Archief - Conroe , AMD killer ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Troman

Legacy Member
Cranox zei:
Steven , ik bedoelde dat amd zijn am2 prijzen mag aanpassen ( Conroe 2.4Ghz/1066fsb/4mb L2 /9x = 316$ )
Ik neem het er dan graag bij dat deze minder dan een x2 5000+ zou kunnen presteren ...

AMD Desktop Processor Price List
Processor Socket SSBP
Athlon 64 FX-62 AM2 $1,236
Athlon 64 X2 5000+ AM2 $696
Athlon 64 X2 4800+ AM2 $645
Athlon 64 X2 4600+ AM2 $558
Athlon 64 X2 4400+ AM2 $469
Athlon 64 X2 4200+ AM2 $365
Athlon 64 X2 4000+ AM2 $328
Athlon 64 X2 3800+ AM2 $303
Athlon 64 3800+ AM2 $290
Athlon 64 3500+ AM2 $208
Sempron 3600+ AM2 $123
Sempron 3500+ AM2 $109
Sempron 3400+ AM2 $97
Sempron 3000+ AM2 $77
Sempron 2800+ AM2 $67
aargh lol ja die zijn idd een beetje trop(om het zacht uit te drukken ;) )

SMa

Legacy Member
Gothrek zei:
...
en met quadcore gaat intel het toch weer verneuken, aangezien ze hetzelfde gaan doen als de D-reeks nu
dus amd wordt weer heerser van de quadcores :p
ik denk net het omgekeerde
zeker als je het spreekwoord "een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen" in gedachten houdt ;)

Gothrek

Legacy Member
jama, ze gaan net hetzelfde doen als de D-reeks, gewoon 2 keer nen dualcore bijeen slappen

apa

Legacy Member
sheep zei:
ik denk net het omgekeerde
zeker als je het spreekwoord "een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen" in gedachten houdt ;)
... heeft er niets mee te maken hoor... Intel wist heel goed dat de oplossing die ze kozen voor de Pentium4 technisch minder goed was dan bij AMD. Intel heeft zelf ook reeds ervaring met multi-core systemen die gebruik maken van een arbiter (want dat is het grootste verschil met AMD's multi-core techniek): de Itanium gebruikt er ook zo een.
De reden waarom Intel geen arbiter ingebouwd heeft, heeft veel meer te maken met time-to-market dan met technische onkunde... Uiteindelijk vind ik trouwens dat die Pentium4 dual-core beter presteert dan ik had verwacht.

Davion

Legacy Member
Kheb dat al langer gedacht, AMD is niet bandbreedte-hongerig, dat zagen we goed genoeg toen we naar DualChannel van Socket754 op Socket939 gingen, de winst was marginaal, nu net hetzelfde met de overstap op DDR2.

apa

Legacy Member
Davion zei:
Kheb dat al langer gedacht, AMD is niet bandbreedte-hongerig, dat zagen we goed genoeg toen we naar DualChannel van Socket754 op Socket939 gingen, de winst was marginaal, nu net hetzelfde met de overstap op DDR2.
Absoluut... En hetzelfde kan je zeggen van de Conroe: ook die zal een stuk minder bandbreedte-hongerig zijn dan de Pentium4. Dat zal zeker een voordeel zijn in Intel's server-systemen (ik verwacht dat Xeon Woodcrest in 4P-systemen Intel's ruime achterstand op AMD daarmee grotendeels kan goedmaken). Wat desktops betreft, zal dit betekenen dat een upgrade naar sneller RAM relatief weinig winst zal opleveren (net als bij AMD dus).

Troman

Legacy Member
Ik bewtijfel toch of Conroe in stat zal zijn om 65nano procede van amd te gaan overklassen..

Conroe lijkt verbluffend maar in werkelijkheid is het dat niet hoor..

Vergeten jullie mss de overgang van 9800pro/5900xt naar 6800Ultra/x800xtpe..
dat was net datzelfde waaw gevoel,toch hadden beide zware middelen bij :).
90nm van almd overklaste die van intel
65 zal oemens hetzelfde zijn ;)

AccuCore

Legacy Member
Troman das weer een zeer voorbarige conclusie!
iedereen bekijkt nu de voorlopig eenige benchmarks....en daaruit blijkt dat intel echt iets moois te bieden heeft terwijl amd niets extreems kan tonen!
65nano van amd is zelfs nog niet in productie dacht ik!...dus das echt gissen in het ongewissen he!
maar we zullen wel zien :)
ben nu content van men intel en binnenkort komt er een conroe in!(men mushkin ddr2 800mhz me LOW LATENCIES zien het helemaal zitten :p ) en daartegen zullen we wel zien he

apa

Legacy Member
Troman zei:
90nm van almd overklaste die van intel
65 zal oemens hetzelfde zijn ;)
Hier ben ik niet helemaal mee akkoord... 90% van de kwaliteiten van een chip komen van diens architectuur, niet van het gebruikte productieproces.

Als je vergelijkt welke vooruitgang een nieuw productieproces brengt bij Intel en bij AMD, dan lijkt het mij vrij duidelijk dat Intel daar gewoonlijk betere zaken mee doet (Prescott is wel dan wel een erg ongelukkig voorbeeld, maar vergelijk dat dan met de overgang van Wilamette(180nm) naar Northwood(130nm)).

Herinner je je de eerste 90nm chips van AMD? Ik wel want ik heb er nog zo een: een Winchester... Erg veel beter dan de Clawhammer vond ik die toen toch niet hoor. Hetzelfde kan ik zeggen van de overgang van Palomino naar Thoroughbred-A...

Witte

Legacy Member
De overgang van 90nm naar 65nm gaat volgens mij de Atlon 64 niet veel opschalen. Mss wordt er nog wat extra cache op de core gesmeten. En we hebben DDR2, maar ook dat helpt heel miniem. Al bij al gaat AMD het toch in het algemeen moeten afleggen tegen Intel op desktop gebied, denk ik.
Het zal wss vergelijkbaar zijn zoals de vorige die-shrink van AMD. Hier en daar kan een processor lager worden geklokt voor dezelfde PR-rating, en in het topsegment komen er enkele processors bij. De gemiddelde overclock stijgt, en op de package is er plaats voor twee extra cores. Zoals A64 dual core ging op 90nm, gaat X2 op zijn beurt een verdubbeling krijgen in het aantal cores op 65nm :) Het grote verschil is dat men niet gaat testen t.o.v. een hete Prescott, maar tegen een energiesparende Core processor.

blind_ripper

Legacy Member
ze spreken al over AM3 :p met ddr3 :o.
maar ja das mss weer wa anders , op techpowerup stond er dat ze de AM2 socket gingen gebruiken als over stap . zelfde geweest met socket A naar A64 socket 754 das niet lang geweest mss een dik jaar dan hadden we A64 socket 939 ;) zal mss zo nog zijn . het gaat me een beetje te rap de dag vandaag :crazy:

Edit : lol sebiet AM2 met ddr2 voor de bugs er uit te halen :p , en dan met een schoone lijn beginnen van AM3 .
en waar is AM1 :D

SephirothSnake

Legacy Member
blind_ripper zei:
ze spreken al over AM3 :p met ddr3 :o.
maar ja das mss weer wa anders , op techpowerup stond er dat ze de AM2 socket gingen gebruiken als over stap . zelfde geweest met socket A naar A64 socket 754 das niet lang geweest mss een dik jaar dan hadden we A64 socket 939 ;) zal mss zo nog zijn . het gaat me een beetje te rap de dag vandaag :crazy:

Edit : lol sebiet AM2 met ddr2 voor de bugs er uit te halen :p , en dan met een schoone lijn beginnen van AM3 .
en waar is AM1 :D

Tegen dat AMD er is met zijn AM3 zal Intel zijn cpu's met 45mm procede wss klaar hebben.

Stre@mus

Legacy Member
SephirothSnake zei:
Tegen dat AMD er is met zijn AM3 zal Intel zijn cpu's met 45mm procede wss klaar hebben.
'k Hoop dat je 45nm bedoeld, want een overgang van 45mm zal toch voor een core van enkele vierkante meter zorgen. :crazy:
Maar je idee is wel juist denk ik. Maar tegen dat er AM3 is zullen de amd cores ook op 65nm gemaakt zijn. Beide fabricanten zullen elkaar wel mooi blijven volgen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan