Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Plutus

Legacy Member
Ik zoek een ander antwoord, dus zal mijn vraag misschien beter stellen :P. Wanneer kan je er vrij zeker van zijn dat je klaar ben voor een band, als rhythm/lead-gitarist. Bepaalde dingen die je zeker moet kunnen, ... ? 't is een compleet vreemd wereldje voor mij, vandaar :).

Defees

Legacy Member
je moet gewoon beginnen met samenspelen ... dan zie je of je klaar bent... met wat maten jammen... en dan uiteindelijk een band stichten

FatFish

Legacy Member
In de maat kunnen spelen is toch wel het belangrijkste. Hoe simpel de muziek ook is, als het uit de maat is klinkt het shit. :p
En je bent er al klaar voor vanaf de dag dat je een gitaar vast pakt. Welk niveau is wel een andere zaak. Gewoon met maten spelen of paar keer mee repeteren met groepen die nog een gitarist zoeken. Niet te hoog grijpen natuurlijk, semi-pro bands gaan ook wel standaarden hebben maar als het een band is die vooral fun wil beleven en bier wil zuipen dan maakt het nie uit als er regelmatig ergens een fuck up tussen zit.

t519416

Legacy Member
Een snel vraagje, kheb nu dus een gitaar in't mat zwart, ma na nen tijd komen daar vet?plekken op vn u handen enzo, hoe krijgde die der af? :p kheb al geprobeerd me een vochtig doekje..

Piekatsjoe

Legacy Member
@Manuvdv: zoals DeFees en FatFish zeiden, beginnen met samenspelen en id maat spelen. Ben ook nog maar maand of 6 bezig en het 1st wat ik deed was samenspelen met vriend van mij, zo ben ik beginnen leren samenspelen met iemand :). Toen in band gegaan en zijn simpele liedjes beginnen inoefenen als in (en wss ga'k nu kritiek krijgen zoals we al hebben gehad van andere bands in onze muziekkeuze -,- ): Liedjes van fall out boy, simple plan, ...

Bon, vandaag Hughes en Kettner Basskick 505 gekocht x) ben dr redelijk content van : D

BongZrGooD

Legacy Member
Ook akkoord met FatFish en Ken$hee. Leer samen spelen, zoek mensen van een iets hoger niveau om mee te beginnen. Leer je akkoorden op jezelf, of volg les, maar je bent in principe van meet af aan klaar om in een band te spelen. Live spelen is een andere zaak, maar daar hebben we het op een andere keer nog wel eens over...

Groetjes,
BongZ

Mijn Knucklehead gaat veeeeeeeeeeeeeel te hard... Wat is me dat een beest!!! Heb nog niks opgenomen, maar ga volgende week in Duitsland wel wat proberen vast te leggen. Het gaat niet goed zijn, want het zoeken naar de goede sound was pokkemoeilijk, en we hadden 2 uur de tijd om een optreden van 1.5u klaar te stomen. En natuurlijk zat de zanger met een valling, was onze zangeres te laat wegens file...
Maar wat gaat dat ding hard...

Even een vergelijking...
Onze andere gitarist speelt op een Rivera Anniversary, 100 watt combo met één 12 inch speaker.
Mijn HD 147 heeft 300 watt transistor.
Op die HD speelde ik gemiddeld tussen één kwart en een half van mijn master volume.
De andere gitarist speelde op een derde (3).
Vandaag ben ik met geen enkel kanaal over de 1.5 gegaan en onze andere gitarist moest op een gegeven moment doortrekken tot 6 om er bovenuit te soleren...
Dit ding gaat gewoon pokkehard.
De gain is enorm, en de circuitry is gewoon subliem... Waar een dual of triple rectifier niet te bespelen is zonder noise gate (hush van Rocktron zwaar aanbevolen) is de Knuckelhead opmerkelijk stil, zelfs als je gewoon afdempt met je hand.
Zelfs als de gain op de spreekwoordelijke 11 staat is het geluid toch nog gecontroleerd, natuurlijke feedback is altijd om de hoek maar gaat nooit lopen.
Het clean kanaal gaat van lampbuikwarm vintage tot bluesbreaker tweed, van ultra cleane funk naar geflipte Prince toestanden. Prince speelt trouwens ook op rivera...:p
Het crunch kanaal gaat mooi van de bluesbreaker naar iets wat op veel van de knuckleheads counterparts als ultra gain zou beschreven worden. Van lukewarm tot screaming hot; maar wel een rythm sound.
Kanaal 3 is een natte lead droom, van screaming hot naar supernova... Daar wordt de tube cascade ingeschakeld, als het donker genoeg is zie je gewoon de glow helderder worden...

Ik blijf een Line6 fan, maar heb nooit mijn liefde voor Rivera amps onder stoelen of banken gestoken, en dit is de amp waar ik al lang op zat te wachten.
Het probleem met deze amps is, dat ze in België amper te verkrijgen zijn, en alleen Limit ze verdeelde. De prijzen zijn dan ook te vergelijken met Mesa Boogie, Matchless, Soldano en andere... Door de uitverkoop bij Limit kon ik deze kans gewoon niet voorbij laten gaan. Het is nog de originele KR, met de 6 string reverb. Paul Rivera was ingenieur bij Fender, dus de man kent zijn reverbs...:drool:

Ach ja, volgende week in Duitsland spelen we blijkbaar in een tent voor goe wa volk, ik ga de pa man nie blij maken... Ik wil da ding horen scheuren, I want tube power!!!!

Groetjes,
BongZ

Piekatsjoe

Legacy Member
Weet er iemand oefeningen of liedjes voor bas om vlugger te leren van akkoorden verspringen =/ da gaat nog nie goed genoeg en 'k zou dr toch wel iets willen aan doen mr vind er geen goei liedjes / oefeningen voor :/

Defees

Legacy Member
Hoofdzakelijk: Thrash Metal, Power en Heavy Metal.
Soms : Bluesy stuff, RHCP, en klassiekers

Plutus

Legacy Member
Kan er niet echt een stijl opkleven :) in het begin vooral geleerd in het blues-achtige, nu Santana (kleef er zelf een genre op) en kanten van Ensiferum, CoB op..

Plutus

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Ook akkoord met FatFish en Ken$hee. Leer samen spelen, zoek mensen van een iets hoger niveau om mee te beginnen. Leer je akkoorden op jezelf, of volg les, maar je bent in principe van meet af aan klaar om in een band te spelen. Live spelen is een andere zaak, maar daar hebben we het op een andere keer nog wel eens over...

Groetjes,
BongZ

Akkoorden ben ik eigenlijk nog niet echt mee bezig geweest, het voorbije jaar eigenlijk echt gericht op lead (was zo'n boek). Ik ken enkele open akkoorden, en dan een hele hoop in barré, maar daar blijft het zowat bij. Tips wat ik beter wel leer dan?
Wat ik af en toe wel doe is bv de begeleiding van Europa of Samba Pa ti van Santana. Ik leer dat dan, en neem er daarna de begeleiding ook bij.. Maar verder gaat het niet.
In de maat spelen.. Dat moet je zowiezo toch kunnen, anders klopt toch niets van wat je speelt? Samba Pa Ti vond ik bv al zeer moeilijk om volledig juist te spelen, ik haat die pauzes :p.

Genre waarin ik het graag zou zoeken zou in de richting van Folk Metal / Powerfolk / Gothic Metal / Symphonic.. zijn. Mensen die er ervaring mee hebben, misschien tips? :)

Lethall

Legacy Member
Ik ga hier nog even een postje plaatsen voor het volgende.
Ik zoek een band(die nog een gitarist nodig heeft), of mensen die geinterreseerd zijn om een band te starten.
qua richting, denk aan bands zoals underoath, the maple room, enter shikari, eyes set to kill, etc dus richting screamo.
In de buurt van Gent ongeveer, moest er iemand geinterreseerd zijn, of mensen kennen die een nieuwe band willen starten in dit genre, laat maar weten.

morphius

Legacy Member
Ik ben van plan een akoestische gitaar te gaan kopen om mee te beginnen. Ik zoek wel iets vrij deftig. Ik ben nu gestoten op stagg enerzijds en richwood anderzijds. Zijn deze merken wat deftig(stagg ken ik richwood niet) en welke is de beste? Zijn er nog beter merken om mee te beginnen? Prijsklasse 100-130 euro.

morphius

Legacy Member
das duidelijk :) Waarom zijn deze 2 merken dan niet goed? Stagg is toch vrij bekend

Lethall

Legacy Member
Het is niet omdat het bekend is dat het goed is. Ik zou eerder zeggen dat het negatief bekend is. Dat ge daar een stand ofzo van koopt voor een micro, oké.
Maar ik heb een paar keer op een stagg gespeeld, het voelt slecht, het speelt slecht, en er zijn veel beter gitaren voor dat geld.
Gitarist van men vorige band had in het begin een stagg, sorry maar ik vond het niet om aan te horen. Over sommige dingen zou ik zeggen, beginnersmateriaal is normaal, maar een stagg vond ik qua speelbaarheid en geluid barslecht.
Ik zou voor iets anders/beter gaan, zal je ook meer plezier aan hebben.
Maar dit is maar mijn mening.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan