Archief - In de marge van het nieuws

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DaFreak

Legacy Member
Nieuws met betrekking tot natuur, wetenschap en technologie wordt maar al te vaak nogal letterlijk in de marge weggemoffeld. Vaak halen grote items niet eens het journaal en die zeldzame keer dat het wel gebeurt is het meestal een niet veel zeggend fragmentje helemaal op het einde ter vervanging van de random good news fluff waar men normaal mee afrondt.

In zekere zin wordt ons leven gedomineerd door wetenschap en technologie en zijn de effecten ervan op onze maatschappij en cultuur veel groter dan die van de politiek van de dag. Best raar dat er dan zo weinig aandacht naar gaat. In elk veld voltrekken zich aan de lopende band ware revoluties. Zo printen we bijvoorbeeld al ruime tijd DNA strengen die we in lege cellen injecteren waarna deze tot leven komen, kan men het brein lezen en sturen via implantaten, en hebben we nog niet zo lang geleden de eerste quantum computer op het toneel zien verschijnen. Dit zijn gigantische mijlpalen in de menselijke geschiedenis waarvan de naschokken nog eeuwen zullen door zinderen. Toch lijkt het erop dat dit nieuws maar eerst naar waarde geschat zal worden wanneer het in geschiedkundige teksten verwerkt wordt want de hedendaagse media heeft er absoluut geen oog voor.


"We live in a society exquisitely dependent on science and technology, in which hardly anyone knows anything about science and technology." -Carl Sagan

"Science and technology multiply around us. To an increasing extent they dictate the languages in which we speak and think. Either we use those languages, or we remain mute." -J.G. Ballard


Mede daarom deze thread; een plek waar zulke grote maar ook kleine nieuwtjes centraal staan en naar harte lust gedeeld en besproken kunnen worden.

xZbkiWZ.png

DaFreak

Legacy Member
Enkele voorbeelden van recente nieuwtjes die indruk maakten maar het mainstream nieuws niet haalden.

Genetically Modified Cyborg DragonflEye Takes Flight
"DragonflEye consists of a living, slightly modified dragonfly that carries a small backpack of electronics. The backpack interfaces directly with the dragonfly’s nervous system to control it, and uses tiny solar panels to harvest enough energy to power itself without the need for batteries."
"The unique thing about DragonflEye (relative to other cyborg insects) is that it doesn’t rely on spoofing the insect’s sensors or controlling its muscles, but instead uses optical electrodes to inject steering commands directly into its nervous system, which has been genetically tweaked to accept them. This means that the dragonfly can be controlled to fly where you want, without sacrificing the built-in flight skills that make insects the envy of all other robotic micro air vehicles."

First human embryos edited in U.S., using CRISPR
Researchers have demonstrated they can efficiently improve the DNA of human embryos.

Deus ex machina: former Google engineer is developing an AI god

➤ en last but not least; Pornhub launches new AI to watch and tag porn
"The algorithm has so far been trained to recognize over 10,000 pornstars by simply scanning and interpreting footage. In addition to identifying performers, the algorithm will have the capacity to distinguish between different categories: It will for instance mark videos shot in outdoor settings under the ‘Public’ category – and clips featuring blonde performers in the ‘Blonde’ category."

The future is now. ;)

DaFreak

Legacy Member
Eerste foto van de falcon heavy die volgende maand voor't eerst gaat lanceren!

wkcaywhkuygoj9me8crz.png


:drool:

[video=youtube;4Ca6x4QbpoM]https://www.youtube.com/watch?v=4Ca6x4QbpoM[/video]

Anoniem0

Legacy Member
DaFreak zei:
Eerste foto van de falcon heavy die volgende maand voor't eerst gaat lanceren!

wkcaywhkuygoj9me8crz.png


:drool:

[video=youtube;4Ca6x4QbpoM]https://www.youtube.com/watch?v=4Ca6x4QbpoM[/video]

Gaan die dan detacheren en in 3 stukken landen?

Edit... eerst filmpje zien dan domme vragen stellen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Epyon

Legacy Member
Als SpaceX fan die altijd live al hun lanceringen volgt staat januari hard aangekruist in mijn agenda :cool: .

LSDsmurf

Legacy Member
Epyon zei:
Als SpaceX fan die altijd live al hun lanceringen volgt staat januari hard aangekruist in mijn agenda :cool: .

Te hopen dat het niet midden in onze nacht is.

Epyon

Legacy Member
De enige lancering die ik ooit gemist heb was die van vorige week, en die was overdag :D .

Epyon

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Als de testvlucht lukt zit deze auto in een baan rond Mars :cool:
Eigenlijk kan het hoogstens om een fly-by of een baan om de zon met een aphelion gelijk aan die van Mars gaan. Januari 2018 is immers een energetisch ongunstig tijdstip om iets naar Mars te lanceren (de goede periode begint pas in maart). Bovendien heb je daarvoor een payload stage nodig met thrusters die een capture burn kunnen uitvoeren om in een baan rond Mars te geraken. Space-X heeft echter bevestigd dat de Red Dragon thrusters nog in ontwikkeling zijn. Je kan ook geen cyrogene brandstof voor deze stage gebruiken, gezien de boiloff er voor zorgt dat deze al lang verdampt is alvorens de capture burn uitgevoerd moet worden. Alle huidige Falcon thrusters gebruiken echter cryogene brandstof.

Nu, los of het nu effectief een moonmarsshot is of niet is de opzet natuurlijk fantastisch. Mss zullen aliens binnen 10.000 jaar een rode auto in de ruimte terugvinden, met op de zetel een handdoek en achter de voorruit een bordje 'Don't Panic', en waarvan de autoradio, als ze opnieuw stroom op de batterij zetten, David Bowies Space Oddity begint te spelen :D .

P.S.: om 2hr morgenochtend Iridium-4 lancering vanaf Vandenberg.

Tonerider

Legacy Member
Even een dom vraagje ivm de recente lancering van Musk zijn raket. Blijkbaar was het spektakel dat het teweegbracht toch een beetje anders dan bij een normale raketlancering. Iemand die een woordje van uitleg kan geven bij het natuurfenomeen dat dit zicht teweeg bracht? En waarom dit blijkbaar uitzonderlijk was t.o.v. andere lanceringen.

Anoniem0

Legacy Member
Tonerider zei:
Even een dom vraagje ivm de recente lancering van Musk zijn raket. Blijkbaar was het spektakel dat het teweegbracht toch een beetje anders dan bij een normale raketlancering. Iemand die een woordje van uitleg kan geven bij het natuurfenomeen dat dit zicht teweeg bracht? En waarom dit blijkbaar uitzonderlijk was t.o.v. andere lanceringen.

goh ik denk gewoon het propulsiesysteem dat een beetje anders is.
Ik denk dat spacex zich baseert op verschillende kleinere motoren gegroepeerd tov grotere motoren op andere raketten

spacex
spacex-falcon-9-octaweb.jpg


STS
dwrCZ.jpg


soyuz
soyuz-engines.jpg



dit kwam ik van een mislukte russische lancering
[video=youtube;80__LLZK4zg]https://www.youtube.com/watch?v=80__LLZK4zg[/video]

Epyon

Legacy Member
Heeft gewoon te maken met de richting, tijdstip en windrichting op het tijdstip van lancering. :)

De meest Amerikaanse raketlanceringen gebeuren op Kennedy Space Center in Florida wegens zijn betere ligging voor zowat alle trajecten rond de aarde. Lanceringen gebeuren steeds richting zee, weg van de bewoonde wereld. Gezien KSC op de oostkust ligt betekent dit dus een oostwaarts traject. Dit is dus tegen de draairichting van de aarde in.

Vandenberg, waar nu van gelanceerd werd, ligt op de westkust. Lanceringen gebeuren westwaarts, dus met de draairichting van de aarde mee. De Space-X lancering gebeurde bij valavond en bij een westelijke wind. Toen de raket opsteeg werd het al donker op de grond, maar gezien de raket steeg en westwaarts (in de richting van de zon) bewoog kwam de raket en zijn rookpluim wél weer in het licht van de zon. Dat zorgt voor het bevreemdende effect dat we op de filmpjes zien. Koppel daar de wind aan die de pluim verspreidde en breder maakte en het spooky effect is compleet.

Omdat er niet zo heel veel lanceringen vanaf Vandenberg gebeuren (deze plaats is enkel geschikt voor trajecten over de polen en met een lage inclinatie, hoofdzakelijk dus spionagesatellieten) verwacht het (ongeïnformeerde) publiek dit effect niet. Je hebt dit effect ook niet bij KSC waarvan de meeste lanceringen gebeuren, gezien je de raket daar oostwaarts en bij valavond dus naar de duisternis toe lanceert.

Tonerider

Legacy Member
witten zei:
goh ik denk gewoon het propulsiesysteem dat een beetje anders is.
Ik denk dat spacex zich baseert op verschillende kleinere motoren gegroepeerd tov grotere motoren op andere raketten

Epyon zei:
Heeft gewoon te maken met de richting, tijdstip en windrichting op het tijdstip van lancering. :)

De meest Amerikaanse raketlanceringen gebeuren op Kennedy Space Center in Florida wegens zijn betere ligging voor zowat alle trajecten rond de aarde. Lanceringen gebeuren steeds richting zee, weg van de bewoonde wereld. Gezien KSC op de oostkust ligt betekent dit dus een oostwaarts traject. Dit is dus tegen de draairichting van de aarde in.

Vandenberg, waar nu van gelanceerd werd, ligt op de westkust. Lanceringen gebeuren westwaarts, dus met de draairichting van de aarde mee. De Space-X lancering gebeurde bij valavond en bij een westelijke wind. Toen de raket opsteeg werd het al donker op de grond, maar gezien de raket steeg en westwaarts (in de richting van de zon) bewoog kwam de raket en zijn rookpluim wél weer in het licht van de zon. Dat zorgt voor het bevreemdende effect dat we op de filmpjes zien. Koppel daar de wind aan die de pluim verspreidde en breder maakte en het spooky effect is compleet.

Omdat er niet zo heel veel lanceringen vanaf Vandenberg gebeuren (deze plaats is enkel geschikt voor trajecten over de polen en met een lage inclinatie, hoofdzakelijk dus spionagesatellieten) verwacht het (ongeïnformeerde) publiek dit effect niet. Je hebt dit effect ook niet bij KSC waarvan de meeste lanceringen gebeuren, gezien je de raket daar oostwaarts en bij valavond dus naar de duisternis toe lanceert.

bedankt voor jullie antwoorden

Epyon

Legacy Member
witten zei:
goh ik denk gewoon het propulsiesysteem dat een beetje anders is.
Ik denk dat spacex zich baseert op verschillende kleinere motoren gegroepeerd tov grotere motoren op andere raketten
De technologie zelf is eigenlijk niet zo heel verschillend. Als je een raketmotor bouwt heb je twee keuzes: je begint met kleine motor waarvan je er meerdere gebruikt, of je begint direct met een grote. Het eerste is eenvoudiger (en goedkoper!) om iets de lucht in te krijgen, want de complexiteit van een raketmotor stijgt bijna exponentieel met zijn afmetingen. Een kleinere motor heb je sneller ontworpen en gemaakt, en je kan dan ook sneller een kleine raket in de lucht schieten. De complexiteit komt pas later, als je meerdere raketmotoren moet doen samenwerken. Wat je dan weer niet hebt als je met één of een beperkt aantal grote motoren werkt. Bij kleinere motoren verschuif je de complexiteit dus naar later, bij grote motoren heb je de complexiteit in het begin.

Met kleine motoren beginnen is voor een commercieel bedrijf het meest interessante. Je kan al relatief snel raketten beginnen lanceren terwijl je nog uitwerkt hoe je meerdere raketmotoren doet samenwerken. De kleine raketmotoren kunnen ook in serie geproduceerd worden, wat goedkoper is.

Dit is ook de reden waarom de Russen in het begin van de moderne ruimtevaart (de Space Race) de overhand hadden op de Amerikanen. Korolev, de vader van alle Russische raketten, heeft van in het begin voor kleinere raketmotoren gekozen. Hij kon met zijn relatief simpele RD-107 raketmotor dan ook snel de Sputnik lanceren en de leiding in de Space Race nemen. De Amerikanen hadden gekozen voor onderzoek naar grotere en krachtiger motoren, en waren compleet verrast door de mogelijkheid van de Russen om reeds dergelijke lanceringen uit te voeren. Voor een lange tijd hadden de Russen met hun minder complexe maar ook minder krachtige raketten dus de overhand.

Pas toen de ingenieurs bij het Amerikaanse Rocketdyne na vele jaren (en veel geluk) de gigantische F-1 raketmotor geperfectioneerd hadden keerden de kansen voor de Amerikanen. Zij konden met de Saturn-V raket, aangedreven door vijf F-1 motoren, veel meer en veel verder lanceren, tot aan de maan. Zij namen hierdoor de leiding in de Space Race over.

Om dit te evenaren moesten de Russen heel veel van hun kleine raketmotoren samenvoegen. Dit resulteerde in de N1, die maar liefst dertig NK-15 raketmotoren op zijn eerste trap had. Dit is tot op de dag van vandaag de meest krachtige en complexe raket ooit gebouwd. De eenvoud van de kleine raketmotor in het begin van de Space Race wreekte zich nu echter, als je er heel veel moet doen samenwerken. De N-1 is tijdens alle van de vier vluchten neergestort, en de tweede lanceerpoging resulteerde in een van de grootste niet-nucleaire explosies die er ooit op de wereld gebeurd zijn. Korolev overleed tijdens het N-1 programma en de Sovjet-Unie kon de leiding in de Space Race nooit meer terugnemen van de Amerikanen. Het was ook veel te laat om nog met onderzoek naar een grote raketmotor te starten. Zowat alle Russische raketten zijn dan ook gebouwd volgens het originele principe van Korolev met meerdere, kleinere raketmotoren (de Soyuz heeft er twintig).

Dit is meteen ook de reden waarom de lancering van de Falcon Heavy zo historisch is. Space-X doet hier namelijk ook een 'Koroleveke', want hun raket bestaat uit 27 Merlin 1D raketmotoren die simultaan zullen werken. Als de lancering lukt is dit meteen geschiedenis, nooit eerder werd een raket met zoveel motoren succesvol gelanceerd. Daarom ook dat Elon Musk de verwachtingen wat probeert te temperen. De kans dat er iets mis gaat is echt groot.

Epyon

Legacy Member
De Falcon Heavy werd gisteren verticaal geplaatst op launchpad 39-A voor telemetrietesten, en deze ochtend opnieuw naar de assembly building getransporteerd.

fh_1.jpg


Als alles goed verloopt zal hij begin januari opnieuw op 39-A geplaatst worden voor een static fire test, waarbij alle motoren voor een seconde op volledige kracht worden afgevuurd terwijl de raket nog vastgeklampt wordt. In een normale procedure wordt een Falcon 9 dan terug naar de assembly building gebracht om de payload te monteren, teruggebracht en volgetankt. Voor deze missie is de payload wellicht al gemonteerd en zal hij eerstdaags na de static fire test gelanceerd worden.

Epyon

Legacy Member
Drukke januari voor Cape Canaveral. Op 4 januari wordt op SLC-40 de uitgestelde Zuma missie op een Falcon 9 FT gelanceerd, volgens onze tijd is dat 5 januari om 1 uur 's nachts. De missie is al enkele keren uitgesteld wegens bijkomende controles. De F9 gebruikt een nieuwe booster die na lancering terug op land (LZ1) zal landen.

Twee dagen later, op 6 januari dus, zou de Falcon Heavy static fire test op LC-39A plaatsvinden. Launch window gaat open vanaf 15 januari, met een vermoedelijke lancering ten laatste op 18 januari. De twee boosters zijn hergebruikt van vorige lanceringen en zullen simultaan terug op de begane grond landen (LZ1 en 2). De nieuwe, centrale booster vliegt verder door en zal enkele minuten later op het droneship landen.

Dezelfde dag (19 januari om half één 's nachts in onze tijd) vindt er op SLC-41, gelegen tussen de twee Space-X pads, een lancering van een Delta IV plaats. ULA lanceert er een satelliet in opdracht van het Amerikaans leger. De Delta IV vliegt in een relatief unieke 411 configuratie: één centrale booster en één kleinere, asymmetrische strap-on booster.

astra1krlaunch.jpg


Op 30 januari lanceert Space-X in opdracht van Luxemburgse satellietoperator SES een Falcon 9 FT met aan boord een civiele en een militaire satelliet. De lancering gebeurt vanop SLC-40, de (vermoedelijk) herbruikte booster zal na de lancering op LZ1 landen.

Dezelfde dag lanceert Space-X vanop Vandenberg, aan de andere kant van de VS, nog een Falcon 9 FT met aan boord een Spaanse observatiesatelliet. Over de booster en zijn landing is nog niets definitiefs geweten.

Tussendoor lanceert Arianespace op 25 januari (21h30 onze tijd) een Ariane 5 met twee communicatiesatellieten vanop haar Kourou basis in Frans Guinee, en ULA op 10 januari een Delta 4 vanop Vandenberg.

DaFreak

Legacy Member
Jack O’Banion, Vice President of Advanced Development Programs for Lockheed Martin, at a presentation said that "the SR72 could not have been made without digital transformation."

Looks like they finished work on the first SR72 :eek:

170929-axe-sr-72-hero_lugm6d.jpg


The SR72 is a mach 6+ hypersonic precision bomber that can also act as a spyplane.
( 6,400 km/h )



1200px-Lockheed_SR-71_Blackbird.jpg


De SR71 Black Bird werd reeds in 1998 met pensioen gestuurd dus het werd wel tijd maar dit is dan ook een redelijk grote technologische sprong. Ze zeggen al 20 jaar dat hypersonic flight er zit aan te komen dus het doet toch wat vreemd dat het nu eindelijk zover is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan