Archief - Conroe , AMD killer ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cranox

Legacy Member
Gistern was er hier een thread over gestart , de threadstarter heeft deze nadien verwijderd ( dunno wrom )
Je kan dus hier verder over conroe praten ( geen flames )
Hier wat meer info en benches http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95021

Persoonlijk denk ik dat AMD het zwaar te verduren zal krijgen eenmaal deze cpu's uitgekomen zijn.
Als je naar de prijs kijkt http://www.gunk.be/site/files/conroetab0.jpg dan is em ook onklopbaar .
Het werd wel een beetje tijd dat intel zich herpakte , ik ben benieuwd wat AMD uit zijn mouw zal schudden volgend jaar ( 2006 word inteljaar )

Slaxz

Legacy Member
hoewel de benches met de conroe "redelijk" objectief verliepen wacht ik toch liever af om wat real life benches te zien.
Conroe wordt ongetwijfeld een sterke chip, veel beter dan gelijk welke Netburst chip maar ze zitten nog met de FSB en door de geheugencontroller in de NB te houden blijft Intel vastzitten op T2 timings. allemaal problemen die AMD niet heeft.

en zowel de Benches die Anandtech gedaan hebben als die van HKEPC werden met dezelfde engineers sample AM2 chip gedaan die een memcontroller bug had waardoor het geheugen maar op ddr2-400 liep. Ik denk dat de AMD ingenieurs ongetwijfeld een zeer sterke memcontroller gaan bouwen die DDR2 beter benut dan Intel.
Al is het wel waar dat AMD geen nood heeft aan bandbreedte dan wel aan strakke latencies.
de DDR2 latencies verlangen maar trager als AMD gewilt had.

En laten we ook niet vergeten dat AM2 niets anders is dan een nieuwe revisie van de K8 met pasifica, presidio en een nieuwe memcontroller.
dus als de AMD engineers AM2 10% beter kunnen laten scoren op alle vlakken dan Venice/San diego hebben ze prachtig werk geleverd.

Conroe wordt zeker een heel sterke concurrent voor AMD. het zal geen AM2 killer worden maar het zal AMD zeker hard on druk zetten om werk te maken van K8L en hun port naar 65nm. dingen die ze nu imo veel te traag doen.

AMD heeft wel nog wat trucjes die ze uit hun mouw kunnen schudden (verbeterde versie van SOI, Strained silicon3, ...) die ze maar best snel kunnen inplanten in hun chips. en hopelijk is DDR3 iets beter geschikt voor de K8 architectuur dan DDR2

SMa

Legacy Member
Ik denk dat Intel hiermee AMD weer klein wil maken. Als ze zouden doordoen zoals nu zou AMD nog de marktleider geworden zijn.
De AM-2 zal imo hiertegen niets kunnen doen, zeker als je nu al ziet dat een Conroe op 2.6GHz een AMD FX-60 op 2.8GHz verslaat.. (zelfs al neem je deze cijfers met een korrel zout, dan nog zie je dat Intel wel moet beter zijn)

Ik verwacht er veel van :)
Na al die tijd dat Intel gewoon het oude vernieuwde... eindelijk es iets compleet nieuws.

En ik heb hetzelfde mobo als die gast van xtremesystems, kvind het echt een supervoordeel dat Intel bij dezelfde socket blijft :D
DDR2-800 zal ook volledig ondersteund worden, en mat wat geluk ook DDR2-1000

en wat hierbove gezegt wordt van "...10% sneller...prachtig werk...", dan is hun AM-2 toch nog altijd trager?


en voor de waterkoelers die me graag een handje zouden helpen bij het samenstellen vn men koeling: linkj

AccuCore

Legacy Member
en ik was maar aan het zoeken achter die post van die conroe.....waarom is die verwijderd? :(

allee soit..... ik zou graag eens weten wat amd nog in de kast heeft liggen....ze kunnen toch niet zomaar blindelings over zich heen laten walsen?

am2 word een tegenvaller vrees ik.....we gaan moeten wachten op de amd3 om hier een tegenwapen tegen te krijgen denk(of vrees?) ik!
in ieder gaval als intel aanhanger zennek content :p

Cryp

Legacy Member
Ik vind wel goed dit intel eindelijk met iets vernieuws aankomt
Want die bleven maar de oudere modelen verandere en veranderen

Dit is mss een kans om terug aan de top te komn

Ni dat ik plan heb om een intel te kopen aangezien die altijd een stuk duurder zijn dan een AMD op gelijke snelheid

Maar al die AM2 idd zou tegenvallen kan ik het nog overwegen om terug naar Intel te gaan.Iets wel al lang gelede is mijn laaste intel was P2 200Mhz :D

Sins dien altijd AMD gehad om dat die altijd beter uit kwam in prijs

AccuCore

Legacy Member
3dmark05, cputest=3008

juist gelezen op XS....
das toch ni slecht denk ik he :p

**edit**owkee.......na ff wa uitgezocht te hebben.....das een BRAKKE score :s
ik haal 5799 met men p4 3.4@4ghz :s

xyus89

Legacy Member
njah tis nen goeie spi cpu mjah ok geef mij maar wat 24hour prime's op die snelheden.
als die cpu die clocks 24/7 aankan op een lage vcore ben'k toch serieus interseert :)

Xyus

Gothrek

Legacy Member
de echte vcore is daar 1.4V hoor :)
ik denk dat dit een goede pi-cpu gaat worden
voor de rest wacht ik maar ff af op echte resultaten van deftige sites

n0sTRa

Legacy Member
prijzen ervan starten wel laag maar als je kijkt naar de high ends is het toch nen redelijke duit.

apa

Legacy Member
Cranox zei:
( 2006 word inteljaar )
Beetje straffe uitspraak wel... De Athlon64 is er nu reeds zo'n 4 jaar als ik goed geteld heb en was reeds op 1 januari 2006 leverbaar. Met geluk kan je een Conroe bij ons in de winkels vinden tegen midden september: Conroe zal dus nog geen 3 maand in 2006 verkocht worden... De kans bestaat wel dat Intel de beste (desktop-)CPU heeft van het najaar, maar om 2006 daarom een Inteljaar te noemen?!

Xer0x zei:
ze zitten nog met de FSB en door de geheugencontroller in de NB te houden blijft Intel vastzitten op T2 timings. allemaal problemen die AMD niet heeft.
Of het om T2 of T1 gaat heeft niets te zien met de communicatie tussen CPU en geheugen maar met de communicatie tussen memory-controller en geheugen. Intel produceert, bij mijn weten, al erg lang memory-controllers die op T1 werken... Dat AMD een theoretisch (performance-)voordeel heeft met een geïntegreerde memory-controller is een feit: bij AMD is de data beschikbaar voor de CPU van zodra de memory-controller zijn werk gedaan heeft terwijl een Intel CPU nog steeds moet wachten dat de data door de FSB werd verstuurd (extra latency).

AccuCore zei:
ik zou graag eens weten wat amd nog in de kast heeft liggen....ze kunnen toch niet zomaar blindelings over zich heen laten walsen?
Verwacht maar niet te veel reactie op het desktop-front. Het is al enige tijd duidelijk dat AMD eerder zijn positie wil verstevigen in de workstation- en server-markt dan in de desktop-markt. Persoonlijk vind ik dat ook een goede zet van AMD: de K8-architectuur mag dan wel mooi zijn op de desktop, op servergebied is een het een ware revolutie wat betreft x86-servers!

Het is al lang geweten dat de performance van een server niet lineair groeit met het aantal CPU's in het systeem: iedere extra CPU voegt minder extra performance toe dan de vorige CPU... Dit wordt veroorzaakt door de extra overhead binnen het systeem (o.m. cache coherency) en de schaarste van bepaalde belangrijke resources (voornamelijk RAM, maar ook IO).

Bij een (Intel) Xeon-systeem kan je aannemen dat je zowat 60% extra performance krijgt wanneer je van 1 CPU naar 2 CPU's upgrade. Wanneer je nog eens 2 CPU's toevoegt, dan win je amper nog 30%...
Bij een (AMD) Opteron-systeem win je met de tweede CPU ruim 80% aan performance en win je nog eens zo'n 50% als je nog eens 2 CPU's toevoegt...

Het feit dat de totale geheugenbandbreedte meestijgt met het aantal CPU's en het feit dat de CPU's rechtstreeks en veel sneller met elkaar kunnen communiceren is de belangrijkste oorzaak hiervoor...
Als je het nieuws wat volgt, dan merk je dat AMD veel nieuwe technologieën ontwikkelt voor de Opteron (virtualisatie is er een van, maar ook hier en hier vindt je mooie voorbeelden).

Mijn mening is dat AMD de desktop-market momenteel wat links zal laten liggen (en Conroe voor zich zal dulden) terwijl het verder zal groeien in de server-markt. Gezien de eerste inderukken van Conroe, denk ik dat AMD daar ook goed aan doet en ik denk bovendien dat de K8 nog steeds superieur zal zijn aan de Conroe op die markt...

Gothrek

Legacy Member
sneller verandering blijkbaar, kvraag mij af hoe dat zou komen :S

murrey

Legacy Member
hoe meer da je 3DM05 na elkaar runned, hoe hoger uw cpu score alsmaar wordt.

Cranox

Legacy Member
Hij had ook een prob met zijn cpu verbruik , bleek dat zijn netwerkaart 25% opnam ( bios/driverprob) kaart uitgenomen en drivers uninstald.

Kenshi

Legacy Member
Mja em had nog allerlei instabiliteitsproblemen, driver problemen etcetera.
Zijn vorige score lag dan ook enorm laag.

Vind ook dat het nog wa vroeg is om conclusies te trekken. Er zijn alt nog geen deftige mobos uit waarop de Conroe uitgebreid stabiel op getest kan worden dus ja ...
OC results is ook maar speculeren tot nu toe.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan