Archief - AMD HyperTransport™ Technology???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jürgennoppe

Legacy Member
Ik heb een amd 3500 met AMD HyperTransport™ Technology,maar heb geen idee wat dit is... kun je dit ergens instellen ofzo? Of regelt dat zichzelf? Graag wat meer uitleg.

ghostblade

Legacy Member
is dat niet hetzelfde als de Intel Hyper Threading Technologie
als het dat is dan wil dat zegge dat je nu 2 dinge tegelijk kan doen bvb. een anti virus en COD. (bij mij speelt het lijk er anders niets gedaan word)

PussyDuster

Legacy Member
HyperTransport technology is a high-speed, low latency, point-to-point link designed to increase the communication speed between integrated circuits in computers, servers, embedded systems, and networking and telecommunications equipment up to 48 times faster than some existing technologies.
HyperTransport technology helps reduce the number of buses in a system, which can reduce system bottlenecks and enable today's faster microprocessors to use system memory more efficiently in high-end multiprocessor systems.
HyperTransport technology is designed to:
Provide significantly more bandwidth than current technologies
Use low-latency responses and low pin counts
Maintain compatibility with legacy PC buses while being extensible to new SNA (Systems Network Architecture) buses.
Appear transparent to operating systems and offer little impact on peripheral drivers.
HyperTransport technology was invented at AMD with contributions from industry partners and is managed and licensed by the HyperTransport Technology Consortium, a Texas non-profit corporation. The full specification and more information about HyperTransport technology can be found at HyperTransport.org.

http://www.hypertransport.org/members/amd/products/athlon64/Athlon64_block_diagram4.gif

Fraggie

Legacy Member
kdenk da die Technology daar bij staat, om te 'misleiden' naar intel
kdacht dat intel HTT had en amd HT
wat het juist is weet ik nie, ma ik dacht dat het iets met je fsb te zien had?

Snake

Legacy Member
ghostblade zei:
is dat niet hetzelfde als de Intel Hyper Threading Technologie
als het dat is dan wil dat zegge dat je nu 2 dinge tegelijk kan doen bvb. een anti virus en COD. (bij mij speelt het lijk er anders niets gedaan word)

kdenk nie da ge die twee met elkaar moogt vergelijken

intel hyperthreading = 1 processor die zich voordoet als 2 processoren
amd hypertransport = de bussen die sneller zijn dan anders ofzo

of toch iet in diene aard

Jürgennoppe

Legacy Member
Ok,maar kan ik dti ergens instellen? Wat van intel kunde dat alleszins,weten de kenners dit?

guRuh

Legacy Member
bij amd zit er nu tussen elk orgaan op het moederbord een hypertransport bus, met als doel de communicatie te versnellen tss alle organen

niet teveel vragen bij stellen ;)

Jürgennoppe

Legacy Member
guRuh zei:
bij amd zit er nu tussen elk orgaan op het moederbord een hypertransport bus, met als doel de communicatie te versnellen tss alle organen

niet teveel vragen bij stellen ;)

Da kan allemaal goed zijn,maar intel had dit ook en dat kunde ergens instellen,dat werkt volgens mij niet zomaar..

guRuh

Legacy Member
Jürgennoppe zei:
Da kan allemaal goed zijn,maar intel had dit ook en dat kunde ergens instellen,dat werkt volgens mij niet zomaar..

dees gaat altijd werken ze

schumi: proficiat!

Lan

Legacy Member
Hypertransport is een bustype. Een verbinding tussen 2 elementen dus. Deze elementen kunnen vb. cpu met i/o controller zijn of ook een cpu-cpu verbinding. Bij AMD processors gebruiken ze momenteel tussen 800MHz en 1Gig bus.

Wat is er nu zo speciaal. Wel het is een universeel systeem (er kan van alles mee gedaan worden) en dus hardware onafhankelijk. Het probleem met vele huidige bussen is dat ze een aantal parallele datalijnen gebruiken die nog moeilijk te synchroniseren zijn. Vermits de snelheid op de bus zo hoog oploopt (GHz) is er bij parallele lijnen al een probleem als de printbanen op vb. een moederbord te veel in lengte verschillen. De parallele bit komen niet meer op hetzelfde moment toe, enz...
Hypertransport vormt een volledig transparante verbinding die met datapakketjes werkt (zoals een ip protocol vb.) en die vb. op een 2 bit bus een 32 bit verbinding tot stand kunnen brengen.

Op een AMD opteron processor zijn er tot 3 gesynchroniseerde hypertransport bussen voorzien. 1 voor i/o verbinding, 1 voor cpu-cpu (bij max. 2 processor van 2xx type) of 2 voor cpu-cpu (tot max. 8 processors van 8xx).

Jürgennoppe

Legacy Member
Lan zei:
Hypertransport is een bustype. Een verbinding tussen 2 elementen dus. Deze elementen kunnen vb. cpu met i/o controller zijn of ook een cpu-cpu verbinding. Bij AMD processors gebruiken ze momenteel tussen 800MHz en 1Gig bus.

Wat is er nu zo speciaal. Wel het is een universeel systeem (er kan van alles mee gedaan worden) en dus hardware onafhankelijk. Het probleem met vele huidige bussen is dat ze een aantal parallele datalijnen gebruiken die nog moeilijk te synchroniseren zijn. Vermits de snelheid op de bus zo hoog oploopt (GHz) is er bij parallele lijnen al een probleem als de printbanen op vb. een moederbord te veel in lengte verschillen. De parallele bit komen niet meer op hetzelfde moment toe, enz...
Hypertransport vormt een volledig transparante verbinding die met datapakketjes werkt (zoals een ip protocol vb.) en die vb. op een 2 bit bus een 32 bit verbinding tot stand kunnen brengen.

Op een AMD opteron processor zijn er tot 3 gesynchroniseerde hypertransport bussen voorzien. 1 voor i/o verbinding, 1 voor cpu-cpu (bij max. 2 processor van 2xx type) of 2 voor cpu-cpu (tot max. 8 processors van 8xx).

dit is allemaal chinees voor mij,sorry,concreet,kan ik mijn systeem hierdoor wat optimaliseren?

Wat ik bvb niet begrijp,bijna iedereen is hier pro amd,en ik heb bvb 3500+,maar die draaien maar op 2.2 ghz standaard met 200 fsb... terwijl pentium 4 3.0 ghz 800 mhz fsb geeft,dit lijkt me toch veel beter of niet?

wxphe

Legacy Member
Front side bus => Parallelle interface.
Hyper Transport => Seriële interface

Dankzij ddr worder er 2 paketje per kloktik verzonden dus een snelheid van 1600Mhz (bij een FSB van 800). Bij intel komt dit overeen met een maximale bandbreedte (bij de 800mhz) tot 6.0Gbyte per seconde. Bij een Fsb 400 van Athlon xp ongeveer met 3.0.Gb/s.

Maar bij hypertransport telt nie enkel de klokfrequentie (das die uitleg van hierboven). Dankzij hypertransport kan men de bandbreedte verdelen over verschillende leidingen, deze hebben een minimum van 2 leidingen en een maximum van 32 leidingen. De amd64 gebruikt er 16 wat ongeveer overeenkomt met 6.4Gb/s.

Jürgennoppe

Legacy Member
wxphe zei:
Front side bus => Parallelle interface.
Hyper Transport => Seriële interface

Dankzij ddr worder er 2 paketje per kloktik verzonden dus een snelheid van 1600Mhz (bij een FSB van 800). Bij intel komt dit overeen met een maximale bandbreedte (bij de 800mhz) tot 6.0Gbyte per seconde. Bij een Fsb 400 van Athlon xp ongeveer met 3.0.Gb/s.

Maar bij hypertransport telt nie enkel de klokfrequentie (das die uitleg van hierboven). Dankzij hypertransport kan men de bandbreedte verdelen over verschillende leidingen, deze hebben een minimum van 2 leidingen en een maximum van 32 leidingen. De amd64 gebruikt er 16 wat ongeveer overeenkomt met 6.4Gb/s.

dus de standaard fsb van 200,is dit dan goed of wat? kan ik dit verhogen?

Jürgennoppe

Legacy Member
Bus speeds CPU: 200-336MHz in 1MHz increments

Ik zag dit ergens staan,ik wil ook die busspeed verhogen,maar kan je dit zomaar???

wxphe

Legacy Member
Jürgennoppe zei:
dus de standaard fsb van 200,is dit dan goed of wat? kan ik dit verhogen?

Die hypertransport bus moet je niet regelen het is gewoon iets waartoe je moederbord in staat is, en dat is het bieden van een bandbreedte van 6.4gb/s dankzij de gebruikte architectuur. Als je deze gaat verhogen dan ga je overklokken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan