Archief - Het grote DJ/Audio-vragen topic! Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

cisv

Legacy Member
gvQ zei:
Combinatie van knoppen uit je hoofd leren en uitvoeren, 1 dag.
Volwaardig leren draaien, inclusief beatmatchen, doubledrops, fases matchen.
Net iets langer (veel langer) ... ;)

:doh:

Nosaj Thing al live aan het werk gezien? Heeft net iets langer geduurd daar leren beatmatchen enz imo

stippellini

Legacy Member
gvQ zei:
Combinatie van knoppen uit je hoofd leren en uitvoeren, 1 dag.
Volwaardig leren draaien, inclusief beatmatchen, doubledrops, fases matchen.
Net iets langer (veel langer) ... ;)



Heb 20 jaren gedraaid met vinyl en nu 2 jaar digitaal met serato, maw geen syncknoppeke zoals bij traktor.
De laptop vervangt de platenbak, hoesjes staan naast den track, beatmatchen en phasematchen moet je nog altijd doen + als je persé wil draaien op de oldschool way dan kan je nog altijd voor timecodevinyl gaan.
Scratchen gaat perfect, lees zelfs beter omdat de naald minder snel verspringt. Tijden veranderen, platenzaken verminderen en als je toch op 't net zoekt dan kan je evengoed downloaden zodat je het binnen de minuut al hebt ipv een week te moeten wachten. Ik kocht 3 jaar geleden nog voor 200 - 300 euro per week aan vinyls, maar in 2010 kwam er serieus wat shit uit en stuikte alles ineen zodat het intressanter werd om naar de digitale stores uit te wijken, toch indien je graag innoverent draait en uwe personal touch geeft aan ne set zonder iemand na te apen. Persoonlijk vind ik digitaal draaien pakken leuker, je kan in de mix beginnen loopen ed, effecten + samples toevoegen, terwijl ik tijden gekend heb van 2 draaitafels + mengtafel = gedaan. Je kan indien nodig heel snel mixen, er zijn geen oplaadtijden meer of verlies van tijd om uw plaat op te leggen en uw cuepunt te zoeken.
De tijden van plaatje opleggen en afmixen zijn gedaan, het is tegenwoordig leuker om ter plekke live te mashuppen. Tenzei ge progressive draait en gaat voor de lange intro's en breaks wat ook wel leuk om te mixen is.
Ik versta u wel, in het begin had ik ook zo iets van dat is toch niet dj'en, maar het is ne klik int koppeke en 1 maal je u digitaal verdiept dan gaat er ne nieuwe wereld van mogelijkheden open. Uiteindelijk is het nog altijd de muziek en den opbouw die het doen gevolgd door techniek om het plaatje af te maken. Ik ben nog altijd van mening no guts no glory.

gvQ

Legacy Member
cisv zei:
:doh:

Nosaj Thing al live aan het werk gezien? Heeft net iets langer geduurd daar leren beatmatchen enz imo

Ja ik heb die set van op KEXP live integraal bekeken.
Ik vind er niks aan eerlijk gezegd, ben ook zeker dat moest ik me er op toeleggen het minder lang zou duren dan deftig 'oldskool' draaien.

stippellini zei:
Heb 20 jaren gedraaid met vinyl en nu 2 jaar digitaal met serato, maw geen syncknoppeke zoals bij traktor.
De laptop vervangt de platenbak, hoesjes staan naast den track, beatmatchen en phasematchen moet je nog altijd doen + als je persé wil draaien op de oldschool way dan kan je nog altijd voor timecodevinyl gaan.
Scratchen gaat perfect, lees zelfs beter omdat de naald minder snel verspringt. Tijden veranderen, platenzaken verminderen en als je toch op 't net zoekt dan kan je evengoed downloaden zodat je het binnen de minuut al hebt ipv een week te moeten wachten. Ik kocht 3 jaar geleden nog voor 200 - 300 euro per week aan vinyls, maar in 2010 kwam er serieus wat shit uit en stuikte alles ineen zodat het intressanter werd om naar de digitale stores uit te wijken, toch indien je graag innoverent draait en uwe personal touch geeft aan ne set zonder iemand na te apen. Persoonlijk vind ik digitaal draaien pakken leuker, je kan in de mix beginnen loopen ed, effecten + samples toevoegen, terwijl ik tijden gekend heb van 2 draaitafels + mengtafel = gedaan. Je kan indien nodig heel snel mixen, er zijn geen oplaadtijden meer of verlies van tijd om uw plaat op te leggen en uw cuepunt te zoeken.
De tijden van plaatje opleggen en afmixen zijn gedaan, het is tegenwoordig leuker om ter plekke live te mashuppen. Tenzei ge progressive draait en gaat voor de lange intro's en breaks wat ook wel leuk om te mixen is.
Ik versta u wel, in het begin had ik ook zo iets van dat is toch niet dj'en, maar het is ne klik int koppeke en 1 maal je u digitaal verdiept dan gaat er ne nieuwe wereld van mogelijkheden open. Uiteindelijk is het nog altijd de muziek en den opbouw die het doen gevolgd door techniek om het plaatje af te maken. Ik ben nog altijd van mening no guts no glory.

Versta me niet verkeerd, ik ben totaal niet tegen digitaal draaien. (Draai zelf met Traktor). Het is inderdaad veel goedkoper en praktischer. Het gaat mij er gewoon om dat de kunst van het draaien zelf verloren gaat.
En met 2 draaitafels en een mengpaneel kunt ge ook al een interessante mix maken ;). Het kan ook liggen aan het genre die ik draai (drum&bass). Als je daar afkomt met zo'n knopjes en niet 'echt' draait dan kan je het vergeten om gebooked te worden. (Of het moet echt al ongelooooooflijk zijn, bv. DirtyPhonics live)

Monoslay

Legacy Member
Hopelijk juiste plaats voor deze vraag.

Ik heb hier een Sony automatic turntable system PS-J10 staan, (stond op zolder, ik mocht hem hebben). Nu heb ik een probleem; soms lijkt het alsof de naald niet stevig genoeg op de plaat drukt, zo erg soms dat de naals zelfs 1 keer plots naar het midden 'schuurde', dit is natuurlijk niet goed voor zowel de naald als de plaat.
Wat kan ik hieraan doen? Een soort van gewicht op de naald leggen fzo?
Of moet ik gewoon een nieuwe naald kopen voor de turntable? En waar vind ik dan van die naalden?

thx.

stippellini

Legacy Member
gvQ zei:
Versta me niet verkeerd, ik ben totaal niet tegen digitaal draaien. (Draai zelf met Traktor). Het is inderdaad veel goedkoper en praktischer. Het gaat mij er gewoon om dat de kunst van het draaien zelf verloren gaat.
En met 2 draaitafels en een mengpaneel kunt ge ook al een interessante mix maken ;). Het kan ook liggen aan het genre die ik draai (drum&bass). Als je daar afkomt met zo'n knopjes en niet 'echt' draait dan kan je het vergeten om gebooked te worden. (Of het moet echt al ongelooooooflijk zijn, bv. DirtyPhonics live)

je kan toch nog altijd timecodevinyl draaien ... maar er zijn nadelen aan verbonden ... eerst moet je het signaal van uw naalden al goed krijgen (lees mooie cirkels vormen) dan zit je met het achtergrondlawaai (of uwe monitor) dat je moet bijwerken (track reageert door lichtjes achteruit te draaien) en daar zit nu net de catch, dit kan je bijwerken maar dan krijg je vertragingen op uw timecodesignaal, maw uwe pitch werkt met delay alsook uwen afduw. In optimale omstandigheden is timecodevinyl beter als gewone vinyl, maar als je ergens toekomt heb je zelden optimale omstandigheden, if you know what i mean. Vandaar dat ik een jaar geleden de eks otus raw controller gekocht had. Na zelf samengestelde midimapping nooit geen problemen meer, supersnel aangesloten zonder uwe voorganger te hinderen, altijd hetzelfde toestel op eendert welke locatie, past mooi op nen sl1200 of pioneer cdj en in mijnen bag. Je moet er tijdens de set wel heel goed uw hoofd bijhouden aangezien je met 1 toestel uw 2 decks wisselt.

Insomnasia

Legacy Member
Als er iemand van zijn traktor scratch (duo) afwilt, laat maar iets weten :)

GiJay

Legacy Member
Ik heb een traktor scratch pro 2 pakket liggen dat weg mag.

Compleet buiten de doos, maar daar tegenover staat dat je 4 platen ipv 2 krijgt.

stippellini

Legacy Member
gvQ zei:
Versta me niet verkeerd, ik ben totaal niet tegen digitaal draaien. (Draai zelf met Traktor). Het is inderdaad veel goedkoper en praktischer. Het gaat mij er gewoon om dat de kunst van het draaien zelf verloren gaat.
En met 2 draaitafels en een mengpaneel kunt ge ook al een interessante mix maken ;). Het kan ook liggen aan het genre die ik draai (drum&bass). Als je daar afkomt met zo'n knopjes en niet 'echt' draait dan kan je het vergeten om gebooked te worden. (Of het moet echt al ongelooooooflijk zijn, bv. DirtyPhonics live)

Had idd begrepen dat je digitaal draaien minderwaardig vond waar ikzelf niet met akkoord kon gaan. Ben zelf organisator en mensen die niet echt draaien, dwz met ableton ed of andere gesynchroniseerde toestanden, book ik idd ook niet.

JackM

Legacy Member
De technologie heeft het gewoon zeer toegankelijk gemaakt om te dj'en. Daar waar ge vroeger moest kunnen beat en phasematchen om een set met 2 vinyls en een mixer te maken, moet ge dat nu niemeer kunnen.
Uiteindelijk is het nog steeds hetzelfde als vroeger. Het licht niet aan de kwaliteit van de gear, maar aan de intentie van de dj zelf. Zeggen dat bvb een Mathew Jonson, Gaiser, .. fakers zijn omdat ze Live gebruiken, is echt dikke bs. Het is een andere manier van een set maken. Hetzelfde geldt voor traktor. Neem nu een Richie Hawtin die van in de beginjaren mee aan de evolutie en ontwikkeling van Live, Serato en Traktor zat en wel altijd iets nieuw probeerde. Als ge zen sets nu hoort of van een Dubfire, Chris Liebing, Speedy J ... da zijn sets waar toch wel iets weer dan gewoon op sync wordt gedrukt en een faderke wordt omhoog geschoven. Hell, nu ek Speedy J typ, vroeger speelde die ook livesets (gelijk een Kowalski, Filterheadz,..) en die draaide ook niet met platen of cd's. Niemand die daar over loopt te zagen.

Natuurlijk, als ge dan door die toegankelijkheid van die fenomenen krijgt die met playlistjes en autosync / automix draaien, premade sets streamen vanop hun laptop of mixen en helemaal falen en toch denken dat ze goed bezig zijn. Als die dan door het soort muziek ze spelen nog eens populair worden bij mensen die al helemaal geen zak geven om de technische kant van het draaien, dan lijkt het mij logisch dat de dj die bezig is met zijn stiel, daar jaloers of gefrustreerd van kan raken. Evengoed kan het hem geen zak schelen omdat het ook niet zijn doelpubliek is die naar die andere dj's trekt.
Hoe dan ook heeft dat allemaal niks met de apparatuur te maken waarmee ze draaien, maar met de dj zelf.

zo ... :unsure:

JorisL

Legacy Member
Een weekje geleden zat ik nog te twijfelen over welke digitale dj controller ik zou aanschaffen. Ondertussen heb ik besloten om een MIDI controller aan te schaffen en ik dacht aan de Numark Mixtrack Pro. Goedkoop en goed, ideaal voor mij als beginner.

Echter is er nog één klein probleempje: ik zit hier met een Netbook (Lenovo X121e, 1.6 GHZ dual core en 4GB ram). Zou dit werken? Zo niet, wat heb ik toch minstens nodig om deftig te kunnen draaien?

MrZodiac

Legacy Member
Tegenwoordig neemt een PC het syncen en beatmatchen al perfect over van de DJ. Mits wat extra moeite doen met het plaatsen van Cue's etc.. werkt dat redelijk foutloos. Dus dan is het aan de DJ om andere technieken en uitdagingen aan te gaan om een set interessant te houden.

Ik volg voor de volle 100% de mening van stippellini, ikzelf heb meer dan 15 jaar ervaring als DJ. Indertijd had je niet echt een keuze, 2 x TTSL en Rodec 180 (MKx) waren overal de standaard.

Ik was bij de komst van de eerste CD's en de Pioneer CDJ's er al op tegen... (lol, de goede oude tijd). Sinds een 2-tal jaar heb ik met traktor leren werken. En om eerlijk te zijn vind ik het zalig. Ik ben ook meer bezig met experimenteren, loopen, effecten etc..., en het is ideaal om mijn radio shows op te nemen. Op fuiven etc... draai ik nog het liefst met gewoon Vinyl of CD's.

En ik kan beamen wat stippillini ook al zei:

De tijden van plaatje opleggen en afmixen zijn gedaan, het is tegenwoordig leuker om ter plekke live te mashuppen. Tenzei ge progressive draait en gaat voor de lange intro's en breaks wat ook wel leuk om te mixen is.
en
het is ne klik int koppeke en 1 maal je u digitaal verdiept dan gaat er ne nieuwe wereld van mogelijkheden open. Uiteindelijk is het nog altijd de muziek en den opbouw die het doen gevolgd door techniek om het plaatje af te maken. Ik ben nog altijd van mening no guts no glory.

Volgens mij is er maar 1 ding wat een PC nooit voor de volle 100% zal kunnen doen, en dat is de creativiteit. (Uiteraard gaat een PC wel de passende tracks "wiskundig" kunnen berekenen , maar de creatieve denkwijze zal altijd iets persoonlijk en uniek blijven per persoon (DJ, Artiest, Producer, etc....) En dat maakt ook gelijk de reden waarom mensen van je houden of juist haten. :music:

stippellini

Legacy Member
MrZodiac zei:
Ik was bij de komst van de eerste CD's en de Pioneer CDJ's er al op tegen... (lol, de goede oude tijd). Sinds een 2-tal jaar heb ik met traktor leren werken. En om eerlijk te zijn vind ik het zalig. Ik ben ook meer bezig met experimenteren, loopen, effecten etc..., en het is ideaal om mijn radio shows op te nemen. Op fuiven etc... draai ik nog het liefst met gewoon Vinyl of CD's.

In dienen goede oude tijd zette wij nog onzen drank en asbak op die eerste denoncd spelers ... nu staan die op sl1200'en die in een hoekje staan te verstoffen. Dak dat nog mag meemaken.

Mike_D

Legacy Member
Laat ik voor op stellen dat ik geen probleem heb hoe iemand zijn set brengt en welke technologie hij of zij gebruikt.

Maar ik heb er wel moeite mee heb is de benaming dj verkeert geïnterpreteerd word omdat er in de verste verte in zijn omgeving geen tt’s of cd spelers te bekennen of dat ze als luxe drank standaard worden gebruikt en alleen maar leuke apparaatjes heeft staan waar hij vervolgens een leuke set mee neer zet.

Dus zo lang er tt’s of cd spelers staan Is de benaming Dj wel juist in mijn ogen maar zo dra er vernuftige techniek om de hoek komt kijken wat ik zelf helemaal geweldig vind dan zijn Controllerists.

Laat nu eens de titel Dj achterwegen als je aan Controllerism doe ook al ben je ooit begonen met vinyl of cd en maak mooie setjes voor het publiek en trek gerust alle techniek die je kan vinden uit de kast maar gebruik de term Dj in hemels naam waar het gepast is.

ZO…..:)

MrZodiac

Legacy Member
Mike_D zei:
Laat ik voor op stellen dat ik geen probleem heb hoe iemand zijn set brengt en welke technologie hij of zij gebruikt.

Maar ik heb er wel moeite mee heb is de benaming dj verkeert geïnterpreteerd word omdat er in de verste verte in zijn omgeving geen tt’s of cd spelers te bekennen of dat ze als luxe drank standaard worden gebruikt en alleen maar leuke apparaatjes heeft staan waar hij vervolgens een leuke set mee neer zet.

Dus zo lang er tt’s of cd spelers staan Is de benaming Dj wel juist in mijn ogen maar zo dra er vernuftige techniek om de hoek komt kijken wat ik zelf helemaal geweldig vind dan zijn Controllerists.

Laat nu eens de tietel Dj achterwegen als je aan Controllerism doe ook al ben je ooit begonen met vinyl of cd en maak mooie setjes voor het publiek en trek gerust alle techniek die je kan vinden uit de kast maar gebruik de term Dj in hemels naam waar het gepast is.

ZO…..:)

Ga ik niet volledig mee akkoord, want je vergeet mp3's... CD en Vinyl zijn reeds verouderde technologieën. Je kan mp3's, wav's of eender welk digitaal medium gewoon niet meer negeren.

Controllerism en DJ'en zal in de toekomst meer en meer gaan samensmelten, if you like it or not. Een discobar zoals we ze 10 a 15 jaar geleden hebben gekend zal NOOIT meer zijn.

Verder zegt de Vandaele:
disk·joc·key de; m,v -s iem die, bv. voor de radio of in een club, platen aankondigt en draait of mixt; dj, deejay

Ik draai met een DDJ controller en Traktor voor de radio... dus ik ben volgens jouw theorie geen DJ? :)

stippellini

Legacy Member
In de meeste clubs waar ik kom staan de sl1200'en al afgekoppelt of zijn de cellen verwijderd ...
Binnekort moet ik in den arenchi zijn en daar kan je gewoon de blauwe kabel van serato op uwe laptop inpluggen en beginnen ... how sweet ... Plug & play. :cool:

MrZodiac

Legacy Member
stippellini zei:
In de meeste clubs waar ik kom staan de sl1200'en al afgekoppelt of zijn de cellen verwijderd ...
Binnekort moet ik in den arenchi zijn en daar kan je gewoon de blauwe kabel van serato op uwe laptop inpluggen en beginnen ... how sweet ... Plug & play. :cool:

Jup, ken het :) wat een zonde van de sl's :sad: (en ook gelijk de reden waarom panasonic/technics gestopt is met de productie van hun legendarische pick-ups) Ik krijg er zowaar een krop van in de keel :p

En to all: begrijp me niet verkeerd hé, ik heb zelf lang moeten doen om het te accepteren, maar zoals het was zal het helaas nooit meer worden...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan