Archief - Plug-in vs diesel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Herman De Croo

Legacy Member
k word freelancer, en ben op zoek naar een auto. Ik geraak moeilijk uit aan de keuze diesel vs plug-in hybride; mijn boekhouder heeft helaas niet veel kaas gegeten van autofiscaliteit.

Voor mijn eerste klant doe ik 2x80km per dag, waarvan 90% autostrade. Het 2e jaar kan terug bij dezelfde klant zijn; of net iets dat dichter in de buurt ligt, daar heb ik nu nog geen zicht op.

In mijn omgeving zegt iedereen "je gaat toch een plug-in nemen, 100% aftrekbaar ipv 60% voor diesel" "diesel gaan ze overal eruit gooien", maar is dit op weinig meer dan gevoel en communicatie in de media gebaseerd.

Om een vergelijk te maken neem ik even een voorstel van operationele lease van een klassieke 320d vs 330e: hier zitten dus de (mogelijke) verschillen in verzekering, onderhoud, BIV, jaarlijkse verkeersbelasting en restwaarde reeds in verwerkt door de leasemaatschappij.
Plug-in is dus 200 euro duurder per maand. Gezien ik 90% van de tijd autostrade doe, moet de benzinemotor dan draaien, die veel minder zuinig is dan een dieselmotor. Dus dan heb ik niet alleen hogere operationele lease, maar ook hoger verbruik voor de 330e vs de 320d.

Qua aftrek is het 63% vs 100%. Maar gezien de verlaagde vennootschapsbelasting maar 20% is, en ik het niet aftrekbare gedeelte nog altijd met mijn nettowinst mag betalen, geraak ik in geen enkel scenario aan een positieve case voor de plug-in hybride. Toch zie ik er massaal veel rondrijden, dus kan ik niet rekenen of wat is er mis?

Het lijkt erop dat als je weinig rijdt, je de meerkost van de plug-in niet terugverdient, maar als je heel veel autostrade rijdt, je de meerkost OOK niet terugverdient.

0Py9bMR.png


iAZ1gaZ.png

eniac

Legacy Member
De vergelijking is hier wel ietwat scheef natuurlijk gezien je naar vermogen wel een serieus verschil ziet.

Verder:
- Vergeet je VAA niet in te rekenen! Pakweg €200 verschil in VAA zorgt ervoor dat je jezelf in theorie €200 bruto meer moet uitkeren voor hetzelfde nettoloon. Ik heb het nu niet uitgerekend voor bovenstaande modellen maar neem dit zeker mee.

- Door de aftrekbaarheid recupereer je +- €100 maandelijks bij de hybride tov de diesel.
Aan 3000km/maand verbruik je met de diesel pakweg (5.5l/100km gerekend) €165 aan diesel
Aan 3000km/maand verbruik je met de benzine pakweg (9l/100km gerekend) €270 aan benzine

Het lijkt me dus dat de aftrekbaarheid de meerkost aan benzine goedmaakt. Het verschil in VAA zou de case voor de hybride dan wel kunnen maken, maar dat moet je zelf even uitrekenen.


Tip: bekijk ook even de mogelijkheid voor financiële lease of renting. Ik zie namelijk de meerwaarde van operationele lease niet: zaken als onderhoud inplannen & betalen, verzekering, banden, een tankkaart voorzien, etc: dat zijn allemaal geen zaken die je zelf niet kan, en je moet je dan afvragen of je voor die zaken wat extra winstmarge aan de lease wil schenken... En dan zit je op het einde ook niet met de zever van de controle bij inleveren van de wagen (gesteld dat je hem zou overkopen en dan zelf doorverkopen).

Herman De Croo

Legacy Member
eniac zei:
Tip: bekijk ook even de mogelijkheid voor financiële lease of renting. Ik zie namelijk de meerwaarde van operationele lease niet: zaken als onderhoud inplannen & betalen, verzekering, banden, een tankkaart voorzien, etc: dat zijn allemaal geen zaken die je zelf niet kan, en je moet je dan afvragen of je voor die zaken wat extra winstmarge aan de lease wil schenken... En dan zit je op het einde ook niet met de zever van de controle bij inleveren van de wagen (gesteld dat je hem zou overkopen en dan zelf doorverkopen).
Ik ga zeker geen operationele leasing nemen, dit was gewoon om de berekening te vereenvoudigen.

Herman De Croo

Legacy Member
eniac zei:
- Door de aftrekbaarheid recupereer je +- €100 maandelijks bij de hybride tov de diesel.
Aan 3000km/maand verbruik je met de diesel pakweg (5.5l/100km gerekend) €165 aan diesel
Aan 3000km/maand verbruik je met de benzine pakweg (9l/100km gerekend) €270 aan benzine
Deze conclusie kan ik niet volgen.

eniac

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Deze conclusie kan ik niet volgen.

Waar kan je niet volgen?

Gedeelte aftrekbaarheid:
- hybride: 100% aftrekbaar, dus je mag de volle €923 aftrekken van je resultaat waarop je dus 20% minder vennootschapsbelasting betaalt => € 184 minder VB
- diesel: 63% aftrekbaar, dus je mag slechts €448 aftrekken waarop je 20% minder VB betaalt => €89 minder VB

Dus naar resultaat toe scheelt het je qua aftrekbaarheid +- €100 in het voordeel van de hybride.

Gedeelte brandstofkost heb ik een foutje gemaakt, ik heb er de brandstofprijs niet ingerekend.
Uitgangspunt 35000km/jaar dus 3000/maand en assumptie verbruik diesel = 5.5l/100km en voor benzine = 9l/100km. Brandstofkost ruwweg €1.5/l.

=> € 247 aan diesel, €405 aan benzine


Als je vervolgens de impact van het VAA op je resultaat nog eens berekent en dat combineert met je maandelijkse leaseprijs, het gevolg van de aftrekbaarheid en de brandstofkost, dan heb je voor zover ik weet een vrij goed zicht.

Mijn buikgevoel is dat het elkaar weinig gaat ontlopen...

Herman De Croo

Legacy Member
Oei oei eniac.
Bij hybride bespaar je 100 euro aan VB, maar je hebt er wel (923-712)=211euro meer door uitgegeven! Netto gezien kost de hybride dus 211-100 euro meer per maand in de lease dan de diesel.
Idem voor brandstof: de hybride verbruikt meer benzine op de autosnelweg dan een diesel, zoveel meer dat je zelfs door de verhoogde aftrek, de hybride nog altijd duurder is.

Het gaat er niet om om zoveel mogelijk VB uit te sparen, wel om zoveel mogelijk euro's op het einde van de rit over te houden.

Herman De Croo

Legacy Member
https://www.autonieuws.be/test/5045-test-bmw-330e-toekomstige-leasekampioen
Critici zullen misschien stellen dat we de 330e beter zouden vergelijken met de 330d dan met de 320d, omdat die zescilinder qua prestaties en vermogen dichter in de buurt zit van de 292 pk van de plug-in, maar we deden dat bewust niet, omdat de 330d in bijna geen enkele “Car Policy” voorkomt, door zijn prijs en nadelige fiscaliteit, en de 330e voornamelijk als alternatief zal worden bekeken door wie anders met een viercilinder diesel zou rijden. Onze conclusie is alvast duidelijk: de 330e is een fiscaal interessant alternatief voor wie minder dan 30.000 km per jaar rijdt, maar is ook gewoon een leuke, snelle en bovendien zuinige auto, die echter enkel succes kan kennen wanneer de potentiële eigenaars een volledige TCO-berekening maken en zich niet beperken tot het kijken naar een aankoop- of leaseprijs.

Plutus

Legacy Member
Waar haal je de stelling dat elektrisch op de snelweg niet mogelijk is?
Naar mijn ervaring alleszins wel: mijn woon-werk is 35km enkel waarvan ruim 20km snelweg en ik kan het hele traject op batterij afleggen, en ik rij dan ook gewoon 120 a 130.

Dus als je zeer regelmatig kan laden zou het toch goedkoper moeten zijn lijkt me? Ik heb nog geen gedetailleerde berekening gemaakt.

eniac

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Oei oei eniac.
Bij hybride bespaar je 100 euro aan VB, maar je hebt er wel (923-712)=211euro meer door uitgegeven! Netto gezien kost de hybride dus 211-100 euro meer per maand in de lease dan de diesel.
Idem voor brandstof: de hybride verbruikt meer benzine op de autosnelweg dan een diesel, zoveel meer dat je zelfs door de verhoogde aftrek, de hybride nog altijd duurder is.

