Archief - [Arcade] Magic the Gathering 2012

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SHIGSY

Legacy Member
Ligt dat aan mij of hebben we bij 2012 geen aan te passen settings voor custom online games? Valt me nu pas op en meen me te herinneren dat je dat wel kon op de vorige MTG.

Zou trouwens ook al iets aangenamer zijn als je niet op voorhand kan zien welk deck je tegenstander gaat gebruiken...

SHIGSY

Legacy Member
Langste MTG-sessie 1vs1 die ik zelf ooit gedaan heb achter de rug, einde f1 qualifying aan begonnen, net gedaan, bloody hell. Had zelf Wielding Steel, ik geraakte er maar niet door en moest zijn twee main creatures constant met de 2 tappers zien te neutralizeren bij elke upkeep en nog eens elke keer een hoop artifacts van plaats wisselen.

Veruca

Legacy Member
Hehe, ye... MtG kan best lang duren. :p
Morgen trouwens gaan deelnemen aan de launch van de nieuwe set. ^^

SHIGSY

Legacy Member
Ik hou er mee op om op ranked Quick Match te nemen. Heel vervelend om nog rap de host snel van deck te zien wisselen voor hij zelf de start geeft... Je zou nooit van elkaar de startkleur mogen zien, beetje stom.

Veruca zei:
Hehe, ye... MtG kan best lang duren. :p
Morgen trouwens gaan deelnemen aan de launch van de nieuwe set. ^^

Hoe is het geweest? Ben curieus hoe ze dat "live" eigenlijk allemaal regelen. Als ik nu al merk hoeveel er bij komt kijken op de 360-versie.

Veruca

Legacy Member
Ye, was wel fun. een draw, 2 wins en 3 losses. But it was a nice day. :)
Volgende week is het een launch event van M12, ik zou zeggen... ga eens meedoen, dan merk je het vanzelf. ;)

Er is ook een Outpost in Gent, dus ver moet ge niet. :)

SHIGSY

Legacy Member
Die Machinations-deck is toch ook iets speciaals. Tegenstander heeft me klein gekregen met 73 HP en 15 kaarten in zijn hand... Even een lack of creatures terwijl hij rustig zijn kaarten kan laten komen en voor je het weet heeft hij zo'n bufferzone HP opgebouwd dat hij vrij aanvallen kan laten doorkomen...

nexonion

Legacy Member
Hahah daarnet even geod gelachen, mijn pc opponent cast Act of treason en enchant het creature dat hij steelt met darksteel axe.

De turn erna was natuurlijk die enchantment voor mij :)

Daarna stal hij die wel terug, ik wist helemaal niet dat dit kon <- mtg noob

Veruca

Legacy Member
Ik weet niet hoe ze dit hebben aangepakt in het spel, maar die equipment is niet van jou. ;)

Sure, het ligt op dat moment op een creature van jou, maar de CPU hoeft enkel de equip cost te betalen om het op een ander creature te leggen. Het blijft immers zijn equipment. :)

Marginal0

Legacy Member
nexonion zei:
Hahah daarnet even geod gelachen, mijn pc opponent cast Act of treason en enchant het creature dat hij steelt met darksteel axe.

De turn erna was natuurlijk die enchantment voor mij :)

Daarna stal hij die wel terug, ik wist helemaal niet dat dit kon <- mtg noob

Waarom lachen met uw eigen miserie? :p

Natuurlijk equipped hij het op uw beest. Zou nogal stom zijn he. Dat je het dan zelf één beurt houd moet je er maar bijnemen. Dat boeit meestal niet zo.

Zal as ik goesting heb wel es een lijst posten met optimale deckbuilds voor diegenen die moeite hebben met winnen ofzo. Ik zie online dat er nog altijd mensen zijn die spelen met ondermaatse kaarten, dat is voor niemand leuk he.

SHIGSY

Legacy Member
Marginal0 zei:
Zal as ik goesting heb wel es een lijst posten met optimale deckbuilds voor diegenen die moeite hebben met winnen ofzo. Ik zie online dat er nog altijd mensen zijn die spelen met ondermaatse kaarten, dat is voor niemand leuk he.

8de09-NotSureIfSerious.jpg


Share your wisdom oh mighty Marginal0! :p

Enige deck waar ik een bloedhekel aan heb is unquenchable fire. Die wordt me iets te vaak gebruikt.

SHIGSY

Legacy Member
Was een update voor MTG op Xbox Live. Iets met "blank deck" probleem. Dat je elkaars deck ziet op ranked, dat eerst fixen samen met het vastlopen van zoveel games...

Reported Bugs and Issues for Magic DotP 2012

Over vast lopen gesproken, toch een paar online met een bizar gedachtegoed:
mtgy.jpg


Kreeg ik heel wat tijd later na een bugged game, via conceding afgesloten. Die dacht serieus dat ik hem opzettelijk aan het ophouden was...

Marginal0

Legacy Member
Mij een beetje uitlachen ofwa? :p

Ik speel het spel al 10 jaar, ik zal wel min of meer weten wat er goed is en wat niet, zeker? Never mind then, ik zal het wel voor mezelf houden. Kost toch moeite om het allemaal neer te typen hier.

Als het spel vastloopt geef ik gewoon meteen op. Kun je idd niets tegen doen.

SHIGSY

Legacy Member
Marginal0 zei:
Mij een beetje uitlachen ofwa? :p

Ik speel het spel al 10 jaar, ik zal wel min of meer weten wat er goed is en wat niet, zeker? Never mind then, ik zal het wel voor mezelf houden. Kost toch moeite om het allemaal neer te typen hier.

Als het spel vastloopt geef ik gewoon meteen op. Kun je idd niets tegen doen.

Naa, just messing with ya. Sta altijd open voor tips. ;)

UF blijft voor mij een probleemtegenstander. Ik smijt er op dit moment altijd Wielding Steel tegen voor de red resis equipment. Als de startkaarten wat mee zitten, kan het daar heel snel voorbij zijn voor UF.

Marginal0

Legacy Member
Ja het "sword of win & ownage" is daar meteen game. Gemakkelijk de allerbeste kaart van het spel, gezien het aantal kaarten dat artifacts removet zeer beperkt is (eigenlijk is de Mystic de beste kaart, maar goed). In mijn opzicht is die witte deck nog steeds het beste deck 1vs1. Maar daar is niet iedereen het mee akkoord. Veel hangt ook af van je build. Sowiezo max. 61 kaarten spelen. Sinds de releaseweek heb ik het spel ook niet veel meer gespeeld.

Chandra is mijn favo deck omdat er een paar leuke kaarten inzitten, maar het is niet de beste deck denk ik. Je kan ook heel makkelijk ertegen winnen met die sword.

uit een post op card&boardgames forum:

Ivm de decks: het lijkt me duidelijk dat mono-W equipment één van de betere decks is. De optimale build imo met inbegrip van de extra kaarten maakt abstractie van de volgende kaarten (deze moeten er dus NIET in imho):

2x Elite vanguard - eruit om betere kaarten te knn trekken
1x Infiltration mask - rommel
3x Angel's feather - rommel
4x glory seeker - rommel
1x pennon blade - rommel
2x congregate - rommel
1x harmless assault - soms nuttig maar vaker niet
1x archangel of strive - te duur en gaat veel mulligans tot gevolg hebben

Ivm de 2x Revoke Existence, dat zal van de metagame afhangen. Houdt je decks in ieder geval best op 61 kaarten. Da's de meest optimale build.

Verder wat tips ivm Archenemy te winnen. Ik heb voorlopig met 2 AI spelers gedaan op niveau 'hard', maar die zijn soms echt zo achterlijk als het achtereinde van een aarsmade, dus beter met 'echte' spelers spelen. Eén van de meest waardevolle kaarten is New Frontiers van de ramp deck. Die geeft echt zieke cardadvantage. Je haalt gewoon al het land uit uw deck en die van uw 2 vrienden. In magictermen heet dat een 10-for-1 ofzo.

Pennon Blade kun je mss wél spelen als je geen fan bent van dat ander equip. dat haste geeft en +1/+1, en congregate is wel leuk als je 2hg liever doet. Revoke existence is ENKEL goed tegen de Gideon deck en de Tezzeret-deck, dus da's altijd een risico om te spelen.

Veruca

Legacy Member
Ik vind persoonlijk al die lifegain artifacts rommel. Begrijp trouwens niet dat ze die maar blijven herprinten in de Core sets. :x

SHIGSY

Legacy Member
Marginal0 zei:

Denk dat jij het sneller zal weten staan. Zijn er duidelijke versies beschikbaar in PDF- of ander formaat voor optimal decks? Ik ga dat van dat wit onmiddellijk eens proberen.

Marginal0

Legacy Member
Het staat natuurlijk ter discussie he. Dit is gewoon mijn mening. Ik heb er nog andere ja. Deze zijn allemaal gemaakt met de 'curve'-filosofie. Soms moet je wel iets 'mindere' kaarten spelen ten koste van een paar betere die maar 'iets' duurder zijn. Je moet echter iedere beurt (buiten beurt 1) eigenlijk iets kunnen spelen, gezien er dit keer geen controledeck tussenzit, dus bouw je best je deck dat het een soort van piramidevorm heeft (in deck statistics), zodat dat het naar rechts uitvlakt. Als je niet akkoord bent hoor ik dat graag. Mss heb je gelijk en zijn er betere dingen te cutten, maar t'is nu niet dat er veel alternatieven zijn he. En PDF's daar ga ik ni mee beginne ze. :p

Gideon:

2 Elite vanguard - goed, maar er zijn betere creatures die 'niet' traden met 1/1 tokens
1 Infiltration mask - Maakt meestal niet echt veel uit, gezien je creatures zwak zijn
3 Angel's feather - rommel
4 glory seeker - ander en beter
1 pennon blade - minder goed dan andere equip. imo (dit hangt echter van jou af)
2 congregate - overbodig
1 harmless assault - soms nuttig maar vaker niet
1 archangel of strive - te duur en gaat veel mulligans tot gevolg hebben

UG Ramp (Merfolk walker):

2 Kraken Hatchling (enkel tegen superaggressieve decks, maar zelfs dan...)
1 Treasure Hunt (meestal trek je toch maar één kaart)
2 Explosive Vegetation (goeie kaart, maar er zit genoeg ramp in)
2 Giant Octopus (verschikkelijke kaart)
1 Levitation (creatures hebben al flying, zodat dit meestal gewoon ruimte inneemt)
3 Living Destiny (:huiver:)
2 Skyshroud Claim (beter dan Veggie, maar toch...)
2 New Frontiers (super in archenemy, verschrikkelijk in andere formaten)
[en eigenlijk mag één van die 3/3 fl trample's der ook uit]

Over het algemeen cutten we creatures die tegendraads werken met de deck. Je wil niet Polymorph'en in één of ander rommelbeest. We cutten ook ramp omdat er al genoeg ramp in de deck zit, en ik Cultivate/Ondu Giant veel beter vind.

Chandra (aka QF):

2 Ember Shot (veel te duur voor wat het is)
3 Lava Axe (heeft geen impact op het speelveld)
1 Fire Elemental (te duur om er meerdere te hebben)
1 Relentless Assault (enkel voor fungames in archenemy ofzo)
2 Goblin War paint (veel te slecht tegen decks met removal, zodat je 2 kaarten kwijt bent)
3 Dragon's Claw (lol)
2 Goblin Arsonist (goed, maar slechter als de rest)
2 Cinder Wall (enkel goed tegen het eind, en dan heb je mana voor betere dingen)

Deze deck kun je best toespitsen op 'burn' (schiet-spells), in combo met Kiln Fiend. Zeer degelijk deck.

Sorin (Vamps):

1 Repay in Kind (veel te slecht en duur)
1 Spread the Sickness (supergoed in de deck, maar 3 is trop)
2 Barony Vampire (er zijn veeeeel beter dingen die je liever trekt)
3 Duskmore Bat (niet slecht, maar het is niet eens een vampire)
3 Demon's Horn (...)
2 Vampire's Bite (leuk, maar er zit genoeg removal in de deck wat veel beter is)
3 Tormented Soul (doenbaar, maar is ook geen vampier)

Focus puur op het vampirethema, met die ene supervamp die erin zit (van 4 mana) en de Vampire lord (die +1 geeft). Zeker één van de betere decks in het spel.

Garruk (mono-G):

2 Craw Wurm (te duur)
1 Stomper Cub ("")
2 Wall of Vines (andere decks zijn hier te traag voor: onnodig)
1 Grazing Gladeheart (zeker goed, maar er moet iets uit he)
2 Centaur Courser (degelijk, maar opnieuw: er zijn beter dingen)
1 Rites of Flourishing (zeker geen 2 spelen; één is eigenlijk al teveel)
2 Beast Hunt (superslecht, en je hebt een veel betere kaart beschikbaar)
3 Hunter's Feast (bijna alles met 'gain life' dat geen beest is is superslecht)
2 Serrated Arrows (de enige kaart die iets van de tegenstander kan afmaken, maar ZOOO traag dat het eigenlijk niet veel doet tegen sommige decks)

Eigenlijk de allerslechtste deck van het spel, gezien er geen interactie is met de andere speler zijn permanents (kaarten in het spel). Het feit dat je haast al met die 2/2 beren moet spelen zegt genoeg denk ik.

Jace (mono-U):

Hier ga ik geen lijst posten, gezien je met deze lijst 2 richtingen uitkan. Ik ga zelf voor de aggro-versie, maw. de 'illusion'-build. In dat geval cut je (helaas) dingen als Air Elemental. Je kan ook een controleversie maken door alle illusions te cutten. Maar je mist een beetje aan powerkaarten om mee uit te pakken.

SHIGSY

Legacy Member
Marginal0 zei:
Het staat natuurlijk ter discussie he. Dit is gewoon mijn mening. Ik heb er nog andere ja.

Wel, 10 battles opzitten met Wielding Steal met de suggesties. 6x overtuigend gewonnen, 4x verloren waarvan 3x tegen Blood Hunger (really hate this deck...) en 1x tegen Unq Fire.

Ik vind Ancient Depths het gemakkelijkste. Realm er tegen zetten en de buit is binnen, tenzij bij extreem pech.

Edit: Thanks for the extra edit!

Marginal0

Legacy Member
Daarnet ook nog ff gespeeld, en van de 8 spellen maar 1/2 verloren, en dat was door dom te spelen. Zelfs na 10 jaar kan ik nog ni deftig spelen. :p

Tegen Ancient Depths verlies ik ook het meest. Shroud + dikke beesten = altijd game.

Om een lijst te maken met 'beste' decks: (is uiteraard ook persoonlijk)

1. Ancient Depths: meest consistente deck
2. Gideon: belachelijke matchups soms, maar schiet oa tegen AD tekort
3. Sorin: veel removal + lifegain creatures; 'nuff said

4. Nissa: beste removal van het spel vind ik + elves synergy
5. Chandra: burn, baby, burn
6. Jace: Moeite tegen removaldecks, belange niet zo goed als Jace van DotP '09
7. Tezzeret: Meest skill-intensive deck imo, hangt van speler af. Snel genoeg althans.
8. Sarkhan: Na deck-edit redelijk goed, maar te traag om echt goed te zijn.
9. Koth: te situationele kaarten, zelfs met deck edit nog te slecht
10. Garruk: te weinig interactie en te traag (muv. overrun)

Mss overschat ik Nissa en onderschat ik Jace, maar t'is zoals ik zei persoonlijk he.

Nog wat decks:

Tezzeret:

1 Darksteel Colossus (heel leuk met Shape Anew, maar de kans dat dit ooit lukt is ZEEEER klein)
1 Soulquake (tof tof, maar zeer duur en je moet errond spelen)
1 Razorfield Tresher (prak)
1 Razorfield Rhino (één is genoeg)
2 Stone Golem (niet slecht, maar te duur naar mijn goesting)
1 Venser's Journal (verschrikkelijk slecht in dit deck)
1 Shape Anew (geen idee wat wizards hiermee wil bereiken. houd toch maar je hart vast als je deze cast)
1 Snaptail Glider (zeker goed, maar voor een optimale build cut je er best eentje)
1 Dead Reckoning (wel n' goede kaart, maar ik speel hem niet graag, toch in deze build)
1 Hunger of the Nim (zeker ok, maar wanneer hij echt nodig is - weinig beesten - doet hij net niets)
3 Golem's Heart (obvious crap is obvious)
2 Alpha Myr (één toughness is not done voor 2 mana)

De meest 'tricky' deck om te editen, gezien je juist de kaarten die je 'wint' moet cutten, omdat ze weinig toevoegen aan het thema van het deck, namelijk zo snel mogelijk den andere speler doodstampen. :)

Jace:

v1: Illusions:

1 Drake Umbra
1 Prosperity
3 Kraken's Eye
1 Mind Spring
2 Aether Adept
2 Divination
1 Blind Phantasm
1 Disorient
2 Air Elemental
1 Wall of Air

v2: Control: (tov. v1) - nog niet echt deftig bekeken, k'denk niet dat het echt werkt wegens te duur. Mss in 2HG.

+ 1 Wall of Air
+ 2 Air Elemental
+ 2 Divination
+ 2 Aether Adept
+ 1 Mind Spring
+ 1 ? Kraken's Eye dan toch ?

- 4 Phantom Bear
- 2 Phantom Beast
- 2 Illusion Lord
- 1 Blind Phantom

Tot slot nog imo te leukste teamdecks voor 2HG:

Nissa + Nissa: Maelstrom Pulse + Trample x/x Elf = beatdown
AD + AD: Meestal is het andere team toch te traag om er iets tegen te doen. Diegene zonder mana kan van de andere speler altijd kaarten krijgen met Compulsive Research (geweldige supportkaart).

AD + other: lijkt me het meest optimale. Geen idee of je echt kan winnen zonder AD te spelen, gezien spelletjes in de prakijk ook lang duren. Ikzelf heb met Faktory van dit forum veel overwinningen gehaald met Gideon erbij voor Sword of Win & Pwnage.

H_3k

Legacy Member
Ben ook aan het spelen, groen-zwart deck helemaal open gespeeld. Speelt wel fijn, op Live al een pal spannende battles uitgevochten. Ik ken magic enkel van de 2 xbla spellen maar kan men weg al goed vinden. Voeg me maar toe als je wilt spelen: DontLikeJelly.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan