Archief - Gamemania stopt de verhuur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

b0rt

Legacy Member
Komt omdat GM gewoon de inkoopprijs moet betalen voor een spel om te verhuren -> 1x betaald voor pak 20+ man die het kan spelen, logisch dat de uitgevers daar niet blij mee zijn.

Bellerophon

Legacy Member
Wordt tijd dat Gamemanie werk maakt van online verkopen een degelijke site opzetten, meer acties, korter op de bal spelen. Hun 2de hands aanbod iets goedkoper maken en dergelijke, Buy-Back systeem opzetten anders vrees ik dat ze een stille dood tegemoet gaan. Wat ik zeker zie gebeuren binnen dit en 5 jaar dat het aantal filialen erop zal achteruit gaan. De consument vandaag de dag is een stuk prijs bewuster en gaat daarom liever naar megawinkels zoals Saturn & Mediamarkt. Ook vinden meer en meer consumenten de weg naar online winkelen zelf naar het buitenland. De markt is aan het veranderen en GM zal er verstandig op moeten inspelen of ze gaan hetzelfde lot als Gamenation tegemoet.

tb-303

Legacy Member
Akiratjen zei:
Ze doen het nu al met 50% als je hem binnen de maand terugbrengt!

Ik zou zeggen.. dit kan alleen maar goed zijn voor de tweedehands markt ...

Dat is een test in een paar zaken, niet in elke game mania.

Moloch

Legacy Member
wie heeft die wet nu eigelijk goedgekeurd? geert bourgeois? (mininster van media)

@unlimited; dat ze het dan doen zoals bij huurfilms é, 200€ (of zoiets) voor een exemplaar

Spandi

Legacy Member
Moloch zei:
wie heeft die wet nu eigelijk goedgekeurd? geert bourgeois? (mininster van media)

Wetten goedkeuren is voor zover ik weet nog altijd de taak van het parlement. Dus kamer of senaat. Gelukkig maar. Als elke minister zomaar een wetje kan maken en meteen goedkeuren :)

Correct me if I'm wrong trouwens, dien cursus is al effe geleden.

Moloch

Legacy Member
hm, wel vreemd dat ze wetten die mensen kloten altijd direct goedkeuren en invoeren, terwijl er wetten zijn die moeten goedgekeurd worden maar jarenlang aanslepen..pff!

nuja, mijne videoteek zal ze wel onder de toog verhuren, cause > effect

Bellerophon

Legacy Member
Het is toch geen wet maar een gezamelijke actie van de uitgevers gesteund door een bestaande wetgeving.

Want het zijn namelijk de uitgevers die hun producten niet meer voor verhuur willen vrijgeven.

Oekje

Legacy Member
Van de faq op de bea site :

Mogen dragers met interactieve software, waaronder games, verhuurd worden?

Onder verhuur wordt begrepen “het voor gebruik ter beschikking stellen voor een beperkte tijd en tegen een direct of indirect economisch of commercieel voordeel”.

De wet van 30 juni 1994 houdende omzetting in Belgisch recht van de Europese richtlijn van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma’s en de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten erkennen in hoofde van de rechthebbende(n) van Interactieve software, waaronder games, een exclusief recht om toestemming te geven tot de verhuur ervan. De leden van BEA Interactive bezitten de exclusieve rechten voor de verhuur van hun games op het Belgische grondgebied.

Zonder die voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van betrokken rechthebbenden is het dus niet toegestaan en zelfs strafbaar om interactieve software, waaronder games, te verhuren. Dit geldt ook voor boeken, muziekdragers (zoals CD’s) en filmdragers (zoals DVD’s en Bluray discs)

Het is aan de leden van BEA zelf om te beslissen of zij die toestemming verlenen en zo ja, onder welke voorwaarden. U kunt de contactgegevens hier vinden: ledenlijst BEA

ANTWOORD: JA, als ze hiervoor toestemming gevraagd en gekregen hebben van de rechthebbende(n).



En voor zover ik gezien heb staat elke publisher die games uitgeeft in ons belgenlandje op de ledenlijst.
Vind het wel smerig dat ze ineens afkomen met een wet uit 1994 die waarschijnlijk bitter weinig te maken heeft met de verhuur van games.

voor mensen die het zelf allemaal eens willen zien/lezen
link: http://www.belgianentertainment.be

Olivier_Twister

Legacy Member
Omdat dit topic nu tog een beetje over game mania gaat, heb ik een vraag over hun...
Ik weet dat ze games overnemen, maar nemen ze ook consoles over?
Ik zit hier nog met een elite console, maar zou graag een ps3 dan mee kopen...

syndrom

Legacy Member
jep maar het kan zijn dat als er al een tweedhands xbox elite ligt dat ze zeggen van neen.

GODZILLA

Legacy Member
huh wtf
ik ging net eens de 3ds gaan huren
betekend dat dit ook niet meer kan??
of zijn alleen gestopt met games te huren en niet consoles / handhelds

Furyan187

Legacy Member
Lol, en daarvoor moet je een thread van 3 jaar oud bumpen :')

hatetn

Legacy Member
AssassiN zei:
Steek het ni op Game Mania, maar op een nieuwe wet.


een wet die stelt dat ze geen retail games mogen verhuren maar echte verhuurdiscs moeten aankopen? de schuld ligt wel degelijk volledig bij GM

Veruca

Legacy Member
attachment.php

SHIGSY

Legacy Member
Verhuurverbod is toch echt wel jammer. Blij dat we gelukkig kunnen terug vallen op een bijzonder goed draaiende tweedehandsmarkt waar iedereen tevreden mee is. En ze speelden nog lang en gelukkig.

Oh wait...

Veruca zei:

Nice one!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan