Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

freakykiller

Legacy Member
TsD zei:
Ik heb hier nog een floor pod liggen die ik verkoop, perfect in orde, boekje, doos, alles erop en eraan. Moogde altijd komen testen (of ik kom eens naar u, Rumbeke is vlakbij! En ik heb auto)

Zend maar een pm als ge interesse zou hebben anders ofzo:)

Kzal mij eerst eens informeren omtrent de verschillen tussen al die pods en thene wat ik zoek :unsure:

langun

Legacy Member
freakykiller zei:
ah gewoon om wat 'sounds' te leren kennen ? zodat ik kan zien wat ik leuk vind naast clean/distortion.
btw moet ge da dan in de foot SW input steken ?

Het is gitaar > kabel > Pod > kabel > versterker

Een line6 pod X3 vind ik nogal een dure investering om te ontdekken welke sounds je graag hoort, een tweedehands rp350 of iets dergelijks zou volgens mij (maar wie ben ik natuurlijk ;) ) een goedkopere mogelijkheid zijn.

Sick`

Legacy Member
Iemand ervaring met een Line 6 Backtrack of een gelijkaardig alternatief? Portable Digital Recorder for Guitar or Bass | BackTrack | Line 6

Bedoeling is dat ik zonder extra adapters/kabels dat dink kan inpluggen en mijn droog gitaar signaal kan opnemen om eventueel later te exporteren en met ofwel een VST ofwel via mijn amp+mic te re-ampen.

Ik stel me nogal de vraag (of eerder: ik ben erg bang) of dat geen hiss met zich meebrengt (lees: met gain op de amp maxed out). Ook of dat dink uw dynamics niet killed (een beetje compressie ivm touch sensitivity kan je niet naast, dat begrijp ik, maar als het echt het signaal in zen geheel compressed naar een lager volume zou ik niet mee kunnen leven).

Ik zoek geen DigiTech Jam Man en ook geen JM4 ;) Iets klein en draadloos :) Dat uiteraard bovenstaande issues zeker niet heeft en eventueel goedkoper is.

freakykiller

Legacy Member
Sick` zei:
Kiek :D neen ;) dat is om tussen de kanalen op uw amp de schakelen :)



+1

langun zei:
Het is gitaar > kabel > Pod > kabel > versterker

Een line6 pod X3 vind ik nogal een dure investering om te ontdekken welke sounds je graag hoort, een tweedehands rp350 of iets dergelijks zou volgens mij (maar wie ben ik natuurlijk ;) ) een goedkopere mogelijkheid zijn.
Ik was nu ook al ant denken mss moet ik die kabel gewoon waar hij normaal zit steken :$ Oh well :p

Probleem is dat ik er te weinig van ken, ik lees gewoon dat de pod X3 veel pre-set sounds heeft + 2 ingangen (wat héél handig kan zijn) dusja daarom dat ik de aankoop ook uitstel. Ik versta er allemaal te weinig van om me goed te informeren.

krawler

Legacy Member
Sick` zei:
Iemand ervaring met een Line 6 Backtrack of een gelijkaardig alternatief? Portable Digital Recorder for Guitar or Bass | BackTrack | Line 6

Bedoeling is dat ik zonder extra adapters/kabels dat dink kan inpluggen en mijn droog gitaar signaal kan opnemen om eventueel later te exporteren en met ofwel een VST ofwel via mijn amp+mic te re-ampen.

Ik stel me nogal de vraag (of eerder: ik ben erg bang) of dat geen hiss met zich meebrengt (lees: met gain op de amp maxed out). Ook of dat dink uw dynamics niet killed (een beetje compressie ivm touch sensitivity kan je niet naast, dat begrijp ik, maar als het echt het signaal in zen geheel compressed naar een lager volume zou ik niet mee kunnen leven).

Ik zoek geen DigiTech Jam Man en ook geen JM4 ;) Iets klein en draadloos :) Dat uiteraard bovenstaande issues zeker niet heeft en eventueel goedkoper is.

pod studio. dat is gwn van pod nar pc (via usb) Ben tevreden van de kwaliteit.

edit: sorry had niet gezien dat je gewoon een apparaat wou dat stand alone was!

Chimmy

Legacy Member
Heb ook nog eens gitaar en amp van de zolder gehaald, deftig gestemd, wat goeie presets ingesteld. (tis een modelling amp) Heb er toch wel elke dag behoorlijk wat fun mee, mijn niveau (nooit echt hoog geweest) is toch terug fatsoenlijk. Als warm-up speel ik meestal eerst iets cleans (zittend) en dan seek & destroy (rechtstaand), brengt mij altijd in the mood :cool:

Zijn er hier nog gitaristen die bij zichzelf een serieus verschil merken tussen rechtstand en zittend spelen? Ik heb altijd zittend gespeeld vroeger, nauwelijks rechtstaand. Als ik rechtsta speel ik echt slechter (is meer gevolg als oorzaak). Thrash riffjes lukt nog goed, maar een ietwat gevorderd clean stuk levert veel fouten op. Heb mezelf dan maar verplicht om enkel rechtstaand te spelen, behalve even bij het opwarmen en bij het aanleren van nieuwe stukken)

Sick`

Legacy Member
Chimmy zei:
Zijn er hier nog gitaristen die bij zichzelf een serieus verschil merken tussen rechtstand en zittend spelen? Ik heb altijd zittend gespeeld vroeger, nauwelijks rechtstaand. Als ik rechtsta speel ik echt slechter (is meer gevolg als oorzaak). Thrash riffjes lukt nog goed, maar een ietwat gevorderd clean stuk levert veel fouten op. Heb mezelf dan maar verplicht om enkel rechtstaand te spelen, behalve even bij het opwarmen en bij het aanleren van nieuwe stukken)

Misschien (of: zeer waarschijnlijk) hangt je gitaar te laag ;) probeer eerst eens je gitaar op je linker been te leggen (de headstock dus schuin de lucht in). Als dat begint te beteren ga je recht staan, zet je linkervoet op de salontafel, en rust je met je gitaar terug op je linkerbeen (dit is voor mij de perfecte lengte voor de riem). En als je daar aan gewend bent begint je af en toe wat rond te wandelen. Allemaal gemakkelijk gezegd, maar ik speel ook liever zittend ;)

Redhunter

Legacy Member
Opwarmen: plectrumoefeningen* (ook al doen die niks meer uit :p), vormpjes (om het even wat, toonladders, arpeggios, drop2's, guidetones van typische structuren,...).

* wat ik doe: aan vigners een cijfer geven, in willekeurige volgorde zetten, die volgorde spelen + nog een extra systeempje zodat ik van snaren verwissel.
Steeds versnellen en als alle snaren gedaan zijn fret opschuiven.

Speel ook altijd zittend, maar kan met gemak staand spelen. Bij de helft van de manne die ik zie beginne hangt die gitaar wel veeeeel te laag :p...ik weet neit of dit bij jou ook zo is.

Carrion

Legacy Member
Chimmy zei:
Heb ook nog eens gitaar en amp van de zolder gehaald, deftig gestemd, wat goeie presets ingesteld. (tis een modelling amp) Heb er toch wel elke dag behoorlijk wat fun mee, mijn niveau (nooit echt hoog geweest) is toch terug fatsoenlijk. Als warm-up speel ik meestal eerst iets cleans (zittend) en dan seek & destroy (rechtstaand), brengt mij altijd in the mood :cool:

Zijn er hier nog gitaristen die bij zichzelf een serieus verschil merken tussen rechtstand en zittend spelen? Ik heb altijd zittend gespeeld vroeger, nauwelijks rechtstaand. Als ik rechtsta speel ik echt slechter (is meer gevolg als oorzaak). Thrash riffjes lukt nog goed, maar een ietwat gevorderd clean stuk levert veel fouten op. Heb mezelf dan maar verplicht om enkel rechtstaand te spelen, behalve even bij het opwarmen en bij het aanleren van nieuwe stukken)

Ik merk echt wel verschil tussen die 2, als ik zitten speel heb ik (hoe raar 't ook mag klinken) precies veel minder uithoudingsvermogen in m'n armen en kan k ook veel minder snel bewegen op m'n fretboard :p daarom da ik gewoon altijd rechtstaand speel :p

Chimmy

Legacy Member
Carrion zei:
Ik merk echt wel verschil tussen die 2, als ik zitten speel heb ik (hoe raar 't ook mag klinken) precies veel minder uithoudingsvermogen in m'n armen en kan k ook veel minder snel bewegen op m'n fretboard :p daarom da ik gewoon altijd rechtstaand speel :p

Dat is bij mij andersom :) En het gaat idd beter als 'ie hoger hangt maar ik probeer toch stukske voor stukske lager te hangen. Té laag is ook geen zicht maar te hoog is pretty geeky :p Nu hangt ie medium ;)

+ wat ik ook heb is dat zittend de gitaar 'geknelder' zit, waardoor ik mijn hand heviger kan schuiven over de nek zonder dat ik de gitaar meetrek, handiger bij snelle riffkes :)

Sir. K

Legacy Member
Hey iedereen,

eerste keer dat ik in deze thread kom :)
Ik ben net begonnen met gitaar te leren spelen. Echt volledig beginner!
Momenteel ben ik wat aan het oefenen om akkoorden te onthouden etc. Alles via online videolessen. Maar nu had ik een vraagje.

Ik heb momenteel een akoestische gitaar, maar echt een serieus brolgitaarke.
Aangezien ik het leren spelen echt leuk vind zou ik graag investeren in iets beter materiaal, maar ben echt een complete beginner.

Nu is mijn vraag hoeveel geld ik ongeveer zou moeten spenderen om iets of wat deftig startmateriaal te hebben. Ik zou heel graag een gitaar hebben zoals in dit filmpje: YouTube - Oasis - Wonderwall (Boyce Avenue acoustic cover) on iTunes maar dan een betaalbaar modelletje.

alvast bedankt!

Baats

Legacy Member
Die gitaar in dat filmpje zal wel snel over de $2000 gaan.. Voor een 'goeie' beginnersgitaar die geen complete brol is, en waarvan je toch niet denkt dat het verspild geld is, moest je toch ooit stoppen, kijk je best in de 200-300-.. prijs categorie.. Best eventjes naar een gitaarwinkel gaan en op zoveel mogelijk gitaren spelen, elke gitaar is verschillend en da's de enige manier om de beste voor jou te vinden.

Ikzelf heb een Takamine(iets duurder, €700), maar ik weet dat ze zeer goede gitaren maken voor de lagere-midden prijsklasse. Alsook Seagull en Yamaha.

Sir. K

Legacy Member
Baats zei:
Die gitaar in dat filmpje zal wel snel over de $2000 gaan.. Voor een 'goeie' beginnersgitaar die geen complete brol is, en waarvan je toch niet denkt dat het verspild geld is, moest je toch ooit stoppen, kijk je best in de 200-300-.. prijs categorie.. Best eventjes naar een gitaarwinkel gaan en op zoveel mogelijk gitaren spelen, elke gitaar is verschillend en da's de enige manier om de beste voor jou te vinden.

Ikzelf heb een Takamine(iets duurder, €700), maar ik weet dat ze zeer goede gitaren maken voor de lagere-midden prijsklasse. Alsook Seagull en Yamaha.

Ja ik weet dat die gitaar veel te duur is, daarom ook dat ik zei "een betaalbaar model" :)

Zelf dacht ik iets van 150-200 euro, maar mss beter nog een beetje doorsparen dan.
On the other hand, als complete beginner gaat mij dat denk ik nu ook niet zooo veel uitmaken dat het een gitaar is van "maar 150 euro". Als blijkt dat ik het echt leuk BLIJF vinden kan ik binnen een paar jaar ofzo nog altijd sparen voor een deftige.

edit: oh ja nog vergeten: Ik dacht er ook aan om eens te gaan testen her en der, maar kvind het zo stom om gitaren te "testen" terwijl ik echt bijna nog niets kan spelen...

Baats

Legacy Member
Als je voor die prijs een deftige gitaar vindt, houdt niks je tegen. Feit.

Maar het is ook een feit dat je voor die prijs ook veel brolgitaren gaat tegenkomen. Zeer veel. In het begin ga je nog niet merken dat hij (heel) slecht is, omdat je zelf ook slecht speelt (Sorry, maar dat is bij iedereen zo ;)), maar na verloop van tijd zal je je ergeren aan die slechte gitaar. Daarom kan het nuttig zijn om van in't begin ietsje meer te betalen.

Maar het is zoals je zegt, als je een deftige gitaar voor die prijs vindt, houdt niks je tegen ;). Het kan ook handig zijn om een vriend(in) mee te nemen die iets van gitaren kent, die zal je al snel op weg kunnen zetten.

langun

Legacy Member
Het is inderdaad aangeraden om iemand mee te nemen die er toch iets van kent, want als beginner is het zowat onmogelijk om te weten of je een beetje een deftige gitaar in uw handen hebt (als je niet naar het prijskaartje kijkt, en dan nog :D )

T.Monkey

Legacy Member
Carrion zei:
Ik merk echt wel verschil tussen die 2, als ik zitten speel heb ik (hoe raar 't ook mag klinken) precies veel minder uithoudingsvermogen in m'n armen en kan k ook veel minder snel bewegen op m'n fretboard :p daarom da ik gewoon altijd rechtstaand speel :p

ik heb dat ook ! :p volgens mij is het omdat als ge zit, uw gitaar ietsje te hooh hebt, en uw arm ( vooral rechter ) teveel geplooid is. allé bij mij is da tg zo, na een half uurtje of meer zittend spelen op mijn electrische heb ik altijd pijn in men rechter arm :p en na nog veel langer ook wat pijn in nek en rug, omdat ik altijd nogal voorover geboven zit :p en al rechtstaand beweeg ik constant mee, waardoor er niets in de zelfde houding blijft liggen en dus geen pijn doet.

bij acoustische heb ik dit om een of andere reden niet ^^

HighWire

Legacy Member
T.Monkey zei:
ik heb dat ook ! :p volgens mij is het omdat als ge zit, uw gitaar ietsje te hooh hebt, en uw arm ( vooral rechter ) teveel geplooid is. allé bij mij is da tg zo, na een half uurtje of meer zittend spelen op mijn electrische heb ik altijd pijn in men rechter arm :p en na nog veel langer ook wat pijn in nek en rug, omdat ik altijd nogal voorover geboven zit :p en al rechtstaand beweeg ik constant mee, waardoor er niets in de zelfde houding blijft liggen en dus geen pijn doet.

bij acoustische heb ik dit om een of andere reden niet ^^

Bij een akoestische kan je je arm wat laten rusten op de klankkast :)
Heb hetzelfde ze, speel veel liever rechtstaan, al gaat da iets minder vlot, but then again, practice makes perfect right? :p

freakykiller

Legacy Member
Vroeger altijd zittend, vond rechtstaand spelen redelijk pijnlijk voor m'n linkerpols maar ondertussen ben ik het eigenlijk gewend :unsure: Periode begonnen met alles rechtstaand te spelen. Improv + nieuwe dingn doe ik wel nog altijd zittend.

HighWire

Legacy Member
To amp, or not to amp...

Ik speel nu door een Vox AC15CC1 en ben daar enorm tevreden van... Ma soms heb ik echt zin in iets anders, ma ik zou begot ni weten wat...

Grote droom van me zou een Mesa Boogie Roadking 2 zijn, ofc met bijpassende 4x12 cabinet, maar das eerder een droom dan iets anders :p (en niet bepaald geschikt voor slaapkamer gebruik :p)

Orange tiny terror kan me zeker smaken, heb em al gehoord in de winkel en ben ervan verschoten, zo een klein ding :p

Meh, we zullen voorlopig maar met onze oogjes kopen, en later als de nood er is de portemonnee bovenhalen... :p

*gaat nog wat kwijlen over een full stack mesa boogie...*
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan