens delen. Dat is natuurlijk ook wel gericht naar jongeren toe, maar als een meneer Noels of andere rechtseconomen dit forum dit argument dus gebruiken van dat wij hypocrieten zijn, wou ik dit nog eens delen.

Ten eerste - en wat me serieus tegen de borst stoot - moeten we niet alle jongeren als één groep gaan generaliseren. Je hebt klimaatbewuste jongeren. Je hebt jongeren die minder klimaatbewust zijn of die meer apathisch staan tegenover. Je hebt jongeren die klimaatbewust zijn en daar ook naar leven. Je hebt jongeren die klimaatbewust zijn en daar misschien iets minder naar leven. En je hebt jongeren die inderdaad van het klimaatspijbelen opportuun gebruik zullen gemaakt hebben om een dagje te spijbelen, maar in tegenstelling tot wat anderen beweren is dat geen 90% maar een minderheid, en moesten veel van die jongeren ook effectief aantonen daar in Brussel te zijn. Iemand die niet of minder klimaatbewust is, zal daar ook niet voor zijn plezier staan.

De jongeren die naar festivals gaan zijn echt niet dezelfden als de jongeren die gaan staken. Er zullen er wel een paar zijn waarbij dat dat wel het geval zijn, maar ook heel veel waar dit niet zo het geval zal bij zijn. Als voorbeeld: ik ben nog nooit naar een festival geweest. Het afval op festivals wordt na afloop altijd opgeruimd doordat een groepsevenement daar plaatsvond, en laten we eerlijk zijn elk groepsevenement of feest op de buiten laat veel afval achter, ongeacht over welke groep we het hebben, maar de dagen nadien wordt dat wel altijd opgeruimd. Het sluikstorten in de beek of waterwegen bijvoorbeeld wordt dan weer niet opgeruimd, en wordt niet bestraft ook omdat het moeilijk is om iemand op heterdaad te betrappen. Maar dit probleem is dus niets iets dat eigen is aan enkel jongeren of dezelfde jongeren die staken voor het klimaat, maar een probleem is dat eigen is aan alle leeftijdscategorieën. En wij milieu- en klimaatactivisten hameren er ook op dat tegen dit probleem iets gedaan wordt, en daar zal een change of lifestyle voor nodig zijn. Ik heb op FB al vaak oproepen gedaan om opruimacties te organiseren en daar ook mee te doen als anderen daar over beginnen, maar dan krijg ik als antwoord - niet toevallig altijd van rechtse sympathisanten - dat het de week erop opnieuw vuil is, of dat ik het in tussentijd al zelf had kunnen doen. Maar dit is dus een dooddoener, de kwestie en aandacht verleggen naar iets irrelevants dat niet met de discussie te maken heeft. Wat jongeren op het festival doen un hun vrije tijd, en scholieren tijdens de schooluren voor protesteren heeft geen enkel verband. Het heeft niet eens een link, want ik ken weinig minderjarigen die naar festivals gaan.

Tweede punt is dat deze jongeren bekritiseerd worden op hun levensstijl, namelijk dat ze zelf geen vegetarier zijn, vaak met het vliegtuig reizen in de zomer of de auto vaak gebruiken. Opnieuw, we hebben het hier over scholieren die meer dan alle andere bevolkingsgroepen van het openbaar vervoer of de fiets gebruik maken, natuurlijk ook omdat als ze dat zelfs al zouden willen niet met de auto mogen rijden. Maar deze jongeren zijn verder ook minderjarig, wat betekent dat over beslissingen die het huishouden neemt zij daar geen invloed op uitoefenen. Als mama en papa graag naar Gran Canaria op reis willen gaan, dan moeten veel jongeren ook gewoon mee (sommigen mogen ook thuisblijven of zelf eens met vrienden reizen, maar op die leeftijd komt dat minder voor). Ook over iemand's levensstijl moet dat nog door de ouders aanvaard worden. Ik wou bijvoorbeeld vegetarisch eten als minderjarige, maar dat mocht niet van thuis uit. Maar het meest belangrijke is dat ik ook niet in zie waarom iemand die er wel voor kiest om vlees te eten of wel om met het vliegtuig te reizen, niet het recht heeft om voor het klimaat te spijbelen. Ik denk dat veel groenrechtse gebruikers hier op dit forum ook best dat stukje vlees lusten of met het vliegtuig reizen of veel met de wagen rijden, en desondanks toch bezorgd zijn om het klimaat.

Het punt van al deze acties is dat de kritiek die nu naar de jongeren gaat, verlegd moet worden naar de regering en de politieke partijen die er niet in slagen om een deftig klimaatbeleid uit te voeren. En vooraleer we met het vingertje verwijzen naar andere landen. De internationale doelstellingen zijn op dit moment zeer duidelijk. Ons land is niet op weg om deze doelstellingen te halen. Ons land zit bij de slechtste leerlingen in de klas uit de westerse wereld. En op internationale en Europese conferenties staat ons land voortdurend op de rem. En daar hebben wij en onze regering wel invloed op. Dat is waarvoor de jongeren op straat komen. Wij vragen een verandering van het binnenlands beleid die wel wat meer milieu- en klimaatvriendelijker is. Liefst een humaan en sociaal klimaatbeleid, maar vooral een doeltreffend klimaatbeleid dat voor iedereen werkt, en waar iedereen ook zijn steentje bijdraagt. Niet enkel door middel van extra taksen en anti-maatregelen, maar ook door het aanmoedigen van alternatieve opties zoals het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer, dat een goed alternatief is voor de auto zonder daarvoor de automobilist te bestraffen. In dit land heeft het openbaar vervoer mogelijk nog een ander nut, namelijk het verlichten van de files tijdens de spitsuren. De kosten die uitgegeven worden aan goedkoper, gebruiksvriendelijker en meer doeltreffend openbaar vervoer zullen terugbetaald worden door de kosten die we besparen aan de economische verliezen die we leiden doordat we met zijn allen zo vaak in de file staan en op die manier tijd verliezen. Staat daar tegenover dat de Brussels pendelaar gelukkiger wordt, het een milieuvriendelijke maatregel is, en ik zie alleen maar een win - win - win situatie op het einde, zonder dat er daar iemand het slachtoffer van wordt. En dit zijn het soort maatregelen waar we naartoe moeten gaan, en waar de steun ook voor moeten komen. En dit is ook waarom dat die Groenen in de federale en vlaamse regering zo broodnodig zijn, of waarom scholieren, studenten enzovoort hun stem moeten laten horen in Brussel, aan een regering die absoluut faalt op vlak van klimaatbeleid, wat ze ook moge beweren. De enige echte spijbelaars en hypocrieten zijn hier de ministers die hun verantwoordelijkheid niet nemen op vlak van milieu- en klimaatbeleid, en we zouden er allen goed aan doen om onze kritiek daarop te focussen, en een meer bredere consensus te laten horen dat het zo niet verder kan!

tl;dr lange post zodat er al wat meteen discussievoer is

Emiel Goelen

Legacy Member
Heel die redenering dat ge als mens veganist moet zijn, u enkel met de fiets moogt verplaatsen, nooit de vlieger moogt pakken vooraleer ge zegt dat ge graag een beter klimaatbeleid zou hebben is idioot. Als we vanaf nu kunnen stoppen met dat argument in te roepen voor het vervolg van de discussie, dan zou dat heel tof zijn.

Verder moeten mensen ook beginnen het onderscheid maken tussen opwarming van de aarde (wat globaal is, en waar ge inderdaad in een land als België weinig aan kunt veranderen), en luchtkwaliteit (waar enkel wij iets aan kunnen veranderen). Dingen zoals auto's en houtkachels beperken zullen misschien geen invloed hebben op opwarming van de aarde, maar wel een invloed hebben op de kwaliteit van de lucht die wij hier inademen.

mac-bc

Legacy Member
Emiel Goelen zei:
Heel die redenering dat ge als mens veganist moet zijn, u enkel met de fiets moogt verplaatsen, nooit de vlieger moogt pakken vooraleer ge zegt dat ge graag een beter klimaatbeleid zou hebben is idioot. Als we vanaf nu kunnen stoppen met dat argument in te roepen voor het vervolg van de discussie, dan zou dat heel tof zijn.

So true.

Sinds ik op dit forum eens verteld heb dat ik een vliegtuig heb genomen (stel je voor), mag ik hier niets meer zeggen over de Belgische auto-indigestie. Het is de ideale manier voor bepaalde mensen om hun eigen geweten goed te praten en elke discussie in de kiem te smoren.

