Davion
Legacy Member
1.) ONTWIKKELING
Productieproces
Het productieprocédé van chips is zeer speciaal, daarom een korte inhoud:
De chips zelf worden gebakken in 'wafers', dat zijn ronde 'platen' met daarop de chips 'uitgehouwen', hierin wordt silicum gegoten, waarna de wafer met silicum in een bakoven terechtkomt., een chip die uit een wafer komt noemt met de 'Die' , eens een chip op vb een graka staat is het een core of mem module.
Het proces zelf: natuurlijk moeten die chips klein zijn om zo ook stroom en warmte in te dijken, tegenwoordig zit men aan 90nm en 130nm, zoals verwacht is 90nm kleiner en kan er dus meer stroom bespaart worden en kan de warmte worden ingedeken !, dan is er nog een techniek en dat heet SOI (Silicon-On-Insulator) waar normaalgezien een transistor los staat van de isolatie ( om zich te beschermen tegen een nevenliggende transistor ) wordt als het ware de transistor en de isolatie tegen elkaar gegoten, dit heeft als gevolg dat de warmte meer verdeeld wordt en dat ook het stroomverbruik omlaag gaat.
2.) SOORTEN PC's en KASTEN + FORMFACTOR
Desktop
De Desktop is natuurlijk de grootste PC, met een ATX formfactor (en binnenkort de BTX FormFactor ) deze PC's zijn meestal om zware gebruikers, het zijn dan ook de meest gebruikte PC's al dat Barebone's en SFF's ook hun opmars aan het maken zijn.
Barebone's
Een Barebone is een PC maar dan gebruikmakend van een Micro-ATX moederbord, hierdoor is de PC zeer klein, dikwijls moet de PC niet veel onderdoen voor zijn grotere broers maar toch levert hij wat prestatie in, ook wordt zo een PC dikwijls warmer dan zijn grotere broers.
SFF of Small Form Factor
Deze PC'tjes zijn nog niet zo oud, het is een concept van Shuttle (ondertussen zijn er al zeer veel fabrikanten bijgekomen, Soltek (Qbic), ASUS, MSI (Mega PC)) waarin een PC zo klein mogelijk wordt gemaakt, met een zeer klein moederbord als gevolg, deze PC's zijn meestal gericht op DVD, DivX, MP3 etc..., ze vormen een vervanger voor de hedendaagse Radio, DVD speler etc.., ook kan hier met gegamed worden , maar meestal ligt de prestatie een heel stuk lager dan die van de grotere broers, ook doordat zo een PC zeer warm wordt.
Laptop
Laptops zijn draagbaar, scherm toetsenbord hard-disk en een DVD drive worden allemaal in 1 behuizing verwerkt !, de meeste laptops zijn redelijk draagbaar met een autonomie van 3-4 uren deze zijn dan duurder en maken dikwijls gebruik van Centrino technologie (Centrino omvat: een Pentium-M processor, een bijpassende chipset (Intel i855) en Wireless LAN (802.11g)), dan hebben we de zogegde desktopvervangers, deze worden aangekocht omwille van plaatsgebrek en hebben bijgevolg een autonomie die lager ligt dan 1uur, ook kan een laptop niet worden geupgrade,alleen maar door USB/FireWire devices maar niet intern/hardwarematig, kies dus goed als je voor een Laptop gaat.
BTX
De ATX-norm zwaait nu al zeven jaar de plak in desktopland. Intel wil een kleinere, flexibelere en zuiverdere norm, en heeft die Balanced Technology Extended of BTX gedoopt. Bedoeling is de componenten zo te plaatsen dat de verbindingen onderling korter - en dus beter - zijn. De chipset en processor komen in het midden terecht, aangezien alle verbindingen daar naartoe moeten.
Door de processor lager te plaatsten, zou die ook op een koelere plaats terecht moet komen, verder verwijderd van de hete videokaart. De overgang naar BTX zal waarschijnlijk vrij traag en pas eind dit jaar op gang komen.
3.) MOEDERBORD-CPU-RAM RELATED
CPU (Central Processing Unit) of processor
De CPU van een computer is het hart van de PC. Het is een geavanceerde chip die data en instructies verwerkt en allerlei berekeningen doet. Elk programma stuurt instructies door naar de CPU, die die dan uitvoert. De snelheid van een processor (clocksnelheid of clockfrequentie) wordt uitgedrukt in Mhz of Ghz (MegaHerz, GigaHerz). Aangezien 1 clockpuls = 1hz kan een CPU per seconde miljoenen of miljarden keren enkele bits aan data versturen. Over het algemeen is hoger beter, maar er zijn uitzonderingen (zie volgend stukje).
Aantal Pins bij processoren
Socket A = 462 pins = AthlonXP
Socket 754 = 754 pins = AMD Athlon64
Socket 939 = 939 pins = AMD Athlon64 en Athlon64 FX met unbuffered memory
Socket 940 = 940 pins = AMD Athlon64 FX met Registered memory
Socket 478 = 478 pins = Intel PIV Northwood
Land Grid Array 775 = 775 'bolletjes' op het moederbord = Intem PIV Prescott
Hyper-Threading Technology (HTT) en HyperTransport (HT)
HTT = HyperThreading Technology
HT = HyperTransport
HTT is Intel's manier om een virtuele 2de CPU ter creëren om 2 taken parrallel naast elkaar uit te voeren...(AMD heeft zo GEEN manier)
HT is AMD's manier om gegevens naar de rest van de PC te sturen ( Northbridge ), vergelijkbaar met de FSB (=Front Side Bus) die de Intel's hebben.
Mhz <=> IPC
Het aantal MHz is een slechte maatstaf. De performance van een processor wordt ruwweg door 2 factoren bepaald:
De fabrikanten verkopen hun processoren met enkel de MHz-aanduiding. Vroeger was dat ook geen probleem aangezien de IPC tot en met de 486 altijd gelijk aan 1 was. Sinds de Pentium is dat niet meer zo en is de IPC groter dan 1.
Het probleem van de IPC is dat die variabel is: afhankelijk van het soort werk dat de processor doet zal zijn IPC hoger of lager uitvallen. Daarom is het moeilijk om de IPC mee te vermelden bij de verkoop.
Je weet duidelijk dat de Intel Pentium4 een hoger aantal MHz'en heeft dan de AthlonXP's of Athlon64's (of zelfs Intel's eigen Pentium-M's). De Pentium4 heeft echter een véél lagere IPC dan die andere processoren. In volgorde van IPC komt het ongeveer hierop neer:
Athlon64 >= Pentium-M > AthlonXP >>> Pentium4
In kloksnelheid is de volgorde dan ruwweg als volgt:
Pentium4 >>> Athlon64 > AthlonXP > Pentium-M
Als je deze twee rangordes bekijkt, dan kan je concluderen dat de Athlon64 op dit moment zowat de krachtigste processor is; ondanks het feit dat die "maar" op 2,4 GHz draait en dat de Pentium4 hem met 50% overtreft op dat vlak.
De tweede krachtigste processor is dan veel moeilijker te bepalen; eigenlijk zijn de 3 anderen aan elkaar gewaagd en moet je naar andere criteria zoeken om ze te onderscheiden (prijs, of je al een compatible moederbord ervoor hebt, ...).
Cache
Cache is geheugen dat in de processor zelf ingebouwd is. Het is vele malen sneller dan ordinair RAM-geheugen (zie verder) en wordt gebruikt om de meest gebruikte data in op te slaan. Er zijn verschillende soorten cache: L1 of Primary cache ligt het dichtst bij de CPU en is dus het snelst (maar het kleinst), L2 (Secondary) of L3 (Tertiary) caches liggen verder en kunnen groter zijn. Voor grote hoeveelheden data wordt het veel tragere RAM-geheugen aangesproken.
Cache vind je ook op harde schijven (=hard disk of HD(D)), in de vorm van een cache buffer. Ook hier geldt, hoe groter de cache, hoe beter. Veel gebruikte data wordt ook hier in de cache bewaard, om het zoeken naar data op de HD zelf te verminderen.
CPU Temperaturen
CPU AMD Athlon XP cores:
de BOXED cooling die bij deze CPU's zitten zijn meestal net genoeg om de CPUonder de 50° te houden wat dus vrij veel is
meestal ligge deze idle rond de 43-46°
stressed durven ze op 53° te peaken maar dit allemaal hangt van core/clock af
bv
T-Bred B cores verschilen idle/stressed algemeen meer dan barton cores
en Palomino cores lopen dan weer warmer
De beste aircooling op de moment is:
Voor PIV: Thermalright SP-94
Voor AMD AXP: Thermalright SP-97
Voor AMD A64: Thermalright SP-98
voor meer info verwijs ik u naar de sticky met air/watercooling
over PIV cores :
de northwoods zijn veel koeler zijn dan de prescott cores deze laatste is een echte bakoven in je PC
SDR (Single Data Rate) DDR (Double Data Rate) en QDR (Quad Data Rate)
SDR betekent dat per clockpuls er 1 keer keer data kan worden verstuurd of ontvangen. DDR kan per clocktik data versturen en ontvangen. DDR-systemen (FSB, RAM -zie later-) zijn dus in theorie (in de praktijk is het verschil niet zo groot) dubbel zo snel als SDR. QDR (Quad Data Rate) of Quad-pumped systemen kunnen per clocktik 2 x data versturen en ontvangen, wat hen dus in theorie dubbel zo snel maakt als DDR.
RAM (Random Access Memory) of systeemgeheugen en memory controller
RAM is tijdelijk opslaggeheugen waar de processor allerlei data in kwijt kan, om die dan later terug te gebruiken. Het RAM dat gewoonlijk in onze PC's zit is SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory), wat inhoudt dat het per seconde duizenden malen krijgt en verstuurt (refresht). SDRAM heeft twee belangrijke varianten, SDR-SDRAM en DDR-SDRAM. Zoals hierboven uitgelegd is DDR-SDRAM in theorie dubbel zo snel als SDR-SDRAM. Tegenwoordig is SDR-SDRAM quasi volledig vervangen door de DDR-variant. Enkel in oudere computers vind je het nog terug.
Het geheugen wordt gecontroleerd en beheerd in de memory controller, een chip die zich normaal gezien in de Northbridge van het moederbord bevindt. Meer daarover hieronder.
Northbridge en Southbridge
Een moederbord is normaal gezien verdeeld in 2 belangrijke delen. Elk deel wordt gecontroleerd door een chip, de zogenaamde Northbridge (NB) en Southbridge (SB).
In de Northbridge worden de belangrijkste onderdelen beheerd, nl de memory controller en de AGP-bus. De NB staat in verbinding met de CPU en de SB.
In de Southbridge worden oa. de harde schijven, de USB controllers, de PCI-bussen en de netwerkkaarten beheerd.
Een duidelijk schema vind je hier:
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1823&p=3
FSB (Front Side Bus) en Onboard Memory Controller
De Front Side Bus (FSB) is de verbinding die loopt tussen de memory controller en de processor zelf. Bij AthlonXP is de FSB DDR, draaiende aan 133Mhz ,166Mhz of 200Mhz. Normaal wordt die dan bestempeld als 266Mhz, 333Mhz en 400Mhz, kwestie van marketing.
De FSB van de Pentium4 CPU's is echter quad-pumped en draait aan 100Mhz, 133Mhz of 200Mhz. Net als bij AMD wordt hier omwille van marketing gezegd dat de FSB werkt aan 400Mhz, 533Mhz en 800Mhz, maar zoals jullie nu weten is dat niet volledig correct.
Sinds kort heeft fabrikant AMD echter een nieuwe generatie CPU's op de markt gegooid (de Athlon64, Opteron en Athlon64 FX), die een memory controller hebben IN DE CPU ZELF. Dit zorgt voor enorme snelheidswinsten, aangezien de memory controller nu veel dichter ligt. Een A64(FX) heeft een FSB die loopt aan de snelheid van de CPU (1.4Ghz-2.4Ghz).
Een duidelijk schema hiervan vind je hier:
http://www.tech-report.com/reviews/2003q3/workstation/index.x?pg=4
bottleneck
Het onderdeel in het systeem dat verantwoordelijk is voor de grootste vertraging. De naam komt van een flessenhals, deze is smaller dan de rest en zal dus een snelle doorstroming hinderen.
Latency
Latency is de vertraging die je RAM ondervindt, bij elke opdracht die het moet uitvoeren (data versturen, wegschrijven,...). Elk RAM-latje heeft een bepaalde latency, die bestaat uit 4 cijfers. Elk cijfer staat voor de vertraging in nanoseconden (ns) -1 nanoseconde = 1 miljardste van een seconde- die het RAM oploopt per instructie. Uiteraard is lager hier beter.
De volgorde van de latency getallen is: Clock/CAS Latency - Ras-to-CAS Delay - Ras Precharge - RAS Delay timer oftewel CL-Trcd-Trp-TRAS
Bv Twinmos DDR400 RAM heeft een latency van 2.5-3-3-7, Corsair DDR400 heeft latencies van 2-3-2-6, wat dus sneller is.
Het belangrijkste zijn het eerste en tweede getal, de andere zijn verwaarloosbaar. Corsair RAM wordt gepromote als CAS2 RAM en is dus erg snel, maar ook enorm duur.
AGP
Advanced Graphics Port
Hier steek je je graka in, deze poort laat op 1x 250Mb/s. toe, op 2x 500Mb/s. , op 4x 1Gb/s. en op 8x: 2.1Gb/s. , de meeste moderne graka's werken op 8x AGP , terwijl AGP 4x zeker voldoet, de AGP poort levert maximaal 25W aan stroom.
PCI/PCI-Express
PCI is een echte bus, wat betekent dat op een gemeenschappelijk aantal draden heel wat apparaten aangesloten worden.
Al die aansluitingen op een gemeenschappelijke bus maken het niet eenvoudig om op hoge snelheid signalen door te sturen. Dat is dan ook één van de redenen waarom de PCI-bus nog steeds aan 33 MHz loopt. 66 MHz (PCI-66) en zelfs 133-MHz PCI (PCI-X) bestaan wel, maar dat zijn dure bussen waarop maar een beperkt aantal apparaten (meestal twee) mag worden aangesloten.
Met een maximale bandbreedte van 133 MB/s stamt PCI nog uit de tijd dat de Pentium zijn intrede deed - tien jaar geleden dus. En die bandbreedte is veel te beperkt voor zowel SATA RAID als Gigabit Ethernet. Enkel als apparaten rechtstreeks op de chipset worden aangesloten, halen ze dus maximale prestaties. PCI-X is te duur en PCI is te traag; we verwelkomen met plezier PCI Express.
PCI Express is qua software compatibel met PCI, maar de hardware is volledig verschillend. PCI is een half-duplex bus, PCI Express is een full-duplex punt-naar-punt verbinding. Dat betekent dat PCI Express in beide richtingen kan sturen en dat alle apparaten een eigen ‘snelweg’ hebben naar de chipset. De chipset is dus een soort switch geworden.
Zowel het Intel- als AMD-platform zal in de tweede helft van dit jaar overschakelen naar chipsets die PCI Express ondersteunen. Een PCI Express-aansluiting bestaat in zes verschillende snelheidsuitvoeringen: 1x, 2x, 4x, 8x, 16x en 32x. De eerste moederborden zullen twee maal PCI Express 1x bevatten, één 16x verbinding en een drietal normale PCI-slots.
De 16x verbinding, die 4 GB in beide richtingen kan sturen, zal de AGP-poort vervangen. Uw PCI-kaartjes hoeven nog niet de vuilbak in; die vinden nog steeds (beperkt) plaats op de moederborden van de toekomst. Maar alle videofabrikanten schakelen over naar PCI Express 16x, ook al is daar geen echt dwingende rede toe. Geen enkel game krijgt de videokaart zover dat ze de volledige 2,1 GB/s bandbreedte van AGP 8x opgebruikt.
Het feit dat PCI Express tot 75 watt (AGP = 42 W) kan leveren aan de videokaart is natuurlijk wel een argument, aangezien veel videokaarten nu via een extra molex-connector stroom aftappen.
PCI EXPRESS 1X -> 250 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 2X -> 500 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 4X -> 1000 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 8X -> 2000 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 16X -> 4000 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 32X -> 8000 Mb/s -> Full duplex
AGP 2X -> 528 Mb/s -> Half duplex
AGP 4x -> 1060 Mb/s -> Half duplex
AGP 8x -> 2100 Mb/s -> Half duplex
PCI -> 133.3 Mb/s -> Half duplex
PCI - 66 -> 528 Mb/s -> Half duplex
PCI - X 133 -> 1060 Mb/s -> Half duplex
Productieproces
Het productieprocédé van chips is zeer speciaal, daarom een korte inhoud:
De chips zelf worden gebakken in 'wafers', dat zijn ronde 'platen' met daarop de chips 'uitgehouwen', hierin wordt silicum gegoten, waarna de wafer met silicum in een bakoven terechtkomt., een chip die uit een wafer komt noemt met de 'Die' , eens een chip op vb een graka staat is het een core of mem module.
Het proces zelf: natuurlijk moeten die chips klein zijn om zo ook stroom en warmte in te dijken, tegenwoordig zit men aan 90nm en 130nm, zoals verwacht is 90nm kleiner en kan er dus meer stroom bespaart worden en kan de warmte worden ingedeken !, dan is er nog een techniek en dat heet SOI (Silicon-On-Insulator) waar normaalgezien een transistor los staat van de isolatie ( om zich te beschermen tegen een nevenliggende transistor ) wordt als het ware de transistor en de isolatie tegen elkaar gegoten, dit heeft als gevolg dat de warmte meer verdeeld wordt en dat ook het stroomverbruik omlaag gaat.
2.) SOORTEN PC's en KASTEN + FORMFACTOR
Desktop
De Desktop is natuurlijk de grootste PC, met een ATX formfactor (en binnenkort de BTX FormFactor ) deze PC's zijn meestal om zware gebruikers, het zijn dan ook de meest gebruikte PC's al dat Barebone's en SFF's ook hun opmars aan het maken zijn.
Barebone's
Een Barebone is een PC maar dan gebruikmakend van een Micro-ATX moederbord, hierdoor is de PC zeer klein, dikwijls moet de PC niet veel onderdoen voor zijn grotere broers maar toch levert hij wat prestatie in, ook wordt zo een PC dikwijls warmer dan zijn grotere broers.
SFF of Small Form Factor
Deze PC'tjes zijn nog niet zo oud, het is een concept van Shuttle (ondertussen zijn er al zeer veel fabrikanten bijgekomen, Soltek (Qbic), ASUS, MSI (Mega PC)) waarin een PC zo klein mogelijk wordt gemaakt, met een zeer klein moederbord als gevolg, deze PC's zijn meestal gericht op DVD, DivX, MP3 etc..., ze vormen een vervanger voor de hedendaagse Radio, DVD speler etc.., ook kan hier met gegamed worden , maar meestal ligt de prestatie een heel stuk lager dan die van de grotere broers, ook doordat zo een PC zeer warm wordt.
Laptop
Laptops zijn draagbaar, scherm toetsenbord hard-disk en een DVD drive worden allemaal in 1 behuizing verwerkt !, de meeste laptops zijn redelijk draagbaar met een autonomie van 3-4 uren deze zijn dan duurder en maken dikwijls gebruik van Centrino technologie (Centrino omvat: een Pentium-M processor, een bijpassende chipset (Intel i855) en Wireless LAN (802.11g)), dan hebben we de zogegde desktopvervangers, deze worden aangekocht omwille van plaatsgebrek en hebben bijgevolg een autonomie die lager ligt dan 1uur, ook kan een laptop niet worden geupgrade,alleen maar door USB/FireWire devices maar niet intern/hardwarematig, kies dus goed als je voor een Laptop gaat.
BTX
De ATX-norm zwaait nu al zeven jaar de plak in desktopland. Intel wil een kleinere, flexibelere en zuiverdere norm, en heeft die Balanced Technology Extended of BTX gedoopt. Bedoeling is de componenten zo te plaatsen dat de verbindingen onderling korter - en dus beter - zijn. De chipset en processor komen in het midden terecht, aangezien alle verbindingen daar naartoe moeten.
Door de processor lager te plaatsten, zou die ook op een koelere plaats terecht moet komen, verder verwijderd van de hete videokaart. De overgang naar BTX zal waarschijnlijk vrij traag en pas eind dit jaar op gang komen.
3.) MOEDERBORD-CPU-RAM RELATED
CPU (Central Processing Unit) of processor
De CPU van een computer is het hart van de PC. Het is een geavanceerde chip die data en instructies verwerkt en allerlei berekeningen doet. Elk programma stuurt instructies door naar de CPU, die die dan uitvoert. De snelheid van een processor (clocksnelheid of clockfrequentie) wordt uitgedrukt in Mhz of Ghz (MegaHerz, GigaHerz). Aangezien 1 clockpuls = 1hz kan een CPU per seconde miljoenen of miljarden keren enkele bits aan data versturen. Over het algemeen is hoger beter, maar er zijn uitzonderingen (zie volgend stukje).
Aantal Pins bij processoren
Socket A = 462 pins = AthlonXP
Socket 754 = 754 pins = AMD Athlon64
Socket 939 = 939 pins = AMD Athlon64 en Athlon64 FX met unbuffered memory
Socket 940 = 940 pins = AMD Athlon64 FX met Registered memory
Socket 478 = 478 pins = Intel PIV Northwood
Land Grid Array 775 = 775 'bolletjes' op het moederbord = Intem PIV Prescott
Hyper-Threading Technology (HTT) en HyperTransport (HT)
HTT = HyperThreading Technology
HT = HyperTransport
HTT is Intel's manier om een virtuele 2de CPU ter creëren om 2 taken parrallel naast elkaar uit te voeren...(AMD heeft zo GEEN manier)
HT is AMD's manier om gegevens naar de rest van de PC te sturen ( Northbridge ), vergelijkbaar met de FSB (=Front Side Bus) die de Intel's hebben.
Mhz <=> IPC
Het aantal MHz is een slechte maatstaf. De performance van een processor wordt ruwweg door 2 factoren bepaald:
- Het aantal keer per seconde dat de processor een taak kan uitvoeren (d.i. het aantal MHz).
- De hoeveelheid werk die de processor per keer kan uitvoeren (dit noemen we het aantal "Instructions Per Clock" of IPC).
De fabrikanten verkopen hun processoren met enkel de MHz-aanduiding. Vroeger was dat ook geen probleem aangezien de IPC tot en met de 486 altijd gelijk aan 1 was. Sinds de Pentium is dat niet meer zo en is de IPC groter dan 1.
Het probleem van de IPC is dat die variabel is: afhankelijk van het soort werk dat de processor doet zal zijn IPC hoger of lager uitvallen. Daarom is het moeilijk om de IPC mee te vermelden bij de verkoop.
Je weet duidelijk dat de Intel Pentium4 een hoger aantal MHz'en heeft dan de AthlonXP's of Athlon64's (of zelfs Intel's eigen Pentium-M's). De Pentium4 heeft echter een véél lagere IPC dan die andere processoren. In volgorde van IPC komt het ongeveer hierop neer:
Athlon64 >= Pentium-M > AthlonXP >>> Pentium4
In kloksnelheid is de volgorde dan ruwweg als volgt:
Pentium4 >>> Athlon64 > AthlonXP > Pentium-M
Als je deze twee rangordes bekijkt, dan kan je concluderen dat de Athlon64 op dit moment zowat de krachtigste processor is; ondanks het feit dat die "maar" op 2,4 GHz draait en dat de Pentium4 hem met 50% overtreft op dat vlak.
De tweede krachtigste processor is dan veel moeilijker te bepalen; eigenlijk zijn de 3 anderen aan elkaar gewaagd en moet je naar andere criteria zoeken om ze te onderscheiden (prijs, of je al een compatible moederbord ervoor hebt, ...).
Cache
Cache is geheugen dat in de processor zelf ingebouwd is. Het is vele malen sneller dan ordinair RAM-geheugen (zie verder) en wordt gebruikt om de meest gebruikte data in op te slaan. Er zijn verschillende soorten cache: L1 of Primary cache ligt het dichtst bij de CPU en is dus het snelst (maar het kleinst), L2 (Secondary) of L3 (Tertiary) caches liggen verder en kunnen groter zijn. Voor grote hoeveelheden data wordt het veel tragere RAM-geheugen aangesproken.
Cache vind je ook op harde schijven (=hard disk of HD(D)), in de vorm van een cache buffer. Ook hier geldt, hoe groter de cache, hoe beter. Veel gebruikte data wordt ook hier in de cache bewaard, om het zoeken naar data op de HD zelf te verminderen.
CPU Temperaturen
CPU AMD Athlon XP cores:
de BOXED cooling die bij deze CPU's zitten zijn meestal net genoeg om de CPUonder de 50° te houden wat dus vrij veel is
meestal ligge deze idle rond de 43-46°
stressed durven ze op 53° te peaken maar dit allemaal hangt van core/clock af
bv
T-Bred B cores verschilen idle/stressed algemeen meer dan barton cores
en Palomino cores lopen dan weer warmer
De beste aircooling op de moment is:
Voor PIV: Thermalright SP-94
Voor AMD AXP: Thermalright SP-97
Voor AMD A64: Thermalright SP-98
voor meer info verwijs ik u naar de sticky met air/watercooling
over PIV cores :
de northwoods zijn veel koeler zijn dan de prescott cores deze laatste is een echte bakoven in je PC
SDR (Single Data Rate) DDR (Double Data Rate) en QDR (Quad Data Rate)
SDR betekent dat per clockpuls er 1 keer keer data kan worden verstuurd of ontvangen. DDR kan per clocktik data versturen en ontvangen. DDR-systemen (FSB, RAM -zie later-) zijn dus in theorie (in de praktijk is het verschil niet zo groot) dubbel zo snel als SDR. QDR (Quad Data Rate) of Quad-pumped systemen kunnen per clocktik 2 x data versturen en ontvangen, wat hen dus in theorie dubbel zo snel maakt als DDR.
RAM (Random Access Memory) of systeemgeheugen en memory controller
RAM is tijdelijk opslaggeheugen waar de processor allerlei data in kwijt kan, om die dan later terug te gebruiken. Het RAM dat gewoonlijk in onze PC's zit is SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory), wat inhoudt dat het per seconde duizenden malen krijgt en verstuurt (refresht). SDRAM heeft twee belangrijke varianten, SDR-SDRAM en DDR-SDRAM. Zoals hierboven uitgelegd is DDR-SDRAM in theorie dubbel zo snel als SDR-SDRAM. Tegenwoordig is SDR-SDRAM quasi volledig vervangen door de DDR-variant. Enkel in oudere computers vind je het nog terug.
Het geheugen wordt gecontroleerd en beheerd in de memory controller, een chip die zich normaal gezien in de Northbridge van het moederbord bevindt. Meer daarover hieronder.
Northbridge en Southbridge
Een moederbord is normaal gezien verdeeld in 2 belangrijke delen. Elk deel wordt gecontroleerd door een chip, de zogenaamde Northbridge (NB) en Southbridge (SB).
In de Northbridge worden de belangrijkste onderdelen beheerd, nl de memory controller en de AGP-bus. De NB staat in verbinding met de CPU en de SB.
In de Southbridge worden oa. de harde schijven, de USB controllers, de PCI-bussen en de netwerkkaarten beheerd.
Een duidelijk schema vind je hier:
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1823&p=3
FSB (Front Side Bus) en Onboard Memory Controller
De Front Side Bus (FSB) is de verbinding die loopt tussen de memory controller en de processor zelf. Bij AthlonXP is de FSB DDR, draaiende aan 133Mhz ,166Mhz of 200Mhz. Normaal wordt die dan bestempeld als 266Mhz, 333Mhz en 400Mhz, kwestie van marketing.
De FSB van de Pentium4 CPU's is echter quad-pumped en draait aan 100Mhz, 133Mhz of 200Mhz. Net als bij AMD wordt hier omwille van marketing gezegd dat de FSB werkt aan 400Mhz, 533Mhz en 800Mhz, maar zoals jullie nu weten is dat niet volledig correct.
Sinds kort heeft fabrikant AMD echter een nieuwe generatie CPU's op de markt gegooid (de Athlon64, Opteron en Athlon64 FX), die een memory controller hebben IN DE CPU ZELF. Dit zorgt voor enorme snelheidswinsten, aangezien de memory controller nu veel dichter ligt. Een A64(FX) heeft een FSB die loopt aan de snelheid van de CPU (1.4Ghz-2.4Ghz).
Een duidelijk schema hiervan vind je hier:
http://www.tech-report.com/reviews/2003q3/workstation/index.x?pg=4
bottleneck
Het onderdeel in het systeem dat verantwoordelijk is voor de grootste vertraging. De naam komt van een flessenhals, deze is smaller dan de rest en zal dus een snelle doorstroming hinderen.
Latency
Latency is de vertraging die je RAM ondervindt, bij elke opdracht die het moet uitvoeren (data versturen, wegschrijven,...). Elk RAM-latje heeft een bepaalde latency, die bestaat uit 4 cijfers. Elk cijfer staat voor de vertraging in nanoseconden (ns) -1 nanoseconde = 1 miljardste van een seconde- die het RAM oploopt per instructie. Uiteraard is lager hier beter.
De volgorde van de latency getallen is: Clock/CAS Latency - Ras-to-CAS Delay - Ras Precharge - RAS Delay timer oftewel CL-Trcd-Trp-TRAS
Bv Twinmos DDR400 RAM heeft een latency van 2.5-3-3-7, Corsair DDR400 heeft latencies van 2-3-2-6, wat dus sneller is.
Het belangrijkste zijn het eerste en tweede getal, de andere zijn verwaarloosbaar. Corsair RAM wordt gepromote als CAS2 RAM en is dus erg snel, maar ook enorm duur.
AGP
Advanced Graphics Port
Hier steek je je graka in, deze poort laat op 1x 250Mb/s. toe, op 2x 500Mb/s. , op 4x 1Gb/s. en op 8x: 2.1Gb/s. , de meeste moderne graka's werken op 8x AGP , terwijl AGP 4x zeker voldoet, de AGP poort levert maximaal 25W aan stroom.
PCI/PCI-Express
PCI is een echte bus, wat betekent dat op een gemeenschappelijk aantal draden heel wat apparaten aangesloten worden.
Al die aansluitingen op een gemeenschappelijke bus maken het niet eenvoudig om op hoge snelheid signalen door te sturen. Dat is dan ook één van de redenen waarom de PCI-bus nog steeds aan 33 MHz loopt. 66 MHz (PCI-66) en zelfs 133-MHz PCI (PCI-X) bestaan wel, maar dat zijn dure bussen waarop maar een beperkt aantal apparaten (meestal twee) mag worden aangesloten.
Met een maximale bandbreedte van 133 MB/s stamt PCI nog uit de tijd dat de Pentium zijn intrede deed - tien jaar geleden dus. En die bandbreedte is veel te beperkt voor zowel SATA RAID als Gigabit Ethernet. Enkel als apparaten rechtstreeks op de chipset worden aangesloten, halen ze dus maximale prestaties. PCI-X is te duur en PCI is te traag; we verwelkomen met plezier PCI Express.
PCI Express is qua software compatibel met PCI, maar de hardware is volledig verschillend. PCI is een half-duplex bus, PCI Express is een full-duplex punt-naar-punt verbinding. Dat betekent dat PCI Express in beide richtingen kan sturen en dat alle apparaten een eigen ‘snelweg’ hebben naar de chipset. De chipset is dus een soort switch geworden.
Zowel het Intel- als AMD-platform zal in de tweede helft van dit jaar overschakelen naar chipsets die PCI Express ondersteunen. Een PCI Express-aansluiting bestaat in zes verschillende snelheidsuitvoeringen: 1x, 2x, 4x, 8x, 16x en 32x. De eerste moederborden zullen twee maal PCI Express 1x bevatten, één 16x verbinding en een drietal normale PCI-slots.
De 16x verbinding, die 4 GB in beide richtingen kan sturen, zal de AGP-poort vervangen. Uw PCI-kaartjes hoeven nog niet de vuilbak in; die vinden nog steeds (beperkt) plaats op de moederborden van de toekomst. Maar alle videofabrikanten schakelen over naar PCI Express 16x, ook al is daar geen echt dwingende rede toe. Geen enkel game krijgt de videokaart zover dat ze de volledige 2,1 GB/s bandbreedte van AGP 8x opgebruikt.
Het feit dat PCI Express tot 75 watt (AGP = 42 W) kan leveren aan de videokaart is natuurlijk wel een argument, aangezien veel videokaarten nu via een extra molex-connector stroom aftappen.
PCI EXPRESS 1X -> 250 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 2X -> 500 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 4X -> 1000 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 8X -> 2000 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 16X -> 4000 Mb/s -> Full duplex
PCI EXPRESS 32X -> 8000 Mb/s -> Full duplex
AGP 2X -> 528 Mb/s -> Half duplex
AGP 4x -> 1060 Mb/s -> Half duplex
AGP 8x -> 2100 Mb/s -> Half duplex
PCI -> 133.3 Mb/s -> Half duplex
PCI - 66 -> 528 Mb/s -> Half duplex
PCI - X 133 -> 1060 Mb/s -> Half duplex