Nahrtent
Legacy Member
Ik las daarnet een super-interessant artikel rond sociale media, vrijheid van meningsuiting en cancel culture dat ik jullie niet wil onthouden.
Human Sacrifice and the Digital Business Model
Het is geen super lang artikel, dus als je de moeite niet wilt doen om het te lezen heb ik liever dat je gewoon niet post (mijn mening ).
De absolute essentie is dat conflicten op sociale media een feature zijn, geen bug.
Het systeem van likes en followers, in combinatie met het feit dat werkelijk iedereen er toegang tot heeft, zet aan tot cyclische uitspattingen van verontwaardiging, woede, conflict en uiteindelijk het slachtofferen van deze of gene boosdoener.
Dit is op zichzelf een oeroud sociologisch proces dat ook aan de basis ligt van religieuze mensenoffers als ultieme manier om orde en samenhang te verzekeren, maar vandaag levert het vooral bergen geld op voor de goden (de Zuckerbergs van deze wereld), en we spelen allemaal mee.
------
Enkele willekeurige excerpts;
Food for thought. Ik denk dat we hier op Pol & Actua ook eens allemaal in de spiegel mogen kijken.
Human Sacrifice and the Digital Business Model
Het is geen super lang artikel, dus als je de moeite niet wilt doen om het te lezen heb ik liever dat je gewoon niet post (mijn mening ).
De absolute essentie is dat conflicten op sociale media een feature zijn, geen bug.
Het systeem van likes en followers, in combinatie met het feit dat werkelijk iedereen er toegang tot heeft, zet aan tot cyclische uitspattingen van verontwaardiging, woede, conflict en uiteindelijk het slachtofferen van deze of gene boosdoener.
Dit is op zichzelf een oeroud sociologisch proces dat ook aan de basis ligt van religieuze mensenoffers als ultieme manier om orde en samenhang te verzekeren, maar vandaag levert het vooral bergen geld op voor de goden (de Zuckerbergs van deze wereld), en we spelen allemaal mee.
------
Enkele willekeurige excerpts;
Platformen als Twitter, Facebook etc... overleven enkel dankzij de conflicten die erop gevoerd worden.
Meer mensen hebben toegang tot het verkondigen van hun mening, wat leidt tot meer conflicten (vaak over de meest banale zaken);
Omdat er ogenschijnlijk geen echte hiërarchie is op Twitter, worden we allemaal een beetje elkaars Big Brother;
Soms met tragische gevolgen;
(sounds familiar? )
Over naar de kern van de zaak;
De tweede helft van het artikel legt op bijzonder interessante wijzer het proces uit achter mimetische begeerte (iedereen wil de likes en de followers), verbittering, conflictuitbarstingen en het slachtofferen van wie op dat moment de pechvogel van dienst is. Vervolgens keert de rust weer even weer.
Meer mensen hebben toegang tot het verkondigen van hun mening, wat leidt tot meer conflicten (vaak over de meest banale zaken);
Regardless of which side wins any particular battle in the recurring speech wars, both parties to the conflict end up reinforcing the power of the overall system in which the drama is enacted. And so a pattern emerges that is larger and more consequential than the specifics of the latest political flare-up. It is not the arguments or ideas of any political group, but the structure of the digital platforms that sets the tone of the culture as a whole.
Omdat er ogenschijnlijk geen echte hiërarchie is op Twitter, worden we allemaal een beetje elkaars Big Brother;
Digital platforms function as a social and ideological positioning system. This makes them useful tools for the state to keep tabs on citizens, but equally useful for citizens to keep tabs on each other. Social media recruits users to act as agents of spontaneous social and ideological enforcement, in a system of distributed surveillance just as impactful in its own way as the state-run version.
Soms met tragische gevolgen;
A Mexican American employee of the San Diego Gas & Electric company got into a minor traffic dispute and was subsequently accused on Twitter of making a white supremacist hand gesture. The person who recorded the gesture later acknowledged that they may have misinterpreted the gesture but nevertheless, the worker’s employer fired him under pressure from outraged enforcers on social media. A small business owner in Minneapolis was evicted and lost most of his clients when it was revealed his teenage daughter had made offensive posts on Twitter and Instagram. Both the expanded expressive freedom and the “peer-to-peer” punitive functions of social media are on full display in these cases.
In our polarized environment, analysis of this question too often focuses on the political culture of a particular group. (...) Hence, critics of cancel culture try to ascribe it to so-called Social Justice Warrior (SJW) psychology. When examining incidents of online harassment, those on the left likewise attribute them to the intolerance and bias of their ideological enemies, and argue that if the platforms enforced anti-harassment policies, such behavior could be prevented.
(sounds familiar? )
Over naar de kern van de zaak;
But these responses underestimate the extent to which “harassment,” “cancellation,” or however you describe the tendency to herd users into attacks on individuals, is a feature of the platforms, not a bug.
De tweede helft van het artikel legt op bijzonder interessante wijzer het proces uit achter mimetische begeerte (iedereen wil de likes en de followers), verbittering, conflictuitbarstingen en het slachtofferen van wie op dat moment de pechvogel van dienst is. Vervolgens keert de rust weer even weer.
Like their archaic counterparts, these modern priests grasp that “collective effervescence” is a powerful force that needs to be channeled and circumscribed. But the essential goal of today’s priests is not control, although that is an effect. Nor is it social cohesion and the greater good of the community. It is profit. The gamified mechanisms that precipitate us toward indignation against enemies also drive our continued use of the platforms. The more of us that are transfixed by spectacles of victimization, the greater the revenue the platform brings in. Like a bloodthirsty god, the platform business feeds off of sacrifice. (...)
Many of those who defend participating in these cruel rites seem to regard them as a vehicle of progress. But sacrifice is cyclical, never progressive. It permits a temporary substitutive crisis resolution, in which individual victims stand in symbolically for vast, multifaceted problems. The punishment and expulsion of the victim occasions a cathartic transference of responsibility and an ephemeral relief of pressure. But the platform god and its priests will keep stoking the resentments that precipitated us toward this harsh resolution. That’s the game they need us to play.
Food for thought. Ik denk dat we hier op Pol & Actua ook eens allemaal in de spiegel mogen kijken.