Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Redhunter

Legacy Member
kakature zei:
Iemand die me eens wat kan uitleggen in verband met scales en andere shit (kuch Redhunter kuch :unsure:)?

Allee, we zijn weer vertrokken :p

Eerst en vooral: alle 12 noten kunnen in elke toonaard en elk akkoord gespeeld worden. Elke noot gaat een ander effect hebben en dat is uw eigen kleurenpallet. Speel de noten die jij vindt dat goed klinken. Als je niet weet waarom ze goed klinkt, dan weet je het niet, maar als ze klinkt: speel ze.

Soit, als je luistert naar een traditionele blues (vb) in A hoor je volgend schema.

Code:
| A7  |(D7) | A7  |     |
| D7  |     | A7  |     |
| E7  | D7  | A7  |(E7) |

Daarop kunt ge vollenbak A bluesscale tsjeezen. Maar wat is A bluesscale eigenlijk? Als je het visueel op je gitaar bekijkt is dat eigenlijk gewoon A mineur pentatonisch met 1 extra nootje erbij: de #4. In noten:

Code:
A mineur pent.   a c d    e g 
A bluesscale     a c d d# e g

We spelen dus eigenlijk een mineur toonladder terwijl we majeur verwachten (= blues)

Nu we dat weten kijken we naar I Need Your Love So Bad. Toonaard is A (goed geluisterd ;)). Maar luister eens naar dat akkoorden schema (filmpje).

Begint zoals een blues die we kennen, niet veel op aan te merken. Op 0.17 horen we een diminished akkoord, maar dat kunt ge nog klasseren onder een kleine variatie. Maar luister van 0.22 tot 0.25 naar de bas. Dat zijn geen akkoorden uit een traditioneel bluesschema, maar uit A majeur diatonisch (als je je dat nog herinnerd). Het klinkt zelfs eerder poppy.
Wat spelen we op diatonische akkoorden? A majeur. Hier misschien A majeur pent. om het bluesy te laten klinken.

We zitten dus met een mengvorm van een bluesschema met akkoorden uit A. Dus we spelen A Bluesscale en A majeur pent. door mekaar. De allegemakklijskte manier om dat te doen is gewoon A spelen met de b3 erbij.
Dus a b c c# (d) e f# (g#) wat eigenlijk neerkomt op F# Bluesscale. Je gaat zelf wel merken dat op sommige plekken de ene beter past als de andere en dat je soms naar de andere gaat moeten springen om op te lossen, maar daarvoor heb je een gehoor :)

Beste raad die ik kan geven bij zo'n nummers is vooral je gehoor gebruiken. Veel mensen leggen zichzelf beperkingen op door enkel noten te spelen uit toonladders. Vroeger kenden die mannen zelf meestal geen bal van theorie en die speelden ook de pannen van het dak.

Theoretisch gezien vind ik blues trouwens het moeilijkst te verklaren. Tis een beetje een buitenbeentje :p

Kapoen

Legacy Member
Dat akkoordenschema voor Need Your Love So Bad staat trouwens gewoon op de website van Justinguitar (sectie Classic Solos) :D

Is an 8 Bar Blues. Bars 5-8 have two chords per bar.
A A D D#dim A.....F#min Bmin.....E A..... D A.....E

You can play Minor Penatatonic over the whole thing, or Major Pentatonic or chord tones.

If you go for chord tones, the A, D and E would all take dominant arpeggios, the diminished takes a diminished arpeggio and the minors would take min7 arpreggios.

Redhunter

Legacy Member
Kapoen zei:
Dat akkoordenschema voor Need Your Love So Bad staat trouwens gewoon op de website van Justinguitar (sectie Classic Solos) :D

Soort van de TL;DR van mijn post. :unsure:

Kapoen

Legacy Member
Nu we het toch over Peter Green hebben, per toeval heb ik hier dit boek liggen:
In Session With Peter Green

Daarin staat oa. ook Need Your Love So Bad, maar wat ik mij afvroeg waarom staan al zijn songs in dit boek in 12/8 genoteerd? Ik heb verleden jaar met mijn gitaarleraar Albatross geanalyseerd en ik mocht/moest dat in 4/4 swing spelen. M.a.w. wat is het verschil tussen 12/8 en 4/4 swing?

Redhunter

Legacy Member
12/8 zijn 12 achtsten per maat en 4/4 zijn 4 kwartnoten per maat. :unsure:

12/8 en 6/8 worden meestal onderverdeeld in respectievelijk 4 of 2 groepen van 3 zodat je bijvoorbeeld heel cliché die 'dum dum dum ka dum dum' krijgt op drums zoals in I Need Your Love So Bad.

12/8 kun je vergelijken met 4/4 opgevuld met triolen. 4/4 heeft in swing gesyncopeerd ritme, dus als je Albatross in 4/4 swing speelt gaat dat maar een subtiel verschil zijn met Albatross in 12/8.

vloet

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Als? Met? Hoe? Waar? Waarom? :crazy:

lol,
Als gitarist (uiteraard)
Met de coverband van m'n vader (D.C. Section is de naam)
In Berlaar op 'De zomer van Balder'
Omdat ze dat gevraagd hadden :unsure:

Sick`

Legacy Member
New Guitar Day !!

Fender American Stratocaster (2012)
- Maple fretboard (buffed)
- Sienna Sunburst

Onmogelijk om op dit uur onder spaarlampen deftige foto's van te pakken:
Fender American Stratocaster

Lijkt in werkelijkheid eerder als deze (maar dan met aged knoppen/pickups):
http://farm4.staticflickr.com/3222/2959134415_629c5a745a_o.jpg
http://www.themusiczoo.com/images/4...aple_Fretboard_Sienna_Sunburst_Z9475281_1.jpg

Super content, das toch een heel andere klank en feel dan mijn andere Stratocaster :eek:

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Nice!
Hoe is 't verschil met uw classic player?

US Standard:
- Nek voelt slanker aan
- Rolled fretboard edges zijn een zalighead
- Finish op de nek is satijn en schuift heel goed
- Meer sustain
- Helder, funcky, attack
- Hum canceling in pos 2 & 4

Classic Player 60's:
- Dikkere nek, maar nu ook niet zoals een Les Paul
- Geen scherpe randen, maar toch wel minder vlot gevoel
- Finish op de nek is zeker niet slecht, gewoon niet zo vlot in vergelijking
- Niet zoveel sustain omdat ik vind dat die pickups redelijk was 'pull' hebben
- Hoewel de brug schel is, zou ik ze niet helder noemen
- Middle pickup is niet reverse wound, dus hum in pos 2 & 4
- Bassig, mid heavy, beetje farty, geen quack; niet perse slecht, maar ongeschikt om echt super clean te spelen (funk, surf, reggae klinkt nooit zoals je wil).

De CP60 is zeker geen slechte gitaar, gewoon niet de sound dat je met een strat associeert. Sterke kanten is vooral warme klanken en met fuzz (maar niet met distortion). Bekijk het als een donkere strat :)

Recipe4hate

Legacy Member
Sick` zei:
New Guitar Day !!

Fender American Stratocaster (2012)
- Maple fretboard (buffed)
- Sienna Sunburst

Onmogelijk om op dit uur onder spaarlampen deftige foto's van te pakken:
Fender American Stratocaster

Lijkt in werkelijkheid eerder als deze (maar dan met aged knoppen/pickups):
http://farm4.staticflickr.com/3222/2959134415_629c5a745a_o.jpg
http://www.themusiczoo.com/images/4...aple_Fretboard_Sienna_Sunburst_Z9475281_1.jpg

Super content, das toch een heel andere klank en feel dan mijn andere Stratocaster :eek:

Aja die ken ik. Die stonden iig in de Gitarist van deze maand ^^
(ge kunt het niet laten hé... nog geen spijt van de Heritage?)

Sick`

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Aja die ken ik. Die stonden iig in de Gitarist van deze maand ^^
(ge kunt het niet laten hé... nog geen spijt van de Heritage?)

Goh, ik wou al een tijdje een andere strat, een liefst dit specifiek model nog wel. Plan was de Heritage verkopen (om iets te kopen dat me beter ligt) of te ruilen tegen een leuke strat (met opleg, aangezien ik dan niet zelf kan kiezen etc).

Ik wou dit weekend naar de key gaan, maar ik dacht, laat ons eerst ne keer bij Mike's Music gaan zien, en hadden ze toch net dat model zeker... :love:

Spijt? Enkel spijt van de centen ik er aan verloren heb. Maar ik heb er dan uiteindelijk toch uit geleerd dat een les paul gewoon niks voor mij is. En bijzonderheden als nitro finish eerder lastig zijn dan een toegevoegde waarde hebben ;)

Thin Liz

Legacy Member
Sick` zei:
Spijt? Enkel spijt van de centen ik er aan verloren heb. Maar ik heb er dan uiteindelijk toch uit geleerd dat een les paul gewoon niks voor mij is. En bijzonderheden als nitro finish eerder lastig zijn dan een toegevoegde waarde hebben ;)

Ge hebt een verschrikkelijk hete strat :)

En ja, soms is een andere gitaar gewoon niets voor je. Zo wou ik enkele jaren geleden ook een Les Paul, dus wat doe ik? Ik ga naar de Piens en pak me daar een Epiphone Les Paul vast, en vanaf het moment dat ik die vastnam bij de nek wist ik het in feite al: die ligt niet lekker. Ik ga naar de boot en na nog geen 10 seconden op m'n schoot wist ik het zeker: nope, niet m'n ding. Soms weet je het gewoon meteen. Dat wil niet zeggen dat het een slechte gitaar was, gewoon dat iedereen iets anders zoekt in z'n gitaren (en das maar goed ook :) ).

Kapoen

Legacy Member
Veel stratocaster pr0n in dit topic de laatste tijd :D Proficiat met de aankoop Sick`!
Met zo'n gitaarcollectie zou ik uw nickname ook maar aanpassen... naar Slick` of zo ;)

Sander.

Legacy Member
Mijn vraag in het goede topic:
Hallo,


Binnenkort is het dan zo ver: Mijn eerste elektrische gitaar! Maar welke? Daarbij wil ik graag jullie hulp bij inschakelen. Ik zoek dus een beginnersgitaar. Mijn maximum budget is 300,= (incl. versterker). Mijn plaatselijke muziekwinkel heeft mij de LAG Imperator 66 & LAG Arkane 66. De Arkane vind ik persoonlijk heel erg mooi, maar is de kwaliteit wel goed? Zo niet, hebben jullie dan nog gitaren in gedachten die goed zouden kunnen zijn? De bedoeling is voor de rock-genre ;) .

Sander

Net is gezegd dat er op beide gitaren een floyd rose-type brug op zit. Is dit nadelig? En wat doet dit?

Kapoen

Legacy Member
Ik ben niet zeker of de Imperator ook een floyd rose heeft, maar wat het juist betekend kan je goed zien op deze foto: whammy bar De Arkane is dus ook voorzien van zo'n 'pook'.

Voor beginners wordt dit afgeraden omdat de gitaren uit het goedkopere segment, voorzien van dit systeem wel eens problemen hebben met het stemmen van de snaren. Daar wil je als beginner niet teveel mee te maken hebben. Nu is dit geen algemene waarheid, er kunnen best goede gitaren zijn voor weinig geld.

Verder zijn de twee gitaren ook behoorlijk anders qua electronica zie ik. De Imperator heeft 2 humbucker elementen en de Arkane 1 humbucker en 2 single coils. Het hangt dus van je eigen smaak af dewelke je beter vindt klinken.

Welke groepen/artiesten wil je graag leren spelen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan