BlackDeath
Legacy Member
Koppeldansen is tegenwoordig hipper dan ooit. Daar waar er vroeger bijna niemand danslessen volgde, moet men nu extra wekelijkse lessen inlassen om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Op tv komen er reality series over BV's die koppeldansen. Ondertussen blijven folkbals exponentiëel groeien en in alle steden en gemeenten als paddestoelen uit de grond schieten. Zij die de reportage van telefacts gezien hebben weten waarover ik spreek.
Wie doet er hier mee aan deze rage ? Zitten er hier folk- of salsa dansers ? Boomballers ? Wat vinden jullie van deze hype ? Of waren er die er nog niet van gehoord hadden, maar misschien nu wel geïnteresseerd zijn ?
Om de discussie verder uit te breiden (en misschien te verhitten) zou ik het bijkomend nog over een ander fenomeen willen hebben: de laatste maanden / jaren is er zelfs in de clubscene een heuse dansrage losgebarsten. Vergeet freestylen, ieder-voor-zich dansen... zelfs in discotheken verschijnen tegenwoordig vooraf ingestudeerde danspasjes die niet alleen maar met velen in groep uitgevoerd worden, met plaats voor variaties en eigen inbrengingen. Iedereen weet waarover ik spreek: het zogenaamde 'jumpen'. Iedereen wil het proberen, sommigen doen het gewoon voor de fun, sommigen lachen er enkel mee. Het is niet de bedoeling dat deze thread escaleert in alweer een geflame en verwijt van de ene jumper of jump-hater naar de andere, maar tegelijkertijd ben ik er ook zeer in geïnteresseerd en wil ik graag meningen horen van iedereen, mits die gegrond en goed geformuleerd zijn.
Persoonlijk dan, wat koppeldansen betreft, ben ik reeds naar een paar boombals geweest en de laatste keren heb ik mij ook wel eens aan een dansinitiatie en dansje gewaagd. En zeer positief bevonden. Ik kan echt iedereen aanraden het eens te proberen (zeker de meisjes ! ;p ), dansen op live folkmuziek is werkelijk extatisch. Het is niet alleen amusement - het is tevens een hobbie waar je je in moet oefenen om beter te worden (leren dansen is een nooit-eindigend proces waar je steeds meer bij leert), en het is bovendien ook nog eens goed voor de conditie !
Wat de 'jumprage' betreft: als geïnteresseerde in dansen wil ik graag de 'juiste' pasjes aanleren (cfr dit filmpje), en het moet een enorme adrenalinerush geven om in een groepje allemaal tesamen op bonkende jump muziek uit de bol te gaan. Maar ik vind persoonlijk dat er bij elektronische dansmuziek ook plaats moet blijven voor individueel 'freestylen': met een eigen stijl dansen. Dat is ook grotendeels de charme van dansen op fuiven of in discotheken: dansen is een manier om je persoonlijkheid, maar ook je fysiek toonbaar te maken, om jezelf te 'outen'. De manier waarop iemand danst (agressief, minimalistisch, hakkerig, jumpend, uit/in de maat,...) zegt veel over die persoon en als iedereen hetzelfde gaat doen gaat er ook wel een groot deel van die charme van het dansen verloren. Dus, ik blijf mijn eigen ding doen, of het nu al dan niet in de smaak valt bij anderen
Het lastigste aan sommige 'jumpers' vind ik het feit dat ze zoveel plaats nodig hebben om met hun benen te zwieren. Persoonlijk vind ik aan dát soort jumpen dan weer niets. Een veel subtielere, minder agressieve stijl spreekt mij veel meer aan (crf dit filmpje).
Maar zoals reeds eerder gezegd: ik ben geboeid door de evolutie die zich momenteel afspeelt: hoe men ook in dit miljeu op zoek is naar danspasjes om samen te dansen, op zoek naar samenhorigheid, idpv ieder voor zich.
Discuss !
Wie doet er hier mee aan deze rage ? Zitten er hier folk- of salsa dansers ? Boomballers ? Wat vinden jullie van deze hype ? Of waren er die er nog niet van gehoord hadden, maar misschien nu wel geïnteresseerd zijn ?
Om de discussie verder uit te breiden (en misschien te verhitten) zou ik het bijkomend nog over een ander fenomeen willen hebben: de laatste maanden / jaren is er zelfs in de clubscene een heuse dansrage losgebarsten. Vergeet freestylen, ieder-voor-zich dansen... zelfs in discotheken verschijnen tegenwoordig vooraf ingestudeerde danspasjes die niet alleen maar met velen in groep uitgevoerd worden, met plaats voor variaties en eigen inbrengingen. Iedereen weet waarover ik spreek: het zogenaamde 'jumpen'. Iedereen wil het proberen, sommigen doen het gewoon voor de fun, sommigen lachen er enkel mee. Het is niet de bedoeling dat deze thread escaleert in alweer een geflame en verwijt van de ene jumper of jump-hater naar de andere, maar tegelijkertijd ben ik er ook zeer in geïnteresseerd en wil ik graag meningen horen van iedereen, mits die gegrond en goed geformuleerd zijn.
Persoonlijk dan, wat koppeldansen betreft, ben ik reeds naar een paar boombals geweest en de laatste keren heb ik mij ook wel eens aan een dansinitiatie en dansje gewaagd. En zeer positief bevonden. Ik kan echt iedereen aanraden het eens te proberen (zeker de meisjes ! ;p ), dansen op live folkmuziek is werkelijk extatisch. Het is niet alleen amusement - het is tevens een hobbie waar je je in moet oefenen om beter te worden (leren dansen is een nooit-eindigend proces waar je steeds meer bij leert), en het is bovendien ook nog eens goed voor de conditie !
Wat de 'jumprage' betreft: als geïnteresseerde in dansen wil ik graag de 'juiste' pasjes aanleren (cfr dit filmpje), en het moet een enorme adrenalinerush geven om in een groepje allemaal tesamen op bonkende jump muziek uit de bol te gaan. Maar ik vind persoonlijk dat er bij elektronische dansmuziek ook plaats moet blijven voor individueel 'freestylen': met een eigen stijl dansen. Dat is ook grotendeels de charme van dansen op fuiven of in discotheken: dansen is een manier om je persoonlijkheid, maar ook je fysiek toonbaar te maken, om jezelf te 'outen'. De manier waarop iemand danst (agressief, minimalistisch, hakkerig, jumpend, uit/in de maat,...) zegt veel over die persoon en als iedereen hetzelfde gaat doen gaat er ook wel een groot deel van die charme van het dansen verloren. Dus, ik blijf mijn eigen ding doen, of het nu al dan niet in de smaak valt bij anderen

Het lastigste aan sommige 'jumpers' vind ik het feit dat ze zoveel plaats nodig hebben om met hun benen te zwieren. Persoonlijk vind ik aan dát soort jumpen dan weer niets. Een veel subtielere, minder agressieve stijl spreekt mij veel meer aan (crf dit filmpje).
Maar zoals reeds eerder gezegd: ik ben geboeid door de evolutie die zich momenteel afspeelt: hoe men ook in dit miljeu op zoek is naar danspasjes om samen te dansen, op zoek naar samenhorigheid, idpv ieder voor zich.
Discuss !



