Archief - Zever met huurcontract

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

toru

Legacy Member
Heb niet alles gelezen, en mijn kennis over contracten is ook maar basis (vanaf dit jaar pas recht&wetgeving) maar ge moogt niets verhuren zonder dat da in orde is(met papieren, etc..). Het verhuurde goed moet in goede staat en volledig kunnen gebruikt worden zonder risico's (of zoiets)

SIO

Legacy Member
VinceFeet zei:
Ik heb een half uurtje geleden naar stedenbouw gebeld en die ambtenaar heef juist teruggebeld.

Hij zei dat er nooit een aanvraag is geweest om wat dan ook te verhuren. Hij kan me voor het gerecht slepen maar uiteindelijk zou dat in zijn nadeel uitdraaien.

Dat waren zo ongeveer zijn letterlijke woorden...
Die zal het wel weten zeker, stedenbouwkundigen kennen ook iets van recht dacht ik.

VinceFeet

Legacy Member
SIO zei:
Die zal het wel weten zeker, stedenbouwkundigen kennen ook iets van recht dacht ik.

Ja, en ik zeg letterlijk wat hij gezegd heeft hoor. Ik verdraai zijn woorden niet in mijn voordeel. Soit, ik verwacht mij volgende week ofzo aan een dagvaarding en dan zien we wel. Ik vind ik dat ik recht in m'n schoenen sta dus het is dan aan de rechter om te oordelen.

Ik ben echt redelijk geweest hoor. Ik heb, samen met de huurdersbond, een minnelijke schikking opgesteld. Hij mocht de waarborg houden, ik zou 3 maanden huur betalen en bovendien kreeg hij er 21% BTW bovenop. Eerst ging de kotbaas daar mee akkoord maar om één of andere reden moest hij plots toch meer geld hebben...

In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte van hoe het verder verloopt. Maar ik hoop uit de grond van m'n hart dat ik geen volledig jaar huur moet betalen want dat kan ik simpelweg niet betalen.

NeFerMeTu

Legacy Member
VinceFeet zei:
Ja, en ik zeg letterlijk wat hij gezegd heeft hoor. Ik verdraai zijn woorden niet in mijn voordeel. Soit, ik verwacht mij volgende week ofzo aan een dagvaarding en dan zien we wel. Ik vind ik dat ik recht in m'n schoenen sta dus het is dan aan de rechter om te oordelen.

Ik ben echt redelijk geweest hoor. Ik heb, samen met de huurdersbond, een minnelijke schikking opgesteld. Hij mocht de waarborg houden, ik zou 3 maanden huur betalen en bovendien kreeg hij er 21% BTW bovenop. Eerst ging de kotbaas daar mee akkoord maar om één of andere reden moest hij plots toch meer geld hebben...

In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte van hoe het verder verloopt. Maar ik hoop uit de grond van m'n hart dat ik geen volledig jaar huur moet betalen want dat kan ik simpelweg niet betalen.

Tja, zo zijn mensen meestal. Hij zal gedacht hebben dat hij meer uit u kon halen en vandaar het dreigen met rechtszaken.
Echt niet teveel woorden aan vuil maken. Komt er een rechtszaak, krijg je sowieso gelijk. Jij moet hem niets betalen en krijgt de gerechtskosten terug.
Je hoeft niet eens een advocaat te nemen hiervoor. Gewoon zien dat je zoveel mogelijk schriftelijke bewijzen hebt.

SoliD

Legacy Member
Wacht eerst op een dagvaarding voordat ge u zorgen begint te maken ;)
Neem dan een advocaat onder de arm, en die zal de eerste zitting om uitstel vragen. En dan heeft die genoeg tijd om zich te wapenen, want als ik het zo hoor heeft die verhuurder geen poot om op te staan.

Een kot huren wijkt af van de woninghuurwet (niet vergeten!!) en valt dus onder de gewone huurwet (omdat het niet uw hoofdverblijfplaats is) en de kotbaas heeft dus een zéér grote vrijheid qua contracteren (itt woninghuurwet). Dus om u advies te geven zou'k eerst uw contract moeten lezen.

Maar jij hebt natuurlijk een goede reden om uw verbintenis te ontbinden, want jij hebt getekend in de veronderstelling dat het een geoorloofde zaak was.
Dus ge moet uw heil eigenlijk niet gaan zoeken in het huurrecht (want hij zal zich goed ingedekt hebben) maar in het gewone verbintenissenrecht.
Als de zaak ongeoorloofd is (dus niet in de handel, een kot zonder vergunning zou zich niet in de handel mogen bevinden?) dan is uw verbintenis nietig en dus van rechtswege ontbonden.

Let wel, ik zit nog "maar" in m'n 2de jaar Recht, dus ik wil mij hier niet profileren als deskundige. Maar ik hoop dat ik een ander licht op uw zaak heb geworpen :)

Arifiene

Legacy Member
SoliD zei:
Wacht eerst op een dagvaarding voordat ge u zorgen begint te maken ;)
Neem dan een advocaat onder de arm, en die zal de eerste zitting om uitstel vragen. En dan heeft die genoeg tijd om zich te wapenen, want als ik het zo hoor heeft die verhuurder geen poot om op te staan.

Een kot huren wijkt af van de woninghuurwet (niet vergeten!!) en valt dus onder de gewone huurwet (omdat het niet uw hoofdverblijfplaats is) en de kotbaas heeft dus een zéér grote vrijheid qua contracteren (itt woninghuurwet). Dus om u advies te geven zou'k eerst uw contract moeten lezen.

Maar jij hebt natuurlijk een goede reden om uw verbintenis te ontbinden, want jij hebt getekend in de veronderstelling dat het een geoorloofde zaak was.
Dus ge moet uw heil eigenlijk niet gaan zoeken in het huurrecht (want hij zal zich goed ingedekt hebben) maar in het gewone verbintenissenrecht.
Als de zaak ongeoorloofd is (dus niet in de handel, een kot zonder vergunning zou zich niet in de handel mogen bevinden?) dan is uw verbintenis nietig en dus van rechtswege ontbonden.

Let wel, ik zit nog "maar" in m'n 2de jaar Recht, dus ik wil mij hier niet profileren als deskundige. Maar ik hoop dat ik een ander licht op uw zaak heb geworpen :)

ge kunt het ook gewoon zien als een gebrek aan de zaak (een essentieel gebrek lijkt me dan toch) => ontbinding

SoliD

Legacy Member
Als ge het had geweten, dan had je nooit gecontracteerd -> essentieel gebrek.
Dus dit kan idd wel aangehaald worden, maar zoals ik al zei, de oplossing ligt echt in het verbintenissenrecht.

DA_MadAce

Legacy Member
HUURDERSBOND:

Antwerpen (Langstraat 102 te 2140 Borgerhout)
tijdens de kantooruren na afspraak ('s voormiddags bellen!),
elke dinsdagavond tussen 19.30 en 21 u en elke donderdag van 13 tot 15 u
[email protected]

Het lidgeld bedraagt € 13,50 per jaar, huurdersblad inbegrepen.
Zeker de moeite.

plannetje

Site: http://www.huurdersbond.be/

VinceFeet

Legacy Member
DA_MadAce zei:
HUURDERSBOND:

Antwerpen (Langstraat 102 te 2140 Borgerhout)
tijdens de kantooruren na afspraak ('s voormiddags bellen!),
elke dinsdagavond tussen 19.30 en 21 u en elke donderdag van 13 tot 15 u
[email protected]

Het lidgeld bedraagt € 13,50 per jaar, huurdersblad inbegrepen.
Zeker de moeite.

plannetje

Site: http://www.huurdersbond.be/

Bedankt voor de informatie maar zoals je misschien ondertussen al hebt gelezen, ik ben al meermaals over de vloer geweest daar. :woohoo:

Arifiene

Legacy Member
SoliD zei:
Als ge het had geweten, dan had je nooit gecontracteerd -> essentieel gebrek.
Dus dit kan idd wel aangehaald worden, maar zoals ik al zei, de oplossing ligt echt in het verbintenissenrecht.

ik had vince overigens al de 'gewone' huurwet doorgestuurd, mijn opa heeft dit jaar wat probs gehad met zijn huurders, daarvan...

VinceFeet

Legacy Member
Arifiene zei:
ik had vince overigens al de 'gewone' huurwet doorgestuurd, mijn opa heeft dit jaar wat probs gehad met zijn huurders, daarvan...

Waarvoor nogmaals dank! Maar ik ga ze morgen gewoon afprinten want om één of andere reden haat ik het om zoiets op een pc-scherm te lezen.

DA_MadAce

Legacy Member
VinceFeet zei:
Bedankt voor de informatie maar zoals je misschien ondertussen al hebt gelezen, ik ben al meermaals over de vloer geweest daar. :woohoo:

:$

Sorry, standaardreactie van mij.

HTrance

Legacy Member
SoliD zei:
Als ge het had geweten, dan had je nooit gecontracteerd -> essentieel gebrek.
Dus dit kan idd wel aangehaald worden, maar zoals ik al zei, de oplossing ligt echt in het verbintenissenrecht.

Idd, en het leuke is, je kan nog meer rechtsgronden inroepen. De rechter moet maar tgeen eruit zien te nemen dat voor de zaak nuttig is :p .

Bv ongeldige oorzaak
Art 1131 B.W. = Een verbintenis, aangegaan zonder oorzaak of uit een valse oorzaak of uit een ongeoorloofde oorzaak, kan geen gevolg hebben.
Art 1133 B.W. = Oorzaak is ongeoorloofd wanneer zij door wet verboden is, of wanneer zijn strijdig is met de goede zeden of met de openbare orde.
=> Kortom Nietigheid van de overeenkomst :D

Of essentieel gebrek in het voorwerp
Art 1128 B.W. = Alleen zaken die in de handel zijn, kunnen het voorwerp van overeenkomsten uitmaken. Zou je dus niet kunnen stellen dat een kot dat niet mag verhuurd worden niet in de handel mag zijn als huurkot?
=> idem, ook nietigheid van de overeenkomst ^^

Of dwaling en bedrog
Art 1109 B.W.+
Art 1110 B.W.
of
Art 1116 B.W.
Maar deze lijken me niet haalbaar aangezien de voorwaarden naar mijn mening niet vervuld kunnen worden...

VinceFeet

Legacy Member
Sorry voor de bump maar nu heb ik wéér een brief van hun advocaat in de bus gekregen. Weer met hetzelfde verhaal van dat ik de huur volledig moet betalen, en dit is mijn laatste kans vooraleer ze naar de rechter stappen.

MAAR die brief is wéér niet aangetekend. Kan ik dan gewoon doen alsof ik die brief niet gehad heb of is het niet zo gemakkelijk?

[TFT]Poky

Legacy Member
tuurlijk als hij niet is aangetekend kunt ge gewoon doen alsof u neus bloed denk ik.

Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan anders waren ze allang naar rechter gegaan.

ironhorn

Legacy Member
voor gratis rechtshulp kan je ook terecht bij je ocmw (daar komen soms advocaten gratis advies geven) of in een wetswinkel (linkje)

zijn er misschien niet in gespecialiseerd, maar kun je altijd eens gaan horen

Arifiene

Legacy Member
VinceFeet zei:
Sorry voor de bump maar nu heb ik wéér een brief van hun advocaat in de bus gekregen. Weer met hetzelfde verhaal van dat ik de huur volledig moet betalen, en dit is mijn laatste kans vooraleer ze naar de rechter stappen.

MAAR die brief is wéér niet aangetekend. Kan ik dan gewoon doen alsof ik die brief niet gehad heb of is het niet zo gemakkelijk?

niet aangetekend = geen aanmaning = negeren

^MystiQ

Legacy Member
VinceFeet zei:
Sorry voor de bump maar nu heb ik wéér een brief van hun advocaat in de bus gekregen. Weer met hetzelfde verhaal van dat ik de huur volledig moet betalen, en dit is mijn laatste kans vooraleer ze naar de rechter stappen.

MAAR die brief is wéér niet aangetekend. Kan ik dan gewoon doen alsof ik die brief niet gehad heb of is het niet zo gemakkelijk?

Sleep hem voor de rechter wegens stalken en het onveilig verhuren van koten en oplichterij. Stuur hem daar eens een brief over, de kans dat hij zwijgt zit er ongelooflijk dik in.
Kmoet zeggen dat je nog behoorlijk kalm blijft bij de zaak, ik zou allang wat assertiever uit de hoek gekomen zijn en wat vuur terug geschoten ;)

Arifiene

Legacy Member
Math'ke zei:
Sleep hem voor de rechter wegens stalken en het onveilig verhuren van koten en oplichterij. Stuur hem daar eens een brief over, de kans dat hij zwijgt zit er ongelooflijk dik in.
Kmoet zeggen dat je nog behoorlijk kalm blijft bij de zaak, ik zou allang wat assertiever uit de hoek gekomen zijn en wat vuur terug geschoten ;)
Gij vergeet blijkbaar dat het doel is: een rechtzaak vermijden
En dat is bijna altijd zo.
Vince reageert dus correct.

^MystiQ

Legacy Member
Arifiene zei:
Gij vergeet blijkbaar dat het doel is: een rechtzaak vermijden
En dat is bijna altijd zo.
Vince reageert dus correct.

En waarom moet vince een rechtzaak vermijden als hij in volledig juist in schoenen staat ? Of moeten we nu tegenwoordig maar alles slikken ? :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan