Archief - De grote auto thread irc-channel: #telenet.auto

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KissMyAss

Legacy Member
edit MOD:

Vanaf nu kan u ons dus ook vinden op irc:
KLIKKIE

Ons channel is vanaf nu vast: #telenet.auto

_____________________________________________________________

Kben van plan een auto te kopen maar ben aant twijfelen tss een dieseltje of naft. Ik weet dat die taxen enzo van een naft lager ligt, maar dat diesel kwa verbruik zuiniger en goedkoper is.

mssn dat jullie hier wat meer over weten...

Greetz

schep

Legacy Member
Als je van plan bent om veel kilometers te doen==>diesel
Indien niet==>naft

Mr moet er wel aan toevoegen, dat het ook een persoonlijk tintje heeft, een naftje is anders om mee te rijden he (meestal vlotter, zeker als 't een oude diesel is). En al es over LPG gedacht? Als je een tankstation met LPG in de buurt hebt is dit mss ook wel een mooie optie.

Tazz_

Legacy Member
da hangt toch wa af van uw rijstijl/voorkeur/aantal km's ...

duwt ge graag ne keer uw gaspedaal in dan zou ik naft pakken,
diesel -> lager toeren, rapper verleggen, meer koppel in lage vitesse, meer gemak dan met een naft
naft -> hoger toeren, minder koppel, ware pk's komen pas in de hogere toeren (-> i love it :D)
maar als ge veel km's doet is diesel mss beter

persoonlijk zou ik niet te veel rekening houden met taksen en dergelijke.. ik rij nu liever met een naft en da zal wsl zo blijven ook, ongeacht hoeveel het gaat kosten..
eens ge die kracht van een naft gevoeld hebt, hoog in toeren gaan dan wordt ge tegen de zetels gedrukt, enfin, ik zou het niet meer willen missen :D

Hl² Player

Legacy Member
Diesel of naft maakt me nieuwe auto's geen ballen meer uit. ja mss een beke. mer tzal nie veel zijn op oudere auto's wel.

ik ga volgend jaar januari nen Astras GTC kopen kweetdus ook nie wak moe pakken denk diesel omdak diesel gewoon ben

Dirkxke

Legacy Member
ik heb 2 jaar met een diesel gereden en heb nu een auto besteld met een benzine motor in. mijn persoonlijke ervaring met diesel is altijd heel goed geweest maar kvond de motor gewoon te licht.

hangt grotendeels af van persoonlijke voorkeur :)

Tazz_

Legacy Member
Hl² Player zei:
Diesel of naft maakt me nieuwe auto's geen ballen meer uit. ja mss een beke. mer tzal nie veel zijn op oudere auto's wel.

ik ga volgend jaar januari nen Astras GTC kopen kweetdus ook nie wak moe pakken denk diesel omdak diesel gewoon ben
bij nieuwe diesels is het verschil idd kleiner, maar winnen zullen ze nog nie direct doen.. de eerste meters mss wel, omwille van het hogere koppel, maar daarna toch nie meer, en zo kan ik wel een paar voorbeelden geven uit persoonlijke ervaring :)

[B]Rocketeer

Legacy Member
Maakt ni veel uit. Jaja, die taxen da ge jaarlijks betaald van verschil tussen naft en diesel zijn wel ni mis. (zelfs mijn ouders betalen meer tax op hunnen diesel die 30pk minder is als mijnen naft).

Als we over nen auto van max 4j oud spreken is het kwa prestatie bijna hetzelfde.
Als we spreken over nen auto van 10j gade serieus verschieten van de trage slak van Turbo Diesels. Jaja alst zelfs al nen turbo is ;). En neen, de I was er ook nog ni :p
Ook zijn de oudere diesels niet zo zuinig tov de nieuwe (well doh). Dus goed opzoeken wat em ten eerste vroeger verbruikte en telt daar maar 2 literkes bij en ge hebt ongeveer wat nen 10j oude auto drinkt bij een gewone rijstijl.

Dus wilde prestatie: voor oude wagen ist naft.
Nieuwe wagen, moete zien hoeveel km's ge doet.

Veel km's.
Oude wagen: diesel
Nieuw: diesel.
Is altijd al diesel geweest en zal het blijven zolang de brandstof goekoper blijft (verschil begint klein te worden tov vroeger).

eniac

Legacy Member
Hl² Player zei:
Diesel of naft maakt me nieuwe auto's geen ballen meer uit. ja mss een beke. mer tzal nie veel zijn op oudere auto's wel.

Bwah, de diesels klinken nog altijd niet zo mooi als een benzine die je eens tot 5000-6000 toeren stampt (een diesel kan dat zowiezo al niet), en de gemiddelde benzinemotor is nog wel een stuk stiller dan de gemiddelde dieselmotor.

Minder dan 10.000 km/jaar -> benzine all the way. Meer dan 15.000 -> diesel. Ergens daartussen: your choice. Zie gewoon dat ge zo geen oude 2.3d op de kop tikt met weinig PK maar fiscaal wel heel duur.

@amdr: heh, als ge met nen benzine vol kot geeft dan trekt ge die wel tot goe 6000 hoor. Afhankelijk van motor tot motor uiteraard.

Tazz_

Legacy Member
amdr zei:
Ne naft verliest zijn koppel meestal al tege de 3000-4000 toeren...dusja
ffkes opgezocht voor mijne auto;
max. vermogen: 116pk@6000t, in werkelijkheid kan ik zeker tot 6200-6300 gaan
max. koppel: 145Nm@4800t, dus tgaat effectief wel goe vooruit als ge tussen 3500-5500t zit, en veel trager gaat het niet ne keer da ge boven die 4800 zit

ge0x.

Legacy Member
Als je veel km's gaat doen, zeker een diesel pakken, als je toch bepaald ne naft wilt, en je koopt 2de hands, moet je kijken of er zo'n katilisator in zit, dan zuipt em meer, vooral op kortere afstanden.

roltrap

Legacy Member
ne kleine naft (bvb nen 1.2) verbruikt tegenwoordig evenveel als nen doorsnee dieselmotor. Hell, zelfs mijnen 205 (1.0 naft) verbruikt ongeveer 5.5 in't stad (4.8 aaan 90/h) terwijle de gloednieuwe Seat Cordoba 1.4 TD van onze pa er evenveel verbruikt.
Mijn wagentje is 14 jaar oud :)
Ik ga dus voor kleine naft, ook omdat het net iets milieuvriendelijker is dan diesel.

Inspecteur Jan

Legacy Member
roltrap zei:
ne kleine naft (bvb nen 1.2) verbruikt tegenwoordig evenveel als nen doorsnee dieselmotor. Hell, zelfs mijnen 205 (1.0 naft) verbruikt ongeveer 5.5 in't stad (4.8 aaan 90/h) terwijle de gloednieuwe Seat Cordoba 1.4 TD van onze pa er evenveel verbruikt.
Mijn wagentje is 14 jaar oud :)
Ik ga dus voor kleine naft, ook omdat het net iets milieuvriendelijker is dan diesel.

amaai dat is een knap verbruik!!

Ik rij met een klein turbodieseltje. Als je de auto start, zijt ge wel precies met nen tractor aan het rijden. Na een paar kilometers komt de soepelheid in de motor en dan is het wel plezant rijden. Maar kwa rijplezier zijt ge inderdaad beter af met een naft.

Een voordeel aan diesel, voelt ge we wel direct aan de pomp. Mijn jaarlijkse wegbelasting is 250 euro en dat haal ik er zeker uit met het kleinere verbruik. Ik moet met een naftank van 45 liter pas na 800km ongeveer terug naar de pomp en dan kan ik toch nog wel een kletske verder rijden normaal.

roltrap

Legacy Member
Inspecteur Jan zei:
amaai dat is een knap verbruik!!

Ik rij met een klein turbodieseltje. Als je de auto start, zijt ge wel precies met nen tractor aan het rijden. Na een paar kilometers komt de soepelheid in de motor en dan is het wel plezant rijden. Maar kwa rijplezier zijt ge inderdaad beter af met een naft.

Een voordeel aan diesel, voelt ge we wel direct aan de pomp. Mijn jaarlijkse wegbelasting is 250 euro en dat haal ik er zeker uit met het kleinere verbruik. Ik moet met een naftank van 45 liter pas na 800km ongeveer terug naar de pomp en dan kan ik toch nog wel een kletske verder rijden normaal.
ge moet wel rekening houden dat mijn peugeot nog werkt met een manuele choke. Dwz da ik altijd een pak meer verbruik in de eerste 5 minuten dat ik rij. Daarom rij ik met een volle tank ongeveer 600km.

En idd, als uw tank zogezegd in reserve staat dan kunde nog een 50km rijden :)
Geen paniek dus als het lichtje pinkt!

grungywout

Legacy Member
roltrap zei:
ne kleine naft (bvb nen 1.2) verbruikt tegenwoordig evenveel als nen doorsnee dieselmotor. Hell, zelfs mijnen 205 (1.0 naft) verbruikt ongeveer 5.5 in't stad (4.8 aaan 90/h) terwijle de gloednieuwe Seat Cordoba 1.4 TD van onze pa er evenveel verbruikt.
Mijn wagentje is 14 jaar oud :)
Ik ga dus voor kleine naft, ook omdat het net iets milieuvriendelijker is dan diesel.

Maar verbruik ligt natuurlijk ook een beetje aan uw rijstijl. Als ge iemand zijt die constant als ne zot wilt optrekken dan ligt uw verbruik natuurlijk ook een stuk hoger (en op lange termijn is het ook niet zo ideaal voor uwe motor) dan wanneer ge gewoon normaal optrekt en normaal rijd. Kheb een paar jaar gereden met een 16 jaar oude renault R9 (ne 1.3 dacht ik) op LPG en daar kon ik bij wijze van spreke bijna een hele maand rondrijden op 20 € (buiten het feit dan dat dat ding op het einde gewoon spontaan uit elkaar begon te vallen)
Nu rij ik met ne escort clipper, 1.8 diesel (nog ne hele oude dieselmotor) en nu zit ik al aan die 20 € op een week.

dropje^

Legacy Member
Recente auto die je wil aankopen? -> Diesel! Wrm? Zeer laag verbruik en de laatste modelletjes zijn zo ineen gestoken dat die naftjes moeten gaan opassen qua prestatie

Oudere auto? Naftje op lpg liefst... Die diesels die al + 10 jaar zijn ofzo verbruiken al meer door de slijtage en dan evenaar je bijna verbruik / km van een naftje (niet exact maar soms verschilt het niet meer zoveel).

Ik rij nu zelf met een Mitsubishi galant tds 1.8 van 1987 en ik tank voor 35 euro diesel en rij er een 550 - 600 km mee. 600 als ik echt heel rustig rij, 550 als ik op normale stijl rij... 't Is doenbaar...

-etienne-

Legacy Member
die uitspraak klopt toch ook weer niet helemaal ze. De oude nafts verbruiken ook stukken van mensen. Zo had ne vriend van mij ne oude audi 80 kunnne kopen voor een prijsje, maar die verbruikte 12l, en aangezien naft stuk hoger staat dan diesel heeft hij die uit miserie moeten verkopen enkel en alleen voor 't verbruik.


Ik zou toch voor lpg gaan, en anders diesel

roltrap

Legacy Member
-etienne- zei:
die uitspraak klopt toch ook weer niet helemaal ze. De oude nafts verbruiken ook stukken van mensen. Zo had ne vriend van mij ne oude audi 80 kunnne kopen voor een prijsje, maar die verbruikte 12l, en aangezien naft stuk hoger staat dan diesel heeft hij die uit miserie moeten verkopen enkel en alleen voor 't verbruik.


Ik zou toch voor lpg gaan, en anders diesel
nen audi 80 is wel gene peugeot 205 :)
in mijnen 205 van 14 jaar oud zit een 1.0 benzine van 40pk.
Ik denk dat een oude audi 80 iets meer verbruikt :)

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
roltrap zei:
nen audi 80 is wel gene peugeot 205 :)
in mijnen 205 van 14 jaar oud zit een 1.0 benzine van 40pk.
Ik denk dat een oude audi 80 iets meer verbruikt :)
right on

de audi 80 2.3 van mijn ma (uit 1993) heeft ne naftbak van 60l en daar kunnen we ongeveer 550km mee doen

ma tis zo'n plezier om mee te rijden :love:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan