Archief - Computer zelf in elkaar steken - Doenbaar?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sneax

Legacy Member
Modulaire voeding kopen! Toch als ge wilt overclocken, optimale airflow wilt, een stille pc wilt etc..

KnightOfCydonia

Legacy Member
Ik heb vandaag voor het eerst een desktop ineen gestoken, en heb het er buiten een paar beginnersfouten het er goed vanaf gebracht, hij werkt perfect... buiten het feit dat ik er nog een netwerkkaart in vergeten ben te steken omdat ik geen ethernetkabel heb waar ik hem uiteindelijk wil gaan zetten.

Jenthe

Legacy Member
ThePigWhisperer zei:
Sowieso zelf bouwen. Eénmaal je het gedaan hebt zal je jezelf afvragen waarom je er vroeger altijd voor betaald hebt.

Tips die ik zou geven:
1) Aard jezelf
2) Lees de handleiding van het moederbord eerst een keer of 2 door vooraleer de dozekes open beginnen te doen ;)
3) Backplate moederbord al aanbrengen vooraleer moederbord vast te schroeven. Was zo stom om dat niet al eerste gedaan te hebben en moest wat forceren om alles tussen die stomme pinnekes te krijgen...
4) Geheugen plaatsen vooraleer cpu-cooler aan te brengen voor het geval een slot onbereibaar zou worden
5) Modulaire voeding kopen ofwel heel gestructureerd met de kabels omgaan zoniet wordt het al snel een rommeltje
6) Voeding ruim genoeg nemen
7) Op voorhand kijken naar Uw fans en aankoppelingen op moederboard: 3 vs 4 pinnen

Niets doet meer plezier dan na enkele uurtjes prutsen uw "eigen" bakje aan te zetten.

Have fun

Merci voor de tips! Blijkbaar had ik een computer zelf in elkaar steken wat overschat. Ik heb al redelijk wat informatie opgezocht en zie het wel tot een goed einde komen :)

Kenny1001

Legacy Member
ik heb dit vdg ook voor t eerst gdn en mn fans werken,mn muis licht op en that's it.
ook past mijn fiche van mijn scherm niet op mn radeon 6870hd's. nu lezen van die statische elecktriciteit...khoop dak mn onderdelen ni verknald heb...

mdgf

Legacy Member
Maak een eigen thread aan, je scherm zal dan vga zijn, je moet een DVI->VGA adapter gebruiken en in de bovenste DVI poort steken.
Post hij (enkele beep als je geen beeld hebt)?

Aangezien je usb poorten stroom geven zal je mobo nog werken ;).
Je moet al enorm veel pech hebben ook dat je statisch geladen zou zijn, dus geen reden tot paniek
(tenzij je stond te ijsberen met kunststoffen kleding aan op een wollen tapijt terwijl je met het mobo bezig was natuurlijk... :p).

Goldrusher

Legacy Member
Dit is een mooie video voor wie nog nooit een PC in elkaar heeft gestoken:

Video: How To Build the Best $1500 Gaming PC, Step-by-Step - Tested

Zowat alle onderdelen zijn voor elke pc hetzelfde. Maakt niet uit of je budget 500 of 1500 euro is. Moederbord, processor, RAM-geheugen, videokaart, optische drive, harde schijf, voeding en dat alles in een case.
Meer is het niet. Alles in elkaar steken is tegenwoordig kinderspel en de kabels hebben zowat allemaal een unieke connector en/of label.

Het moeilijkste is alle onderdelen bestellen. Er zijn duizenden combinaties mogelijk en niet alle onderdelen zijn met elkaar compatibel.

Jenthe

Legacy Member
Goldrusher zei:
Dit is een mooie video voor wie nog nooit een PC in elkaar heeft gestoken:

Video: How To Build the Best $1500 Gaming PC, Step-by-Step - Tested

Zowat alle onderdelen zijn voor elke pc hetzelfde. Maakt niet uit of je budget 500 of 1500 euro is. Moederbord, processor, RAM-geheugen, videokaart, optische drive, harde schijf, voeding en dat alles in een case.
Meer is het niet. Alles in elkaar steken is tegenwoordig kinderspel en de kabels hebben zowat allemaal een unieke connector en/of label.

Het moeilijkste is alle onderdelen bestellen. Er zijn duizenden combinaties mogelijk en niet alle onderdelen zijn met elkaar compatibel.

Bedankt voor de link :niceone:

Bedankt voor alle hulp die ik heb gekregen! Uiteindelijk is het dit systeem geworden:

Sapphire Radeon HD6950
Intel Core i5 2500K Boxed
XFX 650W XXX Edition
Asrock P67 EXTREME4
Sony Optiarc AD-7260S Zwart
Cooler Master Midi Tower CM 690 II Basic
Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666, CL9
Samsung Harddisk 3.5" 1TB, SATA300, 7200rpm, HD103SJ

Zal ergens volgende week binnenkomen en wordt gelijk mijn eerste zelfgeassembleerde computer :) Tips voor beginners zijn nog altijd welkom :p

Mr.Hankey

Legacy Member
Zal allemaal wel lukken ;) Gewoon zorgen dat je de belangrijkste sectoren van onderdelen ( pinnetjes van de cpu, onderkant van het ram, ... ) niet te veel aanraakt. Ook ervoor opletten dat je de cpu correct in de socket steekt maar dit zul je wel al weten. Het inpluggen van je frontconnetoren van je case ( audio, usb's, firewire, ... ) kan misschien wat ingewikkeld lijken maar dat is het niet zolang je je manual van je mobo maar bij de hand hebt ;) Controleer op het einde of alle kabels correct aangesloten zijn. En gewoon alles op het gemak doen ;)

flyingdutchman

Legacy Member
Van alles vind het ik het inpluggen van de power en resetknop enzo altijd het vervelendste.

Jenthe

Legacy Member
Bedankt voor de tips! Nog even een vraagje: heb je een speciale schroevendraaier nodig ofzo? I.v.m. al die elektronische onderdelen?

Aap

Legacy Member
Jenthe zei:
Bedankt voor de tips! Nog even een vraagje: heb je een speciale schroevendraaier nodig ofzo? I.v.m. al die elektronische onderdelen?

Nee, een gewone kruisschroevendraaier volstaat in 99% van de gevallen. In sommige gevallen een kleine schroevendraaier en/of kleine platte schroevendraaier.

Optioneel een anti statisch polsbandje maar ze verkopen dat niet overal.

mdgf

Legacy Member
Optioneel een anti statisch polsbandje
Nergens voor nodig, het is nu toch geen moeite om gewoon je arm te strekken om je case aan te raken, zonder al dat gehinder met zo'n armbandje.

Aap

Legacy Member
mdgf zei:
Nergens voor nodig, het is nu toch geen moeite om gewoon je arm te strekken om je case aan te raken, zonder al dat gehinder met zo'n armbandje.

Jouw manier is onvoldoende. Het volstaat NIET om gewoon de behuizing aan te raken, tenzij de case geaard is. Boven moet je met jouw manier de behuizing blijven vasthouden of er kan er een oplading zich voordoen.

mdgf

Legacy Member
De case moet uiteraard (best) geaard zijn, dat heb ik op de vorige pagina al vermeld, maar dat geld ook voor dat polsbandje (dat aan de case hangt) hé...
Hem blijven aanraken: als je op het tapijt zit met kunstofen kleren misschien... we moeten de mensen niet paranoïde maken, de kans dat je significant geladen bent is al miniscuul klein onder normale omstandigheden, de kans dat je ineens van het ene moment op het andere een significante statische lading (op je handen) verkrijgt nog minder lijkt me.

Zou de chauffage wel helpen dan ?
Als die geaard is en niet geverfd, ja

Sorry voor off topic
Lijkt me totaal niet offtopic (behalve dat het al gezegd is ;)).

maartendq

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Van alles vind het ik het inpluggen van de power en resetknop enzo altijd het vervelendste.

Inderdaad.. Is altijd trial&error bij mij. Ik heb dan nog eens redelijk dikke vingers dus dat gaat al niet makkelijk.

Jenthe

Legacy Member
maartendq zei:
Inderdaad.. Is altijd trial&error bij mij. Ik heb dan nog eens redelijk dikke vingers dus dat gaat al niet makkelijk.

Zit bij het moederbord niet meestal een tussenstukje dat het makkelijker maakt? ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan