Archief - hoe vind ik een boekhouder die me echt wilt helpen met fiscale optimalisatie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gumball4000

Legacy Member
Mijn vriendin hft een eenmanszaak en gaatnaar SBB.

Haar eerste boekhouder, waar ze 1 maand bij gebleven is, was ook zo nen dwaas.
"Ah ge hebt ne nieuwe gsm nodig? Ja nee, niks boven de 300€ kopen. Dus zeker geen iphones. Dan gaat de fiscus vragen stellen wrm ge da model neemt en geen goedkope"

"Oei ge wilt kosten van de auto inbrengen bovenop uw kmvergoeding? Das moeilijk hoor"
"Energiekosten van bij u thuis inbrengen terwijl ge op een ander uw kantoor hebt...da gaat ni" (ging ook niet toen ze zei "jama ik heb thuis voorbereiding. Het kantoor dient enkel om patienten te ontvangen")

belvedere86

Legacy Member
Het probleem is dat de gemiddelde zelfstandige het begrip "fiscale optimalisatie" nogal ruim inschat. Uw boekhouder kan idd zeggen van steek maar in de boekhouding. Maar wat als je binnen hier en een paar jaar controle hebt en extra belastingen mag betalen (want bijv. ieder jaar een iphone op kosten van de zaak zal al niet mogen) + nog eens mag betalen aan uw boekhouder om de controle voor te bereiden / bij te wonen? Dan zal het terug een dwaas zijn want hij moest weten dat dit niet mocht. :)

MaximumOfBass

Legacy Member
Kort reageren op wat ik weet:

- Degressief afschrijven op gebouwen die bv. verhuurd worden mag niet, degressief afschrijven kan enkel bij bv. een bedrijfshal (of andere die 100% door de vennootschap/EZ gebruikt worden. Vanaf 1% privé gebruik wordt er geacht dat er geen degressieve waardevermindering is. Waarom? Nobody knows, gaan klagen in Brussel).
- Degressief afschrijven mag niet meer sinds 2020 voor vennootschappen, dus mag inderdaad wel voor EZ, maar gebouwen zie bovenstaande
- Sinds begin 2020 zijn alle afschrijvingen pro rata temporis en niet meer volgens volledige annuïteit
- auto afschrijven op 2 jaar is bijzonder moeilijk te verdedigen, 3 jaar wordt aanzien als 'het minimum'. Bij twee jaar moet ge al kunnen aantonen dat hij echt niks meer waard is binnen 2 jaar. Ik denk bv. aan km stand boven de 200.000km en je kan aantonen dat er meer dan 50.000km per jaar wordt gereden.

Genoeg goede boekhouders te vinden, maar die hebben ook verantwoording af te leggen aan het BIBF of IAB als er problemen zijn bij controles.

MaximumOfBass

Legacy Member
gumball4000 zei:
Mijn vriendin hft een eenmanszaak en gaatnaar SBB.

Haar eerste boekhouder, waar ze 1 maand bij gebleven is, was ook zo nen dwaas.
"Ah ge hebt ne nieuwe gsm nodig? Ja nee, niks boven de 300€ kopen. Dus zeker geen iphones. Dan gaat de fiscus vragen stellen wrm ge da model neemt en geen goedkope"

dit is inderdaad dikke BS

"Oei ge wilt kosten van de auto inbrengen bovenop uw kmvergoeding? Das moeilijk hoor"

Als de BV al km vergoeding uitkeert is het inderdaad moeilijk om de autokosten ook nog in te brengen aangezien die km vergoeding in principe dient om uw kosten van het vervoersmiddel te dekken. EZ kan in principe geen loon uitkeren aangezien dat de winst is

"Energiekosten van bij u thuis inbrengen terwijl ge op een ander uw kantoor hebt...da gaat ni" (ging ook niet toen ze zei "jama ik heb thuis voorbereiding. Het kantoor dient enkel om patienten te ontvangen")

hier gaat controle gewoon zeggen: voorbereiding kan ook op kantoor, moet ge niet thuis doen en dat wordt verworpen. Of de energiekosten van thuis kunnen voor max. 10% ofzo ingebracht worden.

MaximumOfBass

Legacy Member
gumball4000 zei:
Mijn vriendin hft een eenmanszaak en gaatnaar SBB.

Haar eerste boekhouder, waar ze 1 maand bij gebleven is, was ook zo nen dwaas.
"Ah ge hebt ne nieuwe gsm nodig? Ja nee, niks boven de 300€ kopen. Dus zeker geen iphones. Dan gaat de fiscus vragen stellen wrm ge da model neemt en geen goedkope"

dit is inderdaad dikke BS

"Oei ge wilt kosten van de auto inbrengen bovenop uw kmvergoeding? Das moeilijk hoor"

Als de BV al km vergoeding uitkeert is het inderdaad moeilijk om de autokosten ook nog in te brengen aangezien die km vergoeding in principe dient om uw kosten van het vervoersmiddel te dekken. EZ kan in principe geen loon uitkeren aangezien dat de winst is

"Energiekosten van bij u thuis inbrengen terwijl ge op een ander uw kantoor hebt...da gaat ni" (ging ook niet toen ze zei "jama ik heb thuis voorbereiding. Het kantoor dient enkel om patienten te ontvangen")

hier gaat controle gewoon zeggen: voorbereiding kan ook op kantoor, moet ge niet thuis doen en dat wordt verworpen. Of de energiekosten van thuis kunnen voor max. 10% ofzo ingebracht worden.

Racing_Genk

Legacy Member
user159 zei:
ben nu al bij 2 boekhouders op bezoek geweest voor een kennismaking en van allebei had ik eerder de indruk dat ze gesubsidieerd worden door de fiscus om mensen de verkeerde adviezen te geven en zo de staatskas te vullen. elk betekenisvol initiatief voor belastingsvermindering willen ze precies ontmoedigen en afraden, zo willen ze mij wijsmaken dat degressieve afschrijving niet meer kan, en wanneer ik dan zeg dat dit wél nog kan voor eenmanszaken zeggen ze ja dat kan wel maar ik zou het toch niet doen op gebouwen, moeilijk verdedigbaar aangezien die in waarde stijgen :wtf::wtf::wtf:

zijn dit dan mensen waar je mee in zee kan gaan vraag ik me af, hoe kan ik een boekhouder vinden die hier wel een meerwaarde kan betekenen?

Die boekhouders hebben gewoon gelijk hoor. Ik ben geen boekhouder maar doe de boekhouding van de BVBA van mijn vader en ik zou ook nooit degressief afschrijven op gebouwen, slaat zoals ze zeggen op weinig. Waarom zou de boekhouder zo een risico's willen nemen als hij daar zelf niets mee te winnen heeft?

Hetzelfde met je tweede post. Als je iets in september koopt schrijf je dat voor 4 maanden af in dat jaar, geen 12 maanden. Heeft niks met jou niet te willen helpen te maken, wel met de zaken correct te willen doen.

Apelords

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Die boekhouders hebben gewoon gelijk hoor. Ik ben geen boekhouder maar doe de boekhouding van de BVBA van mijn vader en ik zou ook nooit degressief afschrijven op gebouwen, slaat zoals ze zeggen op weinig. Waarom zou de boekhouder zo een risico's willen nemen als hij daar zelf niets mee te winnen heeft?

Hetzelfde met je tweede post. Als je iets in september koopt schrijf je dat voor 4 maanden af in dat jaar, geen 12 maanden. Heeft niks met jou niet te willen helpen te maken, wel met de zaken correct te willen doen.

Beide zijn fout;

Er wordt wel vaak in de praktijk degressief afgeschreven op gebouwen,
bv. gebouwen in onverdeeldheid waarbij men het beroepsmatig gedeelte degressief afschrijft en het privé gedeelte lineair.

Prorata afschrijven hoeft niet voor eenmanszaken, dus het kan weldegelijk interessant (fiscaal) zijn om meteen 12 maanden af te schrijven.

botchla

Legacy Member
Je kan de boekhouding van je éénmanszaak ook gewoon zelf doen. Lekker goedkoop en je hoeft niet dubbel te boekhouden dus perfect legaal. Je bent blijkbaar toch goed op de hoogte van alle regeltjes ;).

Maar dan even serieus, wil je kwaliteit ga dan naar een iets groter kantoor en betaal ook de prijs die hoort voor een boekhouding "met inbegrip van fiscaal advies". Ik vergelijk die dingen door elkaar gooien met een offerte vragen voor uw keuken te renoveren en als ze bij u staan dat ge dan zegt "doe de badkamer er ook nog eens even bij voor dezelfde prijs".

Eénmanszaken die dat niet in bijberoep doen dat zijn klote dossiers, veel prutswerk zonder dubbel boekhoudsysteem en altijd miserie bij controles dus een goede ondersteuning is weldegelijk nodig. Ook best wat juridisch advies inwinnen qua aansprakelijkheid:

Ofwel een goed huwelijksstatuut hebben en een partner die je kan vertrouwen
Ofwel doe je een job die weinig aansprakelijkheid heeft
Ofwel een serieuze verzekering af te sluiten

DogFacedGod

Legacy Member
Veel boekhouders richten zich enkel op vennootschapsbelasting en BTW, ze zijn vaak niet mee met personenbelasting/eenmanszaken.

Taxman

Legacy Member
DogFacedGod zei:
Veel boekhouders richten zich enkel op vennootschapsbelasting en BTW, ze zijn vaak niet mee met personenbelasting/eenmanszaken.

Dit dus. Er zijn gelukkig ook wel boekhouders die zelf beseffen dat ze niet mee zijn met die materie en die zich niet te slim voelen om dat ook toe te geven.

user159

Legacy Member
MaximumOfBass zei:
Kort reageren op wat ik weet:

- Degressief afschrijven op gebouwen die bv. verhuurd worden mag niet, degressief afschrijven kan enkel bij bv. een bedrijfshal (of andere die 100% door de vennootschap/EZ gebruikt worden. Vanaf 1% privé gebruik wordt er geacht dat er geen degressieve waardevermindering is. Waarom? Nobody knows, gaan klagen in Brussel).
- Degressief afschrijven mag niet meer sinds 2020 voor vennootschappen, dus mag inderdaad wel voor EZ, maar gebouwen zie bovenstaande
- Sinds begin 2020 zijn alle afschrijvingen pro rata temporis en niet meer volgens volledige annuïteit
- auto afschrijven op 2 jaar is bijzonder moeilijk te verdedigen, 3 jaar wordt aanzien als 'het minimum'. Bij twee jaar moet ge al kunnen aantonen dat hij echt niks meer waard is binnen 2 jaar. Ik denk bv. aan km stand boven de 200.000km en je kan aantonen dat er meer dan 50.000km per jaar wordt gereden.

Genoeg goede boekhouders te vinden, maar die hebben ook verantwoording af te leggen aan het BIBF of IAB als er problemen zijn bij controles.

die regel van pro rata is enkel van toepassing op vennootschappen, eenmanszaken mogen wel nog volledig jaar aftrekken
minstens 3 jaar voor een auto van bijna 4 jaar oud? ? ????

user159

Legacy Member
belvedere86 zei:
Het probleem is dat de gemiddelde zelfstandige het begrip "fiscale optimalisatie" nogal ruim inschat. Uw boekhouder kan idd zeggen van steek maar in de boekhouding. Maar wat als je binnen hier en een paar jaar controle hebt en extra belastingen mag betalen (want bijv. ieder jaar een iphone op kosten van de zaak zal al niet mogen) + nog eens mag betalen aan uw boekhouder om de controle voor te bereiden / bij te wonen? Dan zal het terug een dwaas zijn want hij moest weten dat dit niet mocht. :)

het feit dat mijn boekhouder mij dingen zegt die gewoon niet kloppen, wat heeft dat nu te maken met dat "de gemiddelde zelfstandige het begrip "fiscale optimalisatie" nogal ruim inschat"

BB1990

Legacy Member
Ik vrees dat u de begrippen minst belastbare weg en fiscale optimalisatie door elkaar haalt. Deze begrippen hoeven niet noodzakelijk hetzelfde te zijn.
Minst belastbare weg houdt in om de kortste weg te kiezen om zo weinig mogelijk belastingen te betalen aan het einde van de rit a.d.h.v. de exploitatierekening. Dit hangt vooral van de kostenstaat en de afschrijvingstechniek af.
Fiscale optimalisatie heeft meer betrekking op de belastingverminderingen die er bestaan in de personenbelasting en de vennootschapsbelasting om deze zo optimaal mogelijk te benutten. Denk maar aan gewaarborgd inkomen (venb & pb), VAPZ (pb), IPT (enkel venb), dividend (rv vennootschap, roerend inkomen pb), pensioensparen (enkel pb), langetermijnsparen (enkel pb)... Daarmee bespaart men niet alleen belastingen maar ook sociale bijdragen. Bij een vennootschap is de uitkering van het loon een belangrijk item.

BB1990

Legacy Member
DogFacedGod zei:
Veel boekhouders richten zich enkel op vennootschapsbelasting en BTW, ze zijn vaak niet mee met personenbelasting/eenmanszaken.

dat hangt er van af waar ze werken. Bij een Big-4 en andere accountancy-kantoren kan men eenmaal niet alles beheren.

G63

Legacy Member
Wij zitten bij 1 van de Big 4 alsook bij een eerder lokaal boekhoudkantoor, en krijg toch ook elk jaar de indruk dat die mannen u eerder willen tegenwerken ipv helpen.
Moet telkens zelf de research doen online en voorstellen aan hen ipv omgekeerd. Maar hun eigen loon optimaliseren kunnen ze als de beste.

Totaal niet racistisch bedoeld, maar zou eens gaan informeren bij een boekhouder met een minder Belgische naam. Die zullen u wel helpen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

G63

Legacy Member
Of bij een fiscaal expert en de prijs betalen.
Die boekhoudertjes zijn gewoon ok om uw balans in orde te zetten, voor advies zoek je toch best iemand anders.


Sent from my iPhone using Tapatalk

user159

Legacy Member
G63 zei:
Of bij een fiscaal expert en de prijs betalen.
Die boekhoudertjes zijn gewoon ok om uw balans in orde te zetten, voor advies zoek je toch best iemand anders.


Sent from my iPhone using Tapatalk

over hoeveel geld spreken we dan en waar kan ik zo iemand vinden?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan