Archief - Zelfverwonding

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Darius Craven

Legacy Member
Zoals eerder gezegd vooral veel steun bieden... Het wordt te vaak gezien als iets wat "pubers" doen. Maar bij sommige zit het veel dieper dan dat. Pubers doen het vaak om aandacht, maar sommige en ook mensen op "oudere" leeftijd doen het uit schuldgevoel/problemen/emotionele stress noem maar op.

Het is geen gemakkelijke zaak, en als je je al zo slecht voelt over je vriendin, stel je dan maar eens voor dat je partner het jaren heeft gedaan, je hart breekt telkens keer je haar arm ziet... Je wilt de pijn wegnemen die er is geleden, maar hebt tegelijk de angst dat het opnieuw gebeurt...

Maar proffessionele hulp zou ik niet forceren. Wees er voor haar, het is een zware taak, maar probeer haar te beschermen, te luisteren, en vooral niet haar te behandelen alsof ze emotionele bescherming nodig heeft... Dat is ook niet zo, ze hebben gewoon steun, heel veel steun nodig...
Op den duur stopt het wel. Dan kan ze zich redden... Maar ergens blijft dat wel hoor. Eens er niemand is die voor haar klaarstaat, of er volgt een zware tegenslag zal het opnieuw gebeuren.

Ikzelf kan mijn hand kapot slaan op een muur van woede of onmacht, ongeveer hetzelfde principe. Je wilt voelen dat je leeft, schuld betuigen, whatever...

Terrorist_Hell

Legacy Member
democracy02 zei:
die die het doen om aandacht te trekken, moeten ook hulp krijgen.
't is nie omda ze't doen voor aandacht, da ge moe zeggen "fuck you bitch" :p
Externe hulp verzacht de pijn, maar heeft ook beperkingen. Uiteindelijk ga je zelf je leven moeten leiden, liefst zonder die lichamelijke pijningen. "Fuck you bitch" kan ook z'n werking hebben, maar dan moet die persoon wel inzien dat dat niet slecht bedoeld is, maar gewoon de harde methode. Dit betekent dus dat je die persoon even graag zal zien als voordien, maar er geen woorden aan te pas komen. Er is uiteraard wel 'n verschil tussen iemand troosten of iemand afhelpen van 'n depressie en hij/zij tergelijkertijd er niks aan wilt doen omdat 'het moeilijk is'... daar krijg ik het schijt van ze.

blackman

Legacy Member
Private_BE zei:
Ik denk dat hulp toch wel veel kan oplossen hoor.
Hetgene wat ik vooral niet snap is hoe je je zoveel pijn kunt doen, ook al voel je dat dan niet (als ik dit allemaal lees)

Een jongen die ik ken slaat ook soms gewoon met zen hand tegen de muur en sneed zich een klein beetje.
Waarom weet ik ook niet maar die doet dit jaar wel heel anders dan vorig jaar op sommige momenten.

@ Stancke
Ik heb nooit geweten dat gij u ook sneed maja gelukkig dat ge der nu dan vanaf zijt he ;)

bwa, ik heb nu echt precies ook een mindere periode . 'heb keihard in de biologie les tegen zo'n soort van "prikbord" in een vlaag van woede geslagen, mijn knokels stonden volledig in dat bord en waren aan het bloeden...maar pijn ? neen.Het zit inderdaad allemaal in't koppeke,spijtig genoeg geraakt het er héél moeilijk uit.

XoN`-

Legacy Member
Automutulatie is een veelvoorkomend fenomeen.
In mijn werkveld merk ik dit ook.

Wanneer u vriendin haar eigen bloed ziet zorgt dit vr een tevredenheidsgevoel, een opgelucht gevoel als het ware. Dit komt omdat er een bepaald hormoon gelost wordt door de hypofyse.

Zoiets moet ernstig genomen worden en gijzelf kunt daar weinig aan doen buiten naar haar luisteren, begrip tonen en evt. door te verwijzen naar een gespecialiseerde hulpverlening. Jijzelf mist de kennis en gespreksvaardigheden om dat probleem aan te pakken.

Stel aan je vriendin voor om eens naar een JAC te gaan (gratis & anoniem).
Als zij dit niet ziet zitten, kan je zelf altijd eens naar het JAC gaan om je probleem voor te leggen. Die mensen zullen je graag verder helpen!

Maar zoek aub professionele hulp!! De ernst ervan mag NIET onderschat worden.

Zo, ik hoop dat dit helpt & alvast veel succes & steun toegewenst

Stancke

Legacy Member
xev zei:
Ik snap niet hoe jezelf snijden/krassen/... uw problemen gaat oplossen.
Het is een indicatie naar de buitenwereld toe dat er iets scheelt. Ok, daar kan ik inkomen. Maar dat kan toch ook op een andere manier aangepakt worden ipv zelfmutilatie?

Mja, dat is meestal het probleem éh.... buitenstaanders weten langs geen kanten hoe het voelt, hoe het wél je problemen kan oplossen. Ik kan het niet anders dan zeggen dat het een uiting is van innerlijke woede, innerlijke woede die je nergens anders kan kwijtgeraken. Goh, snijden was niet het enigste. Ik sloeg ook dingen in elkaar (geen personen alhoewel ik op sommige momenten wel zin had) iets in de trend van spiegels en glas. Uiteindelijk heb ik 2 dagen in het ziekenhuis gelegen.

Om eerlijk te zijn, ik heb er nooit spijt van gehad. Op dát moment hielp het me enorm. Ik begon meestal te wenen van 'geluk' dat ik het gedaan had. Het heelt de pijn voor misschien max. 10min maar dat was het iedere dag waard... want uiteindelijk begreep niemand mij. Nu zit ik wel met littekens maar ik heb me er ook achteraf nooit voor geschaamd dat ik die shizzle gedaan heb. Ik kon dit ook niet vertellen maar ik heb niets te verliezen.

Phil

Legacy Member
Mensen zouden een beetje oppervlakkiger moeten zijn soms imo... Dat zou heel wat depressies oplossen imo

Niet van alles zo'n drama maken... (ik weet het hormonen enzo bij tieners, maar bon)

Ik zeg niet dat ge 100% oppervlakkig moet zijn, verrevan, maar ge moet ook niet marianentrog diep zijn zoals sommige mensen zijn (Emo iemand? :p )

prutseke

Legacy Member
Phil zei:
Mensen zouden een beetje oppervlakkiger moeten zijn soms imo... Dat zou heel wat depressies oplossen imo

Niet van alles zo'n drama maken... (ik weet het hormonen enzo bij tieners, maar bon)

Ik zeg niet dat ge 100% oppervlakkig moet zijn, verrevan, maar ge moet ook niet marianentrog diep zijn zoals sommige mensen zijn (Emo iemand? :p )

als je in je leven al heel wat meegemaakt hebt en de tijd niet hebt gehad om alles deftig te kunnen verwerken (omdat alles zo snel op elkaar volgt, of gewoon niet hebt mogen verwerken) dan is het heel erg moeilijk om oppervlakkig te zijn!! en niet iedereen kan dat zijn. ik bijvoorbeeld heb het daar erg moeilijk mee. ik ben van nature iemand die zich veel dingen gaat aantrekken. ge hebt nu eenmaal zo mensen! en deze die oppervlakkig kunnen zijn, hebben geluk, alhoewel ik ook meeleef met die mensen!

cura

Legacy Member
tfeit is wel da tegenwoordig 90% van de tieners (en in iets mindere mate ook de iets volwassener geworden tieners) denkt dat ze "heel wat meegemaakt hebben"

snoob

Legacy Member
XoN`- zei:
Automutulatie is een veelvoorkomend fenomeen.
In mijn werkveld merk ik dit ook.

Wanneer u vriendin haar eigen bloed ziet zorgt dit vr een tevredenheidsgevoel, een opgelucht gevoel als het ware. Dit komt omdat er een bepaald hormoon gelost wordt door de hypofyse.
Is dat niet endorfine?

prutseke

Legacy Member
cura zei:
tfeit is wel da tegenwoordig 90% van de tieners (en in iets mindere mate ook de iets volwassener geworden tieners) denkt dat ze "heel wat meegemaakt hebben"

ik ga nu niet alles beginnen opsommen, maar mensen die mij kennen weten dat ik "heel wat heb meegemaakt" en dat het verstaanbaar was dat ik depressief was. ik durf zelf zeggen dat andere personen die meegemaakt hebben wat ik meegemaakt heb, hun eigen van kant zouden maken. (dat het niet alleen zou blijven bij krassen!)

amdr

Legacy Member
Da doet toch pijn alee :x
Ik snap niet dat ge u eigen met opzet kunt pijn doen :x De mens is toch iets vreemd hoor

Xevven

Legacy Member
cura zei:
tfeit is wel da tegenwoordig 90% van de tieners (en in iets mindere mate ook de iets volwassener geworden tieners) denkt dat ze "heel wat meegemaakt hebben"

ja da is wel :p

nja als op iets slaan (muur/deur/whatever) daar ook bijhoort heb ik ook hulp nodig zeker.
Overlaatst toen men gsm gepikt was men woede gekoeld op een deur. Gevolg was paar snijwonden in men hand. Maar dat voelde ik op de moment niet...

Killstick

Legacy Member
teken da ze et verbergde is toch een teken da et ni voor aandacht is. Pubers gaan dan plotseling in de winter Tshirts dragen en me un polsen naar boven leunen.

Wa effect heeft et op haar als ze da doet? kheb der zelf geen id van oe et voelt. Ik kan er inkomen da ge der na een tijd aan went en der dan mss anders door voelt.

Ma dan nog et lost niks op gelik op u nagels bijten van de stress, roken of drinken uit miserie. kzou dus gwn proberen duidelijk make nda et niks helpt

DA_MadAce

Legacy Member
Yoshingy zei:
teken da ze et verbergde is toch een teken da et ni voor aandacht is. Pubers gaan dan plotseling in de winter Tshirts dragen en me un polsen naar boven leunen.

Wa effect heeft et op haar als ze da doet? kheb der zelf geen id van oe et voelt. Ik kan er inkomen da ge der na een tijd aan went en der dan mss anders door voelt.

Ma dan nog et lost niks op gelik op u nagels bijten van de stress, roken of drinken uit miserie. kzou dus gwn proberen duidelijk make nda et niks helpt

Het is geen rationele beslissing om te snijden. Het is gewoon een enorme ontlading van spanning die de pijn teweeg brengt. En idd, na een tijd gaat je pijngrens naar omhoog.

ng

Legacy Member
Phil zei:
Mensen zouden een beetje oppervlakkiger moeten zijn soms imo... Dat zou heel wat depressies oplossen imo

Niet van alles zo'n drama maken... (ik weet het hormonen enzo bij tieners, maar bon)

Ik zeg niet dat ge 100% oppervlakkig moet zijn, verrevan, maar ge moet ook niet marianentrog diep zijn zoals sommige mensen zijn (Emo iemand? :p )

Niet iedereen kan de zaken zomaar naast zich zetten, en er zich niets van aantrekken.
Sommige mensen zijn emotioneel niet zo heel stabiel/sterk.

Ik heb dat ook gehad, dat ik het mij nogal aantrok. Nu probeer ik dat minder te doen (wat me ook aardig lukt).

amdr zei:
Da doet toch pijn alee :x
Ik snap niet dat ge u eigen met opzet kunt pijn doen :x De mens is toch iets vreemd hoor

Doet minder pijn als je denkt. In een seconde is het gebeurd, zoiets voel je niet echt.

Plus, voor zover je het wel voelt verzacht het de emotionele pijn. Een reden waarom velen het doen volgens mij. Dat ene moment waarop de emotionele pijn weg is.

boogje

Legacy Member
ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat er personen zijn die zichzelf snijden. Als je ff verder denkt dan " maar dat doet toch pijn." is dat begrijpelijk (maar verkeerd,maar daar gaat et niet over.) : als je héél, maar dan ook héél erg woedend bent dan slaag je toch ook op je bureau/deur/muur..om je af te reageren. Na een tijdje merk je dat je pijn hebt door dat te doen en ben je opgelucht. Denk je dat je zou stoppen met slagen op je bureau bv als het na een tijdje niet zeer zou doen? Nee...Het lucht op als je dan plots pijn hebt van te kloppen ( dus van te af reageren) en dan ben je afgekoeld. Snijden is hetzelfde maar veel vergaander, voor mensen die het niet meer zien zitten.

Typisch kenmerk van tieners is dat ze dramatiseren. Er is een meisje datk ken en die denkt bij wijze van spreken dat ze de Vietnam oorlog heeft meegemaakt, moeder Theresa heeft gespeeld, 36 kankers heeft overwonnen en haar familie én haar pleegfamilie heeft zien overlijden. Ik krijg het schijt van zo'n stomme k*twijven. Argh. En dan zijn ze depressief, maken ze gedichtjes voor hun puberale gevoelens, posten ze dat op hun space, doen alsof ze een diepe persoonlijkheid hebben, dcoen alsof niemand hun begrijpt, alsof ze o zo speciaal zijn. brrr...

Maar na deze "soort", zijn er ook mensen die écht in de shit zitten en zich ook snijden, en die mogen we niét negeren of vies aankijken, maar helpen!

Wees paraat voor haar, praat,praat en praat nog eens.

Terrorist_Hell

Legacy Member
DA_MadAce zei:
Het is geen rationele beslissing om te snijden. Het is gewoon een enorme ontlading van spanning die de pijn teweeg brengt. En idd, na een tijd gaat je pijngrens naar omhoog.
Die beslissing is gewoon gemaskeerd onder allerlei 'situaties' (druppels die de emmer doen overlopen), en dat lijkt dan op 'n ontlading van spanning, maar het blijft imo een rationele beslissing. Je innerlijke zelf wil helemaal niet dat het lichaam gekwetst wordt, maar toch doe je het om verscheidene (begrijpbare?) redenen. Het aanvaarden van zulk gedrag is dwaas vind 'k, je geeft die persoon alleen maar gelijk in zijn/haar doen. De ene persoon kan meer verdragen dan de andere, en er is dan nog verschil in welke situaties al dan niet zwaar doorwegen, maar dan nog is dat geen excuus om jezelf te verwonden. En na een tijd wordt het een verslaving, net zoals je bv. licht verslaafd ben aan de huidige manier van leven (Westerse maatschappij), ook al weet je dat het anders zou moeten zijn. Ik ben zeer gevoelig om mentaal gekwetst worden, en ik ben reeds vele keren zo gekwetst (ernstig tekort aan liefde in de maatschappij), maar is dat dan 'n reden om me te gaan snijden? Zoiets vind 'k gewoon absurd en belachelijk. Je neemt zo de hele miserie van de 'wereld' op je, en je doet alsof jijzelf de schuldige van 't hele gebeuren bent. De niemand-begrijpt-me mentaliteit is zo afgezaagd hoor.

boogje zei:
ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat er personen zijn die zichzelf snijden.
Typisch kenmerk van tieners is dat ze dramatiseren.
Maar na deze "soort", zijn er ook mensen die écht in de shit zitten en zich ook snijden, en die mogen we niét negeren of vies aankijken, maar helpen!
Wees paraat voor haar, praat,praat en praat nog eens.
Het blijft gewoon 'n verslaving hoor in beide situaties, de ene al wat 'serieuzer' dan de ander. De mentaliteit van de persoon mag dan nog wel verschillen, maar de motiviatie blijft gelijk: 'ik zie het niet meer zitten'. Iedere keer slaan op de muur omdat je iets niet kunt verdragen, man 't zou nogal een wereld zijn, moest iedereen dat doen? En jij noemt dat begrijpbaar zeg je? Its called life, ladies and gentlemen, just suck it! Meer kun je echt niet doen, naast in harmonie met jezelf en alles rondom je leven. Depressie komt meer en meer voor, en ik vraag me echt af wat de steeds ruimer voorkomende combinatie van mindcontrol, Big Brother en een shitload aan depressieve mensen gaat geven... alleszins iets heel anders dan 'n harmonieuze samenleving waarin liefde centraal staat.

ng

Legacy Member
cura zei:
tfeit is wel da tegenwoordig 90% van de tieners (en in iets mindere mate ook de iets volwassener geworden tieners) denkt dat ze "heel wat meegemaakt hebben"

90% is wel nogal veel. Der zijn er die overdrijven en van een mug een olifant maken. Of gewoon zaken uitvinden.

Maar dat dat 90% is van de tieners, neen dat is wat te veel.

amdr

Legacy Member
Idd, ik denk eerder het omgekeerde, 10% dat dat doet.
In mijn vriendekring weet ik helemaal niemand dat dat doet dus :) en ik weet het zeker, niet dat ze het achterhouden fzo :)

cura

Legacy Member
night ghost 128 zei:
90% is wel nogal veel. Der zijn er die overdrijven en van een mug een olifant maken. Of gewoon zaken uitvinden.

Maar dat dat 90% is van de tieners, neen dat is wat te veel.

kzeg niet dat 90% aan zelfverwonding doet eh, gewoon dat 90% met het gevoel rondlopen dat ze een zware jeugd gehad hebben :P

ps. ik denk dit dus niet van m'n eigen eh, toch ff voor de duidelijk erbij vermelden
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan