wireke zei:
Deze discussies gaan op niets uitdraaien. Terran spelers gaan zeggen dat er niets mis is met hun ras, Z & P spelers gaan blijven zagen op Terran.
Feit dat zowel Z als P (en in het geval van P, 100% terecht) zagen op T doet toch vermoeden dat er ergens iets mis is.
Maar op ons niveau doet dat er niet echt toe... Waar wij over kunnen zagen van "imbalance" zijn dingen die waarschijnlijk te stoppen zijn maar waar de moeite die je moet doen om het af te houden, niet in verhouden is met de moeite die de opponent moet doen.
bv: P deathball paar maand geleden is niet (meer) imbalanced maar is nog steeds relatief moeilijk af te houden als Z terwijl het voor de P maar A-move is.
Het probleem bij Terran is niet dat het early game iets gedaan moet krijgen, het probleem bij Terran is dat het early game bijna gratis kan harassen terwijl Z/P dit niet kunnen.
Waarom krijgt ge van een bunker 75% terug? Waarom kosten hellions geen gas? Daar zit het probleem imo.
Het enige dat je hieruit kan afleiden is dat mensen enorm graag zagen en gewoon zien wat ze willen zien. Ik zie spelers van elk race op spelers van elk ander race zagen, ongeacht ze terran, protoss of zerg zijn. Jij ziet geen terran spelers zagen omdat je vooraf al hebt besloten dat ze toch geen reden hebben tot zagen. Mensen zijn trouwens enorm geneigd mee te gaan in balance gezaag, vooral als een 'goede speler' een uitspraak doet, ik heb mezelf ook al meermaals betrapt hierop.
Iedereen is gewoon enorm hard gehecht aan zijn eigen spel en zijn eigen denkwijze. Constant zie je mensen beweren dat ze meer gedaan hebben als hun tegenstander en dit enkel omdat ze wat hun tegenstander gedaan heeft reduceren tot een abstractie van basis dingen waartoe hun eigen game evenzeer herleidbaar is.
Uitspraken als "X kan Y en W kan X niet" zijn trouwens altijd foutief in starcraft 2, wat je ook als inhoud geeft. Deze argumentatiestructuur werkt gewoon niet in een spel met drie verschillende races voor de simpele reden dat die structuur aan de basis ligt van de manier dat het spel gemaakt is. Het is pas als je het spel in zijn geheel bekijkt, op de manier dat het gespeeld wordt door ons, dat je zinvolle uitspraken kan doen. Vragen waarom "X kan Y" zo zonder context is compleet zinloos, je kan daar weinig zinnigs op antwoorden. Normaal ga je uit van een situatie waar je de zaken accepteert, niet waar je elk ding constant in vraag stelt want dan kan je ALLES in vraag stellen en gewoon een nieuw spel maken.
In short: Het heeft echt geen zin om zo over balance te zagen, zolang elk ras zaken wint is er geen enkele reden om de discussie zelfs te openen.