Het gaat er niet om om zoveel mogelijk VB uit te sparen, wel om zoveel mogelijk euro's op het einde van de rit over te houden.

Die zaken zeg ik letterlijk ook. Ik zeg letterlijk dat brandstofkost en leasekost in het nadeel zijn van de hybride, en dat aftrekbaarheid daar een deel goedmaakt.
Maar je vergeet nog steeds om het VAA in rekening te brengen en DAT is nu net waar de hybride zwaar terrein zal goedmaken.

josilirios

Legacy Member
eniac zei:
Die zaken zeg ik letterlijk ook. Ik zeg letterlijk dat brandstofkost en leasekost in het nadeel zijn van de hybride, en dat aftrekbaarheid daar een deel goedmaakt.
Maar je vergeet nog steeds om het VAA in rekening te brengen en DAT is nu net waar de hybride zwaar terrein zal goedmaken.

Ja, maar zonder uitroeptekens!

bassie82

Legacy Member
Niet vergeten dat je inbreng van je kosten ook volgens diezelfde aftrek wordt bekeken.
Dus 100% aftrekbaarheid zijn je kosten ook 100% aftrekbaar (allé niet echt omdat ze eigenlijk 75% nemen wegens privégebruik)

Ook kan je 60km elektrisch rijden. Dus 1/3 van je rit ga je op benzine rijden.
Ik ga ervanuit dat je kan opladen tijdens je werk natuurlijk.

berenod

Legacy Member
Ik weet niet in hoeverre de leasing prijzen die je laat zien representatief zijn. Ik vermoed dat zij rekening houden met inschrijving in Brussel/Wallonië waar de wegentaks zeer hoog ligt voor de hybride (dacht een 2500€/jaar).

Toen ik bij de garages de offertes aan het opvragen was, was in financiële renting het verschil tussen een gelijk uitgeruste 320d en een 330e maar een 130€/maand (5 jaar en 30000 km/jaar).

BIV en wegentaks is beide 0€ bij de hybride.

Verzekering hybride is duurder wegens hogere catalogusprijs, maar is ook aan 100% aftrekbaar, scheelt op het einde van de rit niet veel. Net zoals trouwens onderhoud, banden, brandstof die hetzelfde aftrekpercentage gebruiken als de wagen zelf.

Er zijn nog andere factoren die spelen zoals verworpen uitgaven en de co² solidariteitsbijdrage, liggen ook een pak lager bij de hybride.

Herman heeft natuurlijk geen ideaal gebruikersprofiel voor een hybride, een evenwichtige mix tussen autosnelweg en secundaire wegen zou beter zijn. Dus verbruik zal hoger liggen dan een diesel, maar indien hij op zijn minst elke dag aan de stekker hangt gaat hij nog niet bijna aan 9 liter komen, eerder aan een 6.5 à 7 liter schat ik, zij die helemaal niet laden zitten wel aan een 9 liter.

Gewoon autosnelweg cruisen op CC doet die benzinemotor ook best wel zuinig, in file en stad piekt dat vooral (extra gewicht batterij) en net daar pakt dan het elektrische gedeelte over.

VAA zal een 100€ schelen (dikke 170 voor hybride, ergens rond de 280 voor de 320d). Maakt inderdaad ook veel goed.
En daar we niet weten of en wanneer ze wltp gaan gebruiken voor VAA, en al dan niet voor reeds ingeschreven wagen, is het risico bij een Diesel wel substantieel hoger dat je daar een opdoffer zou krijgen in de nabije toekomst. Is wel koffiedik kijken nu natuurlijk!

Alles bijeen gaat het totaal kostenplaatje niet veel schelen, maximum tussen de 50 en 100€/maand al naargelang wat je van brandstof erdoor jaagt.

Dus duurder, ja waarschijnlijk wel, maar eigenlijk zeer weinig wanneer je er toch wel een stuk meer wagen voor in de plaats krijgt, zeker qua rijervaring.

P.S. laden op het werk enkel doen wanneer je het gratis krijgt, wanneer je via je tankkaart (of de Charge Now kaart die je bij een BMW hybride bijkrijgt) de elektriciteit moet betalen komt het bijna duurder uit dan benzine, ze reken nu tussen de 0.6 en 1€/kWh, dus dubbel tot vierdubbel wat je thuis zou betalen!

MrKend54l

Legacy Member
berenod zei:
Dus duurder, ja waarschijnlijk wel, maar eigenlijk zeer weinig wanneer je er toch wel een stuk meer wagen voor in de plaats krijgt, zeker qua rijervaring.

Ik denk dat Herman daar weinig interesse in heeft. Een 320d is voor hem al perfect. Meer hoeft dat niet te zijn, het geeft hem geen meerwaarde.
Louter financieel volg ik hem dus. En kan ik persoonlijk ook enkel maar concluderen dat je beter voor de 320d gaat.

Breng je natuurlijk het extra vermogen in rekening dan is het zo klaar als een klontje dat de 330e heer en meester is.

berenod

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ik denk dat Herman daar weinig interesse in heeft. Een 320d is voor hem al perfect. Meer hoeft dat niet te zijn, het geeft hem geen meerwaarde.
Louter financieel volg ik hem dus. En kan ik persoonlijk ook enkel maar concluderen dat je beter voor de 320d gaat.

Breng je natuurlijk het extra vermogen in rekening dan is het zo klaar als een klontje dat de 330e heer en meester is.

Goh, wel met het verschil dat de hybride voor de looptijd van de lease/renting redelijk foolproof gaat zijn qua te verwachten kosten, met eerder nog verbetering dan verslechtering mogelijk (andere klant met minder autosnelweg km/efficiënter gebruik van de hybride).
Hij spreekt ook nergens van hoe zijn privé gebruik eruitziet, als hij per week (weekenden/avonden) een 100 km privé op elektriciteit kan rijden dan gaat het ook nog wat schiften in zijn voordeel.

De diesel is natuurlijk wel een gok, die gaat wat duurder worden wanneer de verhouding stad/snelweg verschuift naar stad.
Waar gaan ze naartoe met het huidige antidiesel sentiment qua accijnzen etc? Wegentaks? VAA?
Wie weet diesels gewoonweg uit bepaalde stukken van de steden weren, of er extra kosten aan verbinden als je erin wil?

Daar zie ik toch een aantal punten die binnen de periode van 4-5 jaar iemand zou kunnen doen zeggen, had ik destijds toch maar hybride gegaan. Andersom is dat risico (véél) kleiner denk ik.

Moest het nu gewoon 200€ duurder kosten per maand, dan is het een no-brainer, maar aan een 50€ verschil?

MrKend54l

Legacy Member
berenod zei:
Waar gaan ze naartoe met het huidige antidiesel sentiment qua accijnzen etc? Wegentaks? VAA?

Op een periode van 15 jaar is het van matige populariteit naar pushen tot en met en iedereen aan de diesel, naar diesel volledig weren gegaan.

Het is zeker niet uitgesloten dat diesel terug fors gaat inhalen aangezien het nu al duidelijk is dat benzine ook niet zo zuiver is. Elektrisch is momenteel nog te niche om echt solide te zijn. Dus ik ben niet zeker dat diesel al uitgespeeld is. Toch zeker niet de euro 6d diesels.

Nineshots

Legacy Member
Die 292pk, hoe vaak kan je dat vermogen eigenlijk gebruiken? Is dat zoiets als 2x een sprintje doen en je hebt dat vermogen niet meer? Of kan je dat echt frequent gebruiken?

SomeDude

Legacy Member
Nineshots zei:
Die 292pk, hoe vaak kan je dat vermogen eigenlijk gebruiken? Is dat zoiets als 2x een sprintje doen en je hebt dat vermogen niet meer? Of kan je dat echt frequent gebruiken?

Zolang je batterij opgeladen is en er nadat in de tank zit neem ik aan :unsure:

iamhollywood

Legacy Member
Herman De Croo zei:
k word freelancer, en ben op zoek naar een auto. Ik geraak moeilijk uit aan de keuze diesel vs plug-in hybride; mijn boekhouder heeft helaas niet veel kaas gegeten van autofiscaliteit.

Voor mijn eerste klant doe ik 2x80km per dag, waarvan 90% autostrade. Het 2e jaar kan terug bij dezelfde klant zijn; of net iets dat dichter in de buurt ligt, daar heb ik nu nog geen zicht op.

In mijn omgeving zegt iedereen "je gaat toch een plug-in nemen, 100% aftrekbaar ipv 60% voor diesel" "diesel gaan ze overal eruit gooien", maar is dit op weinig meer dan gevoel en communicatie in de media gebaseerd.

Om een vergelijk te maken neem ik even een voorstel van operationele lease van een klassieke 320d vs 330e: hier zitten dus de (mogelijke) verschillen in verzekering, onderhoud, BIV, jaarlijkse verkeersbelasting en restwaarde reeds in verwerkt door de leasemaatschappij.
Plug-in is dus 200 euro duurder per maand. Gezien ik 90% van de tijd autostrade doe, moet de benzinemotor dan draaien, die veel minder zuinig is dan een dieselmotor. Dus dan heb ik niet alleen hogere operationele lease, maar ook hoger verbruik voor de 330e vs de 320d.

Qua aftrek is het 63% vs 100%. Maar gezien de verlaagde vennootschapsbelasting maar 20% is, en ik het niet aftrekbare gedeelte nog altijd met mijn nettowinst mag betalen, geraak ik in geen enkel scenario aan een positieve case voor de plug-in hybride. Toch zie ik er massaal veel rondrijden, dus kan ik niet rekenen of wat is er mis?

Het lijkt erop dat als je weinig rijdt, je de meerkost van de plug-in niet terugverdient, maar als je heel veel autostrade rijdt, je de meerkost OOK niet terugverdient.

0Py9bMR.png


iAZ1gaZ.png

En men heeft bij BMW niets gerept omtrent die 80km enkel?!
Mijn dealer raadde de hybride onmiddellijk af bij het horen van mijn plannen. Je gaat te vaak op de benzinemotor rijden waarvan het verbruik voor een 3 op dat moment rond de 13-14 liter ligt. Kans dat je bij een klant als freelancer (gratis) gaat kunnen inpluggen lijkt mij eerder klein? Ik heb als accountant voor mezelf de analyse gemaakt en stel toch vast dat ik voorlopig beter af ben met de 320d touring.

Plus de koffer stelt amper iets voor door de batterij.

Als je voor het eind van de maand bestelt kan je trouwens nog aan zeer mooie saloncondities leasen. Ze geven zowel korting op de wagen als een extra korting op de leasing omdat de 3 touring het model van het salon is dat ze nu zoveel mogelijk willen lanceren. Verschil tussen een ruim aangeklede 1 en een nog iets beter voorziene 3 touring was voor mijn samenstelling amper 65€ per maand.
Voor bepaalde speciale kleuren wordt bijvoorbeeld nu door de lancering ook geen extra opleg gerekend.

Je kan bij BMW financial services trouwens voor een flexibele optie kiezen waarbij je uw wagen alsnog kan inruilen voor een hybride/elektrische wagen moest later blijken dat diesels nog meer worden afgestraft of de technologie zich verder ontwikkelt.

Informeer zeker ook naar de driving assistance pack (tip van de garage). Optie van een 760€ maar eentje die mij een besparing van 30% op mijn omnium opleverde. Als je een bepaald aantal aan safety snufjes kan voorleggen krijg je bij meeste verzekeraars korting, dat pakket biedt er net een resem waardoor je het meer dan terugverdient. Ik heb mijn verzekering ook niet bij BMW genomen omdat je bij uw eigen makelaar vaak van meer korting kan genieten.

berenod

Legacy Member
iamhollywood zei:
En men heeft bij BMW niets gerept omtrent die 80km enkel?!
Mijn dealer raadde de hybride onmiddellijk af bij het horen van mijn plannen. Je gaat te vaak op de benzinemotor rijden waarvan het verbruik voor een 3 op dat moment rond de 13-14 liter ligt. Kans dat je bij een klant als freelancer (gratis) gaat kunnen inpluggen lijkt mij eerder klein? Ik heb als accountant voor mezelf de analyse gemaakt en stel toch vast dat ik voorlopig beter af ben met de 320d touring.

Plus de koffer stelt amper iets voor door de batterij.

Als je voor het eind van de maand bestelt kan je trouwens nog aan zeer mooie saloncondities leasen. Ze geven zowel korting op de wagen als een extra korting op de leasing omdat de 3 touring het model van het salon is dat ze nu zoveel mogelijk willen lanceren. Verschil tussen een ruim aangeklede 1 en een nog iets beter voorziene 3 touring was voor mijn samenstelling amper 65€ per maand.
Voor bepaalde speciale kleuren wordt bijvoorbeeld nu door de lancering ook geen extra opleg gerekend.

Je kan bij BMW financial services trouwens voor een flexibele optie kiezen waarbij je uw wagen alsnog kan inruilen voor een hybride/elektrische wagen moest later blijken dat diesels nog meer worden afgestraft of de technologie zich verder ontwikkelt.

Informeer zeker ook naar de driving assistance pack (tip van de garage). Optie van een 760€ maar eentje die mij een besparing op mijn verzekering van 30% op mijn omnium opleverde. Als je een bepaald aantal aan safety snufjes kan voorleggen krijg je bij meeste verzekeraars korting, dat pakket biedt er net een resem waardoor je het meer dan terugverdient. Ik heb mijn verzekering ook niet bij BMW genomen omdat je bij uw eigen makelaar vaak van meer korting kan genieten.
Met een 330e ga je nooit geen 13-14 liter verbruiken, tenzij je permanent als een gek in Sportmode ligt rond te karren!
Op CC tegen 125 draait die aan minder dan 7 l/100 km.
In de stad rijden met lege batterij is wat hoge verbruikscijfers oplevert, maar zolang je thuis kan laden alle dagen is dat perfect te vermijden.
De hybrides die nooit aan de stekker gaan zijn degene die het meeste verbruiken, en zelfs die komen niet aan 14 liter...
De mijne heeft nu een 4300 km gereden, waarvan net over de 1200 km elektrisch en een dikke 3000 op benzine.
Gemiddeld verbruik nu 5,4 l/100 km.

Als ge dat omrekent wil dat zeggen dat de benzine km's aan 7,5l verbruiken.
Natuurlijk zijn nu de meest verbruikende km's (stad, start stop verkeer) op elektriciteit en de zuinigere (cruisen op autosnelweg) op benzine, maar zelfs als je alles op benzine met je hybride kom je niet aan 13-14 liter hoor!

Totaal gelijk wat de koffer betreft wel!

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

berenod

Legacy Member
Nineshots zei:
Die 292pk, hoe vaak kan je dat vermogen eigenlijk gebruiken? Is dat zoiets als 2x een sprintje doen en je hebt dat vermogen niet meer? Of kan je dat echt frequent gebruiken?
Goh, het is al heel moeilijk permanent 292 pk te gebruiken hé, dan ben je wel heel snel aan het gaan!
Hij kan het 10 seconden aan een stuk leveren, maar als je vanuit stilstand plankgas geeft zit je na die 10 sec al aan 150 km/h!
Dus in de praktijk zijn het meestal veel kortere "bursts" van die max power dat je gaat gebruiken, en dat kan hij heel lang volhouden.
Tijdens die extra boost trekt hij een 100 KW/h uit de batterij.
Die heeft een 12 KW/h capaciteit, dus theoretisch is dat goed voor 0,12 uur full power of 7,2 minuten extra boost...
Dat zijn 100 boosts van elk 4 seconden lang, als ge niet op circuit zit gaat ge tegen dan al wel gendarmen achter u hebben zitten denk ik
emoji38.png


Plus als ge zwaar remt, wat ge veel gaat doen als ge zo aan het rijden bent, pompt hij telkenmale terug lading in de batterij.

Ik denk eerder dat de limiet gaat temperatuur van het systeem zijn als ge zo blijft intensief rijden...

En zonder die boost hebt ge 252 pk, ook niet niks hé.

Aan topsnelheid (226 km/h dacht ik) gebruikt hij zelfs enkel de benzinemotor, vandaar dat die top lager ligt dan wat je van een 292pk motor zou verwachten.

De 330i met dik 30 pk minder is electronisch begrensd op 250!

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan