Herman De Croo
Legacy Member
k word freelancer, en ben op zoek naar een auto. Ik geraak moeilijk uit aan de keuze diesel vs plug-in hybride; mijn boekhouder heeft helaas niet veel kaas gegeten van autofiscaliteit.
Voor mijn eerste klant doe ik 2x80km per dag, waarvan 90% autostrade. Het 2e jaar kan terug bij dezelfde klant zijn; of net iets dat dichter in de buurt ligt, daar heb ik nu nog geen zicht op.
In mijn omgeving zegt iedereen "je gaat toch een plug-in nemen, 100% aftrekbaar ipv 60% voor diesel" "diesel gaan ze overal eruit gooien", maar is dit op weinig meer dan gevoel en communicatie in de media gebaseerd.
Om een vergelijk te maken neem ik even een voorstel van operationele lease van een klassieke 320d vs 330e: hier zitten dus de (mogelijke) verschillen in verzekering, onderhoud, BIV, jaarlijkse verkeersbelasting en restwaarde reeds in verwerkt door de leasemaatschappij.
Plug-in is dus 200 euro duurder per maand. Gezien ik 90% van de tijd autostrade doe, moet de benzinemotor dan draaien, die veel minder zuinig is dan een dieselmotor. Dus dan heb ik niet alleen hogere operationele lease, maar ook hoger verbruik voor de 330e vs de 320d.
Qua aftrek is het 63% vs 100%. Maar gezien de verlaagde vennootschapsbelasting maar 20% is, en ik het niet aftrekbare gedeelte nog altijd met mijn nettowinst mag betalen, geraak ik in geen enkel scenario aan een positieve case voor de plug-in hybride. Toch zie ik er massaal veel rondrijden, dus kan ik niet rekenen of wat is er mis?
Het lijkt erop dat als je weinig rijdt, je de meerkost van de plug-in niet terugverdient, maar als je heel veel autostrade rijdt, je de meerkost OOK niet terugverdient.
Voor mijn eerste klant doe ik 2x80km per dag, waarvan 90% autostrade. Het 2e jaar kan terug bij dezelfde klant zijn; of net iets dat dichter in de buurt ligt, daar heb ik nu nog geen zicht op.
In mijn omgeving zegt iedereen "je gaat toch een plug-in nemen, 100% aftrekbaar ipv 60% voor diesel" "diesel gaan ze overal eruit gooien", maar is dit op weinig meer dan gevoel en communicatie in de media gebaseerd.
Om een vergelijk te maken neem ik even een voorstel van operationele lease van een klassieke 320d vs 330e: hier zitten dus de (mogelijke) verschillen in verzekering, onderhoud, BIV, jaarlijkse verkeersbelasting en restwaarde reeds in verwerkt door de leasemaatschappij.
Plug-in is dus 200 euro duurder per maand. Gezien ik 90% van de tijd autostrade doe, moet de benzinemotor dan draaien, die veel minder zuinig is dan een dieselmotor. Dus dan heb ik niet alleen hogere operationele lease, maar ook hoger verbruik voor de 330e vs de 320d.
Qua aftrek is het 63% vs 100%. Maar gezien de verlaagde vennootschapsbelasting maar 20% is, en ik het niet aftrekbare gedeelte nog altijd met mijn nettowinst mag betalen, geraak ik in geen enkel scenario aan een positieve case voor de plug-in hybride. Toch zie ik er massaal veel rondrijden, dus kan ik niet rekenen of wat is er mis?
Het lijkt erop dat als je weinig rijdt, je de meerkost van de plug-in niet terugverdient, maar als je heel veel autostrade rijdt, je de meerkost OOK niet terugverdient.