We moeten stoppen met op elkaar schieten als burgers, en dat kan alleen d.m.v. een overheid die zélf het roer in handen neemt, prioriteiten stelt en daar doortastende maatregelen aan koppelt. Als vliegverkeer, overmatig autogebruik, ... op een danige manier belast wordt tot het zijn volledige negatieve externaliteiten compenseert, dan hoeft niemand nog op elkaar te vitten.

Emiel Goelen zei:
Verder moeten mensen ook beginnen het onderscheid maken tussen opwarming van de aarde (wat globaal is, en waar ge inderdaad in een land als België weinig aan kunt veranderen), en luchtkwaliteit (waar enkel wij iets aan kunnen veranderen). Dingen zoals auto's en houtkachels beperken zullen misschien geen invloed hebben op opwarming van de aarde, maar wel een invloed hebben op de kwaliteit van de lucht die wij hier inademen.

Klopt, zie ook het verschil tussen benzinewagens (meer CO2, minder fijn stof) en dieselwagens (minder CO2, meer fijn stof). Fijn stof is eerder op korte termijn en zeer lokaal een probleem, CO2 eerder op lange termijn en globaal.
Daarom vind ik het eerlijk gezegd zelfs een "zegen" dat de twee vaak aan elkaar vasthangen: mochten wagens bijvoorbeeld alleen CO2 uitstoten en geen enkel fijn stof, zou de sense of urgency bij burgers en politici (zo mogelijk) nog lager liggen dan ze vandaag al is. Het zeer lokale en korte termijn effect van fijn stof zorgt misschien voor de nodige visibiliteit van het probleem. Iets wat nu toch zeer langzaam begint door te dringen...

Tonerider

Legacy Member
Wat ik me wel afvraag bij deze jongeren is wat ze bereid zijn op te offeren. Ze eisen van de politiek dringend een aanpak. Maar die aanpak gaat geld kosten. Vervoer gaat duurder worden, wat ook inhoudt dat producten duurder gaan worden.
Zijn ze bijv. bereid om minder op vakantie te gaan en/of minder ver?
Zijn ze bereid om weekends in het lokale café door te brengen? Of andere vrijetijdsbesteding waarbij papa en mama hen met de auto afzet op te offeren?
Zijn ze bereid om hogere taksen te betalen op blikjes en andere wegwerpverpakkingen?
Zijn ze bereid om niet steeds de nieuwste smartphone of andere gadgets te kopen?
Zijn ze bereid om enkel lokale seizoensgebonden groenten te kopen?

Het is allemaal mooi dat je een beter klimaat wil, maar ook gemakkelijk zolang papa en mama de rekening betalen.
Daar ga je imo ook de mist in: nu zijn ze minderjarig, maar het is toch de groep van +16jarigen die nu op straat komen. Dat is toch de leeftijd waarop ze meer vrijheid krijgen en aan het leven beginnen en bijv. ook beginnen uit te gaan, naar festivals te gaan, voor hun (brommer)rijbewijs gaan, etc. En aangezien klimaatverandering traag gaat, zullen zij het vooral zijn die in hun startend leven de extra kosten of maatregelen gaan moeten dragen.

Dan is toch de vraag: als ze eenmaal zelf geld beginnen verdienen, gaan ze dan nog steeds bereid zijn om toch niet zowel op zomer- als wintervakantie te gaan. Gaan ze het een mooi offer vinden om extra te betalen per afgelegde km. enz.

TooChé

Legacy Member
OP niet gelezen. Wil enkel dit kwijt: Als je iets wil doen aan het klimaat, persoonlijk uw steentje bijdragen, enz... Hou het bij 1 kind ipv een ganse kroost. Als iedereen zich daaraan houdt -> problem solved

/kortdoordebocht

Sylverscythe

Legacy Member
TooChé zei:
OP niet gelezen. Wil enkel dit kwijt: Als je iets wil doen aan het klimaat, persoonlijk uw steentje bijdragen, enz... Hou het bij 1 kind ipv een ganse kroost. Als iedereen zich daaraan houdt -> problem solved

/kortdoordebocht

Maar onze pensioenen dan!? :p

TooChé

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Maar onze pensioenen dan!? :p

We zijn soieso al gekloot voor ons pensioen tenzij de globale verschuiving van bevolking ervoor zorgt dat onze pensioenpot aangevuld geraakt :)unsure:)

Carrion

Legacy Member
mac-bc zei:
So true.

Sinds ik op dit forum eens verteld heb dat ik een vliegtuig heb genomen (stel je voor), mag ik hier niets meer zeggen over de Belgische auto-indigestie. Het is de ideale manier voor bepaalde mensen om hun eigen geweten goed te praten en elke discussie in de kiem te smoren.

We moeten stoppen met op elkaar schieten als burgers, en dat kan alleen d.m.v. een overheid die zélf het roer in handen neemt, prioriteiten stelt en daar doortastende maatregelen aan koppelt. Als vliegverkeer, overmatig autogebruik, ... op een danige manier belast wordt tot het zijn volledige negatieve externaliteiten compenseert, dan hoeft niemand nog op elkaar te vitten.

't is niet enkel het vliegtuig, ook pretenderen dat iedereen in een appartementsblok moet gaan samenhokken terwijl je zelf in een huis woont. Maar bon, die discussie hoort hier inderdaad niet.

Maar ik ben het pertinent niet eens met uw voorstel. Gewoon roepen dat ze alles maar zwaarder moeten belasten is makkelijk gesproken als je zelf mooi je kost verdient. Dat is de typisch Belgische oplossing: kapot belasten. Zou je hetzelfde roepen mocht je een gewone winkelbediende zijn met pakweg 1400-1500 euro netto per maand? En pas op, ik heb het hier niet enkel op u hoor, dat is de tendens die ik zie bij de meeste 9livers die bovengemiddeld verdienen.

Voor de rest ben ik het volledig met Tonerider eens. Het is makkelijk om nu te roepen zonder zelf opofferingen te moeten maken. Als ze al maar eens wisten hoeveel vluchten er speciaal ingelegd moeten werden op een specifieke artiest naar pakweg Pukkelpop of Werchter te brengen.

tommyguns

Legacy Member
Wil hier ook effen mening/visie posten...

dat iedereen zijn haar steentje moet bijdragen of op zich bewust worden van zijn haar ecologische voetafdruk en kijken waar het beter kan super. Maar daar gaat deze mars niet om. Dit moet je IMO globaal gaan bekijken.

Het is niet als iedereen nu plots met de bakfiets rijd en veganist wordt dat het probleem van de baan is. het gaat veel verder. We moeten heel onze manier van voedselproduktie heropbouwen.
Onlangs las ik es dat als men bvb ipv koeien overal kippen zouden kweken het winnen aan oppervlakte er 1/3 meer plaats is op de aarde voor mensen te laten wonen en fauna en flora.
Het is natuurlijk vlug gezegd, maar ik bedoel maar dat we heel onze manier van leven en voedselconsumptie moeten herzien. En de enigsten die hier iets kunnen aandoen is de regering (niet alleen de belgische)

Het feit dat jongeren zich bewust worden dat we met de huidige manier van consumeren en produceren er niet raken, kan je imo enkel positief zien.
Heel zelden zie je jongeren zich zo angageren voor een doel.
Mn dochter is er volgende maand 16j. Op heden is ze nog niet naar bxl geweest op donderdag, maar door heel dit gebeuren is ze wel geintereseerd geraakt. Waardoor ik merk dat ze nu plots het nieuws meer volgt, dat ze plots beseft hoeveel water we verspillen met onozele zaken, iets waar ik als tiener vroeger nooit bij stil stond.

Ze gaat nu zondag samen met groot deel van haar school en leerkrachten naar bxl. Dus spijbelen doet ze niet, en ik kan haar alleen maar aanmoedigen.

Ik herriner me nog toen ik in het 2de middelbaar zat (denk ik) het hele gedoel rond het spaghetti arrest ontplofte en toen wilden wij daarvoro ook op straat komen, natuurlijk was er een deel tssn die blij was dag brossen, maar de grote meerderheid wist waarom ze op straat kwamen, ook bij mij thuis toen mn ouders het in grote lijnen uitlegden waar heel dat gedoe rondwas voelde ik ook dat we iets moesten doen.

Toen we dit voorsteldne in school werd dit meteen afgeschoten, wij jongeren moesten ons immers niet moeien met grote mensen zaken.... blij dat dit verandert is.

Emiel Goelen

Legacy Member
TooChé zei:
OP niet gelezen. Wil enkel dit kwijt: Als je iets wil doen aan het klimaat, persoonlijk uw steentje bijdragen, enz... Hou het bij 1 kind ipv een ganse kroost. Als iedereen zich daaraan houdt -> problem solved

Het hele punt is nu net dat dat het milieu een debat is dat het persoonlijke overstijgt, waarbij ge als land, maar nog veel liever op Europees vlak een duidelijke richting in moet kiezen. Zoals iemand anders hier ook al zei, op grote schaal flexitariër zijn of geen/minder kinderen maken is ook belangrijk maar ondertussen moet er ook iemand iets doen aan het feit dat ge met Ryanair voor 50 euro naar Barcelona kunt vliegen, terwijl het u met de trein een veelvoud daarvan kost. Daar moet gewoon een compleet ander beleid rond komen. Ik vind dat zelf ook niet plezant, ik ga ook graag op reis, maar om het in de woorden van een groot Belgisch politieker te zeggen: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.


Carrion zei:
't is niet enkel het vliegtuig, ook pretenderen dat iedereen in een appartementsblok moet gaan samenhokken terwijl je zelf in een huis woont. Maar bon, die discussie hoort hier inderdaad niet.

Maar ik ben het pertinent niet eens met uw voorstel. Gewoon roepen dat ze alles maar zwaarder moeten belasten is makkelijk gesproken als je zelf mooi je kost verdient. Dat is de typisch Belgische oplossing: kapot belasten. Zou je hetzelfde roepen mocht je een gewone winkelbediende zijn met pakweg 1400-1500 euro netto per maand? En pas op, ik heb het hier niet enkel op u hoor, dat is de tendens die ik zie bij de meeste 9livers die bovengemiddeld verdienen.

Voor de rest ben ik het volledig met Tonerider eens. Het is makkelijk om nu te roepen zonder zelf opofferingen te moeten maken. Als ze al maar eens wisten hoeveel vluchten er speciaal ingelegd moeten werden op een specifieke artiest naar pakweg Pukkelpop of Werchter te brengen.

Mensen zijn echt wel bereid om zelf opofferingen te maken. Ik snap het verschil niet tussen wat gij zegt en tussen 'we doen gewoon niks'. Ge levert excuses aan waarom alles hetzelfde moet blijven, terwijl ik denk/hoop dat iedereen het er over eens is dat er dingen fameus scheef zitten. Waar zit het probleem? Het is niet van de ene dag op de andere dat ge heel uw leven verandert, en het is ook onrealistisch om van een 16-jarige die grootgebracht is in de Belgische realiteit dat die nog geen fouten gemaakt heeft. Maar die kan wel vanaf nu elke dag proberen om betere beslissingen te maken, om te proberen minder plastiek te verbruiken, minder weg te gooien, minder vlees te eten, minder rap in de auto te stappen, enzovoort. Ge kunt u niet inbeelden hoe gemakkelijk het is om vanop de zijlijn een inconsequentie eruit te pikken en daarmee alle moeite die mensen doen onderuit te halen, alsof de rest er dan niet meer toe doet. Het is geen kwestie van 'alles of niks', het is een kwestie van 'als we allemaal al eens IETS zouden doen'.

tommyguns zei:
Wil hier ook effen mening/visie posten...

dat iedereen zijn haar steentje moet bijdragen of op zich bewust worden van zijn haar ecologische voetafdruk en kijken waar het beter kan super. Maar daar gaat deze mars niet om. Dit moet je IMO globaal gaan bekijken.

Het is niet als iedereen nu plots met de bakfiets rijd en veganist wordt dat het probleem van de baan is. het gaat veel verder. We moeten heel onze manier van voedselproduktie heropbouwen.
Onlangs las ik es dat als men bvb ipv koeien overal kippen zouden kweken het winnen aan oppervlakte er 1/3 meer plaats is op de aarde voor mensen te laten wonen en fauna en flora.
Het is natuurlijk vlug gezegd, maar ik bedoel maar dat we heel onze manier van leven en voedselconsumptie moeten herzien. En de enigsten die hier iets kunnen aandoen is de regering (niet alleen de belgische)

Het feit dat jongeren zich bewust worden dat we met de huidige manier van consumeren en produceren er niet raken, kan je imo enkel positief zien.
Heel zelden zie je jongeren zich zo angageren voor een doel.
Mn dochter is er volgende maand 16j. Op heden is ze nog niet naar bxl geweest op donderdag, maar door heel dit gebeuren is ze wel geintereseerd geraakt. Waardoor ik merk dat ze nu plots het nieuws meer volgt, dat ze plots beseft hoeveel water we verspillen met onozele zaken, iets waar ik als tiener vroeger nooit bij stil stond.

Heel fijn om te lezen dit. Ik kan alleen maar hopen dat dat inderdaad in heel veel gezinnen is aan het gebeuren op dit moment. Bewuster gaan leven gebeurt niet op een dag, en ook niet op een jaar, het is iets waar ge lang over doet, en zelfs dan zult ge het nooit 100% goed doen, maar bewustwording is de eerste stap, en ik denk inderdaad dat bosbrossers daar een belangrijke rol in spelen.

Gonzo the Great

Legacy Member
tommyguns zei:
Het feit dat jongeren zich bewust worden dat we met de huidige manier van consumeren en produceren er niet raken, kan je imo enkel positief zien.
Heel zelden zie je jongeren zich zo angageren voor een doel.

Dat is wel positief ja. Maar veel volwassenen denken er ook zo over, maar die beseffen dat er weinig zal veranderen. Het milieu zal helemaal opgesoepeerd worden en de laatste doet het licht uit. En dat er een generatie komt die dat al zeer jong beseft en gewoon zal brassen ipv investeren in een toekomst die er toch niet is, is normaal he.

Het enige akkoord dat wereldwijd werkt is ivm olieproductie. Dat zegt genoeg he. Zolang er in milieu of klimaat geen winstmodel zit, is het verloren.

Momenteel zit onze premier te debatteren om de groei groei groei strategie nog een beetje langer veilig te stellen.
Verder hebben multinationals en banken de regeringen in hun zak.
Om die kapitalistische tanker te keren is er veeeeel tijd nodig. Misschien na WO III, wie weet.

Kortom, moest ik 16 zijn, kzou heel de week brossen ipv enkel donderdag.

denkimi

Legacy Member
Sedert de eerste erkenning van de klimaatverandering in 1979 zijn we van 4,3 miljard naar 7,7 miljard mensen gegaan.

Sedert de eerste europese maatregelen in 2008 zijn er een miljard mensen bijgekomen, 2 keer de bevolking van de eu.

Voor die mensen is er allemaal water en voedsel nodig, voor die mensen moet er allemaal een huis gebouwd worden, die mensen willen allemaal een smartphone en een wagen, die mensen gaan allemaal werken en consumeren.

Iedereen mag van mij gerust denken dat hij de wereld gaat redden als hij zich daar beter door voelt, alleen zou ik liever hebben dat het niet aan mij wordt opgedrongen via allerlei belastingen en verplichtingen.

Lakigigar

Legacy Member
denkimi zei:
Sedert de eerste erkenning van de klimaatverandering in 1979 zijn we van 4,3 miljard naar 7,7 miljard mensen gegaan.

Sedert de eerste europese maatregelen in 2008 zijn er een miljard mensen bijgekomen, 2 keer de bevolking van de eu.

Voor die mensen is er allemaal water en voedsel nodig, voor die mensen moet er allemaal een huis gebouwd worden, die mensen willen allemaal een smartphone en een wagen, die mensen gaan allemaal werken en consumeren.

Iedereen mag van mij gerust denken dat hij de wereld gaat redden als hij zich daar beter door voelt, alleen zou ik liever hebben dat het niet aan mij wordt opgedrongen via allerlei belastingen en verplichtingen.

De meeste mensen die geboren worden, worden geboren in arme omstandigheden. Onze ecologische voetafdruk is vijf tot tien keer groter dan de meeste mensen die nu geboren worden.

Een mooie metafoor voor mensen die klagen over overbevolking is namelijk dat het hetzelfde gedrag is van op de trein twee zitplaatsen of zelfs vier zitplaatsen in te nemen en te reserveren voor jezelf. Zo komt dat over. "De twee zitplaatsen voor me, gebruik ik om mijn voeten op te leggen, terwijl op de zitplaats naast mij, mijn rugzak en mijn aktetas mag staan". Wanneer iemand vraagt om plaats te ruimen, zeg je vervolgens: "er is geen plaats meer." En als gevraagd wordt naar wat het probleem in feite nu is, verwijs je dat de trein te vol zit, terwijl je niet benoemt dat er geen efficiënt gebruik gemaakt wordt van de zitplaatsen. Dat is waar men dan in de werkelijkheid voor pleit, maar dan op grote schaal.

Lakigigar

Legacy Member
jack|herrer zei:
Geef het nog een maand en de hype is over. Dan halen ze geen 5000 man meer.

Ik denk dat je je daar lelijk gaat aan mispakken. ;) Op 14 februari voegen Students for Climate zich toe aan de protesten wanneer de studenten klaar zijn met de blok.

jack|herrer

Legacy Member
Lakigigar zei:
Ik denk dat je je daar lelijk gaat aan mispakken. ;) Op 14 februari voegen Students for Climate zich toe aan de protesten wanneer de studenten klaar zijn met de blok.
Ik hoop het hoor, maar ik heb zwaar mijn twijfels.

Emiel Goelen

Legacy Member
Sommige mensen zullen altijd met hun dikke bak door Brussel centrum willen blijven tuffen. De auto wordt gesubsidieerd, er zijn geen repercussies, het aanbod in openbaar vervoer is te beperkt, de prijsverschillen tussen auto en OV te laag, de investeringen in openbaar vervoer worden jaar na jaar teruggeschroefd, de files blijven stijgen.

Als ge u milieubewust gaat gedragen hoeft ge wat mij betreft geen cent meer te betalen dan nu, maar bepaalde milieubelastende activiteiten die we nu zonder nadenken uitvoeren zouden in de toekomst meer moeten gaan kosten ja. Dus tijdens de spits met een auto naar Brussel rijden mag wat mij betreft veel duurder worden, en de alternatieven in openbaar vervoer veel goedkoper en uitgebreider. Vliegen mag wat mij betreft veel duurder worden, maar met het geld uit gehoffen accijnzen op kerosine moet ge wel investeringen doen om HST-verbindingen over heel Europa te maken voor een schappelijke prijs.

Het gaat er niet er niet over om de gewone man meer te laten betalen, maar wel om het gedrag te beïnvloeden door de prijs meer een weerspiegeling te zijn van de ecologische kost.

Lakigigar

Legacy Member
jack|herrer zei:
Ik hoop het hoor, maar ik heb zwaar mijn twijfels.

Komt goed, studenten kunnen niet wachten om te spijbelen. Ik hoop alleen dat de scholieren volhouden tot dan, maar vandaag is er al een groep studenten die zich heeft aangesloten. Op 27 jan is er een vierde klimaatmars hoewel ik niet verwacht dat we de 75.000 van begin december gaan halen, maar desondanks wel enkele tienduizenden. Dan op 31 jan (waarbij ik een tijd meeloop ook) en 7 feb twee keer de scholieren die het nog moeten doen om het momentum vast te houden, maar met al studenten die klaar zijn met hun blok die zich al kunnen voegen bij hen. En op 14 februari verwacht ik 50.000 tot 100.000 mensen die op straat komen, met een paar weken nadien veel mensen en dan wellicht een afzwakking maar een grote groep die consistent blijft spijbelen tot de algemene verkiezingen in mei.

Bloembak

Legacy Member
Lakigigar zei:
Ik denk dat je je daar lelijk gaat aan mispakken. ;) Op 14 februari voegen Students for Climate zich toe aan de protesten wanneer de studenten klaar zijn met de blok.

Haha, in de lesvrije week gaan ze dus niet betogen. Omwille van welke goede reden?

Ik vind het goed dat er vanalles staat te gebeuren, maar ik pleit ook voor realisme. En we moeten ook niet heiliger als de paus willen zijn terwijl men in Azië een rivier bekijkt als een eenvoudig middel om afval te doen verdwijnen (zij het dan erg lokaal).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan