Bij een uitbouw is het gewicht vaak net groter, de uitbouw in de typische woningen die jullie linken (niet echt brede maar diepe woningen) zijn typisch beneden 15 en boven 12.
De uitbouw is meestal volledig open waardoor je buitenmuur op het verdiep en het gewicht van je dak volledig op een open ruimte rust, dit gewicht is zeker niet te onderschatten indien het geen plat dak betreft gezien weer effecten ook mee berekend moeten worden (wind die tegen het dak duwt, sneeuw dat op het dak kan blijven liggen etc).
Dat wordt opgevangen met een overspanning, hoe langer deze is hoe duurder. Indien je achteraan je raam in twee delen wordt verdeeld dan wordt daar een gewapend beton voorzien en rust daar de poutrel op en is de overspanning de afstand van de muur tot aan de achtergevel vaak zijn dit afstanden van 5-6 meter in zulke woningen. Wij hebben zo'n constructie en daarvoor is toen (denk ik) een HEB poutrel voorzien (staal is per kg). Je kan opteren voor een "paal" in uw living waardoor de poutrel kleiner en goedkoper kan (dat is sowieso een afrader

).
Wil je niet in de diepte maar over de breedte overspannen dan kijk je al aan op een poutrel van 8 meter en zal deze normaal sterker moeten zijn, dan is de vraag hoe je deze wil inwerken (laten uitkomen en bepleisteren) of in het plafond verwerkt.
Je zal dus een paar zaken extra betalen: meer kilo's staal (lente en hoogte poutrel), mogelijk meer voor de plaatsing (indien de kraan dat gewicht niet zou aankunnen) en natuurlijk zal uw raam ook duurder worden. Schuiframen van 8 meter (zeker indien je tot aan het plafond wil) zijn volgens mij al niet verkrijgbaar in PVC wegens te grote overspanning (hier niet het gewicht van de muur maar van uw raam) en zijn niet standaard. Je betaalt dus zeker voor maatwerk en indien je nog niet koos voor ALU de switch van PVC naar ALU.
Dat gezegd zijnde zou ik het zeker en vast aanraden als het eraf kan. Als ik opnieuw zou bouwen zou ik ook een volledig open achteruit willen.