lowscore zei:
Langs de ene kant interesseert me die EUIII Chronicles wel. Langs de andere kant schrikt het me enorm af daar het me zeer moeilijk lijkt als Strategy newbie die niets van geschiedenis kent. Toch kopen of beter eerst games als Civilization (Civ IV heb ik al in mijn bezit) spelen?
Dat is echt hardcore. Ik heb eerst de gewone EU III gespeeld en heb dan paar dagen geleden divine wind gekocht en gespeeld. Weeral een hele hoop nieuwe opties

Maar, eenmaal je het wat onder de knie hebt is het echt een zalig spel dat de Total War reeks helemaal doet verbleken. Je hebt zo gigantisch veel mogelijkheden, super realistische diplomatie (niet als in Total war waar de very hard-difficulty betekent dat de AI nooit iets accepteert en overagressief zijn), je leert veel bij over middeleeuwse gebieden en diplomatiegebruiken, ...
Enkele beginnerstips voor als je het koopt:
-Hou je inflatie in het oog (staat bij je financiënscherm). Minting kan je dus best afzetten (je hebt 2 soorten inkomsten: maandelijks (hier verlies je pakweg 2 goud als je minting afzet) en jaarlijks (hier maak je enkel winst, die normaalgezien netto een 50tal goudstukken oplevert per jaar)
-Zet de wages van je leger en vloot op bvb 2/3e of 1/2e als je geen oorlog hebt.
-Ga niet naast frankrijk liggen als klein landje: die klootzakken ownen je met een leger dat 10-20 keer zo groot is
