Archief - Audi a4 bijna full option of audi a6 met minder opties?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jebuske

Legacy Member
Hallo,

Gisteren naar de audi garage geweest nadat ik al heel wat tijd had gespendeerd in de online configurator.
Op dit moment twijfel ik tussen onderstaande configuraties:
1) A4 (zo goed als full option): Audi België Met korting komen we op ongeveer 54k€
2) A6 Audi België met korting kom ik op ongeveer 58k€

Enkele vragen waar ik nog mee zit:
1) Als je bovenstaande configuraties bekijkt zie je dat beide uitrustingen ongeveer hetzelfde zijn en het prijsverschil relatief beperkt is. Volgens de audi garage was het dan de moeite waard om te upgraden naar de A6 omdat het rijcomfort toch hoger zal liggen (demping, geluidsisolatie, ...) . Heeft iemand hier ervaring met het bezitten van zowel een A4 en A6? Voor mij is de extra ruimte niet belangrijk aangezien we geen kinderen hebben maar ik zou wel graag zoveel mogelijk comfort hebben.
2) Qua doorverkoopwaarde: is er een verschil tussen een a4 full option en a6 met een goede basisuitrusting? Intuitief zou ik zeggen dat de A6 beter zijn waarde gaat behouden maar hier kan ik mij in vergissen.
3) Hoe zit het met de total cost of ownership? Is er een groot verschil in spare parts, onderhoud etc tussen de A4 en de A6? Qua belastingen en verzekeringen komt de a6 sowieso ook wat duurder uit en het verbruik ligt iets hoger.

Kortom, als jullie tussen bovenstaande opties zouden moeten kiezen, welke optie zouden jullie dan nemen en waarom?

Alvast bedankt!

Mégane

Legacy Member
Ik zou de A6 nemen. De A4 is heeft nu recent nog een facelift ondergaan maar het model is al van 2015 op de markt, terwijl de A6 een nieuw model is. Vooral op gebied van interieur begint de A4 toch zijn leeftijd al te tonen, dan is de A6 echt een stuk knapper. Voor de rest gaat een full option A4 meer afschrijven dan een mooi uitgeruste A6.

FlatSix

Legacy Member
Mégane zei:
Ik zou de A6 nemen. De A4 is heeft nu recent nog een facelift ondergaan maar het model is al van 2015 op de markt, terwijl de A6 een nieuw model is. Vooral op gebied van interieur begint de A4 toch zijn leeftijd al te tonen, dan is de A6 echt een stuk knapper. Voor de rest gaat een full option A4 meer afschrijven dan een mooi uitgeruste A6.

Goh, de nieuwe A4 heeft nu standaard het grote scherm, en het interieur blijft voor mij een van de meest aangename op de markt om in te zitten.

MrKend54l

Legacy Member
FlatSix zei:
Goh, de nieuwe A4 heeft nu standaard het grote scherm, en het interieur blijft voor mij een van de meest aangename op de markt om in te zitten.
Vergelijk dat eens met een A6. Met alle respect maar dat is al van de nieuwste generatie. En van een ander niveau.

De A4 is qua gebruiksgemak met de facelift net achteruit gegaan.

Ik zou ze eens naast elkaar moeten zetten, want de links werken bij mij niet. Maar ik zou voor de A6 gaan. Maar ik zou ze echt moeten vergelijken daarvoor.

Heb je al met beide gereden TS?

eniac

Legacy Member
Zeker eens testrijden met beiden.
In welke context is dit? Aankoop in vennootschap, privé, ...?

Ik heb respectievelijk 180K km en 100K km gereden met de vorige A4 en A6. Nu met de nieuwe A6 (40TDI) ondertussen 37K en ik heb ook redelijk wat tijd doorgebracht achter het stuur van de huidige A4. Dus toch redelijk wat kennis erover :)

Eerst en vooral: de A4 is een fijne wagen en met die 40TDI en dik in de opties ga je daar geen spijt van krijgen. Een slechte keuze kan je dus niet echt maken.

Maar als je hoofdcriterium comfort is, dan staat de A6 een stuk hoger. Zowel naar rijcomfort als naar geluidsisolatie is het verschil toch nog duidelijk hoor. Natuurlijk heb je daar nadelen ook van want qua snedigheid/lichtvoetigheid is de A4 natuurlijk dynamischer. Maar comfort, geen discussie.

TCO is moeilijker voor mij gezien dit de eerste wagen is waar ik zelf zicht op de kosten hebt. De A4 zal iets minder snel door zijn banden gaan en iets minder verbruiken, maar zoveel scheelt het ook niet. Qua onderhoud kijk je voor beiden naar een 2.0 motor en dan zal dat niet ver uit elkaar liggen. En het merendeel van onderhoud zit toch in de motor denk ik.

Jebuske

Legacy Member
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga proberen om volgend weekend een testrit met beide in te plannen.

Heb voorlopig enkel een testrit kunnen maken met de A4 en moet zeggen dat ik al aangenaam verrast was door het comfort. Ik zou ook alle opties nemen om dit comfort te verhogen (demperregeling, accoustic glass) maar ik vraag me ook af in welke mate deze ophanging dan te vergelijken valt met de air suspension met demperregeling in de a6. Het accoestisch glas in de a6 zou volgens de verkoper ook van een hele andere kwaliteit zijn dan dit glas in de A4.

De verkoper raadde me inderdaad ook aan om eens
Als ik het goed begrijp zou de A6 dus minder waarde verliezen dan de A4? En daardoor is die 4k extra nu misschien minder belangrijk (op voorwaarde dat de condities niet te sterk veranderen nu de saloncondities voorbij zijn)

Zijn er opties die jullie zeker zouden aanraden of andere opties die hun geld niet waard zijn?

Ik ben er voorlopig nog niet uit of ik de auto via de vennootschap of privé zal aankopen.

eniac

Legacy Member
Jebuske zei:
Zijn er opties die jullie zeker zouden aanraden l.

B&O is de max, althans op de A6 (geen ervaring op de A4).
DAB niet vergeten, en Android Auto/Carplay voorziening ook niet.

FlatSix

Legacy Member
MrKend54l zei:
Vergelijk dat eens met een A6. Met alle respect maar dat is al van de nieuwste generatie. En van een ander niveau.

De A4 is qua gebruiksgemak met de facelift net achteruit gegaan.

Ik zou ze eens naast elkaar moeten zetten, want de links werken bij mij niet. Maar ik zou voor de A6 gaan. Maar ik zou ze echt moeten vergelijken daarvoor.

Heb je al met beide gereden TS?

Ik bedoel uiteraard in vergelijkbare wagens. De A6 is logischerwijze anders, anders zou Audi niet echt goed hun job gedaan hebben eh. :)

Voor zover ik zie heeft de nieuwe A4 toch nog altijd die serene middenconsole, met die elegante knuppel die ik echt fijn rijden/zitten vind. Als ik morgen eender budget krijg dan is het voor mij altijd een goed gemotoriseerde A4 voor een A6 aan datzelfde budget. Dat is niet veel meer dan mijn mening uiteraard, want ook ik vind de A6 een prachtige wagen hoor.

HUSKE

Legacy Member
eniac zei:
B&O is de max, althans op de A6 (geen ervaring op de A4).
DAB niet vergeten, en Android Auto/Carplay voorziening ook niet.

DAB is verplicht vanuit de EU, dat zou er standaard in moeten zitten volgens mij.

SlashDotDash

Legacy Member
Schoon uitgeruste A6 berline geen optie? Heb je echt een stationwagen nodig? Denk dat de A6 avant in die motorisatie ietwat sloom zal aanvoelen.

desolation

Legacy Member
De 35 en de 40 TDI zijn technisch gelijk, met een remap is dat direct opgelost ;)

poeperman2

Legacy Member
SlashDotDash zei:
Schoon uitgeruste A6 berline geen optie? Heb je echt een stationwagen nodig? Denk dat de A6 avant in die motorisatie ietwat sloom zal aanvoelen.

sloom omdat het een avant is? Dat scheelt bij de 35TDI exact 0.2 seconden in de 0 naar 100 (9.3 vs 9.5). Onmerkbaar dus, kan ook niet anders want ze schelen maar 60 kilo.

En het verschil wordt kleiner naarmate er meer vermogen is (logisch ook, pk/kg verhouding wordt kleiner).

FlatSix

Legacy Member
desolation zei:
De 35 en de 40 TDI zijn technisch gelijk, met een remap is dat direct opgelost ;)

Mijn 30 TDi is met een mapje al vlot naar 190pk te brengen. Twijfel toch om dat te doen.

MrKend54l

Legacy Member
FlatSix zei:
Mijn 30 TDi is met een mapje al vlot naar 190pk te brengen. Twijfel toch om dat te doen.
Op een lease? Dat is glad ijs
emoji14.png

Musk

Legacy Member
desolation zei:
Nonsens. fatsoenlijke remaps zijn onzichtbaar.

Hmm die belofte heb ik toch nog niet echt gekregen van respectabele tuners en recente modellen?

SlashDotDash

Legacy Member
poeperman2 zei:
sloom omdat het een avant is? Dat scheelt bij de 35TDI exact 0.2 seconden in de 0 naar 100 (9.3 vs 9.5). Onmerkbaar dus, kan ook niet anders want ze schelen maar 60 kilo.

En het verschil wordt kleiner naarmate er meer vermogen is (logisch ook, pk/kg verhouding wordt kleiner).

Oei, ik dacht dat het verschil groter was... ze zijn allebei sloom dan :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan