Archief - Voor-en Nadelen Motortuning

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ampie

Legacy Member
Heeft iemand er enige idee van wat de voor- en nadelen zijn bij het tunen van de motor?

Zit er over te twijfelen om m'n volvo v50 2.0D 136pk te laten tunen naar +- 170pk en 400nm.

50% raad mij aan van het te laten doen en 50% raad het mij af..
Wat moet je dan geloven..

Iemand hier die er echt verstand van heeft?

Kwertie

Legacy Member
Grootste nadeel lijkt me dat uw koppeling sneller gaat slijten. Verder is er nog het feit dat je niet meer conform je roze formulier op baan bent, dus niet wettig als er (zware) ongevallen gebeuren, waarbij ze dit alles controleren.

Voordeel is het verbruik en da ge op bepaalde momenten meer plezier uit je wagen kunt halen :).

Soundstorm

Legacy Member
Veel tuners geven nu ook al garantie. Dus je moet al niet bang zijn op kosten door het chippen.

Stancke

Legacy Member
Soundstorm zei:
Veel tuners geven nu ook al garantie. Dus je moet al niet bang zijn op kosten door het chippen.

²nd, je betaalt wel meer dan een onafhankelijke tuner maar krijgt dan wel fabrieksgarantie voor in de ruil.

/nu gaak douchen

Caracalla

Legacy Member
met dieselaars moet je vooral opletten

bij goedkope tuners houdt men niet altijd rekening met de regeneratieprocessen van de roetfilter en op termijn van 20.000km kun je er dan al problemen mee krijgen, evenals met de EGR klep
Ik wil hier voor de flame-war "NIET ALTIJD" benadrukken. Tunex is hier een voorbeeld van. Verschillende mensen met de 1.9Tid (Saab - Fiat - Alfa diesel) zijn hier geweest en na 20k begonnen de problemen.

Ziptuning en consoorten moet je met duurdere wagens (met roetfilter, EGR klep, ...) niet doen als je zekerheid wilt. Ga voor je Volvo bij Rica of bij BSR. Deze zijn gespecialiseerd in Zweedse wagens. Ook Maptun is heel goed.
Persoonlijk met BSR hele goede ervaringen, net zoals iedereen op het Saabforum.
Een familielid heeft een C70 met Rica tuning en die bevalt na 40.000km nog steeds. Ook een Saabforummer heeft z'n 1.9Tid bij Rica laten doen. Ook hier heeft hij geen klagen van.


Nadelen? Koppeling slijt iets sneller.
Voordelen? Al de rest

gewoon doen, je zal het je niet beklagen

Voordelen van BSR en Maptun. Je krijgt er een bakje bij dat je aan je boordcomputer kunt aansluiten. Zo kun je op 2 minuten tijd je wagen terug voorzien van originele software.
Persoonlijk heb ik het nog niet gebruikt, maar het is voor mij toch een veiligheid in m'n achterhoofd. Je weet nooit dat bij de dealer de software overschreven wordt bij een onderhoud, of dat je een accident hebt (hoewel ze die ECU nooit kunnen uitlezen, en de wagen op een testbank zetten bij een zwaar accident lukt ook niet meer).

serial

Legacy Member
Caracalla zei:
met dieselaars moet je vooral opletten

bij goedkope tuners houdt men niet altijd rekening met de regeneratieprocessen van de roetfilter en op termijn van 20.000km kun je er dan al problemen mee krijgen, evenals met de EGR klep

hoezo problemen krijgen met de EGR klep?

freefoo

Legacy Member
Omdat de EGR 'verstopt' geraakt door roet. Bij elk onderhoud laat ik de EGR klep reinigen. De combo EGR & roetfilter is echt een merde. Mijn vrouw heeft een diesel zonder roetfilter en nooit problemen. Ik diesel met EGR & roetfilter en ik heb de EGR klep al tweemaal moeten vervangen.

Voor Alfa moet je trouwens bij Squadra zijn. Die mag mijn 1.9 16v in het najaar eens onder handen nemen :)

[B]Rocketeer

Legacy Member
Nadelen van gewone motortuning:
* koppeling zal wat meer slijten
* motoronderdelen zullen ook meer slijten
* hoger verbruik <- meer pk's

Voordelen van gewone motortuning:
* indien goed gedaan, een betere response van de motor
* meer pk's/koppel
* kan zijn dat je met dezelfde rijstijl minder zal verbruiken, maar dat is geen garantie


--------------------------------------------

Nadelen van zware motortuning:
* heel veel dient aangepast te worden, we spreken al van een volledig project
* kost serieus veel geld
* verbruik gaat heel sterk omhoog
* onderhoudskosten worden hoger <- je gebruikt duurdere onderdelen, dus indien te vervangen, duurdere kosten
* totaal niet conform meer met je PVG
* elk jaar dient je motorblok toch best eens opengedaan te worden om te kijken of alles in orde is (ik spreek hier dan over serieus zware tuning alla stage 3 en hoger)

Voordelen:
* heeeeel veeeeeel pk's/koppel


Da is het zowat volgens mij :unsure:

JetSetRadio

Legacy Member
Ik ben ook eens aan het rondzien voor de 3 reeks diesel.
Van 211 naar een dikke 270 , en 500 --> 600 koppel, dat zijn natuurlijk mooie cijfers.

Ik ga denk ik eens bij shiftec gaan, hoor er wel goede dingen over.
Dat lagere verbruik neem je best met een korrel zout, tenzij je voor eco -tuning :)rofl:) gaat met enkel koppel toename dacht ik.

ikbenben

Legacy Member
freefoo zei:
Omdat de EGR 'verstopt' geraakt door roet. Bij elk onderhoud laat ik de EGR klep reinigen. De combo EGR & roetfilter is echt een merde. Mijn vrouw heeft een diesel zonder roetfilter en nooit problemen. Ik diesel met EGR & roetfilter en ik heb de EGR klep al tweemaal moeten vervangen.

Voor Alfa moet je trouwens bij Squadra zijn. Die mag mijn 1.9 16v in het najaar eens onder handen nemen :)

Teken dat je veel te veel op je gemak rijd ;)
Als je volgas geeft staat de egr dicht en komen er geen uitlaatgassen binnen.
Carterventilatie vervangen door een oil catch tank en de oliedampen komen ook niet meer binnen.

Caracalla

Legacy Member
@ikbenben: correct :) maar weinigen rijden zo met ne diesel

@freefoo: squadra is inderdaad de beste alfa-tuner
maar ik spreek natuurlijk uit m'n ervaring met Saabs en ik dacht dat de ECU anders geprogrammeerd of moet ik zeggen, gecodeerd was. Daarvan mijn ervaringen met BSR daar gaat de 1.9 16v naar 184pk en 402 Nm. Alfa Romeo zit zelfs niet in hun "gamma".

@jetset: BMW heeft ook een aantal tuners die zich op BMW toegelegd hebben, dus ff zoeken en je vindt dat wel



Een maat van ik rijdt met een golf 4 100pk en is bij Tunex geweest (was wel een eind rijden) en na 40.000km nog steeds prima. Maar het is een TDi zonder EGR en roetfilter. Dus dan doet dat er allemaal wat minder toe hoeveel roet hij uitspuwt. Dus firma's zoals Tunex zijn ook niet echt slecht, maar bij gevoeligere auto's blijf je er beter van weg.

Nu, je moet ook rekening houden dat fabrikanten altijd een hééééle grote marge inbouwen met de pk's. Soms zijn motoren ook fiscaal begrensd om zo in een lagere belastingsschijf te komen (zoals de BIV). Een voorbeeld zijn de 1.8t en 2.0t motoren van Saab. Beiden zijn identiek, beiden zijn een 2 liter (wat je niet zou denken met typeaanduiding 1.8t) maar de ene 150 pk de andere 175pk. Dit voor de inschrijving. Zelfde met een bepaalde variant van volkswagen. 1.9 TDI met 75pk en 120pk zijn dacht ik dezelfde. Ze chippen dan beiden ook tot 150pk. Wat nog ruim binnen de marge van de constructeur is.

Ik ken verschillende mensen die met mijn motorblok met 300+ pk en 450+ Nm rijden met enkel de volgende dingen aan te passen:
- turbo (is natuurlijk wel heel duur)
- uitlaat
- injectoren
- software

Dan zie je toch wel hoe groot die marge is op die onderdelen.

ikbenben

Legacy Member
Caracalla zei:
Een maat van ik rijdt met een golf 4 100pk en is bij Tunex geweest (was wel een eind rijden) en na 40.000km nog steeds prima. Maar het is een TDi zonder EGR en roetfilter.

Zelfde met een bepaalde variant van volkswagen. 1.9 TDI met 75pk en 120pk zijn dacht ik dezelfde. Ze chippen dan beiden ook tot 150pk. Wat nog ruim binnen de marge van de constructeur is.

Alle 1.9TDI's hebben een EGR, dus ook de TDI100pk ;)
Je kan ze wel uitschakelen zoals ik gedaan had bij de ibiza.

1.9TDI 75pk en 120pk bestaan niet :p

ivar

Legacy Member
Het is de 1.6 tdi 75, 90 en 105. Bij peugeot hebben ze er ook zo één: 1.6 hdi 75,90,110 pk

Pierlo

Legacy Member
ikbenben zei:
Alle 1.9TDI's hebben een EGR, dus ook de TDI100pk ;)
Je kan ze wel uitschakelen zoals ik gedaan had bij de ibiza.

1.9TDI 75pk en 120pk bestaan niet :p

Bij VW had je toch vroeger de 1.9TDI met 105 PK? Nu wel vervangen door 1.6TDI 105 PK. Als ik mij niet vergis hebben mij schoonouders een Touran met 1.9 TDI 105 PK en ikzelf heb jaar later Passat gekocht met 1.6TDI 105 pk (bluemotion dus).

NightRaver

Legacy Member
Pierlo zei:
Bij VW had je toch vroeger de 1.9TDI met 105 PK? Nu wel vervangen door 1.6TDI 105 PK. Als ik mij niet vergis hebben mij schoonouders een Touran met 1.9 TDI 105 PK en ikzelf heb jaar later Passat gekocht met 1.6TDI 105 pk (bluemotion dus).

Daar zegt hij toch niks over?

Hij zegt dat er geen 75 en 120 pk versies bestaan...

Soundstorm

Legacy Member
NightRaver zei:
Daar zegt hij toch niks over?

Hij zegt dat er geen 75 en 120 pk versies bestaan...
Jij begrijpt er weer niks van! Er bestond wel een 105pk versie hoor!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan