Archief - NES Repair project

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Private Joker

Legacy Member
@Dennis: Ik snap ook niet waarom die juist? Ik zie nergens een verschil in hun labels dus vermoed alles PAL.
@CptCusack: Inderdaad :p Lost precies veel op! Ik moet alleen na het uitvoeren van die fix eens op de resetknop drukken de eerste keer ik hem aanleg. Krijg soms eerst blauw, grijs, groen of knalrood scherm. Best grappig om zien en snap niet juist waarom. Nadien werkten ze altijd onmiddellijk...

Dennoman

Legacy Member
Ha nee, ik heb verkeerd gekeken :p

Ik bedoel diegenen die grijs blijven flikkeren. Die draaien op 60 Hz vermoedelijk, dus ik dacht: misschien zijn ze Amerikaans.

Private Joker

Legacy Member
Als de NES in kwestie nog geen kleurcode heeft, heb ik ze nog niet geprobeerd in stap 3. Het gaat echt vlot nu. Nog niet kunnen testen of ze effectief allemaal regiovrij gaan zijn. Straks eens een bezoekje aan Pêle-Mêle voor een NTSC cart of twee.

Private Joker

Legacy Member
Damn you NES 4. DAMN YOU!!

Was bijna een clean swipe voor alles, maar het kleur van de 4 krijg ik er maar niet in...
NES 1 had blijkbaar al eens een poging gekregen tot verwijderen van de 4de pin van de lockout chip maar niet goed uitgevoerd...

Dennoman

Legacy Member
Wat staat er op het label van de 4de?

Also, proficiat, 12 werkende en regiovrije NESjes om te verkopen :p

Private Joker

Legacy Member
Is ook een 50Hz PAL modelleke... Ondertussen gestript om een case te vervangen en de vijzen te vervolledigen bij de drie consoles waar er mysterieus enkele ontbraken. Goed dat er ééntje bij zat dat ik nog niet heb kunnen fixen.

Heb nu zeven werkende controllers en twee die ik moet uitkuisen wegens stroeve pijltjes. Niet genoeg kabels om er complete setjes van te maken, maar zal die consoles apart ook wel kwijt raken.

Edit: Drie werkende stroomadapters (2 kapot) en drie RF units. Ziet er naar uit dat ik drie complete setjes heb en de rest apart zal moeten kwijt raken.

Groopy

Legacy Member
Aangezien de ac adapter van snes en nes dezelfde zijn, ben ik altijd wel geïnteresseerd in een losse nes (met controllers) ;-) Laat maar weten als het zover is.

Private Joker

Legacy Member
@Groopy: Ik laat zeker iets weten, maar het zal sowieso slechts één controller max worden per console.


Net eens het NTSC spel Rad Racer getest op de zogezegd regiovrije consoles nu en werkt langs geen kanten :p
Heb het op twee consoles getest zonder switch en 1/50 keer resetten, krijg ik er wel een verhakkeld beeld en geluid uit, maar voor de rest zijt ge er precies niet veel mee... Kan natuurlijk ook aan het spel liggen, maar heb het gekuist en helpt niets.
Dan ook eens getest op de console die een switch heeft (NES 6) en daar krijg ik beeld/geluid, maar het scherm blijft flikkeren en ook maar af en toe krijg ik dat beeld. Andere keren is het gewoon grijs scherm.

buzzywuzzy

Legacy Member
Je sluit toch wel de AV kabel aan hoop ik? :-)
Via de standaard rf kabel kan je namelijk geen 60hz signaal op je tv afspelen zonder rollend of grijs beeld.
Een gewone rca kabel (rood-wit-geel) gaat ook. Zo doe ik het toch...

Sent from my Galaxy S running ICS 4.0.3

Private Joker

Legacy Member
:doh:

Maar toch is het gelukt op een bepaald moment hoor... Alleen was het beeld verhakkeld. Soit, eens zo'n kabel aansluiten dan :p

Werkt nu wel weer elke keer, maar nog steeds slechte beeldkwaliteit. Cart dan waarschijnlijk aangezien het ook bij een andere NES zo is. Stoeme Pêle-Mêle :p
Zal eens kijken om een deel AV kabels aan te kopen zodat ik ze erbij kan verkopen.
Regiovrij zijn ze dus blijkbaar wel allemaal :)

buzzywuzzy

Legacy Member
Mmm, begin nu toch aan mijn bovenstaande post te twijfelen, aangezien een PAL NES enkel een 50hz signaal kan doorsturen. Een US of EUR cart maakt geen verschil.

Ik zal het deze avond zelf eens bekijken op mijn regio vrije NES. Het is ondertussen meer als een jaar geleden dat ik nog bezig geweest ben met die 50/60hz stuff dat ik zaken door elkaar aan het halen ben, denk ik.

buzzywuzzy

Legacy Member
Net even getest en met RF kan ik ook gewoon US games afspelen, zonder problemen. Wel grappig om te zien dat US SMB3 tergend langzaam speelt, omdat het geoptimaliseerd is voor 60hz. PAL NES speelt 50hz, vandaar de traagheid.
PAL megaman games hebben daar trouwens ook enorm veel last van, omdat deze niet geoptimaliseerd zijn voor de langzamere clocksnelheid in de CPU in onze PAL NES'en.
PAL SMB3 loopt dan weer als een trein, omwille van de PAL optimalisatie.

Leuk trivia weetje: De originele PAL SMB optimalisatie is de mist in gegaan. De muziek in onze versie loopt sneller dan zijn US tegenhanger. Dus wij Europeanen herinneren ons het befaamde Mario deuntje in versnelling (circa 20% sneller).

Dennoman

Legacy Member
Voor mij geen probleem: ik ben opgegroeid met Super Marioland op de GB en dus is het thema daar van voor mij dé Mario-theme :p

Private Joker

Legacy Member
Op één of andere manier gaat het toch beter via AV kabels en aangezien ik daar goedkoper aan kan geraken in lot ga ik er daarvan toch een aantal bestellen denk ik.
Morgen na het werk nog eens deftig alles testen en dan zien hoe het juist zit met die slechte kwaliteit van Rad Racer...

Bedankt voor je input, toch zeer leerrijk! Misschien daarom dat ik Mega Man maar niets vind? Vond het altijd zeer moeilijk spelen op de NES en dat kan wel te maken hebben met die vertraging...

Dennoman

Legacy Member
Aan uw ava te zien denk ik dat ge met de meest fucked-up PAL conversie in de geschiedenis wel bekend zijt :p

buzzywuzzy

Legacy Member
PJ, heb je het alleen met US games, of ook met PAL games?
Kan zijn dat de RF uitgangen versleten zijn?

Kan natuurlijk ook zijn dat US Rad Racer gewoon enorm glitchy is op een PAL NES. :)
Er zijn een handvol PAL NES games die onspeelbaar zijn op een US NES, dus misschien dat het vice versa ook wel voorkomt.

BiZi

Legacy Member
Damn, had percies toch beter de moeite gedaan om het zelf te fixen :)

Good job PJ! Toch een hardware dealtje om U tegen te zeggen!

Private Joker

Legacy Member
Ja inderdaad, ik had het ietsje moeilijker verwacht. Ook al zijn er toch heel wat uren in gekropen, zal het toch wel een aardig zakcentje opbrengen.
Speaking of which, jij je centen al ontvangen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan