Archief - Wanneer moet je ontkoppelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pemphigus

Legacy Member
In welke situaties zal de controleerbaarheid van je auto verhogen door te ontkoppelen?
Wat ze tegen mij hebben gezegd is: Als je begint te slippen: direct ontkoppelen.
Nu ja goed, dit bleek idd zo te zijn toen ik in het juragebergte bij hevige sneeuwval moest rijden. Vanaf dat ik merkte dat ik begon weg te slippen ontkoppelde ik, had meteen terug grip en gaf dan terug zachtjes kracht aan de motor terug en gaf zachtjes gas. Nota: wagen had achterwielaandrijving en geen sneeuwkettingen (die waren te klein).
Maar nu heb ik weer gelezen dat bij aquaplanning je abslouut niet mag ontkoppelen.
Nu feit is dat je de meeste zaken intuitief doet.
Best zou ik eens een deftig slipcursusje volgen, maar graag jullie mening hierover.

Ferux

Legacy Member
Hmm, interessant wel, dit wist ik niet.


Nog iets in deze aard: in de rijschool heb ik geleerd om, als ik bij een kruispunt kom, eerst van 4e naar 3e moet gaan, dan van 3e naar 2e en van 2e naar eerste enz. Nu vraag ik mij af waar dat goed voor is. Tegenwoordig rem ik gewoon af en zet ik 'em in neutraal terwijl ik nog uitbol.

FeNiX4LiFe

Legacy Member
Ferux zei:
zet ik 'em in neutraal terwijl ik nog uitbol.
les 1
rijden in neutraal = NO GO

je verliest totaal controle over je wagen. jekan dan ook gwn je contact afzetten

AkiMbO

Legacy Member
Slippen is in feite gewoon het feit dat de wielen niet op het juiste toerental draaien dat overeenstemt met de gereden snelheid.
Dit kan te veel zijn (wheelspin), maar ook te weinig (wat wij dus "slippen" noemen).

Wanneer de wielen worden versneld of afgeremd door de motor (gekoppeld) kan dit voor problemen zorgen. Beste dat je dan kan doen, is inderdaad ontkoppelen.

Let wel, dit is zeker geen algemene raad, want die geldt slechts in enkele gevallen.

Beter ontkoppelen bij:
- slippen in sneeuw

Zeker niet ontkoppelen bij:
- onderstuur (voorwiel aangedreven wagens vooral)
- het meerijden in watergeulen / aquaplanning

Misschien best dit rijtje telkens kopieren, en aanvullen :)

Pemphigus

Legacy Member
Dank je Akimbo, dat was ik dus ook al aan het denken.
Wat me wel is opgevallen hoe weinig je hierover kan vinden op het internet.
Zelfs op de website van het BIVV vind je hier niets over. En om eerlij kte zijn is dit toch wel belangrijke info.

Reden te meer om eens een slipcursusje te volgen.

Irtimid2001

Legacy Member
Ferux zei:
Hmm, interessant wel, dit wist ik niet.


Nog iets in deze aard: in de rijschool heb ik geleerd om, als ik bij een kruispunt kom, eerst van 4e naar 3e moet gaan, dan van 3e naar 2e en van 2e naar eerste enz. Nu vraag ik mij af waar dat goed voor is. Tegenwoordig rem ik gewoon af en zet ik 'em in neutraal terwijl ik nog uitbol.
Da's dus om de simpele reden: bvb ge rijd in 4de op de baan, ge moet vertragen omdage aan de rode lichten komt, ge zet u in 2de. Nu, plots springt het op groen en ge ziet da het ni nodig is om zo neig te vertragen, als ge nu gas geeft (als ge nog redelijk rap aan het rijden zijt, ma al in 2de staat) is da heel slecht voor ue motor (ge kunt em zo naar de zak helpen). Rustig in 3de te gaan en nadien naar 2de gaan is veel beter en vlotter, zo kunde sneller reageren en hebde minder kans dage ue motor naar de zak helpt :)
denkik toch :) , iemand bevestigen?

slash

Legacy Member
wanneer ge begint te slippe ontkoppelen (heb cursus defensief rijden gedaan en daar was dus slippen bij)

Fartman

Legacy Member
van 4 naar 3, dan 2 dan 1

das ook om te remmen op de motor ;) Heb je meer controle over de wagen enzo

orez

Legacy Member
mij hebben ze altijd geleerd om NOOIT terug te schakelen naar eerste bij afremmen... schijnt niet goed te zijn voor aantal redens...

Ferux

Legacy Member
FeNiX4LiFe zei:
les 1
rijden in neutraal = NO GO

je verliest totaal controle over je wagen. jekan dan ook gwn je contact afzetten

Controle verliezen over wagen? Ja, maar welke situatie kan er nu voorkomen dat ik ineens veel gas moet bijgeven? Remmen kan ik altijd.

Btw, 't gaat over afremmen aan een rood licht..


Irtimid2001 zei:
Da's dus om de simpele reden: bvb ge rijd in 4de op de baan, ge moet vertragen omdage aan de rode lichten komt, ge zet u in 2de. Nu, plots springt het op groen en ge ziet da het ni nodig is om zo neig te vertragen, als ge nu gas geeft (als ge nog redelijk rap aan het rijden zijt, ma al in 2de staat) is da heel slecht voor ue motor (ge kunt em zo naar de zak helpen). Rustig in 3de te gaan en nadien naar 2de gaan is veel beter en vlotter, zo kunde sneller reageren en hebde minder kans dage ue motor naar de zak helpt :)
denkik toch :) , iemand bevestigen?

Hmm, dat bedoel ik ni echt. 't Is gewoon, ik rem af en laat 'em in 4e staan tot ik te weinig toeren krijg en dan zet ik 'em in neutraal tot ik helemaal stilsta. Als het terug groen wordt terwijl ik nog aant rijden ben, zet ik gewoon in de juiste versnelling (bijna altijd 2e of 3e) en rij verder.


mij hebben ze altijd geleerd om NOOIT terug te schakelen naar eerste bij afremmen... schijnt niet goed te zijn voor aantal redens...

Hmm, 't kan wel zijn dat 1e er niet bijwas en van 2e naar ontkoppelen en dan in 1e (voor terug te vertrekken). 'k Ben 't al wa vergeten.

SoliD

Legacy Member
Eerste is alleen een versnelling om uit stilstand terug te vertrekken.
Eerste verbruikt ook veel meer dan tweede (zelfde toeren), dus da's zeker geen versnelling om naar terug te schakelen bij het rijden.

Bij de meeste wagens voelt dit zelfs onnatuurlijk aan (wilt moeilijk in eerste)

Ferux

Legacy Member
SoliD zei:
Eerste is alleen een versnelling om uit stilstand terug te vertrekken.
Eerste verbruikt ook veel meer dan tweede (zelfde toeren), dus da's zeker geen versnelling om naar terug te schakelen bij het rijden.

Bij de meeste wagens voelt dit zelfs onnatuurlijk aan (wilt moeilijk in eerste)


Voelt idd onnatuurlijk aan, maar toch leerden ze het zo als we bij een kruispunt kwamen met moeilijke zichtbaarheid voor die van rechts.

fixer187

Legacy Member
sorry maar normaal leer je met de rijschool over het ontkoppelen en de effecten hiervan....om dat pas te leren in een slipcursus :wtf:


btw tipje voor de beginners, nooit je koppeling indrukken wanneer je een bocht neemt

angelus2002

Legacy Member
FeNiX4LiFe zei:
les 1
rijden in neutraal = NO GO

je verliest totaal controle over je wagen. jekan dan ook gwn je contact afzetten

Haha, wat een zever. Als je gewoon aan het afremmen bent voor een rood licht, waarom zou je hem dan in godsnaam niet in neutraal mogen zetten. Is trouwens beter voor je koppeling, aangezien je deze niet de hele tijd moet indrukken.

In een noodsituatie/rem is het natuurlijk anders, dan moet je niet neutraal gaan, maar in de dagelijkse praktijk, waarom niet.

Ik heb de indruk dat er nog vele oude gebruiken heersen. Bijvoorbeeld is vandaag de dag remmen op de motor voor niets nodig (buiten in de bergen/glad ijs). Vroeger moest je dat wel doen, aangezien de remmen van toen, veel sneller warm liepen en de remolie (dot 3) begon te koken en je door je pedaal trapte. Elke auto van de laatste 15 jaar is zo gebouwd dat deze van dit probleem NOOIT last heeft. Geef me eender welke wagen, en ik bewijs dat remmen op de motor voor niets nodig is. Ik geef toe dat het in sommige situaties nuttig is, maar voor gewoon te remmen voor een rood licht, gebruik in godsnaam je remmen. Remmen op de motor is erg belastend voor je koppelingsplaat.

Pemphigus

Legacy Member
fixer187 zei:
sorry maar normaal leer je met de rijschool over het ontkoppelen en de effecten hiervan....om dat pas te leren in een slipcursus :wtf:

Wel, leg het dan maar eens allemaal uit.
Zoveel hebben ze het daar echt niet over hoor. Buiten de gewone korte zinnetjes:

slippen is ontkoppelen (wat al niet klopt voor aquaplanning of bij het in de berm rijden, dan moet je gewoon gas loslaten en hopen dat je grip krijgt. Deze info kan je terugvinden op websites van de politie (weet hetj uiste adres niet meer, waarvoor mij excuses, als ik ze nog terugvind zal i kzep osten)
Dus er komt echt wel heeeeel wat meer aan te pas...

Maar mits jij het zo goed weet, zet het dan hier allemaal aub en maak de wegen voor iedereen veiliger.
Dank u

russian

Legacy Member
FeNiX4LiFe zei:
les 1
rijden in neutraal = NO GO

je verliest totaal controle over je wagen. jekan dan ook gwn je contact afzetten

Ik zou het niet aanraden, want dan springt je stuurbeveiliging aan en kan je niet meer draaien :).
edit: en ja idd voorgehad :p

Foose

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Ik zou het niet aanraden, want dan springt je stuurbeveiliging aan en kan je niet meer draaien :).
edit: en ja idd voorgehad :p

idd, stuurslot kan aanspringen, ABS, stuurbekrachtiging en ESP, etc .. valt uit.

Das dikke crap allemaal.
Doe wat ge wilt.
Hebde ruim de tijd om te remmen: smijt em in neutral en remt.
Moet ge redelijk snel remmen: schakel terug per vitesse.

Wat ik zelfs soms doe als ik in 4e sta, hem meteen in 2e zet als ik voldoende vertraagd ben om hem in 2e te kunnen zetten.

Feignasse

Legacy Member
dragjeh zei:
Hebde ruim de tijd om te remmen: smijt em in neutral en remt.
Moet ge redelijk snel remmen: schakel terug per vitesse.

Omgekeerd, niet?

Dan nog rem ik zelf nooit af op de motor. Ik gebruik de voetrem, en net voor de motor begint te sputteren ontkoppel ik. Wanneer ik volledig stilsta zet ik 'm in neutraal of in eerste. Moet ik plots toch doorrijden (voor tot stilstand te zijn gekomen), dan schakel ik gewoon naar 2de of 3de en ik ben terug weg.

fixer187

Legacy Member
Pemphigus zei:
Wel, leg het dan maar eens allemaal uit.
Zoveel hebben ze het daar echt niet over hoor. Buiten de gewone korte zinnetjes:

slippen is ontkoppelen (wat al niet klopt voor aquaplanning of bij het in de berm rijden, dan moet je gewoon gas loslaten en hopen dat je grip krijgt. Deze info kan je terugvinden op websites van de politie (weet hetj uiste adres niet meer, waarvoor mij excuses, als ik ze nog terugvind zal i kzep osten)
Dus er komt echt wel heeeeel wat meer aan te pas...

Maar mits jij het zo goed weet, zet het dan hier allemaal aub en maak de wegen voor iedereen veiliger.
Dank u


Drie gouden regels als je een slippertje maakt : diréct ontkoppelen, níet remmen, kijken en sturen in de richting die je uitwil (en dus niet in de richting van de hindernis). Vooral dat eerste willen we nog even benadrukken. En uitleggen. Om te beginnen is er de werking van het differentieel : het gaat hier over een tandwielsysteem (meestal ingewerkt in de versnellingsbak) dat ervoor zorgt dat er in een bocht minder kracht van de motor gaat naar het wiel aan de binnenkant van de bocht ; het wiel dat de langste weg moet afleggen, aan de buitenkant dus, krijgt meer kracht en zal dus sneller draaien. Het differentieel reageert m.a.w. op weerstand : hoe meer je het ene wiel tegenhoudt, des te sneller zal het andere draaien. Dank zij het differentieel dus. In normale omstandigheden zorgt dat er voor dat je wagen mooi door een scherpe bocht gaat, zonder dat de banden gaan ‘springen’. Maar op ijzelplekken verandert heel die logica van weerstand natuurlijk. Met soms verrassende gevolgen. Direct ontkoppelen zorgt dan dat je dat systeem uitschakelt en je er dus geen schepje meer bovenop kan doen.

Ook door plots op je rem te gaan staan of fors op de motor te remmen op een glad wegdak kan je wagen beginnen slippen. Je enige hoop is dan dat je nog kan bijsturen. Maar dat kan alleen als je wielen nog draaien, niet als ze stilstaan. Door te ontkoppelen (en niet meer te remmen natuurlijk) zorg je dan eigenlijk dat de wielen niet sneller of trager gaan draaien dan ze moeten doen op dat moment, omdat je de verbinding met de motor uitschakelt, ont-koppelt. Voilà, zo simpel is dat.


Ik heb eerst rijlessen voor de moto gevolgd op mijn 18de en het nut van de koppeling is hier heel groot doordat de koppeling de moto de kracht geeft om hem terug recht te trekken...





Blijf altijd kijken naar de richting waar de auto naartoe moet. Kijk nooit met de neus van de auto mee.
Laat liever niet enkel het gaspedaal los, maar ontkoppel meteen. Zo neem je de aandrijving weg van de motor naar de wielen.
Als de wagen toch begint te slippen, probeer dan tegen te sturen (= stuur in de richting brengen van waar je heen wil), en vergeet niet nadien te stabiliseren (stuur terugbrengen).

ABS verkort de remweg niet altijd. Als het wegdek glad is (regen, modder, sneeuw,…) zal de remweg zelfs verlengd worden. MAAR … het grote voordeel … de wagen gaat slippen, maar blijft bestuurbaar waardoor u in de mogelijkheid bent obstakels te vermijden. ABS voorkomt zeker niet het slippen in bochten en staat u dan ook niet toe sneller bochten te nemen


Rijden in de winter
Regen, sneeuw en vorst zorgen voor gladheid en dat betekent gevaar. Onthoud dus als algemene regel:

1. Een natte weg is twee keer zo glad als een droge weg;
2. Een besneeuwde weg is twee keer zo glad als een natte weg;
3. Een bevroren weg is twee keer zo glad als een besneeuwde weg.

Bij gladheid niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Rijd langzamer, houd meer afstand. Raakt u ondanks voorzichtig rijden toch in een slip, laat dan de rem los en probeer uw auto onder controle te krijgen door de koppeling in te trappen en te sturen. Nooit remmen!

De meeste auto's met voorwielaandrijving willen in een te snel genomen bocht rechtdoor. Laat het gas los (niet ontkoppelen!) zodat het gewicht meer op de voorwielen komt te liggen. Zo krijgen ze meer grip op de weg. U verhoogt de grip verder door rustig iets terug te sturen. Dus naar links in een rechterbocht. Doodeng, maar het is de enige methode om de bocht alsnog te redden.

Auto's met achterwielaandrijving breken in een te snel genomen bocht aan de achterkant uit. Hier wél ontkoppelen en voorzichtig tegensturen. Liever twee keer een beetje terugsturen, dan één keer scherp. Te scherp tegensturen kan een 'pendule' veroorzaken. De eerste slip wordt gecorrigeerd, maar wordt gevolgd door een tweede in de andere richting. Gaat de auto helemaal dwars, dan wel scherp tegensturen. In alle gevallen blijft u kijken naar de plek waar u veilig tot stilstand hoopt te komen

Als een botsing onvermijdelijk is, probeer dan langs het obstakel te sturen. Concentreer al uw aandacht op deze route. Laat tijdens het sturen echter de remmen (ook met ABS!) los, anders raakt u in een slip. Zodra u voorbij het obstakel bent, dan remt u weer krachtig.

Armen en benen moeten gebogen zijn. Stel stuur en stoel zo in dat uw knieën behoorlijk zijn gebogen als u het koppelingspedaal helemaal intrapt. Als u met gestrekte armen een pols bovenop het stuur kunt leggen, staat de rugleuning goed. Geen ellebogen op de deur en klap uw armsteunen weg. Alleen met gebogen armen en twee handen aan het stuur kunt u snel en secuur sturen. Met gestrekte armen achter het stuur bent u in een slip volstrekt kansloos.

Rem nooit bruusk – zelfs niet in een noodsituatie – maar bouw de remdruk progressief op, maar rem ook niet te zacht. De tijd dat je hiermee verliest haal je niet meer in.


Bergaf worden je remmen veel meer belast dan in een normale situatie. Remfading (weigering van remmen door oververhitting) kan dus voorkomen.

Rij daarom langzaam in een lage versnelling en laat de motor het meeste remwerk verrichten.
Blijf ook niet langzaam remmend (met slepende remmen) rijden. Rem sterk en laat dan de rem los, rem weer sterk, enz...

Remfading kan je herkennen doordat je hard remt, maar je auto zeer weinig of zelfs helemaal niet afremt.
Je dient dan onmiddelijk terug te schakelen, en de rem even te lossen zodat deze kan afkoelen.

Schakel weer terug, ook al gaat je motor over zijn toeren. Probeer op die manier je snelheid zo veel mogelijk te verlagen.
Uiteindelijk kun je (desnoods met geweld) naar eerste versnelling schakelen. Indien je snelheid voldoende verlaagd is, kun je met de handrem je wagen tot stilstand brengen (langzaam aantrekken!)

Als je reeds te snel reed, en je snelheid niet kan verlagen door terug te schakelen, kun je proberen om je wagen af te remmen door langs een rotswand of vangrail te schuren.
Deze oplossing is natuurlijk enkel een noodscenario, rijdt liever wat trager, dan hoef je het nooit te gebruiken.




Uitrollen en vroeg opschakelen scheelt brandstof
Ko en Luuk Doeks uit Hasselt weten dat uitrollen beter is dan afremmen. De auto rijdt soepeler, comfortabeler en vooral zuiniger als tijdig het gas wordt losgelaten en de auto in de versnelling snelheid vermindert. Ook vroeg opschakelen scheelt veel brandstof. Het gaat erom dat bij een laag toerental veel gas wordt gegeven waardoor de efficiëntie van de motor toeneemt. Het doel is om zo snel mogelijk op een constante snelheid te zitten. Door op die manier zuiniger te rijden hoeven ze bij het volgende benzinestation dan ook alleen de koffie bij te tanken.

Uitrollen in plaats van remmen
Uitrollen is een zuinige manier van afremmen. Als u het gaspedaal loslaat en de auto in de versnelling laat staan wordt de brandstoftoevoer zo goed als helemaal afgesloten. U verbruikt op dat moment geen of zeer weinig brandstof. Als uw auto over een boordcomputer beschikt met weergave van het actuele brandstofverbruik, dan kunt u dit mooi zien. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer weer op gang. Als u zou uitrollen in z’n vrij is er nog brandstof nodig om de motor draaiende te houden. Terugschakelen naar een lagere versnelling is ook minder zuinig. Door terug te schakelen naar een lagere versnelling gaat het toerental van de motor omhoog. En een hoger toerental betekent per definitie een hoger brandstofverbruik.

Remmen en koppeling slijten minder
Uitrollen heeft nog een ander voordeel. De auto houdt minder abrupt in door de lagere compressie van de motor en mindert veel soepeler vaart. Dat is zowel voor de bestuurder als de passagiers comfortabeler en minder vermoeiend. Door het toepassen van de Het Nieuwe Rijden manier van 'afremmen' spaart u overigens ook de remmen en koppeling van uw auto: door tijdig gas los te laten bent u ook in staat om geleidelijk en soepel te remmen.

Goed voor verkeersveiligheid
Uitrollen in de versnelling heeft ook voordelen voor de verkeersveiligheid. Veel automobilisten zijn gewend om al lang voordat ze moeten stoppen de koppeling in te trappen of de auto in zijn vrij te zetten. Daarmee heeft de auto geen 'tractie' meer, d.w.z. dat er geen actief contact meer is tussen auto en wegdak. Dan is het moeilijk om op een onverwachte situatie te reageren. Bij het laten uitrollen in de versnelling is dat contact er wel en kan er sneller worden gereageerd.

Lage toerentallen rijdt zuiniger
Het Nieuwe Rijden adviseert automobilisten van benzineauto’s om bij ongeveer 2.500 toeren op te schakelen. Voor diesels geldt 2.000 toeren. Auto's met een brandstofinjectiesysteem hebben een motormanagementsysteem dat de brandstoftoevoer regelt en onder alle omstandigheden voor een optimale brandstoftoevoer zorgt. Deze motoren draaien bij lagere toerentallen soepel, waardoor het mogelijk is om bij lagere toerentallen naar een hogere versnelling door te schakelen en soepel door te rijden.

Vroeg opschakelen niet slecht voor de motor
Vroeg opschakelen kan betekenen dat u het gaspedaal soms flink in moet trappen. Door in alle versnellingen bij een laag toerental zoveel gas te geven als nodig is om met het verkeer mee te komen trekt u zuinig en vlot op. De bedoeling is om zo snel mogelijk op cruise snelheid te zitten om daarna een constante snelheid aan te houden. Er is overigens goed gekeken naar eventuele schadelijke effecten van de rijstijl van Het Nieuwe Rijden, maar daarvan is geen sprake. Bij constante snelheid kunnen sommige auto's al vanaf 1000 toeren of zelfs nog minder in hun hoogste versnelling rijden. Zolang de auto soepel rijdt, kan dit geen kwaad voor zowel motor als aandrijflijn.

Bij het afremmen op de motor laat ik het gas los en de auto uitrollen, ik schakel dan terug naar lagere versnellingen?
Dit is minder zuinig. Op tijd gas los en het uitrollen benutten -zonder terug te schakelen!- is het meest zuinig. Zodra u op de motor remt is het verbruik nul, omdat de brandstoftoevoer wordt afgeschakeld. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden.



...content ofwa?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan